Pagina 1 van 4

tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 25 jun 2011 21:45
door pijkie
De tussenpersoon, die wij hebben voor onze verzekeringen en hypotheek, heeft met ingang van heden een abonnement service. Die moeten wij in ons geval afnemen voor € 20 per maand. Anders moeten we een uur tarief gaan betalen per telefoon gesprek van €125,00 per uur.
Hier ben ik natuurlijk niet blij mee. Vooral omdat we pas vanaf september vorig jaar deze tussenpersoon hebben voor de verzekeringen. Het contact loopt niet helemaal vlekkeloos. Er zijn al heel wat "problemen" geweest, die dan wel weer recht gezet worden, maar toch.......

Mijn vraag is nu de volgende: Zijn er meer tussenpersonen, die deze kosten berekenen?
Kan dit zomaar? Hij moet daar in september toch al over gedacht hebben? (In februari kregen wij daarover het eerste bericht)
Kan ik nog van deze tussenpersoon c.q. verzekeringen af?

Als iemand iets weet, dan hoor ik dat heel graag.
Pijkie

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 25 jun 2011 21:48
door Leo The Emperor
Vervelende ontwikkeling. Dit komt omdat dergelijke tussenpersonen geen geld meer krijgen van de hypotheek verstrekker.

Mij advies is niet doen. Je hebt net alles geregeld, en als de polissen/ hypotheek aan revisie toe zijn, bekijk dan maar met wie en hoe.

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 25 jun 2011 22:18
door pijkie
Dat betekent dus €240 euro per jaar betalen voor hopelijk geen schade?
Wat dat hebben we de afgelopen jaren nog niet gehad. Of 1 keer bellen ben ik daar voor verzekerd en vervolgens €125 moeten betalen?

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 25 jun 2011 22:56
door snepke
Als de voorwaarden veranderen(je moet een abo afsluiten)mag je per direct opzeggen.

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 25 jun 2011 22:57
door adSolvendum
Is er wel iets om op te zeggen eigenlijk?

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 25 jun 2011 22:59
door snepke
adSolvendum schreef:Is er wel iets om op te zeggen eigenlijk?
TS wil van zijn tussenpersoon/verzekeringen af

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 25 jun 2011 23:02
door adSolvendum
snepke schreef:
adSolvendum schreef:Is er wel iets om op te zeggen eigenlijk?
TS wil van zijn tussenpersoon/verzekeringen af
Ja, dat had ik gelezen, maar ik vroeg me hardop af of TS enige verplichting heeft aan de tussenpersoon, de overeenkomsten zijn toch met de verzekeringsmaatschappij(en)?

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 25 jun 2011 23:12
door snepke
Lijkt mij dat TS niets met die tussenpersoon te maken heeft.
Gewoon alles rechtstreeks met de verzekeringsmaatschappij regelen.

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 25 jun 2011 23:20
door adSolvendum
snepke schreef:Lijkt mij dat TS niets met die tussenpersoon te maken heeft.
Gewoon alles rechtstreeks met de verzekeringsmaatschappij regelen.
Precies.

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 25 jun 2011 23:21
door seconds-out
pijkie schreef:De tussenpersoon, die wij hebben voor onze verzekeringen en hypotheek, heeft met ingang van heden een abonnement service. Die moeten wij in ons geval afnemen voor € 20 per maand. Anders moeten we een uur tarief gaan betalen per telefoon gesprek van €125,00 per uur.

Als iemand iets weet, dan hoor ik dat heel graag.
Pijkie

Twintig euro per maand? Dat is 240 euro per jaar!
En dat alleen maar om (mogelijke) schades enz te mogen claimen?
Dus ook al ben je een brave verzekerde die nooit iets claimt, die 240 euro ben je sowieso kwijt... :twisted: (plus de kosten van de verzekeringen).

Lijkt mij reden genoeg om over te stappen naar een ander, als de kleine lettertjes dat toestaan tenminste, al begrijp ik ook niet helemaal wat het belang van de tussenpersoon is in deze kwestie....bovendien heb je er een hypotheek lopen die je ook niet zomaar kan wijzigen/overzetten..

Mat andere woorden...zit je aan die tussenpersoon vast of is het mogelijk om rechtstreeks via je eigen verzekering te claimen?

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 26 jun 2011 07:30
door Leo The Emperor
al begrijp ik ook niet helemaal wat het belang van de tussenpersoon is in deze kwestie
De kern hiervan ligt in de volgende nieuwe regel. (Te vinden op http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2009 ... ingen.html)
De ministerraad heeft ingestemd met het voorstel van minister Bos van Financiën om per 1 januari 2010 een verbod op bonusprovisies in te voeren. Banken en verzekeraars mogen aan adviseurs niet langer vergoedingen betalen los van de verkoop van een financieel product.

Tussenpersonen moeten voortaan bij verkoop van verzekeringen die verkocht worden bij een hypotheek aan de consument melden hoeveel zij daar aan verdienen.
Er zijn veel bemiddelingsburo's die alleen maar "bemiddelen". Het verstrekken van de hypotheek besteden zij zelf weer uit aan de hypotheekverstrekker. Tot 2010 kregen zij toch een bonus voor elke door hun "bemiddeling" tot standgekomen hyptoheek. Deze bonus is per 1-1-2010 verboden. Zie hiervoor bovenstaande nieuwe regel.

