LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goede suikervervangers

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Heyleen

Goede suikervervangers

Ongelezen bericht door Heyleen »

Ik heb al een aantal berichten gelezen over slechte zoetstoffen.
Nu was ik benieuwd, of er ook goede 'suikervervangers' zijn, voor als je echt geen suiker mag.
Ik las op een site over hypoglycemie, dat als je dat hebt, maismoutstroop en ahornsiroop wel mogen. Dus het leek me dat dat dan wel goede zoetmakers zijn. Ook vond ik in verschillende speciale producten de 'zoetmaker' Maltitol en ik vroeg me af hoe het daar mee zat.
Ik hoop dat iemand me hier iets over kan vertellen.

Bij voorbaad dank!
Heleen

3L Pim

Re: Goede suikervervangers

Ongelezen bericht door 3L Pim »

Hi,

Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten...

Hypoglycemie is geen ziekte, maar een verschijnsel dat kan voorkomen als mensen met diabetes type I te veel insuline hebben gespoten (of te weinig hebben gegeten). Daarnaast kan het ook voorkomen bij mensen met diabetes type II, maar dan heeft het met de restproductie aan insuline van de bètacellen van de eilandjes van Langerhans in de pancreas te maken.

Vroeger mocht je geen suiker eten als je diabetes had, maar daar zijn we tegenwoordig van af.

Je vraag gaat echter over iets anders...

Is er iets anders dan de suikers die van nature in producten voorkomen (fruitsuikers, glucose, enz.) of degene die synthetisch zijn samengesteld (de fenylalanines).

Volgens mij niet... maar ik ben geen voedselexpert...

Succes,

Pim.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Mensen die hypglycemie hebben blijken vaker insuline resistent te zijn.

ga eens naar google.nl en typ eens in insuline resisten.

En een goede suikervervanger is stevia. Maar heel moeilijk te vinden. eigenlijk mag het niet gebruikt worden door de eu als suikervervangen.
Het heeft een wat zoetbittere smaak.

Gast

Waar wilt u dan de suiker in gaan vervangen??

Gast

Een mens krijgt genoeg suiker binnen. Zo wordt zetmeel en fruitsuiker ook in glucose omgezet. (glucose=suiker)
Alles wat op OSE eindigd is suiker
sucrose,fructose,maltose

Alles wat op ASE eindigd is een enzym
lactase,lipase,amylase

Alles wat op OL eindigd is een ALCOHOL
maltitol (alcoholsuiker) alcohol,cholesterol.

Alles wat op INE eindigd zijn eiwitten
Proteine,carnitine

Er handig als je op voeding moet letten.

Oja stevia zoals werd genoemd. Lees er eens over.

Bron: GezondheidsNieuws nr. 3 – 2002.

De verboden zoetstof

Vijf vragen over stevia, voedingsmedicijn van de toekomst

Het is natuurlijk, heeft geen negatieve bijwerkingen, bevat tal van gezond-heidsbevorderende eigenschappen en toch is het verboden... Stevia, een kruidachtig plantje dat al eeuwen door de Guarani-indianen wordt gebruikt. Hoe is het mogelijk dat dit bijzondere plantje nog steeds niet in Nederland mag worden verkocht?

l. Wat is stevia?

