LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Calorieën...

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
boz1983

Calorieën...

Ongelezen bericht door boz1983 »

Hallo iedereen,
Op vele producten staat vermeld hoeveel calorieën er precies in zitten, per stuk en/of per 100 gram.
:?: Nou vraag ik me af hoe betrouwbaar dat is!
Als je op internet gaat kijken/vergelijken worden vaak beweerd dat er meer calorieën in zitten.
Tja wie moet ik nou geloven, ’t internet of de fabrikant???

Ik zou het heel tof vinden als Tros Rader dit onderwerp eens goed onder de loep zou nemen want ik ben echt niet de enige in NL die goed wil bijhouden hoeveel calorieën ik binnen krijg en of de gezonde dingen die in producten verwerkt zouden zitten er ook daadwerkelijk in zitten/zo bevorderlijk voor je gezondheid zijn. Dus doen wat ze beloven!

Groetjes, BOZ

Robjee
Contacteer:

Re: Calorieën...

Ongelezen bericht door Robjee »

Als je op internet gaat kijken/vergelijken worden vaak beweerd dat er meer calorieën in zitten.
Wie beweert dit en waar wordt deze bewering op gebaseerd?

Een manier om de voedingswaarde van voedingsmiddelen te achterhalen is de NEVO-tabel:

De hoeveelheid energie uit voedingsmiddelen die in het lichaam beschikbaar komt voor stofwisseling, warmteproductie en arbeid, ook wel metaboliseerbare energie genoemd, wordt in de NEVO-tabel uitgebdrukt in zowel kilojoule als kilocalorie. De energetische waarde van de producten in de NEVO-tabel is berekend aan de hand van de door Atwater ontwikkelde factoren en komen overeen met de warenwettelijk toegestane factoren voor de energieberekening.
Zowel kilocalorieën als kilojoules zijn altijd direct berekend uit de hoeveeleid macrovoedingsstoffen

In de NEVO-tabel is verder te lezen hoe de verschillende macrovoedingsstoffen geanalyseerd worden. Wat dat betreft is de NEVO-tabel een betrouwbare bron om voedingsgegevens te achterhalen.
Echter het voedingsmiddel dat geanalyseerd is hoeft niet overeen te komen met het voedingsmiddel bij iemand op het bord. Verschil in ras, teeltwijze, bodemgesteldheid, oogsttijd en bewaaromstandigheden kan voor variatie zorgen. Er is dus altijd een zekere foutmarge aanwezig.

De overheid heeft in de Warenwet vastgelegd wat er op het etiket van levensmiddelen moet staan. Alle verplichte aanduidingen en vermeldingen moeten in ieder geval in het Nederlands en met ‘duidelijk leesbare en onuitwisbare’ letters op het etiket staan.

De naleving van de etiketteringsvoorschriften wordt gecontroleerd door de Voedsel en Waren Autoriteit. Zij controleren de juistheid van de informatie op het etiket, de eventuele misleidende aspecten ervan, maar ook de naleving van de etiketvoorschriften volgens de Warenwet.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... bruik.aspx

Het berekenen van de energie-inname gaat gepaard met een bepaalde foutmarge. De aardappel die iemand eet is niet geanalyseerd waardoor hier van gemiddelde uit dient te gaan.
Daarnaast zal niet steeds alles wat gegeten wordt exact gewogen worden.
Gezien de regels die er bestaan ten aanzien van etikettering en de afwezigheid (bij mij) van duidelijke discrepanties zie ik geen reden om aan de energetische waarde die de fabrikant vermeld te twijfelen.

Gesloten