LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] oplossingen voor de chipkaartproblemen
oplossingen voor de chipkaartproblemen
de ov-chi(t)pkaart heeft erg veel problemen,...gaat snel kapot,...geeft veel storingen,...er zijn te weinig oplaadpunten,..enz enz.
in de vele topics hierover kunnen we alle ellende vele duizenden malen lezen.
kort gezegd is de gehele ov-kaart incl. de poortjes bij de NS 1 grote farce.
het lijkt erop dat we eraan vast zitten want er zit reeds meer dan 1 miljard euro in,en dat is te veel om te zeggen, terug naar de kaartjes,of strippenkaart.
(ja ja iedereen denkt was het maar zo,...)
nu komt de grote vraag van deze topic:
hoe lossen we dit nou op?
graag heel graag zien we hier ideeen van mensen die serieus denken een oplossing te hebben.
bvd.
ps.met reacties kan men misschien wel echt iets doen...
in de vele topics hierover kunnen we alle ellende vele duizenden malen lezen.
kort gezegd is de gehele ov-kaart incl. de poortjes bij de NS 1 grote farce.
het lijkt erop dat we eraan vast zitten want er zit reeds meer dan 1 miljard euro in,en dat is te veel om te zeggen, terug naar de kaartjes,of strippenkaart.
(ja ja iedereen denkt was het maar zo,...)
nu komt de grote vraag van deze topic:
hoe lossen we dit nou op?
graag heel graag zien we hier ideeen van mensen die serieus denken een oplossing te hebben.
bvd.
ps.met reacties kan men misschien wel echt iets doen...
Re: oplossingen voor de chipkaartproblemen
De oplossing zou zijn geweest om te luisteren naar wat de experts zeggen. En niet om koppig door te gaan op de ingeslagen weg.
Al aan het begin van het traject, voordat de definitieve keuze voor het chip-systeem was gemaakt, hebben experts aangegeven dat de versleuteling waar nu voor gekozen is hopeloos verouderd is en dus zeer fraudegevoelig is. Het zou daarom na invoering snel gekraakt kunnen worden. Tóch zijn ze koppig doorgegaan op de ingeslagen weg.
Op het moment dat je met versleutelde data werkt, weet je van tevoren eigenlijk al dat je de systemen na een paar jaar weer moet vervangen. De technologische ontwikkelingen gaan immers zo snel dat een versleuteling die nu wordt gezien als niet te kraken, over een jaar of 10 toch gekraakt kan zijn. Je moet daarom een systeem hebben waarbij je de software bv. elke 10 jaar kunt vervangen. Liefst zonder dat je alle apparatuur ook moet vervangen...
Al aan het begin van het traject, voordat de definitieve keuze voor het chip-systeem was gemaakt, hebben experts aangegeven dat de versleuteling waar nu voor gekozen is hopeloos verouderd is en dus zeer fraudegevoelig is. Het zou daarom na invoering snel gekraakt kunnen worden. Tóch zijn ze koppig doorgegaan op de ingeslagen weg.
Op het moment dat je met versleutelde data werkt, weet je van tevoren eigenlijk al dat je de systemen na een paar jaar weer moet vervangen. De technologische ontwikkelingen gaan immers zo snel dat een versleuteling die nu wordt gezien als niet te kraken, over een jaar of 10 toch gekraakt kan zijn. Je moet daarom een systeem hebben waarbij je de software bv. elke 10 jaar kunt vervangen. Liefst zonder dat je alle apparatuur ook moet vervangen...
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: oplossingen voor de chipkaartproblemen
@ kweenie - enige andere richting ingaan betekent blamage en imagoverlies voor de bedenkers en invoerders van dit wangedrocht.
Zie de reacties van TLS op publicaties over hoe brak de chip is - geen inhoudelijke reactie, maar direct bedreigingen via een advocaat. Dit niveau, of gebrek eraan, is een teken dat men bewust deze brakke kaarten gebruikt.
een RFID lezer en wat software - en elke digibeet kan zo`n beetje zijn eigen chipkaart programmeren (wel een anonieme nemen dan ) omdat de beveiliging van het jaar kruik is - maar in plaats van betere beveiliging, huren ze liever een advocaat in om hun wanproduct te beschermen.
dus, droom lekker verder
Zie de reacties van TLS op publicaties over hoe brak de chip is - geen inhoudelijke reactie, maar direct bedreigingen via een advocaat. Dit niveau, of gebrek eraan, is een teken dat men bewust deze brakke kaarten gebruikt.
een RFID lezer en wat software - en elke digibeet kan zo`n beetje zijn eigen chipkaart programmeren (wel een anonieme nemen dan ) omdat de beveiliging van het jaar kruik is - maar in plaats van betere beveiliging, huren ze liever een advocaat in om hun wanproduct te beschermen.
dus, droom lekker verder
Re: oplossingen voor de chipkaartproblemen
deze 2 reacties zijn helemaal waar...