Stevia Rebaudiana Bertoni, zoals de kruidachtige plant voluit heet, komt oorspronkelijk uit Paraguay. De Guarani-indianen gebruiken stevia al 1500 jaar om hun kruidenthee en voedsel te zoeten. In de zestiende eeuw maakten de Spaanse veroveraars als eerste Europeanen kennis met het zoete kruid. Pas aan het eind van de negentiende eeuw raakte de westerse wereld serieus geïnteresseerd en begon de wereldwijde opmars van stevia. De zoete smaak zit in de bladeren van de plant. Een blad van goede kwaliteit is naar schatting 30 tot 45 maal zoeter dan suiker of sacharose. Het steviablad dankt haar zoete smaak aan de glycosiden. Dit zijn plantaardige stoffen met een suikerachtige com- ponent. Naast verse steviabladeren zijn gedroogde bladeren en ruw stevia-extract te gebruiken als zoetstof. Ook bestaat er geraf- fineerd stevia-extract maar dan is het niet natuurlijk meer. Wilde stevia is nog steeds te vinden in het grensgebied tussen Brazilië en Paraguay. Daar wordt de plant tot zestig centimeter hoog. Op de stevia-plantages in delen van Brazilië, Paraguay, Uruguay, Centraal Amerika, Israël, Thailand en China komen de planten tot maximaal negentig centimeter. Steviaplantjes zijn te kweken op vrij arme bodem en zijn vijf jaar of langer geschikt voor economische productie. Het bovengrondse deel wordt twee-maal per jaar geoogst. De wortels blijven zitten en geven weer nieuwe scheuten.

2. Waarom is het verboden?

Op 22 februari 2000 weigerde de Europese Commissie een ver- gunning af te geven voor het in de handel brengen van stevia als nieuw voedingsmiddel of nieuw voedselingrediënt. Indirect is het verbod te wijten aan de aanvrager van deze vergunning: de Belgische prof. J. Geuns van het Laboratorium voor Plantenfysiologie van de Katholieke Universiteit Leuven. Zonder deze aanvraag was stevia waarschijnlijk gewoon verkrijgbaar gebleven. Dick van der Snoek uit Wommels die met zijn bedrijf 'Vita-reform Van der Snoek' al enkele jaren een ruw stevia-extract op de markt brengt: "Het was dom van Geuns om te doen alsof stevia een nieuw product is. Want dit houdt in, dat er Europees onderzoek moet bestaan dat de veiligheid van het product garandeert. Anders krijg je geen vergunning. En dat onderzoek was niet voorhanden. Dus ging het mis." Vreemd genoeg medefinanciert de Europese Gemeenschap sinds 1998 wél een project waarin onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden voor het verbouwen van stevia in Zuid-Europa. De achterliggende gedachte is, dat het verbouwen van stevia het inkomen van de plaatselijke boeren zal opkrikken.

3. Is stevia ongezond?

Het Europese handelsverbod suggereert dat stevia een gevaar vormt voor de volksgezondheid. Deze suggestie lijkt onterecht. Diëtist Janet de Jong uit Joure deed in 2000 literatuuronderzoek naar stevia. Zij stelt vast dat stevia in Japan uitgebreid is getest voordat het daar werd goedgekeurd als zoetstof. "De Japanners vonden geen abnormaliteiten bij proefdieren na behandeling met stevia of stevioside. Japan is de grootste gebruiker van steviabladeren en -extracten ter wereld. En dat al meer dan twintig jaar. Miljoenen Japanse én Braziliaanse consumenten gebruiken stevia als een natuurlijke zoetstof. Zelfs een multinational als Coca-Cola past in deze landen stevia-extract toe als zoetstof in haar producten. Er zijn geen bijwerkingen bekend van stevia. Ook niet via de Guarani-indianen, die het al vele eeuwen toepassen." Sterker nog: er bestaan tal van onderzoeken die juist de gezondheidsbevorderende eigenschappen van stevia benadrukken. Dit leverde stevia al de status op van 'voedingsmedicijn van de toekomst'. Stevia lijkt onder meer te helpen bij diabetes en hypoglykemie. De Jong: "Stevia stimuleert de alvleesklier tot productie van insuline en verlaagt de bloedsuikerspiegel naar normale waarden." De Brazilianen gebruiken stevia zelfs officieel bij de behandeling van diabetes. "Ook schijnt stevia de bloeddruk te verlagen en de uitscheiding van urine en natrium te verhogen", gaat De Jong verder. "Omdat het caloriearm is, lijkt het geschikt voor mensen met overgewicht. En het kan een rol spelen bij de preventie van tandbederf, zo leert onderzoek in Hirosjima. Stevia blijkt namelijk, in tegenstelling tot suiker, geen voedingsbodem te zijn voor mondbacteriën die tandplaque veroorzaken." Toch is een relativering op zijn plaats, vindt De Jong. "De onderzoeken naar deze effecten zijn overwegend op dieren uitgevoerd. Studies met menselijke vrijwilligers zijn schaars. Er zou grootschalig onderzoek bij mensen moeten komen om te zien of de positieve effecten ook voor hen gelden. Stevia is nog vrij onbekend onder diëtisten. Maar het lijkt een voedingsmiddel met veelbelovende therapeutische mogelijkheden."

