Pagina 1 van 1
VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 29 jun 2011 17:14
door Wouter Jansen
Ik woon sinds een half jaar in een appartementen complex (koopwoning) dat beheerd wordt door VVE Beheer Amsterdam. En ik ben uiterst ontevreden over hun omgang met de bewoners.
De situatie
Ik heb begin dit jaar (januari) melding gedaan van een defect aan mijn bel / intercom die het niet deed. Daarop werd mij door de VVE gevraagd een afspraak in te plannen met een monteur van De Key. Deze is langsgekomen en heeft de bel gemaakt. Het duurde lang maar alles verliep hierbij naar wens. Echter er is nooit over kosten gesproken en toen kreeg ik ineens een factuur van ruim 160,- euro.
Ik vind dit onacceptabel.
Had ik geweten dat er kosten aan verbonden waren dan had ik er wellicht voor gekozen om de bel niet te laten maken. Of ik had een andere firma kunnen vragen om een voorstel te doen betreft de kosten van de reparatie. Ook had ik de monteur zeker gevraagd op te schieten met zijn werk en geen koffie aangeboden als ik had geweten dat ik zijn uurloon stond te betalen.
De reactie die ik van de VVE kreeg
De bel deed het niet omdat u hem heeft verplaatst tijdens de verbouwing.
De VVE heeft de kosten daarom aan u doorbelast (de monteur was van De Key).
Goed ik begrijp dat, omdat het gaat om een verkeerde installatie aan mijn zijde, de VVE de kosten op mij wil verhalen.
Mijn klacht
Wat er bij mij niet in gaat is dat de VVE verzuimt duidelijk aan te geven dat er mogelijk kosten in rekening gebracht moeten worden.
Naar mijn mening had de VVE aan moeten geven hoe de reparatie procedure werkt. De VVE had aan moeten geven wat de kosten zouden kunnen zijn voor mij dan wel een andere partij bij verschillende scenario's (verschillende typen defecten aan de bel en daarbij horende reparaties). Omdat dit niet gebeurd is, is De Key een opdracht uit gaan voeren waartoe zij eigenlijk nooit toestemming heeft gehad van mij dan wel van de VVE.
Dit valt wat mij betreft gewoon in de categorie:
*Ik begin gewoon uit het niets uw ramen te zemen en vertel u daarna pas dat het 50,- euro kost.
*Ik zet aan het begin van uw diner in een resaurant een mandje brood op tafel en op de rekening blijkt dat daar 10 euro voor betaald moet worden.
Huidige situatie
Ik aangegeven dat ik dit een slechte manier van handelen vindt van de VVE maar ze lijken niet te begrijpen dat ze iets verkeerd doen.
Ben ik nu gek of wat? Graag jullie mening
Re: VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 30 jun 2011 10:34
door Eva369
Wouter Jansen schreef:Dit valt wat mij betreft gewoon in de categorie:
*Ik begin gewoon uit het niets uw ramen te zemen en vertel u daarna pas dat het 50,- euro kost.
Uw voorbeelden kloppen niet. het zou meer zo moeten zijn: ik vraag u of u mijn ramen wilt zemen en u vraagt daarna pas geld.
het is niet netjes, maar het mag wel. en het is ook logische. U kunt het namelijk ook anders zien.
Waarom zou de VVE moeten opdraaien voor iets wat u kapot heeft gemaakt. Had u zelf niet kunnen bedenken dat dit geld zou kosten?
Re: VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 30 jun 2011 10:41
door Chocomelk
Waarschijnlijk heeft de monteur doorgegeven dat de bel niet op
de plaats zat waar hij officieel zat.
Dus daarom zullen hen de kosten op u willen verhalen wat natuurlijk
ook terecht is.
Als u zelf goed had nagedacht vantevoren had u dit waarschijnlijk kunnen weten.
Re: VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 30 jun 2011 14:49
door Wouter Jansen
Hallo
Dank jullie voor de reacties. Let er op, zoals ik al aan gaf, ik begrijp dat omdat het mijn fout is dat de bel stuk is gegaan er kosten voor mijn rekening komen.
Echter
waar het mij om gaat is dat dat wel vermeld moet worden. Je kan niet zomaar kosten gaan maken en verwachten dat ik uberhaupt genoeg geld heb deze te betalen. Wat nu als de rekening 700 euro was geweest?? 160 kan ik nog wel incasseren. Ben er helemaal niet blij mee want ik denk dat een ander bedrijf het veel goedkoper had gedaan maar ok. Bij een rekening van 700 euro had ik echt wel een hartverzakking gehad.
Wouter
Re: VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 05 jul 2011 13:28
door Rebellian
Niet melden dat er kosten worden belast indien de intercom door eigen toedoen defect is geraakt is niet netjes.
Maar, heeft u wel melding gemaakt dat de intercom na een verplaatsing (verbouwing) defect is geraakt? Indien ja dan had men het vooraf kunnen weten.
Echter bent u zelf 'de VVE'. De beheerder doet slechts regelgeving en administratief beheer zodat u dat niet hoeft te doen met een groep bewoners.
Kortom, u heeft uzelf eigenlijk verkeerd voorgelicht, want blijkbaar is er geen regelgeving gemaakt waarin de beheerder vooraf moet melden dat bij een zelf veroorzaakt defect de kosten aan de desbetreffende bewoner gefactureerd worden.
En dat is inderdaad een krom verhaal, wellicht een goed punt om mee te nemen in het volgende regelement?