er is volgens mij ook geen oplossing...alhoewel...
de volgende kreeg ik in m,n box....
alle reiziggers nemen een annonieme kaart en zo veel als mogelijk is
laden ze die op via een oplader thuis of tegenwoordig onderweg bij je pc.
zo komt er een berg minder geld binnen.
dan gaat dat translink het wel merken aan de inkomsten.
zou de kaart dan zo weer weg zijn?
xx ik denk zelf niet dat dit zal lukken,..veel mensen durven het niet en weten niet goed hoe...
er is volgens mij ook geen oplossing...alhoewel...
de volgende kreeg ik in m,n box....
alle reiziggers nemen een annonieme kaart en zo veel als mogelijk is
laden ze die op via een oplader thuis of tegenwoordig onderweg bij je pc.
zo komt er een berg minder geld binnen.
dan gaat dat translink het wel merken aan de inkomsten.
zou de kaart dan zo weer weg zijn?
xx ik denk zelf niet dat dit zal lukken,..veel mensen durven het niet en weten niet goed hoe...
Re: oplossingen voor de chipkaartproblemen
Voor zover als ik begrepen heb kun je een zo opgeladen kaart 1 dag gebruiken. Er wordt dan geconstateerd dat het saldo niet overeenkomt met de oplaadgeschiedenis met als gevolg een blokkade van deze kaart.alle reiziggers nemen een annonieme kaart en zo veel als mogelijk is
laden ze die op via een oplader thuis of tegenwoordig onderweg bij je pc.
zo komt er een berg minder geld binnen.
Maar volgens mij reizen er nog steeds meer mensen zonder kaart dan met een gekraakte kaart
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: oplossingen voor de chipkaartproblemen
Dirkie schreef:Voor zover als ik begrepen heb kun je een zo opgeladen kaart 1 dag gebruiken. Er wordt dan geconstateerd dat het saldo niet overeenkomt met de oplaadgeschiedenis met als gevolg een blokkade van deze kaart.
Maar volgens mij reizen er nog steeds meer mensen zonder kaart dan met een gekraakte kaart
Dat roept men.
Maar testen door onderzoekers hebben aangetoond dat het tot wel 10 dagen kan duren alvorens een 'nep' kaart geblokkeerd word.
Re: oplossingen voor de chipkaartproblemen
Bovendien kun je dan nog altijd een dagkaart voor de prijs van de goedkoopste anonieme kaart krijgen.
Re: oplossingen voor de chipkaartproblemen
een andere manier is de manier beschreven onder wat kost een reis met de ovchipkaart
als de conclusie klopt dat de kosten van een reis worden bepaald door het punt van inklokken en uitklokken betekent dit in feite dat je een hele dag kunt sporen door nederland,terugkomen op de plaats van vertrek en dus 0 kilometer hebben gereisd
aangezien je overal in nederland langs de poortjes kunt lopen klok je daar niet uit na de heenreis
als de conducteur mocht vragen wat je de hele dag hebt gedaan, heb je treintjes gekeken op het station en daar koffie gedronken
ik vraag mij ook af of mensen die op een station werken officieel gratis met de trein
mogen
zij komen immers nooit langs een poortje bij aankomst en stappen aan het eind van hun werkdag over op de trein naar huis?
gereisd dus 0 kilometer
als de conclusie klopt dat de kosten van een reis worden bepaald door het punt van inklokken en uitklokken betekent dit in feite dat je een hele dag kunt sporen door nederland,terugkomen op de plaats van vertrek en dus 0 kilometer hebben gereisd
aangezien je overal in nederland langs de poortjes kunt lopen klok je daar niet uit na de heenreis
als de conducteur mocht vragen wat je de hele dag hebt gedaan, heb je treintjes gekeken op het station en daar koffie gedronken
ik vraag mij ook af of mensen die op een station werken officieel gratis met de trein
mogen
zij komen immers nooit langs een poortje bij aankomst en stappen aan het eind van hun werkdag over op de trein naar huis?
