LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] airco defect van nieuwe opel corsa
airco defect van nieuwe opel corsa
Opel Corsa afgelopen winter aangeschaft. In mei, toen de auto 6 maanden oud was de airco (eerste keer koel) aangezet, deze weigerde. Bleek een gat in de condensator. De dealer stelde vast dat dit door steenslag kwam. Aan de grill geen enkele schade.
Opel weigert garantie of enige tegemoetkoming en gaat uit van schade. Zijn er ervaringen?
Opel weigert garantie of enige tegemoetkoming en gaat uit van schade. Zijn er ervaringen?
Re: airco defect van nieuwe opel corsa
Je hebt in die 6 maanden nooit je airco gebruikt? Ook niet om te ontwasemen.In mei, toen de auto 6 maanden oud was de airco (eerste keer koel) aangezet
Airco dien je regelmatig eens te gebruiken ook in de winter staat zelfs bij mij in het instructie boekje vermeld en ook verteld door dealer.
Dit van internet gehaald.
Door het niet te doen vraag je om lekkage's en vieze lucht in de auto vooral de laatste opmerking is van belang voorkomt hoge reparatie kostenTips voor een optimale werking van uw auto airco
Gebruik de auto airco-installatie regelmatig. Hiermee vermindert u slijtage van lagers en pomp. Als een stilstaande pomp lange tijd op een trillende motor zit, krijgen de lagers een continue stotende belasting. Dit geeft meer slijtage dan een draaiende pomp.
Schakel de airco ca. 10 minuten voor u de auto gaat stilzetten uit. Er zit dan minder vocht op of in de omgeving van de verdamper in het aircosysteem. De kans op nare luchtjes is dan kleiner. Eenmaal per jaar laten desinfecteren is raadzaam.
Zet de airco minimaal 1x per week 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en het voorkomt onaangename geurvorming.
Er kan dus een steentje door je gril gevlogen zijn en de schade veroorzaakt hebben aan je condesor en niet aan je gril hoeft niet per se.Kan een klein kiezeltje geweest zijn die met meer dan 100 km per uur er tegen gevlogen is.Opel weigert garantie of enige tegemoetkoming en gaat uit van schade.
Het is mij een keer gebeurd met mijn radiator.
gr Henk
@west 01,
Uw dealer heeft ,helaas voor u, toch gelijk. Voor de optimale werking, zit de condensator in de rijwind geplaatst, het nadeel ervan is dat een steentje genoeg is om hem lek te slaan.
Geen garantie dus....
Uw dealer heeft ,helaas voor u, toch gelijk. Voor de optimale werking, zit de condensator in de rijwind geplaatst, het nadeel ervan is dat een steentje genoeg is om hem lek te slaan.
Geen garantie dus....
Uiteraard de airco wel aangezet, maar dat zal duidelijk zijn, niet koel. Maar dat was ook niet het probleem. Daar gaat het niet om. Het probleem was een gaatje in de condensator waardoor de airco niet werkte. Dit zou door steenslag kunnen komen. Wij hadden echter wel enige coulance verwacht. Maar nee men verwees naar een schade die je moest vergelijken met een sterretje in de ruit. Dat wordt overigens door de verzekering gedekt zonder verlies noclaim. De condensator ook ware het niet dat onze zoon dan wel 4 jaar noclaim zou verliezen en de reparatie nog duurder zou uitvallen uiteindelijk. Voelt een beetje krom allemaal en we hadden enige tegemoetkoming van Opel verwacht. Duidelijk is dat je daar niet op hoeft te rekenen bij Opel.
[Ongepast bericht verwijderd door de moderator]
Nou ja Berend 67, doe eens even normaal...
En als je er zelf een spiegel afrijd, moet de dealer dat ook betalen? En als je een stoeprand raakt, moet de dealer de velg herstellen? Motorkapje na 2 jaar ook even spuiten in verband met steenslag?
