LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Caloriën en smaak = dikmaker ?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.

Bepaalt smaak of je dik wordt van voeding?

ja
1
14%
nee
6
86%

Totaal aantal stemmen: 7

fonteine.com

Caloriën en smaak = dikmaker ?

Ongelezen bericht door fonteine.com »

Ik ben met een artikel bezig over de rol van repeterende smaak(versterkers) bij overgewicht. Een Amerikaanse psycholoog beweert nl dat het lichaam sterke smaken + caloriën ziet als een teken van voldoende aanbod van voeding (dus opslag van vet), zeker als deze smaken dan ook nog steeds terugkomen. Het lijkt erop of deze professor misschien het geheim heeft ontdekt achter de methodes van de industrie en fastfood bedrijven die graag je eetlust en verslaving aan hun produkten zullen willen "stimuleren". Je kan dit proces ondermijnen door caloriën te nemen die geen smaak relatie hebben, je stelt hiermee een bepaald referentie punt naar beneden bij waardoor je per saldo een pondje per week afvalt. Feedback is welkom

Ron
Fonteine.com

Martin1976

Re: Caloriën en smaak = dikmaker ?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

'k ben zeker geen expert over dit onderwerp maar ik kan me niet voorstellen dat de smaak van een produkt bepaald of je ervan aankomt of niet. Daar spelen nog vele andere factoren een rol zoals vetten, koolhydraten e.d.

fonteine.com

Ongelezen bericht door fonteine.com »

Ja dacht ik ook altijd maar ik zie mensen op mijn heen die veel bier drinken, veel vette dingen en brood eten, weinig bewegen en dan
toch slank blijven. Veel wetenschappers zeggen dan wel dat de
caloriën die je niet gebruikt als vet worden opgeslagen maar blijkbaar is er nog een reden waarom de ene mens dit wel doet en de andere niet. Een soort thermostaat die vetopslag regelt. Volgens die psycholoog is bij veel mensen die eenzijdig eten een verhoging van dit punt veroorzaakt waardoor je meer gaat eten en meer van hetzelfde gaat eten. Een verslavende werking die versterkt wordt door je smaakt.

Als ik verkouden ben, is mijn reuk (onderdeel van de smaak) weg en meestal dan ook mijn eetlust. Dus val ik dan af. Dus reuk/smaak bepaalt mede je eetlust.

Maar andersom denk ik dat smaakversterkers je juist extra prikkelen en je eetlust vergroten, zou me ook niets verbazen......

Ron

S. ;-)

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Hmmm, velen hebben een voorkeur voor zoet en vet eten en dat zijn juist de dikmakers.
Waarom dat zo is?
Misschien iets van neurobiologische aard?

Wie het weet, mag het zeggen.

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

Ligt niet aan de smaak alleen maar het meeste aan 'hoe het in de mond voelt' zoals chips chocolade etc. Vet is een 'smaakmaker' voor de mond. Dat voelt namelijk goed, is onderzocht. Waarom eet men meer melkchocolade dan pure? De smaak ook maar zeker hoe het in de mond voelt, lekker zacht en vol. Puur niet is hard en breekt in stukjes. Denk aan chips en nootjes, kraakt lekker vooral die chips in die bussen, liggen heerlijk in de mond, zo zijn ze ook getest.
Patat bijvoorbeeld is lekker zacht en zit vol vet dat hapt lekker weg, denk maar eens aan het verschil tussen ovenfriet en frituurpatates.
Volle mayonaise en yoghurtmayonaise etc.
Een zacht boterkoekje of een hard mariakaakje. Kan best goed smaken de laatste maar hapt nou niet bepaald lekker weg, haha.

chubi

Ongelezen bericht door chubi »

Probeer maar eens 5 eieren achter elkaar op te eten of 5 stukken vlees zonder brood of andere koolhydraten.
Dan zit je vol!!

Ik had altijd als ik een zak chips op had dat ik niet vol raakte.
Kon ook bergen chocolade eten tot misselijk toe en nog zat ik niet vol

Nu ik meer vet en eiwit eet,heb ik het gevoel van vol weer terug.

Google maar eens op insulineresistent of hyperinsulinemie

Dat kan je ook de theorie lezen waarom je van eiwit en vet vol gaat zitten en van teveel koolhydraten nog meer honger hebt.

Gesloten