| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Jumbo 'Scholierenkassa'
-
ScholierJumbo
Jumbo 'Scholierenkassa'
Beste Radar-forumleden,
In ons dorp/stad staat een Jumbo. Deze Jumbo bevindt zich op fietsafstand van mijn ex-middelbare school (ik heb net examen gedaan
). Veel van de scholieren gaan in de pauze of in een tussenuur hier langs om een snack te halen, of een taart omdat er iemand jarig is. Zelf schat ik dat er zo per dag 100-200 scholieren langskomen.
Dit blijkbaar ten onvrede van de manager, die sinds een aantal jaar een apart scholieren-systeem heeft ingevoerd. Zo moeten alle scholieren hun tas in een rek leggen bij de ingang (enigszins begrijpelijk) en bestaat er ook een aparte scholierenkassa.
Maar hoe ver mag een supermarkt gaan in deze vorm van 'discriminatie'? Zo zijn we ook wel eens buiten schooltijd geacht onze tassen (met waardevolle inhoud) achter te laten bij de ingang, wat we natuurlijk geweigerd hebben.
En vooral de scholierenkassa roept vragen op. Zo geldt namelijk zoals ieder weet de zogenaamde '4de-wachtende-in-de-rij'-actie van de Jumbo hier niet (niet alsof ze zich er ooit aan houden). Laatst nog stonden we met zijn 14en in de rij, dat terwijl de kassa naast ons HELEMAAL LEEG was. Op de vraag of wij geen klanten waren werd geen antwoord gegeven. Dit terwijl ik zeker weet dat minstens 15% van de omzet bij ons scholieren vandaan komt.
Mijn vraag aan jullie is dus: Hoe ver mag de Jumbo gaan en mogen ze ons in een aparte rij (met beperkte rechten) gooien?
Mvg,
Een oud-scholier.
In ons dorp/stad staat een Jumbo. Deze Jumbo bevindt zich op fietsafstand van mijn ex-middelbare school (ik heb net examen gedaan
Dit blijkbaar ten onvrede van de manager, die sinds een aantal jaar een apart scholieren-systeem heeft ingevoerd. Zo moeten alle scholieren hun tas in een rek leggen bij de ingang (enigszins begrijpelijk) en bestaat er ook een aparte scholierenkassa.
Maar hoe ver mag een supermarkt gaan in deze vorm van 'discriminatie'? Zo zijn we ook wel eens buiten schooltijd geacht onze tassen (met waardevolle inhoud) achter te laten bij de ingang, wat we natuurlijk geweigerd hebben.
En vooral de scholierenkassa roept vragen op. Zo geldt namelijk zoals ieder weet de zogenaamde '4de-wachtende-in-de-rij'-actie van de Jumbo hier niet (niet alsof ze zich er ooit aan houden). Laatst nog stonden we met zijn 14en in de rij, dat terwijl de kassa naast ons HELEMAAL LEEG was. Op de vraag of wij geen klanten waren werd geen antwoord gegeven. Dit terwijl ik zeker weet dat minstens 15% van de omzet bij ons scholieren vandaan komt.
Mijn vraag aan jullie is dus: Hoe ver mag de Jumbo gaan en mogen ze ons in een aparte rij (met beperkte rechten) gooien?
Mvg,
Een oud-scholier.
Re: Jumbo 'Scholierenkassa'
Zover ik weet mag dat niet meer, hier bij ons hebben wij een poos gehad dat scholieren per 3 personen naar binnen mochten de rest moest buiten wachten.
Nu mogen alle scholieren weer naar binnen , schijnt dat ze bij de dienst van de winkeliersvereniging geklaagd hebben.
Nu mogen alle scholieren weer naar binnen , schijnt dat ze bij de dienst van de winkeliersvereniging geklaagd hebben.
Deze ondernemer heeft volledig het recht regels op te stellen t.a.v. het bezoek van scholieren.
Uit ervaring weet ik dat scholieren zich in een winkel niet kunnen gedragen en soms "vergeten' hun spulletjes te betalen. Die ondernemer zal niet over een nacht ijs gegaan zijn en besloten hebben paal en perk te stellen aan het gedrag van deze "klanten".
Ben in het verleden dagelijks geconfronteerd met het asociale gedrag van scholieren van drie middelbare scholen: kan er een boek over schrijven!
Die regel 4e in de rij geldt alleen als alle kassa'open zijn en uiteraard weten we allemaal dat er nogal eens misbruik wordt gemaakt door de schoolgaande jeugd!
