Mark_vdH schreef:BBCS schreef:
Zou Dell heel duidelijk zeggen dat er maar 1 jaar garantie op de laptop zou zitten, kunnen die consumentenorganisaties niet zeggen dat op die laptop 5 jaar garantie behoort te zitten.
Even voor de duidelijkheid: dit is niet correct. De bepaling dat de koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn, is van
dwingend recht en dus kan de verkoper zich niet vrijwaren van de verplichting om een deugdelijk product aan de koper te leveren.
Iedere garantie die Dell biedt, kan met andere woorden alleen maar een uitbreiding betekenen van je al bestaande wettelijke rechten.
De essentie is dat de fabrikant een bepaalde garantie geeft gedurende een bepaalde periode, plus dat de fabrikant ook bepaalde uitspraken doet omtrent een product.
Volgens de wetgeving is het zo dat de wettelijke garantie 6 maanden na aankoop bedraagt.
In de Europese Richtlijn is inderdaad bepaald dat de verkopende partij gedurende de eerst 2 jaar na aankoop aansprakelijk is voor ieder gebrek.
Volgens de Nederlandse Wetboeken is de verkopende partij aansprakelijk als het product niet volgens de koopovereenkomst is en het product niet de eigenschappen bezit welke de consument op grond van de koopovereenkomst is.
In de Nederlandse Wetboeken is niet opgenomen hoelang dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek aan het product. In de Europese Richtlijn staat dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek aan het product gedurende de eerste 2 jaar na aankoop, dus is volgens veel mensen (en ook consuwijzer) de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur aansprakelijk voor ieder gebrek. Zo komt men erbij dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht op garantie heeft.
Wat zeker niet zo is.
Ook kan niet gezegd worden dat producten van de dezelfde soort precies dezelfde kwaliteit, levensduur en betrouwbaarheid verwacht kan en mag worden.
Immers kan van een Bauknecht niet hetzelfde verwacht worden als van een Miele en kan van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma niet hetzelfde verwacht worden als van de duurste Makita of DeWalt.
De bepaling dat de koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn, is van dwingend recht en dus kan de verkoper zich niet vrijwaren van de verplichting om een deugdelijk product aan de koper te leveren.
Wat versta je onder een deugdelijk product?
Dat een product gedurende de gemiddelde levensduur (welke door de consumentenorganisaties bepaald is) probleemloos mee moet gaan?
Dat staat niet in de wetboeken.
In de wetboeken staat dat het product aan de koopovereenkomst moet voldoen.
De essentie is niet: hoelang gaat het product probleemloos mee.
Kan ook niet.
Wel is belangrijk:
De koper deelt voor de koop al zijn wensen en eisen aan de verkopende partij mede, en ook waar het product voor nodig is.
Met die gegevens wordt de juiste product erbij gezocht door de verkopende partij.
Als beide partijen met dat product met de eigenschappen welke door de fabrikant bepaald is (logisch), dan is de koop gesloten en dienen beide partijen zich daaraan te houden.
Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat in de wetboek staat dat de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers bindend zijn.
Geeft de verkopende partij of zijn voorverkopers aan dat bepaalde gebreken voor een bepaalde periode wordt uitgesloten, dan is dat ook bindend.
Iedere garantie die Dell biedt, kan met andere woorden alleen maar een uitbreiding betekenen van je al bestaande wettelijke rechten.
De wetboek geeft aan dat ieder gebrek aan het product die optreedt binnen 6 maanden na aankoop, vanuit gegaan mag worden dat het gebrek tijdens de koop al aanwezig was.
Dus de wettelijke garantie is maar 6 maanden na aankoop.
Geeft de verkopende partij of zijn voorverkopers bepaalde eigenschappen aan het product of dat bepaalde gebreken voor een bepaalde periode wordt uitgesloten, zijn die rechtsgeldig en dient daaraan gehouden te worden.
De bepaling dat de koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn
Op een fiets moet je kunnen fietsen, er staat niet dat een fiets probleemloos een x tijd mee moet gaan.
De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien."
Er staat dat je een product normaal moet kunnen gebruiken, niet hoelang dat het product probleemloos gebruikt moet kunnen worden.
En daarom dient iedere Nederlandse rechter de uitleg van bovenstaande wettekst zoveel als mogelijk is uit te leggen in de geest van de richtlijn, en daarom bestaat er wel degelijk aanspraak bij Dell op reparatie van het product (dat in het licht van de Europese richtlijn niet aan de verwachtingen voldoet die TS ervan mag verwachten).
Echter is de regel van dat de verkopende partij gedurende de 2 jaar na aankoop aansprakelijk is voor ieder gebrek niet overgenomen, dus kan de rechter ook niet bepalen dat het wel zo is.
De richtlijn is ervoor om de wetgevers de regels van de Europese Richtlijn in hun hun Nationale Wetgeving te implementeren.
De Europese Richtlijn kent geen regel waarin het product voor een langere periode aan de koopovereenkomst moet voldoen.
Zou die regel van 2 jaar in de Nederlandse Wetboeken worden geïmplementeerd, dan werken die twee regels elkaar tegen.
Daarom is die regel van 2 jaar niet in de Nederlandse wetgeving opgenomen.
Ook kan van de verkopende partij niet gevergd worden dat die gedurende de langere periode aansprakelijk is voor ieder gebrek, omdat normale slijtage dan onder de verantwoordelijkheid van de verkopende partij zou vallen, en dat kan niet.