| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Accountor stuurt incasso voor vordering van 0,-?
Accountor stuurt incasso voor vordering van 0,-?
Van de Accountor groep ontving ik een incasso.
Hierin worden twee facturen genoemd, met daarachter allebei een bedrag van
0,00 euro.
Daaronder wettelijke rente 0,0 euro
vervolgens administratie en incassokosten 42,80
Leek mij een beetje een rare vergissing, bovendien waren de facturen al een aantal maanden geleden betaald (weliswaar te laat, en daardoor ook betaald met administratiekosten)
Voor de volledigheid maar gebeld met Accountor. Waarom ik een incasso krijg terwijl ze zelf blijkbaar al hebben geconcludeerd dat er geen vordering (meer) is. Krijg ik tot mijn grote verbazing te horen dat ik die incassokosten moet betalen omdat de rekening destijds te laat is betaald (in april!)
Ben ik nou gek of kun je echt maanden later achteraf nog incassokosten gaan berekenen?
Hierin worden twee facturen genoemd, met daarachter allebei een bedrag van
0,00 euro.
Daaronder wettelijke rente 0,0 euro
vervolgens administratie en incassokosten 42,80
Leek mij een beetje een rare vergissing, bovendien waren de facturen al een aantal maanden geleden betaald (weliswaar te laat, en daardoor ook betaald met administratiekosten)
Voor de volledigheid maar gebeld met Accountor. Waarom ik een incasso krijg terwijl ze zelf blijkbaar al hebben geconcludeerd dat er geen vordering (meer) is. Krijg ik tot mijn grote verbazing te horen dat ik die incassokosten moet betalen omdat de rekening destijds te laat is betaald (in april!)
Ben ik nou gek of kun je echt maanden later achteraf nog incassokosten gaan berekenen?
Re: Accountor stuurt incasso voor vordering van 0,-?
Als er al administratiekosten zijn betaald, kan het incassobureau die er niet nu nog 's een keer bij rekenen.
Die betaling is gedaan zonder dat jij daarvoor vh incassobureau bericht kreeg?
DWZ dit is hun eerste schrijven?
Die betaling is gedaan zonder dat jij daarvoor vh incassobureau bericht kreeg?
DWZ dit is hun eerste schrijven?
Hi Jolijn,
Klopt, dit was het eerste schrijven van het incassobureau.
(gedateerd 12 juni)
De rekeningen waar het om zou gaan zijn in april betaald, met de berekende administratiekosten ivm te laat betalen (herinnering)
Uit hun schrijven blijkt dat ze weten dat er geen vordering (meer) is
(geven zelf aan dat er een openstaand bedrag van 0,00 euro is)
Groeten, Tessa
Klopt, dit was het eerste schrijven van het incassobureau.
(gedateerd 12 juni)
De rekeningen waar het om zou gaan zijn in april betaald, met de berekende administratiekosten ivm te laat betalen (herinnering)
Uit hun schrijven blijkt dat ze weten dat er geen vordering (meer) is
(geven zelf aan dat er een openstaand bedrag van 0,00 euro is)
Groeten, Tessa
Is het misschien zo dat je de termijn die op herinnering staat ook overschreden hebt?
In dat geval kan de leverancier de vordering uit handen hebben gegeven. Zodra de vordering bij het incassobureau is aangemeld verhogen zij die vordering met incassokosten. Blijkt vervolgens de betaling bij de leverancier binnen te zijn gekomen wordt dat gemeld bij het incassobureau die die betaling in mindering brengt op de vordering. En dan blijven de incassokosten van het incassobureau over.
In dat geval kan de leverancier de vordering uit handen hebben gegeven. Zodra de vordering bij het incassobureau is aangemeld verhogen zij die vordering met incassokosten. Blijkt vervolgens de betaling bij de leverancier binnen te zijn gekomen wordt dat gemeld bij het incassobureau die die betaling in mindering brengt op de vordering. En dan blijven de incassokosten van het incassobureau over.
En die kosten zijn dan het sturen van een rekening van de kosten.
Die sowieso te hoog zijn omdat er buiten de incassokosten administratiekosten gerekend worden.
Staat me iets van bij hier ergens gelezen te hebben dat als het incassobureau niets gedaan heeft, niets verstuurd heeft, ze ook geen incassokosten mogen berekenen.
Die sowieso te hoog zijn omdat er buiten de incassokosten administratiekosten gerekend worden.
Staat me iets van bij hier ergens gelezen te hebben dat als het incassobureau niets gedaan heeft, niets verstuurd heeft, ze ook geen incassokosten mogen berekenen.
-
MAXIEM
Jolijn
Klopt! De rijdende rechter heeft pakweg 8 maanden geleden reeds gemeld, dat er bij de eerste incassobrief geen incassokosten in rekening mogen worden gebracht.
Maxiem.
Klopt! De rijdende rechter heeft pakweg 8 maanden geleden reeds gemeld, dat er bij de eerste incassobrief geen incassokosten in rekening mogen worden gebracht.
Maxiem.
Het is natuurlijk niet onredelijk dat een incassobureau ook iets mag verdienen. Zij hebben immers ook handelingskosten.
Dit bedrag mag volgens mij niet meer zijn dan het maximum bedrag van rapport voorwerk minus de reeds eerder in rekening gebrachte kosten.