Dit zijn zaken waar je niets aan kunt doen, en de dealer zeker niet. Je moet de schade inderdaad vergelijken met een sterretje in je voorruit.
En als je er zelf een spiegel afrijd, moet de dealer dat ook betalen? En als je een stoeprand raakt, moet de dealer de velg herstellen? Motorkapje na 2 jaar ook even spuiten in verband met steenslag?
Dit zijn zaken waar je niets aan kunt doen, en de dealer zeker niet. Je moet de schade inderdaad vergelijken met een sterretje in je voorruit.
riddert, je hebt maar gedeeltelijk gelijk. Als je er een spiegel afrijdt is dat duidelijk, een motorkap met steenslag is ook duidelijk. Dit ligt wel iets anders want steenslag zal nooit aangetoond, slechts aangenomen kunnen worden. Dus andere oorzaken uitsluiten zeg maar. En in dat kader hadden wij enige coulance, hoe klein ook verwacht en nee, nooit meer een Opel. Zelf rijd ik Toyota, los van het feit dat dat een in mijn ogen betere auto is, is de service in ieder geval beter, bij onze dealer dan toch. De Opel is van onze zoon en die is er behoorlijk klaar mee.
-
Goh, heeft U dan bij deze Toyota ook een lekke condensator gehad ontstaan door steenslag... Das wel toevalZelf rijd ik Toyota, los van het feit dat dat een in mijn ogen betere auto is, is de service in ieder geval beter, bij onze dealer dan toch.
@riddert....Ik doe normaal. Maar van een auto die net zes maanden oud is en waarschijnlijk over de tien duizend euro heeft gekost mag je niet verwachten dat de airco stuk gaat. De dealer moet hier over niet zo moeilijk doen en gewoon de airco vervangen. Als de klant tevreden is koopt ie elke keer een auto bij deze dealer, nu dus niet.
Wat heeft een dealer aan klanten die wel telkens terugkomen maar waar niets aan verdiend wordt? Een dealer kan een condensator die door steenslag defect geraakt is niet bij de importeur claimen, en zal deze dus ook zelf moeten betalen.
Een dealer wil alles wel voor niets doen, mits deze het bij een importeur vergoed krijgt.
Een dealer wil alles wel voor niets doen, mits deze het bij een importeur vergoed krijgt.
Leo wel goed lezen, met onze toyota hebben we nog nooit iets gehad. jammer dat er een discussie ontstaat over wat een dealer niet moet of wel zou moeten doen. Wij hadden slechts wat coulance verwacht voor een nagelnieuwe auto, waarvoor Opel wel even 720 euro afleveringskosten vraagt boven op de 13.500 euro. Natuurlijk hoeft Opel geen garantie te bieden, het ging om een beetje meedenken en enige tegemoetkoming en daar hou je inderdaad klanten mee. Renault b.v. doet het wel. Dus nogmaals, en in die keuze zijn wij dan weer vrij, nooit meer een Opel. Wij hebben te maken gehad met Peugeot, Fiat, Ford, Toyota en Opel. Opel eindigt met stip op de laatste plaats.
De airco dient ook in de winter gebruikt te worden.
Veel mensen gebruiken de airco alleen als het zeer warm is, en dan zijn ze verbaast als de airco na een tijdje niet meer functioneert.
Ik gebruik de airco als het koud is, regen en als het warm weer is.
Veel mensen gebruiken de airco alleen als het zeer warm is, en dan zijn ze verbaast als de airco na een tijdje niet meer functioneert.
-
Dat is precies wat ik bedoelde.Leo wel goed lezen, met onze toyota hebben we nog nooit iets gehad.
Hoe weet je dan of de Toyota dealer je wel goed helpt en de gevraagde coulance verleent, als je er nog nooit voor iets dergelijks bent geweest.
Kortom, je weet helemaal niet of de service van Toyota dealer wel beter is..
