Pagina 1 van 1

Renault Kempenaar Alphen a/d Rijn

Geplaatst: 18 jun 2011 11:46
door Lisc
Ter waarschuwing hier mijn verhaal:

In december 2008 kocht ik een nieuwe Renault Twingo 1.2 Dynamique bij Renault Kempenaar in Alphen aan den Rijn. Hierbij kocht ik 1 jaar extra garantie, dus 3 jaar.
Ik heb altijd mijn onderhoudsbeurten bij Kempenaar laten uitvoeren, totdat ik in januari 2011 mijn vloeistoffen bij had laten vullen bij een andere erkende autogarage.

In mei 2011 draaide mijn motor in elkaar bij 33000 km. Ik heb natuurlijk verteld dat ik eenmalig naar een andere garage was geweest, met het idee dat je als consument volledig in je recht staat.

Zie bijvoorbeeld http://www.europa-nu.nl/id/vifjdxdj8jzv ... dubxdwqrzw of http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-re ... iezen.html

Ik heb natuurlijk de bon van de andere garage weerlegd waarop stond dat de oliefilter was vervangen en er synthetische olie was bijgevuld.
Renault Kempenaar zei eerst dat mijn oliefilter niet was vervangen, maar opgepoetst, omdat er een originele Renault-filter op zat. Nadat de andere garage met Renault belde vertelde zij mij dat de andere garage het wel verkeerd geplaatst zou hebben.
Juridische hulp vertelde mij dat ik in mijn recht stond om zelf een andere garage uit te zoeken met behoud van de garantie, maar dat er niet te procederen is als consument zijnde tegen zo'n grote autodealer.

Kortom ik heb €2000 zelf moeten betalen, want als ik moeilijk bleef doen zou ik de volledige rekening krijgen.
Bij het ophalen zat mijn auto volledig onder de krassen (dak, motorkap, zijkant, achterkant).
Bij navraag: "het zat er al, je hebt zeker onder takken doorgereden". Bij nogmaals navraag: "je auto was zo vies, het zat er gewoon onder", Toen ik kon weerleggen dat ik foto's had gemaakt voor de berging en er acht getuigen bij waren op dat moment, hebben ze de auto enigszins opgepoetst en nooit meer een discussie gevoerd over de oorzaak.

Na 780 km met de nieuwe motor heb ik hem laten nalopen bij Renault Kempenaar om te kijken of alles goed was gemonteerd.
Bij 810 km stond ik met pech midden op een kruispunt. Er bleek een slang niet goed gemonteerd...

Dus alstublieft wees gewaarschuwd! Ondanks de Europese Regelgeving omtrent garantiebehoud bij een andere erkende garage, je hebt geen poot om op te staan.

Re: Renault Kempenaar Alphen a/d Rijn

Geplaatst: 18 jun 2011 11:56
door Leo The Emperor
Dus alstublieft wees gewaarschuwd! Ondanks de Europese Regelgeving omtrent garantiebehoud bij een andere erkende garage, je hebt geen poot om op te staan.
Dat is niet waar. Je moet alleen de bereidheid hebben om eventueel een procedure tegen de garage te beginnen.

Je had kunnen betalen onder protest, en dit ook schriftelijk vast laten leggen. Vervolgens kun je de garage aansprakelijk stellen en het totale bedrag terugvorderen als onverschuldigde betaling.

Dit zal niet zomaar gebeuren dus in dat geval moet je er rekening mee houden dat je een advocaat nodig hebt

Re: Renault Kempenaar Alphen a/d Rijn

Geplaatst: 18 jun 2011 12:05
door Lisc
Leo The Emperor schreef:
Dus alstublieft wees gewaarschuwd! Ondanks de Europese Regelgeving omtrent garantiebehoud bij een andere erkende garage, je hebt geen poot om op te staan.
Dat is niet waar. Je moet alleen de bereidheid hebben om eventueel een procedure tegen de garage te beginnen.

Je had kunnen betalen onder protest, en dit ook schriftelijk vast laten leggen. Vervolgens kun je de garage aansprakelijk stellen en het totale bedrag terugvorderen als onverschuldigde betaling.

