Pagina 1 van 1

verplicht 'vast recht' containers te betalen?

Geplaatst: 23 mei 2011 20:15
door gonnytje
Ik vraag me af of de gemeente mij kan verplichten om het zogenaamde vast recht van de grijze en groene container te betalen. Voor de grijze container alleen al is dat in onze gemeente 103 euro.
Wij wilden een zogenaamde rolcontainer huren en die iedere 4 weken laten legen. Dan zijn we goedkoper uit en hoef ik de gemeente niet meer zo vaak te bellen omdat ze ons erg regelmatig vergeten.

Nou is het volgens een medewerkste van de gemeente zo dat je WETTELIJK verplicht bent het vast recht te betalen. 'Omdat je m nou eenmaal hebt' ik vroeg nog of ik m niet terug kan geven dan, maar dat kan dus ook al niet.

Iemand enig idee of ik hier verder wat mee kan?

Gaat om gemeente Waalwijk.

Groetjes

Re: verplicht 'vast recht' containers te betalen?

Geplaatst: 23 mei 2011 20:31
door Pindakaaspotje
***CENSUUR! TROS RADAR

Re: verplicht 'vast recht' containers te betalen?

Geplaatst: 23 mei 2011 21:01
door Teunbosseman
HHmmm volgens mij heeft TS het geheel niet over de afvalstoffenheffing maar over een soort van huur welke zijn gemeente heft over het gebruik van de containers.

Zijn het soms van die verzamelcontainers waar de hele buurt zijn afval in kan gooien of zijn ze gealloceerd aan je woning?

Tijdje terug heb ik een blauwe bak geweigerd ( papier ) omdat ik er reeds 2 heb waarvan 1 blauwe ( plastic ) mij ook door mn strot is geduwd.

Denk niet dat je eronderuit komt om te betalen, maar wie weet als je meerdere mensen kunt verzamelen, helemaal omdat je blijkbaar regelmatig wordt vergeten.

Re: verplicht 'vast recht' containers te betalen?

Geplaatst: 23 mei 2011 21:28
door ruitenheer
Teunbosseman schreef:HHmmm volgens mij heeft TS het geheel niet over de afvalstoffenheffing maar over een soort van huur welke zijn gemeente heft over het gebruik van de containers.
Even op de site van de gemeente Waalwijk gekeken. De gemeente heeft 2 tarieven, een vast bedrag en een gedifferentieerd tarief. Voor TS is dit een bedrag van € 103 omdat TS een individuele container heeft en € 1,41 per leging.

Re: verplicht 'vast recht' containers te betalen?

Geplaatst: 23 mei 2011 21:49
door Teunbosseman
ruitenheer schreef:
Teunbosseman schreef:HHmmm volgens mij heeft TS het geheel niet over de afvalstoffenheffing maar over een soort van huur welke zijn gemeente heft over het gebruik van de containers.
Even op de site van de gemeente Waalwijk gekeken. De gemeente heeft 2 tarieven, een vast bedrag en een gedifferentieerd tarief. Voor TS is dit een bedrag van € 103 omdat TS een individuele container heeft en € 1,41 per leging.

Ja, maar das geen antwoord nog op vraag van TS. Is er een mogelijkheid om ervan af te komen, ik denk van niet maar kan mij hierin vergissen.

Re: verplicht 'vast recht' containers te betalen?

Geplaatst: 23 mei 2011 22:01
door ruitenheer
Teunbosseman schreef:Is er een mogelijkheid om ervan af te komen, ik denk van niet maar kan mij hierin vergissen.
Nee, er is geen mogelijkheid. Het vastrecht is TS in ieder geval verschuldigd. En het normale huisvuil zal TS ook kwijt moeten. De eenvoudigste manier is toch via die grijze container.

Re: verplicht 'vast recht' containers te betalen?

Geplaatst: 23 mei 2011 22:25
door Pindakaaspotje
***CENSUUR! TROS RADAR

Re: verplicht 'vast recht' containers te betalen?

Geplaatst: 23 mei 2011 22:40
door renegade66
Afvalstoffenheffing

Samenvatting
De afvalstoffenheffing is een gemeentelijke belasting. Het doel van deze belasting is het dekken van de kosten die de gemeente maakt om het afval van huishoudens in te zamelen en te verwerken.

Voorwaarden
De gemeente heeft het recht de afvalstoffenheffing op te leggen aan ieder huishouden dat aan de ophaalroute ligt of gebruik kan maken van een ondergrondse afvalcontainer. Met ander woorden: ieder huishouden dat de mogelijkheid heeft zijn afval aan de gemeentelijke reinigingsdienst mee te geven of in een ondergrondse container te storten, moet afvalstoffenheffing betalen. Ook als u uw afval nooit meegeeft, bent u verplicht te betalen.

Gang van zaken
Als u het niet met de aanslag eens bent, kunt u binnen 6 weken na dagtekening van het aanslagbiljet bezwaar maken via het indienen van een bezwaarschrift (zie Meer informatie, Bezwaar en beroep).
Als u verhuist naar een andere gemeente dan vindt er een automatische correctie op het aanslagbiljet plaats.
Als u in de loop van het jaar van containerformaat wisselt, kan een correctie op de aanslag plaatsvinden.
Heeft u een laag inkomen? Dan komt u misschien in aanmerking voor (gedeeltelijke) kwijtschelding (zie Meer informatie, Belastingen en heffingen, kwijtschelding).
simpel toch?