LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goede en slechte vetten

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Jeanette

Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door Jeanette »

Naar mijn idee misten de twee expers het belangrijkste over goede en slechte vetten nl het gebruik er van in de keuken. Goede vetten (oliën dus) met veel omega 3 moet je koud gebruiken en "slechte" vetten (roomboter en kokosolie bv) daar kun je probleemloos in bakken. Ga je een koud geperste olie met veel MVOV voor frituren gebruiken dan wordt het puur gif. Als je genoeg omega 3 binnen krijgt eet je heus je hersens niet op als je weinig koolhydraten eet. Eskimo's eten heel vet zonder dat daar hart en vaatziekten op nr 1 staat.

marja 's-Gravendijk

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door marja 's-Gravendijk »

Ik heb een jaar of 10 geleden het Atkins dieet gevolgd. ongeveer twee jaar lang.
In de eerste 5 maanden ben ik 35 kilo afgevallen en dat ging erg makkelijk.
Op den duur ga je toch , ook door reacties van je omgeving die zeggen dat al dat vet nooit goed kan zijn, weer 'normaal 'eten.
en dan komt het er allemaal weer bij.
Na het wel weer geprobeert te hebben, slaat het dieet nu niet meer aan jammer genoeg. Zo dat ik nu met mijn 140 kilo als laatste toevlucht een maagbandje ga laten zetten.
Maar als ik veel vet eet voel ik me een stuk prettiger.
Voor mij is het Arkins dieet een heel gezond dieet.

Jeanette

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door Jeanette »

Ik ben 10 kilo kwijt met het specefieke koolhydraten dieet, dat is een zegen voor allerlei darmpatienten. Misschien ook wat voor jou Marja? Zie www.scdiet.nl En omdat ik niet "gewoon" kan sporten door slechte knieen ben ik met power plate begonnen en dat heeft mijn cellulitus verminderd.
Sterkte,
Jeanette

gerben

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door gerben »

Hier ging vooral mevrouw Schutte de mist in. Ja, als je goede vetten gebruikte enz. Ik geef toe: het moet allemaal in heel korte tijd gezegd worden en je moet maar je avond niet hebben...

Maar atkinsers gebruiken juist goede vetten. Veel plantaardige oliën, zoals olijfolie en zonnebloemolie. In zaanse mayo zit 80% plantaardige olie. Jammer dat ze niet een deskundige in de uitzending hadden die helemaal goed op de hoogte was.

Katan zei wel:"De nadruk op: eet weinig vetten dan komt alles wel goed, heeft veel kwaad gedaan." Dat was in ieder geval winst. Het zal vele diëtisten door de ziel snijden, zo'n opmerking, want zij hebben dit jarenlang gepropageerd. Met als gevolg al dat overgewicht.

Katan benadrukte het bewegen. Dat heeft dr.Atkins ook altijd betoogd. Zelfs in z'n laatste interview in Elsevier van een paar weken geleden heeft hij het nog eens herhaald.

Nee, deze deskundigen zijn ongetwijfeld buitengewoon bekwaam, maar niet op atkinsgebied. Daar had Radar wel een betere keus kunnen maken.

Rob Dekens

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door Rob Dekens »

Ik denk dat men niet voldoende nuances aanbrengt. Het verschil tussen goede en slechte vetten is teveel zwart wit.
Bij de discussie van gisteravond kwamen ook de koolhydraten aan de orde en die zouden nu weer slecht zijn, omdat die de alvleesklier zouden aanzetten tot het aanzetten van vetopslag.

Montignac heeft ooit de koolhydraten gerangschikt op een schaal van 1 tot 100 naar de mate zij die vetopslag veroorzaakten.
Pure glucose is dan 100 en daarna komt er een hele lijst met steeds een lagere "glycemische index".
Het is dus niet goed of slecht, maar het een is beter dan het ander. Zou dat met vetten ook niet zo zijn ?

Zo denk ik dat ook het eindeloze gezeur over kalorieën nu maar eens moet ophouden.
Vetten, koolhydraten, kalorieën, het gaat om de combinatie ervan en de ene combinatie ie beter dan de ander.

Wanneer gaat men dat eindelijk eens onderzoeken ?

Marian

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door Marian »

Marja,
lees het stukje eens op www.lowcarbluxury.com/goldenshot.html
Het zal misschien moeilijker gaan, je moet misschien wat meer geduld hebben, maar uiteindelijk zal het toch gaan lukken hoor. Ik wens je veel succes met je maagbandje, hopelijk werkt het voor je. Trouwens, ook in de atkins-mailgroep zitten een stuk of vier leden die er een hebben en toch met maagbandje en al atkins zijn gaan doen.

Liamín

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door Liamín »

Ik mis de informatie dat de enige slechte vetten de z.g. transvetzuren zijn.
Alle andere vetten, verzadigd en onverzadigd, zijn goed voor ons en leveren onmisbare voedingsstoffen.
Het is geweldig dat vet in je voeding, als je geen of weinig koolhydraten eet, geen slechte invloed heeft op je cholesterol. Integendeel!

Dit staat uitvoerig toegelicht in o.a. Atkins for Life (Een leven lang Atkins) waarin mensen die maar weinig (meer) hoeven af te vallen een schat aan informatie en richtlijnen kunnen vinden.

DJ

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door DJ »

Rob Dekens:

De glycemische index geeft aan hoe snel een koolhydraat in je bloed wordt opgenomen. Eet je iets met veel suiker (hoge index), dan stijgt het suiker in je bloed ook heel snel.

