scroob schreef:Hey,
Ik heb een vraag, mijn LG Plasma scherm vertoon na 4,5 jaar rode spikkels op zwarte vlakken.
Dit zijn "luie pikkels". Deze kan je proberen goed te krijgen door filmpje met flikkerde beelden te laten afspelen. Je kan zoiets bijvoorbeeld vinden bij;
http://www.dataproductservices.com/dpt
Mjin vraag, staat er ergens in de wet, of waar dan ook dat LG de restwaarde dient uit te rekenen met mijn aanschafprijs?
Er staat zoiets niet in de wet. Detailhandel (winkelier) hebben vaak in combinatie met HBD afspraken over de vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren) en redelijkheidsgeding. Waarvan gekeken worden naar de kosten voor reparatie/coulance/omruiling met betaling.
Ik dacht dat Televisie vroeger (CRT) op 5 jaar stond. Maar laten we jou voorbeeld noemen, 6 jaar.
Dit houd in, berekend in "reparatie waarde" dat je van je 4,5 jaar gebruikersgenot heb gehad van de zes jaren.
Stel je voor, de reparatie is bedrag X. Dat bedrag kan dan in "coulance" aangeboden worden dat jij (54maanden delen door 72 maanden x 100)75% jouw kosten zijn, en 25% kosten van de winkelier.
Voorbeeld
Je TV was 4,5 jaar geleden 1500 euro. Maar de reparatie zit op 300 euro (kosten voor jou 225,-).
De voorbeeld van reparatie prijs, is alleen als VOORBEELD. je kan eventueel informeren of ze voortijdige prijsopgave willen doen.
Je moet nu de verhouding van TV specs (niet alleen scherm grootte, maar ook Hertz, technieken als HD, 3D enz. Ik Ben er al 3 jaar uit, dus weet niet wat er allemaal is. Maar als je daar naar kijkt kan je de overweging maken, om over te gaan voor nieuwe aanschaf of reparatie. Bij reparatie geld redelijkheidgeding, maar misschien kan je met de dealer iets regelen bij aanschaf. Dit is dan uit service overweging, geen plicht van de dealer.
Aan dit alles zit wel een voorwaarde aan. Je moet de aankoopbewijs (kassabon/factuur) hebben en je moet er zelf niet aan hebben zitten klooien met schroefjes open maken

en/of schade die ontstaan zijn buiten garantie voorwaarde. maar dat weet je zelf het best.
Succes