gereisd dus 0 kilometer
Re: oplossingen voor de chipkaartproblemen
@ruud niet helemaal waar.. als je binnen een half uur weer terug ben op de zelfde locatie ja dan wel (al gaat dat niet met de bus op omdat je bijna nooit de zelfde bus heb als de heenreis)
Re: oplossingen voor de chipkaartproblemen
bianca82:
ik heb het specifiek over vervoer met de trein
die gebruik ik af en toe
hoe het vervoer met een bus in zijn werk gaat weet ik niet
de laatste keer kon ik nog gewoon met een strippenkaart, maar dat hangt tegenwoordig blijkbaar van de maatschappij af en ook nog waar ze rijden
dat is om het zo simpel mogelijk te houden
ik heb het specifiek over vervoer met de trein
die gebruik ik af en toe
hoe het vervoer met een bus in zijn werk gaat weet ik niet
de laatste keer kon ik nog gewoon met een strippenkaart, maar dat hangt tegenwoordig blijkbaar van de maatschappij af en ook nog waar ze rijden
dat is om het zo simpel mogelijk te houden
Re: oplossingen voor de chipkaartproblemen
beste bianca82:
misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben
ik merk wel vaker dat mensen niet het zelfde lezen als ik denk op te schrijven
ik zal het met een voorbeeld proberen
ik woon in rotterdam en ga een dagje op familiebezoek in amsterdam [met de trein]
ik gebruik mijn kaart om in te klokken in rotterdam en "vergeet" uit te klokken in amsterdam
als ik weer naar huis ga "vergeet" ik weer mijn kaart te gebruiken [ik moet toch nodig eens bij de huisarts langs]
als ik vervolgens weer in rotterdam aan ben gekomen klok ik wel uit [ik heb de hele reis mijn kaart in de hand gehouden, want als ik nu vergeet uit te klokken wordt het duur]
dat wil zeggen dat de enige handelingen zijn geweest:
1 ingeklokt in rotterdam
2 uitgeklokt in rotterdam
gereisd 0 kilometer
het enige wat ik dan betaal is een "verblijfsrecht" binnen station rotterdam omdat ik daar langer dan een half uur ben geweest
misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben
ik merk wel vaker dat mensen niet het zelfde lezen als ik denk op te schrijven
ik zal het met een voorbeeld proberen
ik woon in rotterdam en ga een dagje op familiebezoek in amsterdam [met de trein]
ik gebruik mijn kaart om in te klokken in rotterdam en "vergeet" uit te klokken in amsterdam
als ik weer naar huis ga "vergeet" ik weer mijn kaart te gebruiken [ik moet toch nodig eens bij de huisarts langs]
als ik vervolgens weer in rotterdam aan ben gekomen klok ik wel uit [ik heb de hele reis mijn kaart in de hand gehouden, want als ik nu vergeet uit te klokken wordt het duur]
dat wil zeggen dat de enige handelingen zijn geweest:
1 ingeklokt in rotterdam
2 uitgeklokt in rotterdam
gereisd 0 kilometer
het enige wat ik dan betaal is een "verblijfsrecht" binnen station rotterdam omdat ik daar langer dan een half uur ben geweest
Re: oplossingen voor de chipkaartproblemen
Ik denk dat alle eerste nog serieus te vroeg is om iets zinvol over OV Chipkaart te noemen (de werking ervan). Het is nog zeer in kinderschoenen. Pas over jaar of 4-5 kunnen we praten over falen van het systeem (of niet).
Ja - er zijn problemen. Maar denk u echt dat er geen enkele probleem was toen strippenkaart werd ingevoerd? Dat het niet de beste systeem is, ben ik mee eens. Maar laten we het even afwachten. Ten slotte, bedrijven welke ervan 'leven' zullen zeker alles eraan doen om het beter te beveiligen als (fraude) kosten uit de pan lopen.
Ten slotte, het systeem moet zich nog 'inburgeren' in de volk. Pas over een week vanaf vandaag is het alleen OV chipkaart verplicht. Ik was zelf ook dol op de strippenkaart, maar ik geef OV Chipkaart nog wel een kans.
Ja - er zijn problemen. Maar denk u echt dat er geen enkele probleem was toen strippenkaart werd ingevoerd? Dat het niet de beste systeem is, ben ik mee eens. Maar laten we het even afwachten. Ten slotte, bedrijven welke ervan 'leven' zullen zeker alles eraan doen om het beter te beveiligen als (fraude) kosten uit de pan lopen.
Ten slotte, het systeem moet zich nog 'inburgeren' in de volk. Pas over een week vanaf vandaag is het alleen OV chipkaart verplicht. Ik was zelf ook dol op de strippenkaart, maar ik geef OV Chipkaart nog wel een kans.
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: oplossingen voor de chipkaartproblemen
Ik ben best bereid het een kans te geven - maar dan moet het wel een eerlijk systeem zijn - en dat is het dus niet.smilie schreef:
Ten slotte, het systeem moet zich nog 'inburgeren' in de volk. Pas over een week vanaf vandaag is het alleen OV chipkaart verplicht. Ik was zelf ook dol op de strippenkaart, maar ik geef OV Chipkaart nog wel een kans.
Aanvullend OV VEEL duurder (in mijn geval zo`n 134% meer!)
Niet '1 kaart voor al het OV' voor abonnementhouders. Je moet voor iedere vervoerder een apart 'product' laden (De OV jaarkaart is het enige ECHTE product voor ALLE OV)
Te moeilijk bij storingen - lang wachten op geld terug, als je het al krijgt.
Storingen en fouten worden op gebruikers/klanten afgewenteld.
Nee - dit is een niet doordacht en oneerlijk systeem - dat ook nog eens veel te duur is.
Waarom niet een Nederlandse versie van de (reeds bewezen) Oystercard (UK) of de franse versie?