Pagina 1 van 1

Starheid van Rabobank frustreert fraudeopsporing

Geplaatst: 17 mei 2011 20:07
door mister-hil
Mijn Rabobak-pinpas werd op zaterdag 23 april uit de Ontmoetingskerk in Lelystad gestolen, en daarna door de crimineel die hem gestolen had geblokkeerd. Ik ging dus op bezoek bij mijn bank, de Rabobank bij het centraal station. Daar kreeg ik te horen dat mijn pinpas geblokkeerd was doordat er drie keer getracht was te pinnen met een foutieve pincode. Waar dit delict had plaatsgevonden weigerde de Rabobank mij te vertellen. ‘Uit privacy overwegingen.’

Nog dezelfde dag ging ik naar het politiebureau. Daar vroeg een agente, Jeanette de Bondt genaamd, ‘Van welke bank is de pinautomaat waar dit delict plaatsvond?’ Daar had ik geen antwoord op. De Rabobank had immers zojuist geweigerd dat te vertellen. Hierop reageerde de dienstdoende ambtenaar geërgerd. ‘Als we niet weten bij welke bank de pinpas geblokkeerd is, dan wordt onderzoek naar deze zaak lastig.’

Verbaasd keek ik de agente aan. Vriendelijk legde ik haar uit dat ik expliciet om die informatie gevraagd had bij de Rabobank, en dat ze mij geweigerd hadden die informatie te verstrekken. De politiemedewerkster zuchtte diep, en klaagde over de bureaucratische houding van banken. Ze zei ’doordat banken niet direct vertellen waar pinpassen worden geblokkeerd, loopt onderzoek vaak in het honderd.’

Mijn nieuwsgierigheid was gewekt, waardoor ik vroeg hoe dat mogelijk was. De Bondt vertelde: ‘Doordat jouw bank niet gelijk vertelt bij welke pinautomaat je pinpas geblokkeerd is, moeten wij eerste schriftelijk aan de fraudedienst van jouw bank vragen van welke bank de pinautomaat is waar het delict plaatsvond. Vaak duurt het lang voordat wij reactie krijgen op zo’n vraag. Als een reactie er na twee weken eindelijk is, moeten we daarna nog een aanvraag indienen bij de bank die de desbetreffende pinautomaat beheert. Tegen de tijd dat we daar een reactie op krijgen, zijn de beveiligingsbeelden bij de pinautomaat in kwestie gewist.’

Vol verwondering vertrok ik van het politiebureau richting de Rabobank. Nogmaals ging ik proberen om te achterhalen waar de ‘nieuwe eigenaar’ van mijn pinpas had geprobeerd te pinnen. Opnieuw kreeg ik te horen dat ‘uit privacy overwegingen er geen gegevens verstrekt werden.’

Daarop vertelde ik het verhaal van de politieagente die mijn aangifte behandelde. Bovendien wees ik de Rabobank-medewerkster erop dat het –mijn- pinpas was waarmee een poging tot diefstal was gepleegd. Als informatie over mijn pas aan mij verstrekt wordt, wiens privacy wordt er dan geschonden? Niet die van mij. De Rabobank-medewerkster reageerde nogal dom op deze argumentatie. ‘Ik heb nu eenmaal geen beter antwoord voor je,’ zei ze.

Mijn vraag is nu; wie heeft iets soortgelijks meegemaakt? Herkent iemand mijn verhaal?

Ik ben van plan een artikel hierover te schrijven voor de opleiding die ik volg. Informatie over deze houding van banken of soortgelijke verhalen zouden mij erg helpen.

Met vriendelijke groet,

Hildebrand

Ps. In de forumregels staat ‘Belastende beweringen dienen altijd te worden onderbouwd.’ Indien nodig kan ik dit doen. In mijn aangifte staat namelijk het probleem dat ik met de bank had beschreven. Indien hier om gevraagd wordt, ben ik bereid om dit te tonen.

Re: Starheid van Rabobank frustreert fraudeopsporing

Geplaatst: 17 mei 2011 20:23
door Chocomelk
Dit is toch te gek voor woorden zeg !
Dader wordt dus beschermd, vanwege privacy regels mag er niet verteld worden WAAR er met JOU pinpas gepint is..... :twisted: :evil: :twisted: :evil: :twisted:

Re: Starheid van Rabobank frustreert fraudeopsporing

Geplaatst: 17 mei 2011 20:24
door crazyme
Wow, je zou denken dat de rabobank wel gemotiveerd zou zijn om fraude te bestrijden. Wat een laffe en bureaucratische reactie zeg.

Maak een degelijk artikel en laat geen spaan heel van die braverikken !

Re: Starheid van Rabobank frustreert fraudeopsporing

Geplaatst: 18 mei 2011 07:47
door CB
Privacy in deze is natuurlijk een kul argument. Welke privacyregels worden geschonden bij het vermelden bij welke pinautomaat van welk kantoor is gepind? Er wordt alleen vermeld welke pas bij welke automaat wordt gebruikt, of weet de Rabobank wie die gestolen pas heeft gebruikt? :roll: :roll:

Re: Starheid van Rabobank frustreert fraudeopsporing

Geplaatst: 18 mei 2011 08:34
door aaten
Hildebrand,

Heb je dit verhaal ook al naar Rabobank Nederland en Currence gestuurd? Het is inderdaad niet de bedoeling dat in dergelijke gevallen er met privacy geschermd wordt.
Ben erg benieuwd naar de reactie van deze partijen.

