LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] betalen per gewicht

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
blitz10

betalen per gewicht

Ongelezen bericht door blitz10 »

Onlangs ben ik boodschappen gaan doen bij de C1000 te Maastricht.
Bij de groente en fruit afdeling werd ik aangesproken door een mevrouw, die me het volgende zei:

Als je bv 10 appels koopt ( prijs word bepaald door het gewicht, bv 100 cent per kg ) en je legt de appels op de weegschaal heeft men een totaal gewicht van bv 1500 gram.
Dus is men aan de kassa 150 cent verschuldigt.

De bewuste mevrouw liet me de weegschaal zien.
Ik zag tot mijn verbazing dat op deze weegschaal een kunsstof afdekplaat lag.
Ze verwijderde deze afdekplaat en legde de 10 appels weer op de weegschaal en ik zag het gewicht uitkomen op 1400 gram.

Dus met andere woorden, zou ik nu maar 140 cent kwijt zijn aan de kassa.

Dus met andere woorden, iedere keer als iets word gewogen heb je al 100 gram aan je broek.
Ik hoef toch alleen maar voor de appels te betalen en niet voor de appels en afdekplaat.

Als er niets op de weegschaal ligt geeft de weegschaal 0 gram aan.
Als er niets op de weegschaal ligt behalve de afdekplaat geeft de weegschaal ook 0 gram aan.

Ik vond bovenstaande maar heel vreemd, maar ik weet niet of hiervoor richtlijnen zijn of iets dergelijks.

Wat zijn uw ervaringen hiermee.

Groetjes.

kanovaarder

Re: betalen per gewicht

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Wegen en meten.

Vertrouwd men een weegschaal niet (en in dit geval zou ik die weegschaal niet vertrouwen) dan kan men kontakt zoeken met het IJkwezen.

Op de weegschaal moet trouwens ook een sticker aanwezig zijn wanneer deze voor het laatst geijkt is.

Zonder kunststof plaatje 1400 gram en met kunststofplaatje 1500 gram is meer dan voldoende om eens met de chef van de desbetreffende winkel te praten want niet alleen kan dat niet kloppen het neigt zelfs naar oplichting ook en dat is behoorlijk strafbaar.
Zelfs een afwijking van 10 gram is voor zulke weegschalen eigenlijk al te veel.

Natuurlijk kan het zijn dat die grote afwijking alleen bij die ene weegschaal voor komt.
U kunt dit met een andere daar aanwezige weegschaal controleren.

Grootvader

tienepien

Re: betalen per gewicht

Ongelezen bericht door tienepien »

Hmmz... de weegschaal geeft 0 kg aan wanneer er geen plaatje op ligt en ook 0 kg als er wel een plaatje op ligt?

Wellicht kan de weegschaal geen negatieve getallen weergeven? (minimale gewicht is 0 kg)

Het lijkt me anders erg onlogisch wanneer de weegschaal in beide gevallen 0 aangeeft en er daardoor een verkeerd gewicht gewogen wordt.

Gesloten