Het gaat mij om het principe dat Woningnet zomaar ineens éénzijdig de voorwaarden wijzigd en kosten in rekening brengt. Ik heb dan ook de volgende brief aan ze gezonden.
Ik roep ook anderen op om een soortgelijke brief te sturen om te protesteren tegen deze vorm van afpersing.
Woningnet
Postbus 158
1380 AD WEESP
"woonplaats", 26 mei 2011
Betreft: Bezwaar heffing verlengingskosten
Geachte heer/mevrouw,
Tot mijn verbazing ontving ik kort geleden een brief van uw organisatie, waar uit blijkt dat met ingang van 1 juli 2012, jaarlijks verlengingskosten á €10,-- betaald dient te worden om ingeschreven te blijven als woningzoekende bij Woningnet Amsterdam. In uw brief schrijft u dat het heffen van uitsluitend éénmalige inschrijfkosten niet kostendekkend zou zijn.
Uw bewering is mijns inziens onjuist. De kostprijs voor het bewaren van een record in uw database met mijn gegevens kost nog geen cent per jaar.
Mocht het in verband met wijzigingen in uw organisatie niet mogelijk zijn om kostendekkend uw werkzaamheden voort te zetten, dan ben ik van mening dat het onterecht is dat u deze extra kosten verhaalt op klanten die reeds in een eerder stadium een overeenkomst met u zijn aangegaan. Ik heb destijds 100 gulden betaald voor mijn inschrijving, en het lijkt mij ruim voldoende om voor dat bedrag mijn inschrijving eventueel tot aan mijn dood te handhaven. Voor u is het juridisch gezien onmogelijk om de voorwaarden of kosten hierbij éénzijdig te wijzigen zonder mijn akkoord.
Ik ben van uw organisatie afhankelijk als het gaat om het in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Het plotseling heffen van kosten komt daarom op mij over als een vorm van afpersing.
Middels deze brief geef ik aan niet akkoord te gaan met de door voorgestelde nieuwe voorwaarden en jaarlijkse kosten en wil ik u dus houden aan de afspraken en voorwaarden die ik in November 2000 met uw organisatie ben aangegaan. Dit komt er op neer dat u verplicht bent mij kosteloos ingeschreven te houden tot het moment dat ik een woning via woningnet accepteer of tot het moment dat ik kom te overlijden.
Graag verneem ik van u een antwoord op mijn brief. Mocht u vasthouden aan uw nieuwe voowaarden, dan zal ik hier een klacht over indienen bij de Nationale Onbudsman en/of andere organisaties die mij willen steunen en ga ik onder protest en voorbehoud van de afwikkeling van deze zaak akkoord met de kosten.
Ook zal ik mij inspannen pers en politieke partijen te betrekken in deze strijd.
Met vriendelijke groet,
desteef
"registratienr"
"adres"