LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dell garantie
Dell garantie
Hallo,
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft me garantie op Dell notebooks, standaard kreeg je 1 jaar en dan kon je nog garantie bij kopen maar dat wou ik echter niet.
Nu is hij dus 2 maanden van de garantie en heb ik ''airflow issues'' of te wel, mijn notebook heeft kuren, het rare is dat eerst nog niet echt was in Windows 7, maar in andere besturingsystemen erg duidelijk, maar nu constanteer ik eigenlijk ook dat toch bij bepaalde websites vooral websites die beeld van webcams laten zien en in msn gebeurde het ook.
Wat er dus precies gebeurd, computer wordt gewoon hartstikke langzaam en in ergste geval ( bij Linux ) viel notebook gewoon uit, maar recent komt erbij kijken dat boxen dan plots beginnen te kraken.
Nou kan ik wel extra ''airflow'' creeren, maar daar houdt verder ook op bij. Wettelijk zou Dell toch 2 jaar garantie moeten gegeven? Maar ze geven er maar een en dat kan ik nooit afdwingen? Dus eigenlijk sta ik beetje voor keuze, blijven gebruiken tot ie dood gaat of nu gewoon voor mooi prijsje verkopen.
Hij heeft ja goeie specifications ondanks dat ie langer dan een jaar oud is.
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft me garantie op Dell notebooks, standaard kreeg je 1 jaar en dan kon je nog garantie bij kopen maar dat wou ik echter niet.
Nu is hij dus 2 maanden van de garantie en heb ik ''airflow issues'' of te wel, mijn notebook heeft kuren, het rare is dat eerst nog niet echt was in Windows 7, maar in andere besturingsystemen erg duidelijk, maar nu constanteer ik eigenlijk ook dat toch bij bepaalde websites vooral websites die beeld van webcams laten zien en in msn gebeurde het ook.
Wat er dus precies gebeurd, computer wordt gewoon hartstikke langzaam en in ergste geval ( bij Linux ) viel notebook gewoon uit, maar recent komt erbij kijken dat boxen dan plots beginnen te kraken.
Nou kan ik wel extra ''airflow'' creeren, maar daar houdt verder ook op bij. Wettelijk zou Dell toch 2 jaar garantie moeten gegeven? Maar ze geven er maar een en dat kan ik nooit afdwingen? Dus eigenlijk sta ik beetje voor keuze, blijven gebruiken tot ie dood gaat of nu gewoon voor mooi prijsje verkopen.
Hij heeft ja goeie specifications ondanks dat ie langer dan een jaar oud is.
Re: Dell garantie
[Tekst aangepast i.v.m reactie op forumtrol]
Probleem wat ik met notebook heb schijnen meerder last van te hebben, maar ik heb op zich 2 keuzes er vanuit gaande dat Dell toch niks doet, is blijven gebruiken en zo min mogelijk programma's gebruiken die voor de omschrijven problemen bezorgen en airflow verbeteren door een object onder notebook te plaats voor betere airflow.
Of ik verkoop hem gewoon en het is mijn probleem niet meer, want het gebeurd alleen onder een paar programma's maar is wel duidelijk dat er wat met notebook mis is.
Probleem wat ik met notebook heb schijnen meerder last van te hebben, maar ik heb op zich 2 keuzes er vanuit gaande dat Dell toch niks doet, is blijven gebruiken en zo min mogelijk programma's gebruiken die voor de omschrijven problemen bezorgen en airflow verbeteren door een object onder notebook te plaats voor betere airflow.
Of ik verkoop hem gewoon en het is mijn probleem niet meer, want het gebeurd alleen onder een paar programma's maar is wel duidelijk dat er wat met notebook mis is.
-
[Onzin bericht verwijderd door de moderator]
Ik ben werkzaam in ICT en met ''airflow'' bedoel ik de mogelijkheid om de warme lucht te laten ontsnappen.
En dankjewel voor je waardeloze toevoeging.
En dankjewel voor je waardeloze toevoeging.
@Seeker.
Ten eerste is 2 jaar garantie niet wettelijk bepaald, een leverancier mag zelfs zonder garantie een product verkopen. Oke hij verkoopt dan weinig tot niets maar het mag.
Daarnaast vind ik het persoonlijk veel beroerder dat je een ding met een gebrek aan iemand wil slijten om zo je eigen probleem voor te zijn.
Een beetje ICTer haalt na het jaar dat ding gewoon open , fixed het issue en gebruikt hem op.