Re: Starheid van Rabobank frustreert fraudeopsporing

Geplaatst: 18 mei 2011 09:17
door plien32
[quoteBovendien wees ik de Rabobank-medewerkster erop dat het –mijn- pinpas was waarmee een poging tot diefstal was gepleegd][/quote]

Niet dat ik het eens men met de houding van banken dat ze deze gegevens niet door willen geven, alleen het is niet jouw pas. Op de pas staat duidelijk dat deze eigendom van de bank is en niet van de pashouder.

Re: Starheid van Rabobank frustreert fraudeopsporing

Geplaatst: 18 mei 2011 09:18
door Chocomelk
plien32 schreef:[quoteBovendien wees ik de Rabobank-medewerkster erop dat het –mijn- pinpas was waarmee een poging tot diefstal was gepleegd]
Niet dat ik het eens men met de houding van banken dat ze deze gegevens niet door willen geven, alleen het is niet jouw pas. Op de pas staat duidelijk dat deze eigendom van de bank is en niet van de pashouder.[/quote]

Zoiets belachelijks, pas is eigendom van de bank maar je moet er wel voor betalen, net zoiets als je paspoort of indentiteitskaart, je moet er vet voor betalen maar is eigendom van het rijk.

Re: Starheid van Rabobank frustreert fraudeopsporing

Geplaatst: 18 mei 2011 09:56
door crazyme
plien32 schreef: Niet dat ik het eens men met de houding van banken dat ze deze gegevens niet door willen geven, alleen het is niet jouw pas. Op de pas staat duidelijk dat deze eigendom van de bank is en niet van de pashouder.
Goed: iemand heeft inbreuk gemaakt op jouw exclusieve recht om de pas te gebruiken.

*niet voor 1 gat te vangen*

Re: Starheid van Rabobank frustreert fraudeopsporing

Geplaatst: 18 mei 2011 10:33
door Wim2007
mister-hil schreef:Mijn nieuwsgierigheid was gewekt, waardoor ik vroeg hoe dat mogelijk was. De Bondt vertelde: ‘Doordat jouw bank niet gelijk vertelt bij welke pinautomaat je pinpas geblokkeerd is, moeten wij eerste schriftelijk aan de fraudedienst van jouw bank vragen van welke bank de pinautomaat is waar het delict plaatsvond. Vaak duurt het lang voordat wij reactie krijgen op zo’n vraag. Als een reactie er na twee weken eindelijk is, moeten we daarna nog een aanvraag indienen bij de bank die de desbetreffende pinautomaat beheert. Tegen de tijd dat we daar een reactie op krijgen, zijn de beveiligingsbeelden bij de pinautomaat in kwestie gewist.’
Het is wat vreemd dat u in dit geval de bank verwijt de opsporing te frustreren, terwijl het vooral een zaak lijkt te zijn van onwil of bureaucratie bij de politie. Elke opsporingsambtenaar heeft namelijk de bevoegdheid om identificerende gegevens (ook die van de persoon die heeft gepoogd geld op te nemen met uw pas) te vorderen van de bank. Voldoende daarvoor is dat de agent het betreffende bankfiliaal binnenloopt en deze gegevens vordert.

Re: Starheid van Rabobank frustreert fraudeopsporing

Geplaatst: 18 mei 2011 11:14
door mister-hil
@Wim2007

Dit verwijt aan de Rabobank kwam in de eerste plaats niet van mij, maar van de politie. Ik geloof ook wel dat de politie op andere wijze aan de benodigde informatie kan komen. In uiterste nood kan de politie voor informatie een inval doen of mensen gijzelen.

Bedenkt echter wel dat gemiddeld vier mensen per dag aangifte doen van een gestolen pinpas in Lelystad. Althans, dat beweerde de agente die mij hielp. Met die informatie in mijn achterhoofd, begrijp ik dat ze niet elke keer een aparte agent sturen om de benodigde pinpasgegevens te vorderen.

Het is voor mij als Rabobank-klant van belang dat de Rabobank een standaardprocedure ontwikkelt, waardoor snel en gemakkelijk informatie over gestolen pinpassen aan de politie verschaft wordt.

Dat neemt niet weg dat de politie hier vast ook verwijten valt te maken. Toch denk ik dat primair de houding van de banken verkeerd is. Met name door de wijze waarop ik behandeld werd bij de Rabaobank-balie.

@aaten

Uiteraard zal ik de Rabobank binnenkort nogmaals om uitleg vragen over de kwestie. Ik zal eveneens de politie nogmaals bezoeken. Maar voor dat ik dat doe, hoopte ik eigenlijk enkele lotgenoten te treffen.

Re: Starheid van Rabobank frustreert fraudeopsporing

Geplaatst: 18 mei 2011 12:20
door Noble
Dit staat ook op het forum:

* Credit Card fraude en ABN AMRO
* In de voorwaarden van ABN AMRO staat dat je iedere dag je portemonnee moet checken of je alle pasjes nog hebt...?!
* Als je je bankrekening(en) en spaarrekening(en) niet regelmatig controleert dan kan dat ook gevolgen voor je hebben bij eventuele fraude.

***
ABN AMRO kwalificeert het niet dagelijks checken of je credit card nog in je portemonee zijn als GROVE NALATIGHEID?!!

Kijk, als de "klanten" iets niet 100% juist doen, heb je gelazer.

WIL je als klant de schade beperken, tja, dan gaan ze gewoon moeiijk doen.

"ze" zouden ook ZELF direkt in kontakt kunnen treden met de politie
en een SPOED procedure starten.

NEE, dat kan alleen als je een SPOED -betaling- wil doen, daar verdienen ze aan,
de rest van de ellende is voor klanten, het GELD van de klanten.. is voor de BANK

Ik blijf bij mijn mening BANKEN zijn RATTEN

en de RABO is een vette...
(lees maar eens wat er allemaal staat over RABO-zaakjes
en smijten met advokaten, zodat je het als -klant- niet meer kan trekken.