-
Als er aantoonbaar sprake is van een beschadigde condensor door steenslag is dat helaas overmacht. Er is dan geen sprake van een ondeugdelijk product maar helaas pure pech. Je kan de garage daar nu eenmaal niet voor aansprakelijk stellen. Natuurlijk kan een bedrijf zich coulant opstellen en wat water bij de wijn maar formeel is men tot niets verplicht. Het ene bedrijft doet wellicht wel iets en de ander niets. Dit bedrijf dus niet en misschien uw Toyota dealer in een soortgelijk geval wel.........?
-
ooit een auto(TOYOTA) binnengekregen met een kapotte motor. Oorzaak de radiateur. Veroorzaker een steentje. De klant (onze burgemeester van onze -grote-stad) geloofde ons niet en stelde in eerste instantie ons aansprakelijk (garantie) totdat hij het steentje zelf zag zitten. Heeft toen -na zich geïnformeerd te hebben- vervoegd bij zijn verzekeringsmaatschappij. Die wees d eis tot vergoeding af. Dit doet een verz. mij. meestal direct. Echter als je All-Risk verzekert bent moet je een kijken of je verzekert bent tegen "van buiten komend onheil". Dat had mijn klant gedaan en op grond daarvan (misschien ook wel mede omdat hij burgemeester was) werd de Schade toch vergoed. Misschien kun je er wat mee.
Ik begrijp niet dat je zo af zit te geven op Opel want je hebt totaal geen vergelijk met een ander merk omdat dit de eerste keer is dat dit je overkomt. Er zal geen enkele garage (merk of onafhankelijk) een dergelijke schade vergoeden omdat het overmacht is. Het is niet dat ik reageer omdat ik al 30 jaar probleemloos Opel rijd maar puur omdat ik het onzin vind dat een garagebedrijf op moet draaien voor iets dat jou (of je zoon) overkomen is. Wat je nu wil is hetzelfde als dat je een steen op je koplamp krijgt en hij aan gruzelementen ligt. Of dat er een steen of weet ik wat op de weg ligt waar je overheen rijd, band kapot en velg kapot. Uhm, mijn auto is 6 maanden oud dus de garage moet het maar vergoeden of coulance toepassen. Ook je Toyota garage zal je dan niet tegemoet komen, geen enkele garage zal je dan tegemoet komen. Ze zijn toch zeker sinterklaas niet. Snap ook niet waarom u de 720,- euro afleverkosten er bij moet halen want dat heeft er niets mee te maken, deze betaal je bij elke nieuwe (en meestal ook bij een gebruikte) auto dus ook bij Renault, Peugeot, Fiat, Ford, Toyota en noem ze maar op.
Jaro, je bent nogal een Opel fan? Het is blijkbaar moeilijk lezen, we hadden slechts enige coulance verwacht, meer niet, maar je mag dat blijkbaar niet eens meer vragen of willen. En als het gaat om onze Toyota dealer, die stelde zich bij vorige auto´s immer bereidwillig op al ging het maar om kleinere dingen. Daar kan Leo wel wat van vinden, maar hij was daar niet bij dus.. ja wat heb je dan aan reacties. Ook door de Peugeot dealer zijn wij prima geholpen. net even een stapje meer bedoel ik. Maar goed natuurlijk heeft de Opel dealer gelijk als hij helemaal niets doet voor een klant, daarin hebben jullie dan weer volkomen gelijk. Voor ons nooit meer een Opel en dat is ook een keuze.
Ik heb geen airco , wist dit ook niet maar ik kan TS wel begrijpen als hij/zij zegt ...nooit meer opel.BBCS schreef:De airco dient ook in de winter gebruikt te worden.
@
Een beetje dealer doet hier niet moeilijk over. Het gaat niet alleen om de TS als klant. Waar het om gaat, is de mond tot mond reklame. Uiteindelijk heeft deze dealer met z'n achterlijke instelling er alleen maar nadeel van.