Dan zal Dell je trouwens ook nog pakken op een niet origineel besturingssysteem, tenzij je hun versie van win 7 er weer op hebt staan.
Ga naar de lokale pc man en laat die een kijken. Kost misschien wel iets maar kun je gewoon weer jaren verder.
Rick
Ten eerste is 2 jaar garantie niet wettelijk bepaald, een leverancier mag zelfs zonder garantie een product verkopen. Oke hij verkoopt dan weinig tot niets maar het mag.
Daarnaast vind ik het persoonlijk veel beroerder dat je een ding met een gebrek aan iemand wil slijten om zo je eigen probleem voor te zijn.
Een beetje ICTer haalt na het jaar dat ding gewoon open , fixed het issue en gebruikt hem op.
Dan zal Dell je trouwens ook nog pakken op een niet origineel besturingssysteem, tenzij je hun versie van win 7 er weer op hebt staan.
Ga naar de lokale pc man en laat die een kijken. Kost misschien wel iets maar kun je gewoon weer jaren verder.
Rick
Regelmatig de laptop van binnen schoonmaken.
Stof blijft tussen de koelribben van de koeling zitten, waardoor de lucht niet meer door die koelribben kan stromen, waardoor de warmte die door de electronica geproduceerd wordt niet meer afgevoerd kan worden.
Dat de laptop dan traag wordt, heeft te maken dat door de thermische beveiliging de processor op een lagere snelheid zal gaan werken, om op die manier minder warmte te produceren.
Op het moment dat de laptop helemaal stopt, komt doordat de thermische beveiliging het gehele systeem stillegt , omdat de boel oververhit raakt en om verder schade te voorkomen.
Dit alles valt niet onder de garantie, maar onder het achterstallig onderhoud door de eigenaar van de computer.
Het is een fabeltje dat een laptop zonder onderhoud probleemloos een x jaar mee moet gaan.
Stof blijft tussen de koelribben van de koeling zitten, waardoor de lucht niet meer door die koelribben kan stromen, waardoor de warmte die door de electronica geproduceerd wordt niet meer afgevoerd kan worden.
Dat de laptop dan traag wordt, heeft te maken dat door de thermische beveiliging de processor op een lagere snelheid zal gaan werken, om op die manier minder warmte te produceren.
Op het moment dat de laptop helemaal stopt, komt doordat de thermische beveiliging het gehele systeem stillegt , omdat de boel oververhit raakt en om verder schade te voorkomen.
Dit alles valt niet onder de garantie, maar onder het achterstallig onderhoud door de eigenaar van de computer.
Het is een fabeltje dat een laptop zonder onderhoud probleemloos een x jaar mee moet gaan.
Volg BBC's advies op ten eerste.
Ten tweede, Dell heeft een hele goede service gedurende hun garantie periode. Dan heb ik het hier over situaties zoals een defecte adapter (wordt per koerier de volgende dag langsgebracht) of een defecte harde schijf (wanneer deze kan worden ingebouwd door de klant zelf of door een andere partij kan deze ook de volgende dag per koerier worden bezorgd, met voorinstallatie).
Dat zijn mijn ervaringen met Dell, maar dat is bij een winkel die ook Dell verkoopt, 3 jaar garantie geeft op hun producten maar in het eerste jaar gretig gebruik maakt van de goede service om klanten heel erg tevreden te houden.
In het 1e jaar vind ik persoonlijk dat de service van Dell top is. Hierbuiten is het waarschijnlijk een compleet ander verhaal.
Ten tweede, Dell heeft een hele goede service gedurende hun garantie periode. Dan heb ik het hier over situaties zoals een defecte adapter (wordt per koerier de volgende dag langsgebracht) of een defecte harde schijf (wanneer deze kan worden ingebouwd door de klant zelf of door een andere partij kan deze ook de volgende dag per koerier worden bezorgd, met voorinstallatie).
Dat zijn mijn ervaringen met Dell, maar dat is bij een winkel die ook Dell verkoopt, 3 jaar garantie geeft op hun producten maar in het eerste jaar gretig gebruik maakt van de goede service om klanten heel erg tevreden te houden.
In het 1e jaar vind ik persoonlijk dat de service van Dell top is. Hierbuiten is het waarschijnlijk een compleet ander verhaal.
