Pagina 1 van 1

BMW 1 distributieketting vervolgschade

Geplaatst: 15 jun 2011 20:34
door MJR R
Graag zou ik jullie advies willen vragen over een probleem met een BMW116i /benzine / bj 2005.

In december 2009 heb ik een BMW116i aangeschaft, tot vorige week was ik altijd zeer tevreden over mijn aankoop. Deze week is de auto met pech gestrand, heb door de anwb de auto laten wegslepen naar mijn reguliere garage en daar werd al snel geconstateerd dat er een bekend probleem is met de kettingspanners van de distributieketting.

Een van de monteurs met een bmw achtergrond heeft mij aangeraden de auto naar een BMW dealer te laten vervoeren omdat er voor dit type een terugroepactie is geweest met het preventief vervangen van de kettingspanners en dat bij mijn auto dit nog niet is vervangen.

Zelf transport geregeld dmv een auto ambulance) en nu nadat de BMW dealer dit probleem heeft geconstateerd zijn zowel de dealer en importeur niet bereid dit obv coulance op te lossen mede omdat de auto voor het laatst bij de merkdealer voor onderhoud is geweest in dec.2007 (daarna bij onafhankelijke garage's) zij willen dan wel het onderdeel van de terugroepactie vervangen maar de vervolgschade word in rekening gebracht ad plm 1200 euro !

Wel de productiefout toegeven maar de vervolgschade in rekening brengen is moeilijk te begrijpen.

Bij de klantenservice van BMW Nederland word ik niet echt vriendelijk en zonder enige vorm van medeleven te woord gestaan, het enige wat zij vertellen is dat ik de auto bij de bmw dealer had moeten aanschaffen en onderhouden en dat de vorige eigenaar nalatig is geweest om de terugroepactie te negeren.

Heb zelf de auto aangekocht met 35000 km en met een onderhoudshistorie, heb de auto na exact een jaar bij 47000 km voor een grote beurt bij een BMW/ Mini specialist laten uitvoeren, huidige km stand 54000 km.

Heb vooralsnog de garage wel opdracht gegeven de reparatie laten uitvoeren, maar doe ik daar goed aan om de volledige rekening te voldoen (eind van de week zou de auto klaar zijn) de bmwdealer geeft mij het advies om nadat ik de rekening heb voldaan deze alsnog in te dienen bij BMW Nederland.

Re: BMW 1 distributieketting vervolgschade

Geplaatst: 15 jun 2011 20:56
door MAXIEM
MJR R

Je kunt "onder protest" de rekening betalen en daarna de rekening van de gevolgschade bij de importeur indienen. Nee heb je en ja kun je krijgen. Overigens heeft BMW Nederland naar mijn mening wel gelijk met de afwijzing. De vorige eigenaar die geen gebruik heeft gemaakt van de terugroepaktie is immers verwijtbaar nalatig geweest. In feite moet je bij hem/haar dus aankloppen en een claim neerleggen.

Maxiem.

Re: BMW 1 distributieketting vervolgschade

Geplaatst: 17 jun 2011 19:45
door MJR R
Bij BMW Nederland heb ik een coulance verzoek gedaan, wij hebben zeer snel een reactie gekregen dat de klacht in behandeling is genomen.

Nu volgt het wachten op een eventuele uitkomst, helaas daardoor al ruim een week geen auto maar als BMW dit netjes oplost vind ik het wachten wel waard.

Ik werk zelf bij een vergelijkbare onderneming als bmw alleen dan in een andere branche, wij hebben ook te maken met klachtenafhandelingen van consumenten en als ik dit verplaats naar onze werkwijze dan zie ik toch zeker een kansen op enige compensatie.

Op dit bedrag is voor een onderneming van deze omvang toch echt wel mogelijk om van een klacht iets goed te maken, wij wachten geduldig......

Re: BMW 1 distributieketting vervolgschade

Geplaatst: 17 jun 2011 20:55
door Veldt01
Zou wel heel erg coulant zijn als BMW je hierin tegemoetkomt. Strikt genomen heeft de vorige eigenaar gekozen voor niet dealer gebonden onderhoud. Als BMW zich op het standpunt stelt dat de eigenaar door deze keuze BMW de kans heeft ontnomen om de juiste update uit te voeren dan hebben zij daar zeker een punt (let wel dat er in dit geval een beroep wordt gedaan op coulance want heel veel garantie zit er niet meer op een auto van vijf jaar oud.
Als deze update de gevolgschade aantoonbaar had kunnen voorkomen dan zouden de kosten weleens gewoon voor uw rekening kunnen komen.
Enige dat in uw voordeel zou kunnen pleiten is als BMW nagelaten heeft om de vorige eigenaar een brief te sturen met een uitnodiging voor de noodzakelijke update. Als ook dit is gebeurd en hier is geen gevolg aan gegeven lijkt het me een uitgemaakte zaak.

Re: BMW 1 distributieketting vervolgschade

Geplaatst: 21 jun 2011 10:52
door ANWBautoadvies
Het is niet duidelijk bij wie u de auto gekocht heeft. Maar formeel moet u natuurlijk de leverancier aansprakelijk stellen. Wanneer BMW Nederland op welke manier dan ook met een coulance regeling komt, mag u dat beschouwen als een gul gebaar. Feitelijk heeft u nergens recht op behalve dan bij de leverancier. Wanneer dat een particulier is geweest wordt het eigenlijk een onmogelijke missie. Een misschien beweert BMW weldegelijk klanten aangeschreven te hebben voor een modificatie maar heeft de vorige eigenaar daar nooit gehoor aan gegeven. Maar nogmaals; de leverende partij is feitelijk juridisch voor u de enige partij. Maar dat is anderhalf jaar geleden!!