4.Kan ik het helemaal niet kopen?

Stevia mag niet als zoetstof of voedingssupplement verkocht worden. U mag wel steviaproducten kopen die voor uitwendig gebruik bedoeld zijn. Stevia heeft namelijk ook een huidverzorgend effect. Uitwendig gebruik heeft een positieve invloed bij acne, eczeem en dermatitis. Stevia extract maakt de huid zacht en vermindert de pijn en irritatie bij huidaandoeningen. De Guarani indianen wisten dit al. De medewerkers van de Keuringsdienst van Waren ontdekten het vorig voorjaar toen zij uitrukten om bij Vita-reform Van der Snoek de voorraad ruw stevia extract in beslag te nemen Bij aankomst in het Friese Wommels bleken de nieuwe etiketten van de flesjes voorzien van drie nieuwe woorden: Voor uitwendig gebruik.

Van der Snoek: "Daardoor konden ze de spullen niet meenemen. De Europese beschikking verbiedt namelijk alleen de verkoop als voedingsmiddel of voedselingrediënt. Wij verkopen het nu officieel als product voor de huidverzorging. Maar wat mensen er thuis mee doen, moeten ze natuurlijk zelf weten. De samenstelling is in elk geval niet veranderd, alleen het etiket. En de BTW van 6 naar 19 procent gegaan, waardoor de flesjes iets duurder zijn geworden."

Behalve ruw stevia-extract, in verpakkingen van 30 en 90 ml, verkoopt Vita-reform Van der Snoek sinds maart 2002 ook het boekje Stevia: het zoete alternatief. Deze publicatie bevat, naast het literatuuronderzoek van diëtist Janet de Jong, tientallen recepten met stevia. Waaronder recepten voor ontbijtgerechten, toetjes, dranken en sauzen. Van der Snoek vindt niet dat hij hiermee de 'wetgever schoffeert. "Wij werken op de rand van de snede, maar respecteren de wet."

5. Wanneer wordt het handelsverbod opgeheven?

De Belgische professor Geuns spant zich nog altijd in om de Europese vergunning rond te krijgen. Hij is er inmiddels van overtuigd dat hij wordt tegengewerkt. Hij heeft al talloze malen stevia dossiers gestuurd naar de Europese instanties en telkens een nieuwe wedervraag als antwoord ontvangen. Mensen in zijn omgeving vinden het bewonderenswaardig dat hij volhoudt en de strijd nog niet heeft opgegeven.

Volgens Janet de Jong wordt nog steeds druk uitgeoefend door de zoetstoffenindustrie. "Stevia vormt voor deze sector een wezenlijke bedreiging: stevia is natuurlijk, goedkoop en er kan geen patent op worden aangevraagd. Mogelijk dat er iets verandert na 2005, wanneer de patenten van vele zoetstoffen aflopen. Ik denk dat de zoetstoffenindustrie dan stevioside op de markt zal brengen. Dit is te extraheren uit stevia en hierop kunnen ze weer een patent aanvragen. Tot die tijd zal de sector alles in het werk stellen om te voorkomen dat stevia wordt goedgekeurd als zoetstof."

Bewerking: Ed Gunneweg

Kijk ook op de site van: www.gezondheidsnieuws.nl

Gast

Ja, en?????

