wisseling voordeelurenkaart naar ov-chipkaart
Geplaatst: 10 mei 2011 22:29
Op15 april jl kreeg ik een brief van de NS met daarin een nieuwe kaart. Bovenaan de brief de mededeling: Voordelig op reis met uw Voordeelurenabonnement.
In de brief staan de voordelen opgesomd van het voordeelurenabonnement, of ik die niet ken na 4 jaar abonnementhouder te zijn.
Mijn abonnement gaat dikgedrukt in op 09-05-2011. Volgens mij heb ik al jaren een voordeelurenabonnement. En sinds ik mijn oude kaart ook kan gebruiken als ov-chip, heb ik deze geactiveerd voor 1ste klasse reizen en er automatisch opladen saldo op gezet.
In de brief die ik ontving stond dat ik met de nieuwe kaart direct kan reizen op saldo bij NS in de 2de klasse! U hoeft hier alleen het gewenste saldo op te laden!
Uiteraard heb ik direct de klantenservice gebeld met de vraag of deze kaart de oude vervangt, want die was nog geldig tot 17-4-2012 nl. Het antwoord was helder, JA, dit was een ov-chipkaart.
Het was wel mogelijk om de klasse weer terug te zetten naar mijn gebruikte 1ste klasse, maar mijn saldo daar gaat de ns niet over. Hiervoor kon ik bellen met opnieuw een 0900 nummer van het OV. Dit is een ander bedrijf en daar gaat de NS niet over. In de brief wordt er met geen woord gerept over deze gang van zaken. Ik heb aangegeven dat ik het erg vervelend vind dat ik nu zelf weer moet bellen en dat de informatie van de brief volstrekt onvoldoende is. Hier was het de telefoniste het helemaal mee eens, vandaar dat de wachttijd ook zo lang is, want ze worden al weken plat gebeld.
Na mijn telefoon naar de NS, ben ik gaan bellen met de OV om mijn automatisch opwaarderen van het saldo ook weer over te zetten en mijn saldo van mijn oude kaart evt. terug te storten. Helaas is dit niet mogelijk. ik moet het opwaarderen van het automatisch laden van het saldo opnieuw aanvragen, vanwege veiligheidsredenen. Klantonvriendelijker kan je het toch niet bedenken!!!
Je kunt een nieuwe bankpas krijgen en je nieuwe pin activeren, maar de oV is niet in staat om je nieuwe kaart te voorzien van alles wat je al had aangevraagd en deze bij de kaartautomaat opnieuw moet activeren met een unieke code. Het is maar een idee!!!
Dan begint het zoeken op internet om te zorgen dat je saldo van de oude kaart wordt teruggestort op je bankrekening. Je kunt zoeken tot je een ons weegt, maar de verwijzing van een vraag naar het wijzigen van je kaart komt niet voor op de website. Ook dit is dus weer niet afgestemd met de nS actie om de kaarten van de voordeelurenabonnementen te wijzigen in een ov-chipkaart.
Het enige wat je kunt doen is je oude kaart het automatisch saldo beƫindigen en daarvoor moet je naar een OV-balie. Is dus niet mogelijk via internet. Waarschijnlijk ook vanwege veiligheidsoverwegingen. Je kunt alles veilig kopen via internet, maar de fa. OV-chip is kennelijk niet genegen te investeren in een fatsoenlijk systeem voor haar klanten.
De samenwerking en informatieverstrekking tussen NS en OV is erbarmelijk slecht.
Ik vertel niets nieuws, dat is wel duidelijk aan het aantal reacties wat al op het forum te lezen is, maar het frustreert wel heel erg. Het misbruik van de machtspositie van dit soort bedrijven en de klantonvriendelijkheid is helemaal TOP.
Een koude douche voor de OV-chip is nog te veel luxe.
In de brief staan de voordelen opgesomd van het voordeelurenabonnement, of ik die niet ken na 4 jaar abonnementhouder te zijn.
Mijn abonnement gaat dikgedrukt in op 09-05-2011. Volgens mij heb ik al jaren een voordeelurenabonnement. En sinds ik mijn oude kaart ook kan gebruiken als ov-chip, heb ik deze geactiveerd voor 1ste klasse reizen en er automatisch opladen saldo op gezet.
In de brief die ik ontving stond dat ik met de nieuwe kaart direct kan reizen op saldo bij NS in de 2de klasse! U hoeft hier alleen het gewenste saldo op te laden!
Uiteraard heb ik direct de klantenservice gebeld met de vraag of deze kaart de oude vervangt, want die was nog geldig tot 17-4-2012 nl. Het antwoord was helder, JA, dit was een ov-chipkaart.
Het was wel mogelijk om de klasse weer terug te zetten naar mijn gebruikte 1ste klasse, maar mijn saldo daar gaat de ns niet over. Hiervoor kon ik bellen met opnieuw een 0900 nummer van het OV. Dit is een ander bedrijf en daar gaat de NS niet over. In de brief wordt er met geen woord gerept over deze gang van zaken. Ik heb aangegeven dat ik het erg vervelend vind dat ik nu zelf weer moet bellen en dat de informatie van de brief volstrekt onvoldoende is. Hier was het de telefoniste het helemaal mee eens, vandaar dat de wachttijd ook zo lang is, want ze worden al weken plat gebeld.
Na mijn telefoon naar de NS, ben ik gaan bellen met de OV om mijn automatisch opwaarderen van het saldo ook weer over te zetten en mijn saldo van mijn oude kaart evt. terug te storten. Helaas is dit niet mogelijk. ik moet het opwaarderen van het automatisch laden van het saldo opnieuw aanvragen, vanwege veiligheidsredenen. Klantonvriendelijker kan je het toch niet bedenken!!!
Je kunt een nieuwe bankpas krijgen en je nieuwe pin activeren, maar de oV is niet in staat om je nieuwe kaart te voorzien van alles wat je al had aangevraagd en deze bij de kaartautomaat opnieuw moet activeren met een unieke code. Het is maar een idee!!!
Dan begint het zoeken op internet om te zorgen dat je saldo van de oude kaart wordt teruggestort op je bankrekening. Je kunt zoeken tot je een ons weegt, maar de verwijzing van een vraag naar het wijzigen van je kaart komt niet voor op de website. Ook dit is dus weer niet afgestemd met de nS actie om de kaarten van de voordeelurenabonnementen te wijzigen in een ov-chipkaart.
Het enige wat je kunt doen is je oude kaart het automatisch saldo beƫindigen en daarvoor moet je naar een OV-balie. Is dus niet mogelijk via internet. Waarschijnlijk ook vanwege veiligheidsoverwegingen. Je kunt alles veilig kopen via internet, maar de fa. OV-chip is kennelijk niet genegen te investeren in een fatsoenlijk systeem voor haar klanten.
De samenwerking en informatieverstrekking tussen NS en OV is erbarmelijk slecht.
Ik vertel niets nieuws, dat is wel duidelijk aan het aantal reacties wat al op het forum te lezen is, maar het frustreert wel heel erg. Het misbruik van de machtspositie van dit soort bedrijven en de klantonvriendelijkheid is helemaal TOP.
Een koude douche voor de OV-chip is nog te veel luxe.