LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Factchecken binnen het voedingsadvies, 'vet' belangrijk?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
elisevaneekhout

Factchecken binnen het voedingsadvies, 'vet' belangrijk?

Ongelezen bericht door elisevaneekhout »

Hi there!

Wat kan er gedaan worden tegen het naar buiten communiceren van valse beweringen? Binnen journalistiek is factchecken een must, zou dat tegenwoordig in de voedingsindustrie ook zo moeten zijn?

Wie of wat stuurt de consument in zijn of haar perceptie van goede gezonde voeding. Voor mij hebben voedselgoeroes zoals Kris Verburgh, Pascale Naessens en Rens Kroes een grote impact. Zij worden op weekavonden tijdens gerenommeerde ‘late night shows’ aan het woord gelaten om zich te uiten over hun sensationele voedingsfilosofieën, vaak onderbouwd met pseudowetenschappelijk geraaskal. Wij trappen daar in en voor je het weet staat er in de ochtend op elk aanrecht speltbrood.

Mijn mening is dat mensen zich laten beïnvloeden door hypes en marketingtechnieken. Je mag concluderen dat gezonde voeding als aardappelen en vis door consumenten niet als spannend en vernieuwend worden gezien. We zijn tenslotte allemaal op zoek naar wondervoedsel. Wij zijn gevoeliger voor iets nieuws als chiazaad en een glutenvrij dieet. Dat soort trends vinden wij een stuk sexyer dan de doodgewone pieper. Mensen willen als eerste een hype ontdekken en vinden hun sociale status belangrijker dan de uiteindelijke werking van een bepaalde filosofie of product. De impact van factchecken zal hier dus geen verdere veranderingen aanbrengen.

Ik hoor graag jullie mening!

Meer informatie over dit onderwerp? Ik heb er een column over geschreven die te lezen is op metronieuws: http://www.metronieuws.nl/lezerscolumn/ ... belangrijk

Moneyman

Re: Factchecken binnen het voedingsadvies, 'vet' belangrijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

elisevaneekhout schreef:Mijn mening is dat mensen zich laten beïnvloeden door hypes en marketingtechnieken. Je mag concluderen dat gezonde voeding als aardappelen en vis door consumenten niet als spannend en vernieuwend worden gezien. We zijn tenslotte allemaal op zoek naar wondervoedsel. Wij zijn gevoeliger voor iets nieuws als chiazaad en een glutenvrij dieet. Dat soort trends vinden wij een stuk sexyer dan de doodgewone pieper. Mensen willen als eerste een hype ontdekken en vinden hun sociale status belangrijker dan de uiteindelijke werking van een bepaalde filosofie of product. De impact van factchecken zal hier dus geen verdere veranderingen aanbrengen.
Nou nou, al die keren "wij"... speak for yourself. Ik herken mij en mijn omgeving niet in het door jou geschetste beeld. Gewoon gezond verstand gebruiken scheelt al een heleboel, net als niet in iedere hype meelopen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee, ik geloof al die dieetgoeroes sowieso niet, omdat ze na een paar jaar toch weer buiten beeld verdwijnen. Je wil niet weten hoeveel Sonja Bakker boeken er momenteel bij ons bij de kringloop binnen komen.

Ach, oud papier levert ook nog wat op.

Wat brood betreft: ik bak dus wél mijn eigen speltbrood. Dat heeft niks met goeroes te maken, ik was er al mee begonnen voordat het zo in de 'belangstelling' kwam. Maar ik gebruik dan ook een zuiver speltras. Geen kruising waardoor het 'spelt' mag heten, maar eigenlijk geen spelt meer is.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Beste Elise, maak je jezelf nou niet ook een beetje schuldig aan wat je beweert te signaleren? Factcheck eens: waar ligt de grens, en welke goeroes gaan er dan echt over de schreef?

Vrijwel iedere goeroe die beweert een bepaald dieet uit te vinden zegt er netjes bij dat balans belangrijk is. En al gooien ze de schijf van vijf een beetje op de kop, het blijft de schijf van vijf. Geen goeroe die roept dat we aan een absoluut koolhydraadvrij dieet moeten; hooguit koolhydraadarm - in balans.

De voedingsindustrie is een industrie. Mode is daar dan een onderdeel van. Niks mis mee, zolang je niet daadwerkelijk ongezonde dingen aanmoedigt. Als een bepaalde uitspraak ('spelt is super') niet waar blijkt, lig ik er niet wakker van. En van al die Red Bulls heb ik nog steeds geen vleugels. Dreft schijnt ook beter te zijn dan alle andere vaatwasmiddels; maar als blijkt dat dat niet waar is, boeie.

Zolang ze maar niet gaan promoten om 100% vet te mijden. Of om een alcoholrijk dieet te gaan volgen. Dan is de rest gewoon marketing. En dat wil ik niet snel gaan vergelijken met hoe journalistiek zou moeten werken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, zo zou ik kunnen beweren dat ik de nieuwste manier heb uitgevonden om af te vallen. Niks geen dieet. Balans. Zorg dat er net zoveel binnen komt als dat er uit gaat. Kijk eerst eens een paar weken of je gewicht stabiel is. Zo niet; pas je voedingspatroon aan tot je op gewicht blijft.

En vervolgens, als dat goed gaat, ga je sporten. Twee weken lang iedere dag een uur keihard fietsen. Dan ben je ongeveer een kilo kwijt. Dan weer een paar weken niks - kijk of je in balans bent. Of je gewicht op peil blijft. Tegelijkertijd kan je lichaam zich herstellen. Gaat je gewicht iets omhoog? Dan moet je je voeding aanpassen, er komt teveel binnen. Gaat het goed? Dan ga je weer twee weken lang een uur per dag keihard fietsen, tot er weer een kilo af is. Enzovoorts.

Het toverwoord is 'balans'.

Alleen hoef ik geen boek vol te wauwelen om dit uit te leggen. Alhoewel ik er best wel een flinke stuiver aan zou willen verdienen, maar och, een doodshemd heeft toch ook geen zakken.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Binnen de wetenschap, en de levensmiddelentechnologie in dit geval, is er ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht. Wat vroegáh gezond was, blijkt dat tientallen jaren later soms niet helemaal te zijn, en vice-versa. zoals al gezegd, het gaat om balans, dus van alles wat, en niet van 1 ding te veel of veel te weinig.

Los daarvan is een gezonde scepsis tegenover alles en iedereen die iets moois claimt tegenwoordig een goed idee, voor je hypotheek, de actieradius van je elektrische fiets, de accuduur van je smartphone, de uitstoot van je auto, én werking van bepaalde ingrediënten in levensmiddelen geldt, als het te mooi is om waar te zijn, is het dat ook.

Gesloten