Re: BMW 1 distributieketting vervolgschade

Geplaatst: 24 aug 2011 18:17
door jvdsa
ik heb nu hetzelfde probleem aan de hand, door distributiekettingproblemen is er vervolgschade opgetreden, ik kom nu pas tot de ontdekking dat er een modificatie op dit technische probleem is geweest.ik ben vanaf 2007 eigenaar van de auto en heb mijn auto altijd in onderhoud gehad bij een onafhankelijke garage. Na tel. contact met bmw nederland te horen gekregen dat ik als eigenaar niet bekend was en daardoor geen bericht heb gekregen omtrent een terugroepactie.hetzelfde verhaal omtrent onderhoud bij een erkende bmwdealer etc etc.

mijn vraag: hoe is het met je probleem afgelopen?

Re: BMW 1 distributieketting vervolgschade

Geplaatst: 11 okt 2013 19:25
door bmw 1.16i 2005
Ik herken het, ik heb mijn 1.16i uit 2005 2 jaar geleden gekocht bij officiele bmw-dealer waar toen zo een 47.000 km op stond. Ik was 2de eigenaar en altijd onderhouden bij dezelfde dealer. Eind juli dit jaar 2013 bracht ik hem binnen voor een grote beurt kostenplaatje 1475euro incl.4 nieuwe banden. Inmiddels staat er nu 72000km op de teller en mijn auto begon raar te doen. Hij begon stationair niet goed te lopen en een kwartier later begon de auto te pruttelen, en vreemd begon te schakelen of dat ik in een te hoge versnelling zat, hij klonk ook anders het voelde of dat hij op 3 poten liep en viel uit bij het stoplicht. gelukkig was ik dicht bij huis want hij viel uit ik kon hem opnieuw starten en reed nog zo een 100mtr en stapte uit. ik dacht dat het te maken had met vuil in mijn injectie. De volgende dag dus een busje injectiereiniger gekocht en bij mijn benzine gegooid. Toen ik mijn auto wilde starten bleef hij aanlopen en de auto begon te schudden en startte NIET meer. Ik mijn dealer opgebeld en het verhaal uitgelegd en hij stelde voor om heb op te halen voor 17 euro. Dit heb ik laten doen.....eenmaal in de garage belde ik op en zeiden ze dat het geen elektrische storing was ,maar een mechanische.ze hadden de vermoeden dat het aan mijn distrubutieketting lag.ik heb research gedaan over mijn model en mijn schoonbroer werkt bij bmw nederland en heeft tegen mij gezegd dat er inderdaad een terugroepactie is geweest op dit model rond het jaar 2008. ik het bericht afgewacht van de garage en lag inderdaad aan de distrubutieketting. Hierbij vroegen ze of dat ze mochten verder handelen aan de motor omdat ze er zeker van zijn dat het vervolgschade heeft opgelopen. ik antwoorde hierop ik weet dat er een terugroepactie is geweest op dit model, en vroeg ofdat mijn auto was binnen gegaan en binnen no-time waren ze ineens op de hoogte en hadden ze het papier voor hun neus liggen dat inderdaad mijn auto in 2008 is binnen gegaan bij hun. Ik zei dat dit niet normaal is dat het na een 45000km alles in de soep loopt. De werkplaats receptie gaf toe dat het niet zou mogen. ze gaan het nu voorleggen aan de garantie service.......hoe is het bij jullie gelopen.?.

Re: BMW 1 distributieketting vervolgschade

Geplaatst: 12 okt 2013 00:29
door pima
jvdsa schreef:i Na tel. contact met bmw nederland te horen gekregen dat ik als eigenaar niet bekend was en daardoor geen bericht heb gekregen omtrent een terugroepactie.
Na tel. contact met bmw nederland te horen gekregen dat ik als eigenaar niet bekend was en daardoor geen bericht heb gekregen omtrent een terugroepactie.hetzelfde verhaal omtrent onderhoud bij een erkende bmwdealer etc etc.
toch raar, dat VW mij nog weten te vinden als eigeaar van een 17 jaar oude passat met misschien wel de derde eigenaar, beetje onwil van BMW?

Re: BMW 1 distributieketting vervolgschade

Geplaatst: 12 okt 2013 08:47
door sjoegel
Wanneer je een gebruikte auto koopt heb je zelf ook een verantwoordelijkheid. Onderzoekplicht. Je kunt navragen en uitzoeken of alle updates en terugroepacties zijn uitgevoerd.

Door dit niet te doen of, wanneer je er geen verstand van hebt te laten doen, roep je het onheil over jezelf af.

Te denken "het is een BMW, Mercedes of Jaguar, het zal wel goed zijn" is erg naïef.

Re: BMW 1 distributieketting vervolgschade

Geplaatst: 12 okt 2013 09:19
door TonGr
Terugroepacties kan men tegenwoordig zelf ook mooi nakijken op de site van het rdw http://www.rdw.nl/particulier/Paginas/default.aspx
Kenteken invullen, dan onderaan kijken.

m.vr.gr.
Ton

Re: BMW 1 distributieketting vervolgschade

Geplaatst: 12 okt 2013 10:38
door RCEE
Terugroepacties kan men tegenwoordig zelf ook mooi nakijken op de site van het rdw http://www.rdw.nl/particulier/Paginas/default.aspx
Kenteken invullen, dan onderaan kijken.
Volgens mij is het zo dat uitsluitend terugroepacties met betrekking tot de veiligheid bij de RDW vermeld worden.