Dit zal niet zomaar gebeuren dus in dat geval moet je er rekening mee houden dat je een advocaat nodig hebt
Ik heb natuurlijk een officiële klacht ingediend.
Iemand aansprakelijk stellen zonder rechtsbijstandsverzekering om €2000,- lijkt mij totaal niet reëel. Juridische hulp heeft mij om die reden juist afgeraden om het überhaupt te proberen, omdat je dan waarschijnlijk nog meer geld kwijtraakt. Renault kan blijven procederen totdat jouw geld op is.
Daarbij komt het feit dat Renault weigerde schriftelijk vast te leggen wat de oorzaak van het motorfalen was. De kosten van de reparatie zouden volledig voor mijn rekening worden als ik 'moeilijk' bleef doen. Dan sta je toch met je rug tegen de muur?

Re: Renault Kempenaar Alphen a/d Rijn

Geplaatst: 18 jun 2011 12:12
door Leo The Emperor
Ik heb natuurlijk een officiële klacht ingediend.
Iemand aansprakelijk stellen zonder rechtsbijstandsverzekering om €2000,- lijkt mij totaal niet reëel. Juridische hulp heeft mij om die reden juist afgeraden om het überhaupt te proberen, omdat je dan waarschijnlijk nog meer geld kwijtraakt. Renault kan blijven procederen totdat jouw geld op is.
Daarbij komt het feit dat Renault weigerde schriftelijk vast te leggen wat de oorzaak van het motorfalen was. De kosten van de reparatie zouden volledig voor mijn rekening worden als ik 'moeilijk' bleef doen. Dan sta je toch met je rug tegen de muur?
Wat je zegt klopt in principe wel, en het is een hoop gedoe. Het lijkt me echter sterk dat Renault wil procederen totdat jouw geld op is. De procedure kost hun ook geld aan advocaatkosten, en omzet door negatieve publiciteit. Enfin, het recht heb je wel , maar het is lastig om te bereiken

Dat Renault de oorzaak van het motorfalen niet wil vastleggen is jammer, maar niet echt van belang. Een motor mag na 33.000 kilometer gewoon niet vastlopen, en het is in principe aan hun om te bewijzen dat er door de gebruiker een blunder is gemaakt die dit vastlopen heeft veroorzaakt.

Re: Renault Kempenaar Alphen a/d Rijn

Geplaatst: 18 jun 2011 12:30
door Lisc
Het kan inderdaad zo zijn dat ze op die manier niet willen procederen, maar zij kunnen goed inschatten of je daarvoor überhaupt de middelen hebt.
Ik kreeg sterk de indruk dat eventuele stappen hen niet zouden afschrikken, zeker niet als je al jankend aan de balie staat bij een rekening van €2000,-

Vergeten te vermelden: gek genoeg mocht ik van Kempenaar niet naar Renault Nederland gaan, omdat dit in mijn nadeel zou zijn..

Dan rest de vraag: kan je een garage, zonder advocaat, 'dwingen' om vast te leggen waarom een auto in elkaar draait? De oorzaak veranderde gek genoeg steeds..
Voor iedereen zonder de financiële middelen om iets aan te spannen is mijn waarschuwing bedoelt. :)

Re: Renault Kempenaar Alphen a/d Rijn

Geplaatst: 18 jun 2011 12:34
door Leo The Emperor
Als je dat nog niet hebt gedaan , zou je ook nog een nette klachtbrief naar Renault Nederland kunnen schrijven. ( Eventueel aangeven op welke fora je ervaringen zijn gepost)

Re: Renault Kempenaar Alphen a/d Rijn

Geplaatst: 18 jun 2011 12:45
door Lisc
Goed advies! Renault Nederland belde toevallig net nadat de nieuwe motor erin was geplaatst: hele verhaal verteld en zij adviseerde om er een officiële klacht van te maken.
Zo gezegd, zo gedaan. Helaas bleef Renault Kempenaar bij het verhaal dat de oliefilter verkeerd was geplaatst en heeft Renault Nederland het zo gelaten.