Maxiem.
Een beetje dealer doet hier niet moeilijk over. Het gaat niet alleen om de TS als klant. Waar het om gaat, is de mond tot mond reklame. Uiteindelijk heeft deze dealer met z'n achterlijke instelling er alleen maar nadeel van.
Maxiem.
Eigenlijk is het gewoon een geval van domme pech hebben dat zoiets zo snel gebeurd is. Het is dan ook de dealer zijn goed recht om geen coulance toe te passen. Tja ze maken er natuurlijk geen vrienden mee, want u zult het verhaal nog lang doorvertellen en het merk staat hier ook uitvoerig genoemd. Overigens is het de keuze van de individuele dealer hoe deze hiermee omspringt omdat coulance uit zijn eigen zak moet komen. Even voor de goede orde ik ben helemaal geen Opelfan maar dit geval vind ik wel dat dit niet aan het merk Opel aan te rekenen is. Dit had met elke andere auto/merk ook kunnen gebeuren.
Overigens vraag ik me wel af met welke coulance u tevreden was geweest ? Een volledig gratis reparatie of korting of zo..
Zoals Jaro ook al schreef, zie ik ook de relevantie niet van de opmerking over de afleverkosten. Bij elke dealer worden afleverkosten in rekening gebracht. Heeft u wel eens gezien hoe een nieuwe auto af fabriek binnenkomt? En wat ze er voor werk aan hebben om deze keurig netjes af te leveren, de kentekenplaten, volle tank (ook niet mis tegenwoordig), afvoeren bergen verpakkingsmaterialen, even alles checken en testen enz.enz..
Wij hadden met een van onze vorige auto's een beetje de pech dat het zo'n "maandagochtend" geval was na een druk weekendje stappen. Dit was per toeval de eerste van dat merk (geen Opel). De tijd dat we de auto hadden, hebben we er al vanalles aan gehad wat toevallig wel binnen de garantie viel. De dealer heeft dit altijd keurig opgelost. Sindsdien hebben we bij dezelfde dealer alweer 2 andere nieuwe auto's van dat merk besteld en opgehaald. Waarvan de laatste een paar weken geleden.
Ben het met BBCS eens.. wij gebruike de airco ook vaak. Bij het ontwasemen gaat dit soms nog beter met de airco dan de verwarming.
Overigens vraag ik me wel af met welke coulance u tevreden was geweest ? Een volledig gratis reparatie of korting of zo..
Zoals Jaro ook al schreef, zie ik ook de relevantie niet van de opmerking over de afleverkosten. Bij elke dealer worden afleverkosten in rekening gebracht. Heeft u wel eens gezien hoe een nieuwe auto af fabriek binnenkomt? En wat ze er voor werk aan hebben om deze keurig netjes af te leveren, de kentekenplaten, volle tank (ook niet mis tegenwoordig), afvoeren bergen verpakkingsmaterialen, even alles checken en testen enz.enz..
U was zo tevreden over de Toyota dealer dat u besloten had een Opel elders te kopen..west01 schreef: En als het gaat om onze Toyota dealer, die stelde zich bij vorige auto´s immer bereidwillig op al ging het maar om kleinere dingen.
Wij hadden met een van onze vorige auto's een beetje de pech dat het zo'n "maandagochtend" geval was na een druk weekendje stappen. Dit was per toeval de eerste van dat merk (geen Opel). De tijd dat we de auto hadden, hebben we er al vanalles aan gehad wat toevallig wel binnen de garantie viel. De dealer heeft dit altijd keurig opgelost. Sindsdien hebben we bij dezelfde dealer alweer 2 andere nieuwe auto's van dat merk besteld en opgehaald. Waarvan de laatste een paar weken geleden.
Ben het met BBCS eens.. wij gebruike de airco ook vaak. Bij het ontwasemen gaat dit soms nog beter met de airco dan de verwarming.