Re: VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 05 jul 2011 16:43
door Leo The Emperor
Ook had ik de monteur zeker gevraagd op te schieten met zijn werk en geen koffie aangeboden als ik had geweten dat ik zijn uurloon stond te betalen.
Ook als de rekening door de VvE wordt betaald is het uw eigen geld. U bent immers de VvE. Het is blijkbaar voor u wel okee als de rekening hoger is als u meent dat iemand anders deze betaalt ...
Verder vind ik dat u boter op uw hoofd heeft.
U verplaatst zelf de bel/intercom waarna deze het niet meer doet, en vraagt vervolgens aan de VvE om deze te repareren, als zijnde een deel van het gemeenschappelijk eigendom. Het ware eerlijker geweest om te zeggen dat na een verplaatsing door uzelf de bel/intercom het niet meer doet.
Nu komt de monteur via de VvE en in principe ook voor rekening van de VvE, maar omdat de monteur ziet dat er aan de installatie is geknoeid, worden uiteindelijk de kosten (terecht) op u doorbelast.
Dit had u allemaal kunnen voorkomen door vanaf het begin open kaart te spelen. Het is dan ook redelijk belachelijk om nu in een posting aan te geven dat u ontevreden bent over de service van VvE beheer Amsterdam
Re: VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 05 jul 2011 17:02
door witte angora
Goed ik begrijp dat, omdat het gaat om een verkeerde installatie aan mijn zijde, de VVE de kosten op mij wil verhalen.
Als je dit begrijpt, wat is je probleem dan nog? Dat je niet van tevoren telefonisch een 'offerte' kreeg? Op basis van welke gegevens hadden ze dat moeten doen dan?
Re: VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 05 jul 2011 17:12
door mihoen
zo intercom-monteur moet toch betaald worden? had je verwacht dat die het wel even gratis voor je maakt? als je een loodgieter belt voor een lekkage stuurt die ook een rekening.
als ik die monteur was, zou het mij niet uitmaken wie de rekening betaald, ALS er maar betaald wordt. al declareer je het bij de minister-president van een westafrikaans land. iemand werkt voor een ander, daar staat nu eenmaal een arbeidsloon tegenover
Re: VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 05 jul 2011 23:27
door Wilibald
Dat er betaald moet worden ok, en het zal de monteur worst wezen wie dat betaalt. Maar als de monteur een beetje fatsoen heeft, zal hij nooit de uren van een bakkie koffie doorberekenen!
Re: VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 06 jul 2011 12:51
door Rebellian
Wilibald schreef:Dat er betaald moet worden ok, en het zal de monteur worst wezen wie dat betaalt. Maar als de monteur een beetje fatsoen heeft, zal hij nooit de uren van een bakkie koffie doorberekenen!
De 'uren' van het bakje koffie. Hoelang heeft het daadwerkelijk gekost? 10 minuten? De meeste monteurs drinken even snel de koffie op en gaan weer aan de slag.
Re: VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 07 jul 2011 14:51
door Eva369
Rebellian schreef:Wilibald schreef:Dat er betaald moet worden ok, en het zal de monteur worst wezen wie dat betaalt. Maar als de monteur een beetje fatsoen heeft, zal hij nooit de uren van een bakkie koffie doorberekenen!
De 'uren' van het bakje koffie. Hoelang heeft het daadwerkelijk gekost? 10 minuten? De meeste monteurs drinken even snel de koffie op en gaan weer aan de slag.
meestal als er alleen iets relatief kleins gerepareert moet worden staat de koffie zelfs naast ze en nemen ze tussendoor af en toe een slok. dus denk dat 10 minuten zelfs wat veel is. tenzij er echt een hele verbouwing is en ze een paar uur bezig zijn.
Re: VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 12 jul 2011 13:25
door Probje
U moet het zo zien. U wist dat u de bel/intercom zelf verwijderd had. Toen er een storing ontstond had u dus de in uw ogen hoge factuur zelf voor kunnen zijn door de monteur te vragen wat de aard van de storing was en had u bij de melding aan de beheerder al direct kunnen aangeven dat u de intercom zelf verwijderd had. U had namelijk nog kunnen zeggen: ik heb zelf de bel verwijderd dus als het daardoor komt dan draai ik zelf voor de kosten op en wil ik eerst een prijs weten.
Overigens is denk ik het allerbelangrijkst dat het helemaal niet uitmaakt hoe hoog de kosten waren/werden. U vond het namelijk helemaal niet de moeite om dat te vragen omdat u er waarschijnlijk vanuit ging dat de VvE dit zou betalen (en u daarmee maar een heel klein gedeelte).
Het is misschien wel asociaal te noemen dat u zonder toestemming aan de gemeenschappelijke zaken heeft gezeten en daarnaast ook nog problemen wilt maken over de betaling van de factuur en daarmee eigenlijk uw medebewoners wilt laten opdraaien voor de factuur.
De VvE heeft schade doordat u zonder toestemming iets gemeenschappelijks verwijderd heeft en deze belast dat door.
Zo gek is dat toch niet of ben ik gek???
Re: VVE Beheer Amsterdam
Geplaatst: 10 okt 2011 20:49
door GJvdZ
Wouter Jansen schreef:Wat nu als de rekening 700 euro was geweest?? 160 kan ik nog wel incasseren.
Even een beetje off-topic: als huiseigenaar kan je nog wel grotere onverwachte kostenposten tegenkomen, ook als lid van een VVE. Heb je daar rekening mee gehouden toen je het appartement kocht? Stel dat er om wat voor reden dan ook onverwachts groot onderhoud nodig is, dan wordt toch verwacht dat je "even" jouw bijdrage in de VVE kas stort.