Maltodextine

Ongelezen bericht door Maltodextine »

Neem gewoon tafelzoetstof, dat kan je bijna overal voor gebruiken.
Er zit 97% Maltodextrine in en 3% Aspertaam.
Maltodextrine is een complexe suiker die je insuline niet verhoogd.
Het is iets minder zoet dan zuiker maar dat wordt weer opgelost door het kleine beetje aspertaam in de tafelzoetstof.

Idiaal voor Diabetis patienten.

jan 55

Ongelezen bericht door jan 55 »

He Pim,

Ik ben het met je eens over hypo, maar tegenwoordig is hypglycemie in de mode aan het raken als ziekte, net zoals fybrio en me en andere aandoeningen die in dat rijtje thuishoren..

Als je op het internet gaat rondstruinen kom je inderdaad veel paginas tegen over hypo, maar op de pagina s van de diabetesfonds komen lezers te weten hoe het echt zit.

Hoe zit het dan echt. Het zijn vooral veelvraten die aan hypglycemie leiden. plots voelen ze zich niet lekker en gaan op internet struinen en al ras komen ze op dit soort oplichterspagina's. Vrouwen die vertellen dat ze dat ook hadden en nu geen suiker meer eten , maar wel ahornsiroop en honing.

Het ligt aan twee dingen dat ze zich niet goed voelen. Vaak een psychische oorzaak, dik voelen, lelijk voelen, milde depressie, sociaal isolement van de huisvouw etc. en ten tweede simpel aan het feit dat gekristalilseerde suiker niet goed voor je is, het is een loze calorie, die geen brandstof levert, maar wel een korte kick. Door die kik voel je je kort even beter, daarna minder omdat suiker verslavend is (echt waar).
Verder speelt overgewicht mee, want als je te dik bent voel je je vaak minder, simpel omdat ons lichaam niet gemaakt is om dik te zijn.

Om je vraag te beantwoorden. Je kan het best aan de goedkooptse aspartaam van de kruidvat of eigen merk (is echt et zelfde als candarel) Dat is niet slecht ondanks wat op sommige internetfora verteld wordt. De kans dat je overgevoelig bent voor aspartaam oid is een op 863 000. Maar als dat zo was had je dat allang gemerkt als je ooit een keer een light product hebt gegeten.

Ahornsiroop, honing, stroop, maismoutstroop, rietsuiker. het is allemaal enkelvoudige suiker, en allemaal hetzelfde, alleen soms met een net ander smaakje.

Je kan wel meervoudige suikers proberen, dat is suiker zoals gevonden in fruit. Glucosesuiker, kan je kopen bij de reformzaak. Smaakt als suiker minder slecht, wel even verslavend.

Gast

hypoglycemie komt heel zeldzaam voor. Mensen zijn eerder insulineresistent.
Als gevolg van overgewicht (voornamelijk het vet in de buik) stijgt de hoeveelheid vetten in het bloed. Deze vetten hebben een aantal kwalijke effecten met als gevolg dat de spieren ongevoelig worden voor het hormoon insuline.
Als je zetmeel of suiker eet wat dus suiker is dan zorgt het hormoon
Insuline dat de suikerspiegel in het bloed wordt verlaagt (bloedglucose). Suiker (glucose) heeft het lichaam onder andere nodig als energiebron. Deze ongevoeligheid voor insuline wordt ook wel insulineresistentie genoemd en wordt gecompenseerd door het lichaam door meer insuline in de alvleesklier (pancreas) te maken en af te geven aan het bloed. Als iemand dus insulineresistent is en suikerrijk voedsel nuttigt dan stijgt het bloedglucose en is er meer insuline nodig om dit vervolgens te verlagen.

Dit kan lange tijd goed gaan maar bij circa 1 op de 3 obese mensen faalt de (alvleesklier)pancreas na verloop van tijd om genoeg insuline aan te maken. Hierdoor stijgt langzaam het bloedglucose totdat de waarde wordt bereikt waarbij de arts de diagnose diabetes mellitus type 2 stelt.