Garantie door de fabrikant is inderdaad niet wettelijk verplicht, maar een verkoper is wel degelijk verplicht om een deugdelijk product te leveren aan de consument. en aan deze verplichting kan een leverancier niet ontkomen door de garantie te beperken (dwingend recht). Een leverancier kan dus niet "zonder garantie" een product verkopen aan een consument.Rickyman schreef:@Seeker.
Ten eerste is 2 jaar garantie niet wettelijk bepaald, een leverancier mag zelfs zonder garantie een product verkopen.
Rick
Wat deugdelijk is hangt af van de omstandigheden van het geval, en (mede op basis van Europese regelgeving) wordt voor producten als deze een "garantietermijn" van twee jaar aangenomen.
TS, ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jou gehad (een ander defect, maar wel bij Dell en ook net na de garantieperiode van een jaar) en ik heb gewoon even naar de klantenservice gebeld. Een paar keer "twee jaar garantie" en "recht op een deugdelijk product" genoemd en daarna is mijn laptop gewoon kosteloos gemaakt door Dell.
Heb je trouwens geprobeerd je laptop eens goed schoon te maken? De stofzuiger wil bij mij ook nog wel eens helpen met airflow problemen.
De verkopende partij is niet verplicht om een deugdelijk product te leveren, zoals de consumentenorganisaties omschrijven.Mark_vdH schreef: Garantie door de fabrikant is inderdaad niet wettelijk verplicht, maar een verkoper is wel degelijk verplicht om een deugdelijk product te leveren aan de consument. en aan deze verplichting kan een leverancier niet ontkomen door de garantie te beperken (dwingend recht).
Het product dient overeen te komen met de koopovereenkomst en het product dient die eigenschappen te bezitten welke de consument op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten.
Dat is in de wetboek geregeld.
Echt wel.Mark_vdH schreef: Een leverancier kan dus niet "zonder garantie" een product verkopen aan een consument.
Mis.Mark_vdH schreef:Wat deugdelijk is hangt af van de omstandigheden van het geval, en (mede op basis van Europese regelgeving) wordt voor producten als deze een "garantietermijn" van twee jaar aangenomen.
Volgens de Europese Richtlijn is de verkopende partij gedurende de eerste 2 jaar na aankoop aansprakelijk voor iedere gebrek aan het product.
De Nederlandse Wetgever heeft die regel niet overgenomen, dus kan de Nederlandse consument daar geen aanspraak op maken.
De Nederlandse Wetgever heeft bepaald dat het product aan de koopovereenkomst moet voldoen, meegerekend de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers.
De consumentenorganisaties doen ook uitspraken omtrent de producteigenschappen, echter doordat die organisaties geen voorverkopers van de verkopende partij zijn, kunnen daar geen rechten aan ontleent worden.
Wel kunnen die organisaties toetsen of het product wel volgens de koopovereenkomst geleverd is en kijken wat de uitspraken zijn van de verkopende partij en zijn voorverkopers.
Zou Dell heel duidelijk zeggen dat er maar 1 jaar garantie op de laptop zou zitten, kunnen die consumentenorganisaties niet zeggen dat op die laptop 5 jaar garantie behoort te zitten.
Nogmaals:Mark_vdH schreef: TS, ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jou gehad (een ander defect, maar wel bij Dell en ook net na de garantieperiode van een jaar) en ik heb gewoon even naar de klantenservice gebeld. Een paar keer "twee jaar garantie" en "recht op een deugdelijk product" genoemd en daarna is mijn laptop gewoon kosteloos gemaakt door Dell.
Heb je trouwens geprobeerd je laptop eens goed schoon te maken? De stofzuiger wil bij mij ook nog wel eens helpen met airflow problemen.
Het probleem van de TS valt niet onder garantie, maar onder achterstallig onderhoud van de TS.
Alle schade die daaruit vloeien komen niet voor rekening van de verkopende partij, maar voor rekening van de TS.
Zou de electronica door stof en oververhitting defect gaan, kan de TS geen aanspraak maken op de garantie.
allemaal leugens BBCS en dat weet jeBBCS schreef:De verkopende partij is niet verplicht om een deugdelijk product te leveren, zoals de consumentenorganisaties omschrijven.Mark_vdH schreef: Garantie door de fabrikant is inderdaad niet wettelijk verplicht, maar een verkoper is wel degelijk verplicht om een deugdelijk product te leveren aan de consument. en aan deze verplichting kan een leverancier niet ontkomen door de garantie te beperken (dwingend recht).
Het product dient overeen te komen met de koopovereenkomst en het product dient die eigenschappen te bezitten welke de consument op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten.
