Artikel nummer één (Muncy, 2004):
Muncy (2004) behandelt in zijn artikel het probleem dat veel studenten marketing hun professor benaderen met de vraag of zij moeten ingaan op wervingspogingen van MLM-bedrijven om aan de slag te gaan als distributeur. Muncy (2004) constateert dat veel studenten door dergelijke bedrijven benaderd worden, als gevolg van hun vakspecifieke interesse en opleidingsachtergrond. Daarnaast merkt Muncy (2004) op dat veel professoren zonder na te denken - in zijn ogen - heuristisch antwoorden: 'het zijn allemaal oplichters'.
Muncy (2004) is het hier niet mee eens en stelt dat de 'opportunity' op dezelfde wijze moet worden beoordeeld als elke andere 'opportunity' voor het starten van je eigen bedrijfje. Hij bespreekt vijf vragen die men zich moet stellen voor dat men aan de slag gaat bij een MLM-bedrijf:
1) Hoe kan men geld verdienen? (Hierbij staat natuurlijk centraal dat als men over de werving zelf verdient, het dan een piramidespel is).
2) Zijn de te verkopen producten legitiem? (Legitiem strekt verder dan legaal; zijn ze verkoopbaar? Zijn ze juist geprijsd? Zou iemand ze ook kopen als ze daardoor geen onderdeel van een verdienmodel/compensatieschema zouden worden?)
3) Hoeveel kost het om distributeur te worden? (Er zijn drie soorten kosten: registratie-, voorraad- en opleidingskosten. Muncy (2004) merkt op dat zelfs bij ‘slechte opportunities’ de registratiekosten laag zijn, omdat veel potentiële distributeurs een hoog instapbedrag als een rode vlag kunnen zien. Dit wordt dan gecompenseerd met het aanzetten tot het inkopen van een grote voorraad (vgl. WIN). Als het niet mogelijk is een voorraad in te laten kopen, worden registratiebedragen vaak weer wat hoger (vgl. ACN en Euphony).
4) Hoeveel inzet is er nodig? (Hier heeft Muncy (2004) het vooral over bedrijven die ‘snel geld’ aanbieden. Het opzetten van een bedrijf – óók een MLM-bedrijf – vergt veel tijd en hard werken).
5) Hoelang bestaat het bedrijf al? (Bedrijven die claimen dat je bij hen bovenaan de ‘piramide’ kunt staan, moet je vermijden. Bedrijven die al wat langer bestaan zijn vaak stabieler).
Kritiek:
Allereerst wil ik opmerken dat het artikel geen originele onderzoeksdata bevat. De empirie wordt overgeslagen en dat maakt het artikel meer een soort overzichtsartikel of opiniestuk. Ten tweede neemt Muncy (2004) aan dat studenten in marketing vaker worden benaderd omdat zij marketing studeren. Als je hier op het forum rondkijkt, zie je dat MLM-bedrijven het vaak niet zo nauw nemen met de werving en dat in principe iedereen welkom is en iedereen benaderd lijkt te worden.
Muncy (2004:51) stelt dat hoe meer geld je moet betalen, hoe meer kans er is dat het geen goede ‘opportunity’ is. Zoals antileugens hier ooit eens – in mijn ogen – terecht opmerkte: als het instapbedrag heel laag is, zullen mensen het wellicht te gemakkelijk opgeven, aangezien ze toch niets te verliezen hebben, met negatieve gevolgen voor de gehele up- en downline.
Tot slot denk ik dat er nog veel meer vragen zijn die men zou moeten stellen voordat men lid wordt.
Auteur: Dr. James A. Muncy.
http://www.valdosta.edu/lcoba/mkteco/muncy.shtml
Affiliatie: Marketingdocent aan de Valdosta State University (VSU). De VSU komt niet voor in de lijst van de 550 beste universiteiten ter wereld (vgl.
QS Topuniversities, 2011) en staat slechts als 69e geklasseerd in de lijst van beste regionale Amerikaanse universiteiten, regio Zuid (vgl.
US News, 2011).
Muncy geeft les in – en doet onderzoek naar ‘direct selling’ en geeft betaalde lezingen voor grote bedrijven. Het valt niet uit te sluiten dat hieronder ook MLM-bedrijven vallen, gezien zijn interesses.
Tijdschrift: Marketing Education Review. Dit tijdschrift beschikt niet over een ‘ISI web of knowledge impact factor’ en staat verder nergens in de belangrijke classificaties van bekende wetenschappelijke tijdschriften.
Al met al dus een vrij betekenisloos artikel, maar wellicht wel een paar handvatten bevattend voor mensen die twijfelen of zij met MLM moeten beginnen.
Muncy, J.A. (2004). Ethical issues in multilevel marketing: is it a legitimate business or just another pyramid scheme?
Marketing Education Review,
14:
03, 47-53.
Bron:
http://files.meetup.com/1331500/Network ... cation.pdf