Concreet betekent het dat veel bemiddelingsburo's hun inkomsten drastisch zien teruglopen. Vandaar dat ze een nieuwe list hebben bedacht, welke ze abonnement hebben genoemd.

De consument heeft hier overigens niks aan.

De hypotheek kan veel beter bij de hypotheekverstrekkende partijen worden aangevraagd, en verzekeringen regel jezelf net zo makkelijk via het internet.

Vandaar mijn eerder advies om dit woeker-abonnement niet te nemen.

Overigens is er geen enkele koopverplichting voor dit abonnement, zoals de bemiddelaars ook weten. Ze proberen je alleen bang te maken door met een uurtarief van euro 125 te schermen in het geval van problemen.

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 26 jun 2011 08:06
door crazyme
pijkie schreef: Hier ben ik natuurlijk niet blij mee. Vooral omdat we pas vanaf september vorig jaar deze tussenpersoon hebben voor de verzekeringen. Het contact loopt niet helemaal vlekkeloos. Er zijn al heel wat "problemen" geweest, die dan wel weer recht gezet worden, maar toch.......
Is het berekenen van kosten niet het gevolg van het extra werk ?

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 26 jun 2011 09:58
door pijkie
Het extra werk, dat hij heeft is ten gevolge van het feit, dat hij zelf vergeet te faxen. Verkeerde gegevens invoert, verkeerde adressen en namen in de polis vermeldt.
Zo zijn er door zijn fout verkeerde gegevens doorgegeven aan het kadaster en aan de notaris.
Veel extra stress voor ons. En de nodige kosten om dat weer te verhelpen.
Het mag u duidelijk zijn, dat het vertrouwen in deze tussenpersoon al behoorlijk gedaald was.
De hypotheek is al bijna 4 jaar geleden afgesloten. Het lijkt me dat daar nog de provisie is voor ontvangen. Dit abo is dan een extraatje, lijkt mij.

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 26 jun 2011 13:52
door crazyme
Wanneer hij zoveel fouten maakt lijkt mij dat je dat wel mag belonen door een ander te zoeken...

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 26 jun 2011 14:06
door GJvdZ
Wat ik hieruit begrijp is dat de tussenpersoon niet meer wordt betaald door de verzekeraars maar door zijn klanten. Ik weet niet hoeveel klanten deze tussenpersoon heeft maar stel dat het er 200...300 zijn, en allemaal nemen ze een abonnement, dan is zijn jaaromzet 48000...72000 euro. Niet echt veel volgens mij.

Het alternatief is natuurlijk per incident uurtje factuurtje betalen.
En de term "dwingt" in de titel lijkt me schromelijk overdreven. Hij kan het hoogstens vragen, en als de klant het niet wil houdt het op.

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 26 jun 2011 14:51
door seconds-out
pijkie schreef:Het extra werk, dat hij heeft is ten gevolge van het feit, dat hij zelf vergeet te faxen. Verkeerde gegevens invoert, verkeerde adressen en namen in de polis vermeldt.
Zo zijn er door zijn fout verkeerde gegevens doorgegeven aan het kadaster en aan de notaris.
Veel extra stress voor ons. En de nodige kosten om dat weer te verhelpen.
Het mag u duidelijk zijn, dat het vertrouwen in deze tussenpersoon al behoorlijk gedaald was.
De tussenpersoon maakt dus wat foutjes, tot op heden was dat niet zo erg, (kwa kosten) maar voor de toekomst?
Hoe moet dat nu verder dan?
Moet je voortaan ook gaan betalen voor je tussenpersoon als er weer iets niet goed gaat?

In dat geval lijkt me een abbonnement van 20 euro mij de oplossing. :|

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 26 jun 2011 16:06
door alfatrion
Als een ander in de uitvoering van de overeenkomst fouten maakt dan hoef je niet te betalen voor de uren die deze persoon nodig heeft om die fouten recht te zetten.

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 26 jun 2011 17:36
door seconds-out
alfatrion schreef:Als een ander in de uitvoering van de overeenkomst fouten maakt dan hoef je niet te betalen voor de uren die deze persoon nodig heeft om die fouten recht te zetten.
Ts kan natuurlijk ook een rekening sturen voor de kosten om de fouten te corrigeren (telefoon plus arbeidsloon).
Stel een uurtarief van 150 euro voor, ( in ieder geval meer als een tussenpersoon).

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 26 jun 2011 18:59
door vakkiel
Dit is allemaal het gevolg van de ophef die is gemaakt over de beloning in de financiele wereld. ( nl. de provisie ) De provisie is afgeschaft en de premies zijn nagenoeg gelijk gebleven. De tussenpersoon vraagt nu een uurloon of een abonnement, is niks gek aan. Jullie werken toch ook niet voor niks ?
Je komt wel met een situatie te zitten dat als je onlangs wat hebt afgesloten ( b.v. hypotheek ) je of uurloon of afsluitkosten hebt betaald.....

Re: tussenpersoon dwingt ons een abonnement af te sluiten.

Geplaatst: 26 jun 2011 19:04
door Leo The Emperor
De tussenpersoon vraagt nu een uurloon of een abonnement, is niks gek aan. Jullie werken toch ook niet voor niks ?
Belangrijkste punt is dat je tegenwoordig helemaal geen tussenpersoon meer nodig hebt.