Dat is in de wetboek geregeld.
Echt wel.Mark_vdH schreef: Een leverancier kan dus niet "zonder garantie" een product verkopen aan een consument.
Mis.Mark_vdH schreef:Wat deugdelijk is hangt af van de omstandigheden van het geval, en (mede op basis van Europese regelgeving) wordt voor producten als deze een "garantietermijn" van twee jaar aangenomen.
Volgens de Europese Richtlijn is de verkopende partij gedurende de eerste 2 jaar na aankoop aansprakelijk voor iedere gebrek aan het product.
De Nederlandse Wetgever heeft die regel niet overgenomen, dus kan de Nederlandse consument daar geen aanspraak op maken.
De Nederlandse Wetgever heeft bepaald dat het product aan de koopovereenkomst moet voldoen, meegerekend de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers.
De consumentenorganisaties doen ook uitspraken omtrent de producteigenschappen, echter doordat die organisaties geen voorverkopers van de verkopende partij zijn, kunnen daar geen rechten aan ontleent worden.
Wel kunnen die organisaties toetsen of het product wel volgens de koopovereenkomst geleverd is en kijken wat de uitspraken zijn van de verkopende partij en zijn voorverkopers.
Zou Dell heel duidelijk zeggen dat er maar 1 jaar garantie op de laptop zou zitten, kunnen die consumentenorganisaties niet zeggen dat op die laptop 5 jaar garantie behoort te zitten.
Nogmaals:Mark_vdH schreef: TS, ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jou gehad (een ander defect, maar wel bij Dell en ook net na de garantieperiode van een jaar) en ik heb gewoon even naar de klantenservice gebeld. Een paar keer "twee jaar garantie" en "recht op een deugdelijk product" genoemd en daarna is mijn laptop gewoon kosteloos gemaakt door Dell.
Het probleem van de TS valt niet onder garantie, maar onder achterstallig onderhoud van de TS.
Alle schade die daaruit vloeien komen niet voor rekening van de verkopende partij, maar voor rekening van de TS.
Zou de electronica door stof en oververhitting defect gaan, kan de TS geen aanspraak maken op de garantie.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0#p1222190
o.a.
waarom zijn het leugens van BBCS Angel?
-
Omdat topicstarter niets heeft aan een discussie, hier de antwoorden op http://www.consuwijzer.nl
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... gdelijk_is
Ik zou geen spullen bij Dell kopen: Dell is niet aangesloten bij de Geschillencommissie Thuiswinkel (te herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo op de site van de aangesloten webwinkels). www.sgc.nl
Bij garantiegeschillen kun je nu niet terecht bij een laagdrempelig loket (Geschillencommissie), maar moet je in het ergste geval naar de kantonrechter. Dat is uiteraard een bewuste keuze van Dell: Dell wil geen geld uittrekken voor "vervelende klanten" die met defecte Dell-producten garantie willen claimen.
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... gdelijk_is
Ik zou geen spullen bij Dell kopen: Dell is niet aangesloten bij de Geschillencommissie Thuiswinkel (te herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo op de site van de aangesloten webwinkels). www.sgc.nl
Bij garantiegeschillen kun je nu niet terecht bij een laagdrempelig loket (Geschillencommissie), maar moet je in het ergste geval naar de kantonrechter. Dat is uiteraard een bewuste keuze van Dell: Dell wil geen geld uittrekken voor "vervelende klanten" die met defecte Dell-producten garantie willen claimen.
ciske schreef:waarom zijn het leugens van BBCS Angel?
http://forum.www.trosradar.nl/search.ph ... mit=Zoeken
alle aangehaalde zaken zijn reeds eerder ( met links naar de jurisprudentie ) onderuit gehaald..
@angel1978
Hoe kan je zo zijn om elke keer te proberen bbcs onderuit te halen.
Een richtlijn is geen wet!!! Nederland heeft die wet niet aangenomen!!!!
Ben ik nou zo dom of zijn jullie zo slim.
K zal u voor zijn Ik ben Dom ,maar kan wel lezen.!
BBCS, ik neem aan dat je geen jurist bent op basis van wat je geschreven hebt? Wat de wet zegt in 7:17 lid 2 BW is het volgende:
"Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien."
Dit is in feite de definitie van het begrip "een deugdelijk product". Dat de term "deugdelijk product" niet letterlijk in de wet staat, doet daar absoluut niets aan af. Dat is overigens met veel meer juridische leerstukken het geval.