Bij een insulineresistente persoon kunnen de cellen uiteindelijk ongevoelig worden voor het effect van insuline in het lichaam De alvlees wordt gedwongen om steeds grotere hoeveelheden van het hormoon insuline (dat is hyperinsulinemie) te produceren om een normale bloedsuiker te behouden. Naarmate de obesitas zich verder ontwikkelt en in ernst toeneemt, gaat de insulinegevoeligheid steeds meer afnemen; dit leidt dus tot manifeste diabetes mellitus

Een laag koolhydraat dieet wat bestaat uit weinig zetmeel en suiker. Zetmeel is namelijk ook suiker Door een koolhydraat-ARM dieet te volgen,doorbreek je de cirkel. En krijgt de pancreas (alvleesklier) minder te doen en krijgt ie rust.

Dus mensen die ondanks dat ze weinig vet eten of minder eten en
niet afvallen. Het zou dan wel eens kunnen zijn dat je INSULINERESISTENT bent.

Vet en eiwitten zorgen niet voor de grote pieken in je bloedsuiker.
Je bloedsuiker blijft stabiel.
============
kwam een betere uitleg tegen

Het klinkt als een science fiction film, maar dat is het helaas niet. Syndroom X is een aandoening die eigenlijk al heel lang bestaat maar pas sinds kort in de medische wereld de aandacht krijgt die het verdient. Pas sinds eind jaren tachtig wordt er regelmatig over gepubliceerd in de medische vakbladen. Syndroom X wordt ook wel metabolisch syndroom genoemd. Het is een aandoening die wordt gekenmerkt door een aantal biochemische en lichamelijke onevenwichtigheden. Ja, dat is allemaal leuk en aardig en mij te moeilijk, hoor ik je nu verzuchten. Dat klopt misschien ook wel. Daarom ga ik proberen om in makkelijke taal uit te leggen wat Syndroom X nou precies is, wat de relatie met overgewicht is en wat er eventueel aan te doen is.

Wat de oorzaak is, is (nog) niet bekend. Een van de theorieén is dat het te maken heeft met de hoeveelheid koolhydraten die worden gegeten. Als je koolhydraten eet, gaat de hoeveelheid glucose in je bloed omhoog. Als reactie daarop maar je alvleesklier insuline. De insuline moet ervoor zorgen dat de glucose wordt omgezet in glycogeen dat wordt opgeslagen in de lever en de spieren voor directe energie. Als de opslagplaatsen voor glycogeen vol zijn, wordt het teveel aan glucose in je bloed met behulp van de insuline opgeslagen als vet. Tegelijkertijd zorgt die insuline er ook voor dat de snelheid waarmee je lichaam vet verbrandt afneemt.

Als je lichaam langere tijd te veel insuline heeft afgescheiden, worden je cellen er ongevoelig voor. Dit wordt insulineresistentie genoemd. Dat leidt vaak tot diabetes type II. Syndroom X wordt ook vaak insulineresistent syndroom genoemd.

jan 55

Ongelezen bericht door jan 55 »

bedankt voor je heldere uitleg, ik had de klok wel horen luiden, maar wist niet meer precies waar de klepel hing.

Let op hypoglycemie is op internet wel een hype ziekte!!! maar dat is dan niet de gediagnosticeerde versie.

Vonne86

Ongelezen bericht door Vonne86 »