Je hoeft het niet eens te zijn maar de ondernemer bepaalt! Het staat je vrij elders te shoppen.
Uit ervaring weet ik dat scholieren zich in een winkel niet kunnen gedragen en soms "vergeten' hun spulletjes te betalen. Die ondernemer zal niet over een nacht ijs gegaan zijn en besloten hebben paal en perk te stellen aan het gedrag van deze "klanten".
Ben in het verleden dagelijks geconfronteerd met het asociale gedrag van scholieren van drie middelbare scholen: kan er een boek over schrijven!
Die regel 4e in de rij geldt alleen als alle kassa'open zijn en uiteraard weten we allemaal dat er nogal eens misbruik wordt gemaakt door de schoolgaande jeugd!
Je hoeft het niet eens te zijn maar de ondernemer bepaalt! Het staat je vrij elders te shoppen.
-
ScholierJumbo
Persoonlijk denk ik dat dit soort maatregelen dit gedrag alleen maar stimuleren. Onze school is een Lyceum met nette leerlingen. De uitzondering bevestigt de regel. De manager mag dit misschien wel goed overwogen hebben, maar kan mij niet voorstellen dat het binnen de "jumbo"-gedachte geapprecieerd wordt zo met klanten om te gaan.dhc schreef:Deze ondernemer heeft volledig het recht regels op te stellen t.a.v. het bezoek van scholieren.
Volgens mij mag een winkelier zijn eigen regels bepalen. Je bent nl niet verplicht die winkel binnen te gaan.
Dus als een winkelier wil dat iedereen zn kleren uittrekt voordat ie naar binnen gaat, heb je de keuze.......of je gaat in je blootje boodschappen doen, of je gaat naar een andere winkel
Kan begrijpen dat als deze winkelier overlast heeft van de scholieren dat ie zulke maatregelen neemt.
Dus als een winkelier wil dat iedereen zn kleren uittrekt voordat ie naar binnen gaat, heb je de keuze.......of je gaat in je blootje boodschappen doen, of je gaat naar een andere winkel
Kan begrijpen dat als deze winkelier overlast heeft van de scholieren dat ie zulke maatregelen neemt.
Dien anders gewoon eens een klacht in bij Jumbo en kijk eens wat de reactie daar is..ScholierJumbo schreef: Persoonlijk denk ik dat dit soort maatregelen dit gedrag alleen maar stimuleren. Onze school is een Lyceum met nette leerlingen. De uitzondering bevestigt de regel. De manager mag dit misschien wel goed overwogen hebben, maar kan mij niet voorstellen dat het binnen de "jumbo"-gedachte geapprecieerd wordt zo met klanten om te gaan.
http://www.jumbosupermarkten.nl/Contact/
De scholieren zouden de Jumbo ook eens massaal kunnen gaan boycotten, maar of dit zin heeft, betwijfel ik.
Toch kan ik me sommige maatregelen wel enigszins voorstellen welke waarschijnlijk ingevoerd zijn na een aantal ongeregeldheden.
-
ScholierJumbo
Leuk gesproken, maar een supermarkt, zeker eentje van dit formaat, wordt vaak getekend onder openbare gelegenheid. Regels zoals aparte kassa's voor aparte groepen in de samenleving valt hierdoor naar mijn inleving direct onder een lichte vorm van discriminatie.sephora30 schreef:Volgens mij mag een winkelier zijn eigen regels bepalen. Je bent nl niet verplicht die winkel binnen te gaan.
Dus als een winkelier wil dat iedereen zn kleren uittrekt voordat ie naar binnen gaat, heb je de keuze.......of je gaat in je blootje boodschappen doen, of je gaat naar een andere winkel![]()
Emmy75 schreef:
Toch kan ik me sommige maatregelen wel enigszins voorstellen welke waarschijnlijk ingevoerd zijn na een aantal ongeregeldheden.
Ik kan het me ook goed voorstellen , alleen moeten de goeden onder de kwaden lijden, en dat is jammer want niet alle scholieren jattten.
Laatst gewijzigd door ciske op 31 mei 2011 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is geen discriminatie, het zijn maatregelen om de overlast die de scholieren veroorzaken te beperken.
En inderdaad, de goeden moeten onder de kwaden lijden, dat is meestal zo.
En inderdaad, de goeden moeten onder de kwaden lijden, dat is meestal zo.
