LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De misverstanden van het Dr Atkins dieet

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
fura

De misverstanden van het Dr Atkins dieet

Ongelezen bericht door fura »

Veel mensen denken dat ze bij het Dr Atkins dieet zoveel mogelijk vet mogen eten als ze willen. En dat deze mensen die het dieet volgen dat ook doen. Terwijl het allemaal heel anders ligt

Vet mag je inderdaad eten,maar ook niet de hele dag door.
Groente zijn een belangrijke hoofdbestanddeel in het Atkins dieet. Je moet in de 1ste 2 fases zoveel mogelijk je kh uit groente halen.

En de meeste mensen die het Atkins dieet volgen hebben een allergie voor bepaalde voedselproducten.
Ikzelf heb een allergie voor pasta,rijst en aardappelen. Door dit niet meer te nemen ben ik daardoor van al mijn klachten af zoals vermoeidheid,depressiviteit en 20kg die door de Anti-depressiva was aangekomen ben ik kwijt Zonder dit dieet was ik hier nooit achter gekomen en had ik nooit zoveel gewicht kunnen verliezen. Met een laag vet dieet,lukte het me niet om af te vallen. Ik at 1000cal of nog minder en kwam aan. Logisch ik stond op de spaarstand. Dus niet ieder pondje gaat door het mondje.

Fase 1 en 2 van het Atkinsdieet is niet voor het leven bedoeld. Maar alleen om gewicht te verliezen
De 1ste fase is bedoeld om af te kicken van de koolhydraten en om in ketose te komen.
Wanneer je de koolhydraten beperkt, zakt het insuline peil en stijgt het glucagon peil. Glucagon is een hormoon dat zorgt dat lichaamsvet wordt verbrand en dat cholesterol wordt verwijderd waar het is opgeslagen in de slagaderen. Vandaar dat vele mensen met een hoge cholesterol gehalte er zoveel baat bij hebben.

Wanneer je koolhydraten behoorlijk beperkt, gaat je lichaam in een staat van ketosis -de verbranding van vet door de productie van ketonen lichaampjes in de bloedstroom.
Het resultaat van ketosis? Je bloedsuiker peil stabiliseert, je insuline peil daalt, je honger gevoel wordt onderdrukt; en omdat je lichaam vet verbrand, verlies je gewicht! na ongeveer 2 weken ga je naar fase 2 waar je je dus meer koolhydraten kan eten. Maar ook hier geldt net als fase 1 dat je koolhydraten zoveel mogelijk uit groente moet komen en niet uit alleen maar vet zoals vele mensen denken.
Verder zorgt vet ervoor dat je veel energie gebruikt. Om vet te verbranden kost enorm veel energie.
In fase 2 mag je dus wat fruit toevoegen,zoals aardbeien,bessen,frambozen en nog een paar andere. Dus dat je geen fruit mag eten is een misverstand.
Verder eet iemand die Atkins op de goede manier volgt,genoeg groeten 3 a 4 ons per dag.
Ook mag je in fase 2 koolhydraat-arm brood eten. Is te koop bij vele bakkers oa fijnlijntje (www.ambachtsbakker.nl) en Slank en lekker brood en bij de Jumbo kun je het kopen. Dus wat je mag geen brood hebben?
Er is zelfs pasta die kh arm is. En een aardappel die weinig kh heeft.

Zodra je op je streefgewicht bent ga je naar fase 3. Je gaat dan langzaamaan uit ketose Bij deze fase zul je heel langzaam je koolhydraatniveau moeten vinden. Bij ieder mens is dat verschillend en hangt ook af hoe vaak en hoeveel je beweegt. In fase 3 probeer je elke week 5kh extra toe te voegen. Blijf dit doen totdat je niet meer aankomt. Als je aankomt beperkt je je koolhydraten. En ga je een stapje terug.
In deze fase mag je ook bijna alle soorten fruit weer eten. Ook kun je langzaamaan proberen om voedsel te eten waar veel vezels in zitten. Vezels zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet meer zo snel stijgt.
Verder als je meer koolhydraten eet moet je ook op je vetinname letten. Vetten en te veel koolhydraten daar wordt je te dik van. Fase 4 is een levenslange fase die je voor je hele leven zult vol moeten houden. In principe mag je alles weer eten,maar kh zul je altijd in een beperkte mate moeten eten. Bij de ene kan dat 120kh per dag zijn en bij de ander is dat 40kh per dag.
Ook mag je je hele leven geen witte meel en suiker meer eten.
Dit is het enigste dieet wat ik ken die rekening houdt met de mens. Men zegt ieder mens is uniek. Maar waarom zou er geen uniek dieet bestaan bij ieder mens. 1 dieet wat goed voor de mens bestaat niet. Maar ieder heeft zijn eigen dieet. Want auto's heb je ook die op diverse brandstoffen rijden. Je gaat geen benzine in een diesel stoppen of andersom. Zo is het ook met de mens. Ieder heeft zijn eigen unieke brandstof.

Want dr Atkins heeft nooit gezegd dat kh slecht zijn. Je hebt goede en slechte koolhydraten. Fase 4 die voor het leven is bedoeld is om je streefgewicht vast te houden en niet meer aan te komen.
Daar mag je als je er tegen kunt aardappelen,rijst en pasta en brood eten.
Alleen niet meer zoveel als dat je deed. Maar af en toe.
Verder eet je in fase 4 voedsel met een laag Glikemische index.
Dus wat mensen zeggen dat als je stopt met Atkins dat je dan aankomt.,dat klopt inderdaad,maar dat is ook niet de bedoeling dat je stopt met Atkins. Het is voor je hele leven bedoeld.

Ik vind het jammer dat de PERS het Atkins dieet zo opblaast. Want fase 4 is een gezond eetpatroon. Rijk aan vezels,groente,fruit en heeft de belans van koohydraten-vetten en eiwitten.

**kh = koolhydraten

fura

Re: De misverstanden van het Dr Atkins dieet

Ongelezen bericht door fura »

Nog een leuk recente onderzoek.

http://medischcontact.artsennet.nl/cont ... 025053301/

En dat is onderzoek uitgevoerd op echte mensen en niet op meningen zoals sommige artsen dat doen zoal dr Manuel Castro Cabezas

Biochemicus

Ongelezen bericht door Biochemicus »

Ik ga geen uitspraak doen of Atkins wel of niet werkt.
MAAR: het hele bovenstaande verhaal is volstrekte kul. Lees eens een standaardwerk over moleculaire biologie en je kunt alles wat boven wordt gezegd weerleggen.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Kom op dan?

Weerleg dat eens.

En als je wilt weten of het werkt.
Ga eens naar www.atkinsforum.nl of http://www.atkinsdieet.nl of http://www.atkinsfan.be

Maar dat durf je natuurlijk niet.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Er bestaat al een topic over dr Atkins, vandaar een slotje.

Internet redactie

Gesloten