LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eiwitten voorspellen hartziekten beter dan Cholesterol

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Gast

Eiwitten voorspellen hartziekten beter dan Cholesterol

Ongelezen bericht door Gast »

Hart- en vaatziekten zijn goed te voorspellen aan de hand van de concentraties apolipoproteïne B (apoB) en A1 (apoA-1). Beter nog dan door het cholesterolgehalte, dat nu meestal als maat wordt genomen. Dit constateert Matthijs Boekholdt, arts-onderzoeker in het AMC, op basis van gegevens uit een groot Engels bevolkingsonderzoek.

Het bepalen van de verhouding tussen het slechte LDL-cholesterol en het goede HDL-cholesterol werd tot nu toe beschouwd als de beste manier om toekomstige hart- en vaatziekten te voorspellen. Hoe hoger het LDL en hoe lager het HDL, hoe groter de kans op het ontwikkelen van een hartinfarct. Tijdens zijn promotie-onderzoek vergeleek Boekholdt de voorspellende waarde van HDL en LDL met die van twee andere factoren: apoB en apoA-1. Deze eiwitten vervoeren het cholesterol door het bloed: apoB verpakt het LDL-cholesterol in een soort bolletjes, en apoA1 het HDL-cholesterol.

Het blijkt dat de verhouding tussen apoB en apoA-1 beter weergeeft of iemand veel kans loopt op hart- en vaatziekten dan de traditionele maatstaf. ‘De voorspellende waarde van die apo’s was zelfs zo veel beter dan die van LDL- en HDL-cholesterol, dat je in de praktijk voor de bepaling van toekomstig coronair lijden alleen maar de apo-verhouding hoeft te meten,’ zegt Matthijs Boekholdt in het maartnummer van AMC Magazine, dat vandaag verschijnt. ‘De cholesterolwaarden doen er dan eigenlijk niet meer toe.’

Bij het ontstaan van atherosclerose speelt cholesterol een belangrijke rol. Het hoopt zich op aan de binnenzijde van de bloedvaten en veroorzaakt er ontstekingen. Er worden plaques gevormd, de vaten slibben dicht en uiteindelijk kan dat leiden tot een hart- of herseninfarct. De hoeveelheid cholesterol die de apolipoproteïnes vervoeren, kan variëren en de grootte van de bolletjes dus ook. ‘Het idee is dat het slechte cholesterol in de kleine verpakking veel gemakkelijker de vaatwand kan binnendringen en daardoor ook gemakkelijker ontstekingen kan veroorzaken,’ aldus Boekholdt, die op 15 maart hoopt te promoveren aan de faculteit Geneeskunde van de UvA en het AMC.

Bron: AMC




Notitie die ik van iemand kreeg

De apoB/apoA proteine verhouding is mogelijk
wat nauwkeuriger dan LDL/HDL of het meer en meer vergeten 'totaal
cholesterol' nummer. Wezenlijk is het verhaal eigenlijk "kwaliteit van
LDL" gedeelt door "hoeveelheid van HDL". LDL kwaliteit = wat je in de
LDL bolletjes emulsie stopt: geoxideerde gehydroliseerde vetten en
geoxideerde cholesterol, te véél omega-6, te weinig omega-3, te weinig
vitamines A (carotenen van worteltjes, tomaten enz.), E, K, CoQ10, enz.


===========

ook leuke linken zijn

http://www.richel.org/theodoc/get_article.php3?id=36247
http://www.tegendraads.org/site/pg.asp?idcategory=62
http://www.westonaprice.org/brochures/w ... artziektes
http://www.stelling.nl/kleintje/399/Voeding.htm

NAK

Re: Eiwitten voorspellen hartziekten beter dan Cholesterol

Ongelezen bericht door NAK »

Een prachtig verhaal, maar ik vraag me af wat kan de gemiddelde mens hiermee? Daarnaast komt het mij voor dat de schrijver van het geheel, onder het pseudoniem "gast" zijn eigen werk aan het promoten is.
Dit valt al enigzins af te leiden aan de inhoud van het eerste gedeelte, maar zeker aan de "notitie die hij van iemand kreeg". To much inside information.......................
Wat ik echter jammer vind is dat Matthijs Boekholdt, bij zijn onderzoek is uitgegaan van een groot Engels bevolkingsonderzoek.
Wat hij, naar mijn mening, vergeet is dat die hele volkstam (Engelsen) aan de overkant van het kanaal, een totaal andere leefwijze heeft dan wij en derhalve ook een compleet ander voedingspatroon bezitten.

Ik denk dan ook dat dit verhaal slechts indruk zal maken op medisch studenten en/of collegae vakgenoten.

Ondanks alles wens ik hem toch een sfeervolle promotie en het is maar te hopen dat de pedel niet te vroeg is met "HORA EST".

Gesloten