Een supermarkt mag in jouw optiek een openbare gelegenheid zijn, het staat de ondernemer vrij om daar regels aan te verbinden. Dat heeft ook niets te maken met de grootte van een winkel, ook een eenmanszaak mag regels opstellen.Leuk gesproken, maar een supermarkt, zeker eentje van dit formaat, wordt vaak getekend onder openbare gelegenheid. Regels zoals aparte kassa's voor aparte groepen in de samenleving valt hierdoor naar mijn inleving direct onder een lichte vorm van discriminatie.
En als jouw inleving je zegt dat dit discriminatie is...so be it....
Misschien moet je eens verder kijken, er zijn meer "openbare gelegenheden" waar ze regels opstellen: netjes gekleed, verplicht gebruik van een consumptie enz.....
Een invalidentoilet cq parkeerplaats moeten we dan ook maar afschaffen?ScholierJumbo schreef:Leuk gesproken, maar een supermarkt, zeker eentje van dit formaat, wordt vaak getekend onder openbare gelegenheid. Regels zoals aparte kassa's voor aparte groepen in de samenleving valt hierdoor naar mijn inleving direct onder een lichte vorm van discriminatie.sephora30 schreef:Volgens mij mag een winkelier zijn eigen regels bepalen. Je bent nl niet verplicht die winkel binnen te gaan.
Dus als een winkelier wil dat iedereen zn kleren uittrekt voordat ie naar binnen gaat, heb je de keuze.......of je gaat in je blootje boodschappen doen, of je gaat naar een andere winkel![]()
Jumbo moet het geen scholierenkassa noemen maar "kleine boodschap" kassa. Kleine bedragen moeten daar worden afgerekend. Dat voorkomt dat de klanten waar de supermarkt echt wat aan verdiend niet wegblijven omdat ze een kwartier moeten wachten op gasten die allemaal 1 blikje fris moeten afrekenen. ( om deze vervolgens in de buurt achter te laten, maar dat is een andere discussie)
Tja dan blijven andere klanten weg met een kleine boodschap, omdat deze niet in die lange rij met scholieren willen gaan staan. Dat zal deze Jumbo niet willen. Ben het wel een beetje met dhc eens. Ook in openbare gelegenheden gelden regels. Zelfs bij (semi)overheidsgebouwen... denk bijvoorbeeld aan het rookverbod of dat je niet teveel lawaai mag maken in een bibliotheek enz. Daarbij vind ik de vergelijking van een invalidentoilet / parkeerplaats niet opgaan. Bovendien waar staat dat je als valide mens geen gebruik mag maken van een invalide toilet ?crazyme schreef: Een invalidentoilet cq parkeerplaats moeten we dan ook maar afschaffen?
Jumbo moet het geen scholierenkassa noemen maar "kleine boodschap" kassa. Kleine bedragen moeten daar worden afgerekend. Dat voorkomt dat de klanten waar de supermarkt echt wat aan verdiend niet wegblijven omdat ze een kwartier moeten wachten op gasten die allemaal 1 blikje fris moeten afrekenen. ( om deze vervolgens in de buurt achter te laten, maar dat is een andere discussie)
Als TS het zo hoog opneemt, dien dan eens een klacht in bij Jumbo of stap naar de commissie gelijke behandeling of iets dergelijks. Daar komt bij dat ik me afvraag waarom deze er nu pas meekomt. TS geeft aan net examen gedaan te hebben en dat dit beleid er al een aantal jaren is. Kortom, waarom is het nu pas een probleem ?
Voorheen had AH ook hier zo'n kassa waar je tot max. 10 artikelen kon afrekenen, jeugd maakte daar maal al te graag gebruik van wat ik ook heel goed kan begrijpen.crazyme schreef:
Ze zijn veel sneller aan de beurt als dat je achter iemand staat die een volle kar boodschappen heeft.
-
Pindakaaspotje
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 07 jan 2012 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt inderdaad, ik lees te snel....
verder wijzigt mijn standpunt mbt TS niet.
verder wijzigt mijn standpunt mbt TS niet.
Klopt!.. Kleine aanvulling. Defecte kassa's tellen ook niet mee als zodanig mits Jumbo maar aangegeven heeft dat kassa defect is...Pindakaaspotje schreef:Die actie geldt juist NIET als alle kassa's open zijn, Jumbo kan er dan immers ook niet aan doen dat het zo druk is en je niet zo snel geholpen kan worden. Als ze niet allemaal open zijn, is een lange rij de "schuld" van Jumbo, en hadden ze een extra kassa kunnen openen. In dat geval zou je je spulletjes dus gratis meekrijgen.dhc schreef:Die regel 4e in de rij geldt alleen als alle kassa'open zijn en uiteraard weten we allemaal dat er nogal eens misbruik wordt gemaakt door de schoolgaande jeugd!