Maar goed, over richtlijnen:
Een richtlijn heeft in beginsel geen directe werking tussen partijen als koper en verkoper (horizontale werking). Toch is de Nederlandse rechter verplicht de huidige Nederlandse regelgeving zoveel mogelijk in overeenstemming met een richtlijn uit te leggen (richtlijnconforme uitleg). Als je het even na wil kijken - dit is in HvJ Faccini Dori zo bepaald.
En daarom dient iedere Nederlandse rechter de uitleg van bovenstaande wettekst zoveel als mogelijk is uit te leggen in de geest van de richtlijn, en daarom bestaat er wel degelijk aanspraak bij Dell op reparatie van het product (dat in het licht van de Europese richtlijn niet aan de verwachtingen voldoet die TS ervan mag verwachten).
P.S. Uiteraard staat het Dell vrij om te stellen dat het defect aan de schuld van TS te wijten is.
"Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien."
Dit is in feite de definitie van het begrip "een deugdelijk product". Dat de term "deugdelijk product" niet letterlijk in de wet staat, doet daar absoluut niets aan af. Dat is overigens met veel meer juridische leerstukken het geval.
Maar goed, over richtlijnen:
Een richtlijn heeft in beginsel geen directe werking tussen partijen als koper en verkoper (horizontale werking). Toch is de Nederlandse rechter verplicht de huidige Nederlandse regelgeving zoveel mogelijk in overeenstemming met een richtlijn uit te leggen (richtlijnconforme uitleg). Als je het even na wil kijken - dit is in HvJ Faccini Dori zo bepaald.
En daarom dient iedere Nederlandse rechter de uitleg van bovenstaande wettekst zoveel als mogelijk is uit te leggen in de geest van de richtlijn, en daarom bestaat er wel degelijk aanspraak bij Dell op reparatie van het product (dat in het licht van de Europese richtlijn niet aan de verwachtingen voldoet die TS ervan mag verwachten).
P.S. Uiteraard staat het Dell vrij om te stellen dat het defect aan de schuld van TS te wijten is.
Toolboy schreef:@angel1978
Dan zal ik ook wel dom zijn, ook mij valt het op.
Even voor de duidelijkheid: dit is niet correct. De bepaling dat de koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn, is van dwingend recht en dus kan de verkoper zich niet vrijwaren van de verplichting om een deugdelijk product aan de koper te leveren.BBCS schreef: Zou Dell heel duidelijk zeggen dat er maar 1 jaar garantie op de laptop zou zitten, kunnen die consumentenorganisaties niet zeggen dat op die laptop 5 jaar garantie behoort te zitten.
Iedere garantie die Dell biedt, kan met andere woorden alleen maar een uitbreiding betekenen van je al bestaande wettelijke rechten.
De essentie is dat de fabrikant een bepaalde garantie geeft gedurende een bepaalde periode, plus dat de fabrikant ook bepaalde uitspraken doet omtrent een product.Mark_vdH schreef:Even voor de duidelijkheid: dit is niet correct. De bepaling dat de koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn, is van dwingend recht en dus kan de verkoper zich niet vrijwaren van de verplichting om een deugdelijk product aan de koper te leveren.BBCS schreef: Zou Dell heel duidelijk zeggen dat er maar 1 jaar garantie op de laptop zou zitten, kunnen die consumentenorganisaties niet zeggen dat op die laptop 5 jaar garantie behoort te zitten.
Iedere garantie die Dell biedt, kan met andere woorden alleen maar een uitbreiding betekenen van je al bestaande wettelijke rechten.
Volgens de wetgeving is het zo dat de wettelijke garantie 6 maanden na aankoop bedraagt.
In de Europese Richtlijn is inderdaad bepaald dat de verkopende partij gedurende de eerst 2 jaar na aankoop aansprakelijk is voor ieder gebrek.
Volgens de Nederlandse Wetboeken is de verkopende partij aansprakelijk als het product niet volgens de koopovereenkomst is en het product niet de eigenschappen bezit welke de consument op grond van de koopovereenkomst is.
In de Nederlandse Wetboeken is niet opgenomen hoelang dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek aan het product. In de Europese Richtlijn staat dat de verkopende partij aansprakelijk is voor ieder gebrek aan het product gedurende de eerste 2 jaar na aankoop, dus is volgens veel mensen (en ook consuwijzer) de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur aansprakelijk voor ieder gebrek. Zo komt men erbij dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht op garantie heeft.
Wat zeker niet zo is.