Je lichaam zal dan veel insuline vrijgeven om die suiker weer uit je bloed te krijgen (de waarde te normaliseren). De suiker wordt opgeslagen in de spieren, de lever (glycogeen) en de rest gaat naar je vetcellen(!).

Hierna daalt je bloedsuiker sterk; bij een groot aantal mensen wordt hij dan te laag (het lichaam reageert met teveel insuline) waardoor ze zich weer moe en hongerig gaan voelen. De cirkel is dan weer rond want mensen zullen weer iets met veel suiker gaan eten.

Wanneer je dit jarenlang volhoudt zal insuline minder effectief worden en is de kans heel groot dat je suikerziekte krijgt.

Gast

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door Gast »

Het gaat nietalleen om de keuze van de juiste vetten maar ook om de combinatie van de diverse voedingsmiddelen.
Een voedingsprogramma is heel persoonlijk en verdient individuele aandacht.
Uitgangspunt is altijd de gezondheid!

Mijn werkzaamheden bestaan uit het individueel adviseren en begeleiden
van mensen op het gebied van gewichtsbeheersing, gezondheid, sport
en (huid) verzorging.
Ik geef informatie over het belang van gezonde voeding,
voedingssupplementen en (huid) verzorgingsprodukten
op 100% natuurlijke basis.
Vanuit het oogpunt van de Orthomoleculaire Voedingsleer
adviseer ik ter optimalisering van de gezondheid,
waarborging van de levenskwaliteit
en preventie van diverse degeneratieve (huid) ziekten.


Als ondersteuning van de voedingsprogramma’s maak ik gebruik
van de voedingssupplementen en (huid) verzorgingsprodukten die
100% natuurlijk zijn en voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen.
De specifieke werkwijze
met als uitgangspunt gezonde voeding gecombineerd met
Orthomoleculaire Voedingsleer
bestaat uit een
specifiek, individueel aangepast gezondheidsconcept
en een
specifiek, individueel aangepast ( huid ) verzorgingsconcept.


Orthomoleculair Voedingskundige:
Mw. G.S.H.J. Stassen
[email protected]

Jeanette

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door Jeanette »

Webmaster, ik heb moeten lachen toen ik begreep waarom er 3 * in het woord cel lu litus terecht kwamen. Maar om nog even op gezonde vetten terug te komen, ik heb mijn informatie en mijn olie hier vandaan, ik doe gewoon een lepel Perfect Balance Olie in 100 cc sin sap als ontbijt en ik voel mij er prima bij.
http://www.witsenburg.net/vitalefatale.htm
Groetjes Jeanette

Pieter..

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door Pieter.. »

DE ZOGENAAMDE VOEDINGSDESKUNDIGEN IN HET PROGRAMMA HEBBEN ER HELEMAAL GEEN VERSTAND VAN!!!!! VERZADIGDE VETTEN ZIJN VEEL GEZONDER DAN ONVERZADIGDE VETTEN!!! kIJK IS OP WWW.NEWTREATMENTS.ORG OF WESTONAPRICE.ORG. LUISTER NIET MEER NAAR DE ZOGENAAMDE DESKUNDIGEN, ZE ZATEN TOEN FOUT, EN NU NOG STEEDS. ALS JE VET EET, MET HEEL WEINIG KOOLHYDRATEN, KUN JE ER ONMOGELIJK VET VAN WORDEN, EN KUN JE ER ONMOGELIJK HARTZIEKTEN VAN KRIJGEN..
WEES GEZOND EN LAAT JEZELF INFORMEREN.... LUISTER NIET NAAR DE ZOGENAAMDE VOEDINGSDESKUNDIGEN.. ZE HEBBEN ER GEEN VERSTAND VAN, ZE ZIJN NAIEF!!!

merel

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door merel »

Acht wat betreft je hersens opeten, ik troost me maar met de gedachte dat ik die toch niet heb:"-)))) maar als ik zo'n *voedingsdeskundige* hoor praten denk ik zou je ook je hersens opeten met een *gezonde* levenswijze???

Martijn

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door Martijn »

Voor extra info over vetten:
- http://www.westonaprice.org
- http://www.thincs.org
- http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm

Een nederlands gerelateerd bedrijf:
- www.witsenburg.net

ricardo

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door ricardo »

Beste Pieter......

Je schrijft de volgende tekst.............

DE ZOGENAAMDE VOEDINGSDESKUNDIGEN IN HET PROGRAMMA HEBBEN ER HELEMAAL GEEN VERSTAND VAN!!!!! (.........).....WEES GEZOND EN LAAT JEZELF INFORMEREN.... LUISTER NIET NAAR DE ZOGENAAMDE VOEDINGSDESKUNDIGEN.. ZE HEBBEN ER GEEN VERSTAND VAN, ZE ZIJN NAIEF!!!

Allemaal leuk wat je daar zegt, MAAR OP WELKE DESKUNDIGE SLAAT HET ALLEMAAL??????
JIJ BENT ZEKER NIET DESKUNDIG, DUS NAAR JOU KUNNEN WE ZEKER WEL LUISTEREN!!!!!
HA HA HA HA HA .... GOEIE GRAP ZEG.......

Jeanette

Re: Goede en slechte vetten

Ongelezen bericht door Jeanette »

Ik zie het zo, je hebt vetten nodig als brandstof en vetten als bouwstof. Van de fijne maar fragiele olie is net als naaimachine olie maar weinig nodig en die smerige dieselolie is prima voor de verbranding. Ga je veel suikers en zetmeel eten dan moet je lichaam er eerst methylalcohol van maken. :P :lol:
Jeanette

Gesloten