Dus als ze vervelend willen, planten ze bordjes defect bij de kassa's welke ze niet kunnen bezetten die dag. Als dit op papier geschreven stond, kun je het vel gebruiken als toiletpapier
-
GloriusWorld
Ow, toevallig hadden wij bij onze AH zo'n gesprek over een scholierenkassa.
Onze ah staat tussen heel wat scholen in, de jongeren stromen naar binnen in grote groepen, er zijn er maar een paar die wat kopen ( volgens cassiers) en stromen dan weer naar buiten, het is nog erger dan een speeltuin af en toe.
De scholieren vreten de spullen in de winkel leeg, leggen de lege verpakkingen weer ergens anders neer. Ze pakken de flesjes drank, waar ze te jong voor zijn, drinken het op, en zetten het weer ergens anders neer.( door ons geconstateerd)
De bedrijfsleiding is er helemaal klaar mee, ze hebben gesprekken gehad op de scholen, en niets helpt.
Onze ah staat tussen heel wat scholen in, de jongeren stromen naar binnen in grote groepen, er zijn er maar een paar die wat kopen ( volgens cassiers) en stromen dan weer naar buiten, het is nog erger dan een speeltuin af en toe.
De scholieren vreten de spullen in de winkel leeg, leggen de lege verpakkingen weer ergens anders neer. Ze pakken de flesjes drank, waar ze te jong voor zijn, drinken het op, en zetten het weer ergens anders neer.( door ons geconstateerd)
De bedrijfsleiding is er helemaal klaar mee, ze hebben gesprekken gehad op de scholen, en niets helpt.
-
Guardian72
Bij de Vomar een keer iets dergelijks meegemaakt.
Een groep leerlingen van een hogeschool organiseerde een klassenfeest - maar ja, geld en studenten
Wat deden ze - vomar had toen ook 4e in de rij actie - allemaal namen ze een karretje en kochten wat (blikje cola en zak chips o.i.d) een van de studenten had alle kratten bier enz in zijn kar - en toen even vlug rekenen en tactisch de 'bierkar' plaatsen.. en hop.
Deze vomar was wel sportief om het toe te kennen, op voorwaarde dat ze wel even met zijn allen mee wilden werken aan wat publiciteit.
Geweldig sportief van de Vomar - maar sinds die tijd is de actie wel afgeschaft / veranderd
Een groep leerlingen van een hogeschool organiseerde een klassenfeest - maar ja, geld en studenten
Wat deden ze - vomar had toen ook 4e in de rij actie - allemaal namen ze een karretje en kochten wat (blikje cola en zak chips o.i.d) een van de studenten had alle kratten bier enz in zijn kar - en toen even vlug rekenen en tactisch de 'bierkar' plaatsen.. en hop.
Deze vomar was wel sportief om het toe te kennen, op voorwaarde dat ze wel even met zijn allen mee wilden werken aan wat publiciteit.
Geweldig sportief van de Vomar - maar sinds die tijd is de actie wel afgeschaft / veranderd
@Guardian,
Volgens mij is dat erg sportief van de Vomar. Maar volgens mij gaat de Jumbo hier niet in mee als er opzet in het spel is..
Ook deze AH zal dan wel maatregelen gaan treffen. Buiten het geld wat dit kost, jaagt het ook andere klanten weg.
Volgens mij is dat erg sportief van de Vomar. Maar volgens mij gaat de Jumbo hier niet in mee als er opzet in het spel is..
@Glorius,Jumbo website schreef:Misbruik
De 7 Dagelijkse Zekerheden zijn bedoeld voor alle Jumbo klanten tijdens het normale aankoopproces. Indien het echter overduidelijk is of het sterke vermoeden bestaat dat een bezoeker voornamelijk of zelfs enkel en alleen het doel heeft om zich al dan niet beroepend op de 7 Dagelijkse Zekerheden gratis producten te verkrijgen, behouden wij ons het recht voor niet tot verstrekking of vergoeding van producten over te gaan. Dit geldt tevens bij vermoeden van misbruik of manipulatie van de 7 Dagelijkse Zekerheden.
Ook deze AH zal dan wel maatregelen gaan treffen. Buiten het geld wat dit kost, jaagt het ook andere klanten weg.