Ook kan niet gezegd worden dat producten van de dezelfde soort precies dezelfde kwaliteit, levensduur en betrouwbaarheid verwacht kan en mag worden.
Immers kan van een Bauknecht niet hetzelfde verwacht worden als van een Miele en kan van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma niet hetzelfde verwacht worden als van de duurste Makita of DeWalt.
Wat versta je onder een deugdelijk product?De bepaling dat de koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn, is van dwingend recht en dus kan de verkoper zich niet vrijwaren van de verplichting om een deugdelijk product aan de koper te leveren.
Dat een product gedurende de gemiddelde levensduur (welke door de consumentenorganisaties bepaald is) probleemloos mee moet gaan?
Dat staat niet in de wetboeken.
In de wetboeken staat dat het product aan de koopovereenkomst moet voldoen.
De essentie is niet: hoelang gaat het product probleemloos mee.
Kan ook niet.
Wel is belangrijk:
De koper deelt voor de koop al zijn wensen en eisen aan de verkopende partij mede, en ook waar het product voor nodig is.
Met die gegevens wordt de juiste product erbij gezocht door de verkopende partij.
Als beide partijen met dat product met de eigenschappen welke door de fabrikant bepaald is (logisch), dan is de koop gesloten en dienen beide partijen zich daaraan te houden.
Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat in de wetboek staat dat de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers bindend zijn.
Geeft de verkopende partij of zijn voorverkopers aan dat bepaalde gebreken voor een bepaalde periode wordt uitgesloten, dan is dat ook bindend.
De wetboek geeft aan dat ieder gebrek aan het product die optreedt binnen 6 maanden na aankoop, vanuit gegaan mag worden dat het gebrek tijdens de koop al aanwezig was.Iedere garantie die Dell biedt, kan met andere woorden alleen maar een uitbreiding betekenen van je al bestaande wettelijke rechten.
Dus de wettelijke garantie is maar 6 maanden na aankoop.
Geeft de verkopende partij of zijn voorverkopers bepaalde eigenschappen aan het product of dat bepaalde gebreken voor een bepaalde periode wordt uitgesloten, zijn die rechtsgeldig en dient daaraan gehouden te worden.
Op een fiets moet je kunnen fietsen, er staat niet dat een fiets probleemloos een x tijd mee moet gaan.De bepaling dat de koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn
Er staat dat je een product normaal moet kunnen gebruiken, niet hoelang dat het product probleemloos gebruikt moet kunnen worden.De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien."
Echter is de regel van dat de verkopende partij gedurende de 2 jaar na aankoop aansprakelijk is voor ieder gebrek niet overgenomen, dus kan de rechter ook niet bepalen dat het wel zo is.En daarom dient iedere Nederlandse rechter de uitleg van bovenstaande wettekst zoveel als mogelijk is uit te leggen in de geest van de richtlijn, en daarom bestaat er wel degelijk aanspraak bij Dell op reparatie van het product (dat in het licht van de Europese richtlijn niet aan de verwachtingen voldoet die TS ervan mag verwachten).
De richtlijn is ervoor om de wetgevers de regels van de Europese Richtlijn in hun hun Nationale Wetgeving te implementeren.
De Europese Richtlijn kent geen regel waarin het product voor een langere periode aan de koopovereenkomst moet voldoen.
Zou die regel van 2 jaar in de Nederlandse Wetboeken worden geïmplementeerd, dan werken die twee regels elkaar tegen.
Daarom is die regel van 2 jaar niet in de Nederlandse wetgeving opgenomen.
Ook kan van de verkopende partij niet gevergd worden dat die gedurende de langere periode aansprakelijk is voor ieder gebrek, omdat normale slijtage dan onder de verantwoordelijkheid van de verkopende partij zou vallen, en dat kan niet.
Het antwoord had ik al gegeven: klikBob Schurkjens schreef:Omdat topicstarter niets heeft aan een discussie, hier de antwoorden op http://www.consuwijzer.nl
De kosten voor het verhelpen van het probleem van de TS valt niet onder garantie en komen volledig voor rekening van de TS, het valt namelijk onder onderhoud en dat heeft totaal niets te maken met de garantie.
-
Grappig om er automatisch van uit te gaan dat de topicstarter meer waarde zal hechten aan jouw individuele antwoord dan aan het antwoord van de Consumentenautoriteit (Consuwijzer). Een overweldigende behoefte om gelijk te hebben?
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 07 jun 2011 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.