Dat de rijdende rechter vind dat de eerste aanmaning van een incassobureau volledig gratis moet zijn is slechts een mening. Andere rechters hebben mogelijk andere meningen.
Dit bedrag mag volgens mij niet meer zijn dan het maximum bedrag van rapport voorwerk minus de reeds eerder in rekening gebrachte kosten.
Dat de rijdende rechter vind dat de eerste aanmaning van een incassobureau volledig gratis moet zijn is slechts een mening. Andere rechters hebben mogelijk andere meningen.
-
MAXIEM
@
Maxiem.
Vreemd overigens, dat je zelf ook een mening ventileert die nergens op gebaseerd blijkt.
De rijdende rechter baseerde zijn uitspraak op twee gerechtelijke uitspraken. Er is hier dus wel degelijk sprake van enige jurisprudentie.Dat de rijdende rechter vind dat de eerste aanmaning van een incassobureau volledig gratis moet zijn is slechts een mening. Andere rechters hebben mogelijk andere meningen.
Maxiem.
Vreemd overigens, dat je zelf ook een mening ventileert die nergens op gebaseerd blijkt.
-
adSolvendum
Dit is te kort door de bocht.
Het zou namelijk betekenen dat de invorderings inspanningen van de opdrachtgever van het incassobureau niet meetellen voor de buitengerechtelijke kosten, terwijl ze dat wel doen.
Het zou namelijk betekenen dat de invorderings inspanningen van de opdrachtgever van het incassobureau niet meetellen voor de buitengerechtelijke kosten, terwijl ze dat wel doen.
Zo ik TS lees, heeft het incassobureau niet gemaand. De herinneringskosten zijn niet door hen gedaan.JDII schreef:Het is natuurlijk niet onredelijk dat een incassobureau ook iets mag verdienen. Zij hebben immers ook handelingskosten.
De kosten die het incassobureau heeft, zijn de kosten voor het opsturen van de €0 fakturen en hun eigen faktuur.
Welk bedrijf geeft een €0,00 vordering uit handen?
En welk incassobureau neemt een €0,00 vordering aan?
Of moet het moeilijk als 't makkelijk kan?
-
Bor Komorovski
Als er betaald is is er geen vordering meer en kunnen geen incassokosten meer worden berekend. Ook niet als de betaling buiten de termijn is geweest maar plaatsvond voor het inschakelen van het incassobureau.
-
Chanmaster
Ja mensen, weer zo'n discussie. De rijdende rechter heeft aan de hand der wetgeving bepaald dat er tot en met de eerste incassobrief geen administratiekosten verschuldigd zijn. NIet met zoveel woorden maar wel als zodanig bedoeld. Ik zal eens uitzoeken hoe dit conform de EU in elkaar steekt.
Tot later.
Tot later.
Verklaar je nader chanmaster, wat moet er conform de eu geregerld zijn??Chanmaster schreef:Ja mensen, weer zo'n discussie. De rijdende rechter heeft aan de hand der wetgeving bepaald dat er tot en met de eerste incassobrief geen administratiekosten verschuldigd zijn. NIet met zoveel woorden maar wel als zodanig bedoeld. Ik zal eens uitzoeken hoe dit conform de EU in elkaar steekt.Tot later.
-
Bor Komorovski
Ik zal het verklappen: niets, want er bestaat geen EU-incassorecht.Verklaar je nader chanmaster, wat moet er conform de eu geregeld zijn??
Vertel dat aub dan ook tegen die incassobureau's die gelijk de tabel van Staffel hanteren en incassokosten van boven de €50,- in rekening brengen.MAXIEM schreef:Jolijn
Maxiem.
Ik lig zelf met zo'n bureau in de clinch.
Die brachten even €72,- in rekening bij een eerste brief.
Dat bedrag ga ik echt niet betalen, dat weten ze!
Er zijn helemaal geen regels omtrent de incassokosten.Bor Komorovski schreef:Ik zal het verklappen: niets, want er bestaat geen EU-incassorecht.Verklaar je nader chanmaster, wat moet er conform de eu geregeld zijn??
Wat men nu wel wilt is een regeling die gelijk staat als de tabel van Staffel.
Persoonlijk vind ik het graaien.
De vordering is uit handen gegeven en later is er een betaling binnengekomen.Jolijn schreef:Welk bedrijf geeft een €0,00 vordering uit handen?
Dit heeft de opdrachtgever gemeld aan het incassobureau die daarop de hoofdsom op nihil heeft gesteld. Maar bij het aannemen van de vordering door het incassobureau onstaan er incassokosten. Je bent gewoon te laat geweest.
Gewoon betalen zou ik zeggen. Neem je verlies van het eindeloos uitstellen en niet zeuren.
Heel vaak brengen die incassobureau's hoge incassokosten in rekening, en als je er dan wat van zegt krijg je het antwoord dat je maar op tijd had moeten betalen.
Dus als iemand te laat is met betalen, is dat dan de reden om maar te gaan graaien?
Dus als iemand te laat is met betalen, is dat dan de reden om maar te gaan graaien?
@BBCS: In dit geval is geen sprake van graaien. TS is herhaaldelijk te laat geweest met betalen en dan zijn incassokosten niet meer als terecht.