Ik hoor jullie praten over aspartaam, maar heeft iemand van jullie ooit eens bij 'google' op aspartaam gezocht?
De resultaten die je vindt zijn verbluffend. ZO ben ik hele samenzweringstheorieen tegengekomen,aspartaam zou helemaal niet zo goed zijn, maar alles word in de doofpot gestopt omdat het zo goedkoop is.Ratten die er gaten in de hersenen aan over hielden nadat ze aspartaam toegediend hadden gekregen en nog veel meer.
Niet alleen op deze site, maar ook heb ik van meerdere kanten gehoord dqat het erg slecht is, dat je juist alleen maar meer zin in zoetigheid van krijgt en dus helpt het niet bij mensen die willen afvallen. Bij kinderen is het algemeen bekend dat het niet gezond is, ze kunnen er oedeem en weet ik veel wat meer door krijgen. Net asl wij overigens. En ook heb ik gelezen en gehoord dat stoffen asl aspartaam voor diabetes patienten niet geschikt is, omdat hierdoor de bloedspiegel niet goed controleerbaar is?
Dus ik weet niet of het wel zo verstandig is die zoetstoffen.
ZO ook cyclamaat en acesulfaam-k, nog 2 zoetstoffen, niks dan slechts, mensen die echt gezond willen zijn, neem dan toch maar geen light produchten. Dat is mijn advies. Maar goed, wie ben ik.
Als u toch twijfelt, kijk dan maar eens het internet over, over deze stoffen!

Yvonne

Gast

Ach die site van aspartaam.nl is niet echt wetenschappelijk.
Ik geloof best dat aspartaam niet goed is. Maar ik denk dat sommige mensen het gewoon met enorme hoeveelheden gebruiken.
Ik kende iemand die 2 liter cola light nam.

Als je 1 glas per dag drinkt is er niets aan de hand.

cyclamaat blijt veel schadelijker te zijn dan aspartaam.
Maar ook gewoon hier met mate gebruiken.

Probeer stevia of diksap met mate. Want in diksap zitten fruitsuikers en worden door sommige mensen net zo verdragen als gewone suiker.

Gast

Ik hoor jullie praten over aspartaam, maar heeft iemand van jullie ooit eens bij 'google' op aspartaam gezocht?
Ja dat is dus het probleem. Iedereen kan uiets op internet knallen. Kijk goed naar de bron. Bij een echt onderzoek, zoals uitgenodigd door TNO voeding, de voedings en warenautoriteit, de zusterorganisaties in eht buitenland en de voedselkeuring van de EU is nooit bewezen verklaard dat aspartaam slecht is, tenzij je er allergisch voor bent, of enrome hoeveelheden lees kilo s van inneemt.

20 jaar geleden was deze discussie er rond ve tsin en die discussie laait soms weer op over MSG (wat exact hetzelfde is en een ander woord voor umami de vijfde smaak). Ook hiervan is door meerdere instituten onomstotelijk bewijs gevoerd dat het niet schadelijk tenzij een allergie, of een inname van kilo's. Toch zijn er duizenden sites die anders beweren.

Iedereen weet bijvoorbeeld dat Elvis echt dood is, maar typ maar eens elvis lives in miljoenen hits. dus is nu obv het aantal hits voor een levende elvis elvis weer levend???

Nee dus, kijk naar de bron.

Gast

Als je meer over hyperinsuline of syndroom x wil weten,raad ik je aan om deze site eens door te lezen

[/url]http://surf.to/atkinsdieet[url][/url]

Gast

atkins is GEEN betrouwbare wetenschappelijke bron!!!

Gast

atkins is GEEN betrouwbare wetenschappelijke bron!!!
Dat staat er toch niet

Er staat alleen in dat daar iets over wordt geschreven.
Verder blijkt wel degelijk dat hij gelijk heeft,dat suiker de boosdoener is van vele ziektes.

djenjuno

Ongelezen bericht door djenjuno »

Beste Pim,

Hypoglykemie kan zeker wel voorkomen bij niet-diabetespatiënten
Hypoglykemie bij niet-diabetespatiënten is weliswaar een weinig voorkomend verschijnsel, doch het kan een uiting zijn van een interne ziekte, zoals
insulinoom, een insulineproducerende tumor in de alvleesklier
bijnierschorsinsufficiëntie, een tekort aan hormonen die door de bijnierschors worden gemaakt, zoals door de ziekte van Addison
sepsis
grote kwaadaardige gezwellen (kanker)
aangeboren stofwisselingsziekten
dumpingsyndroom na chirurgische ingrepen in het maag-darmstelsel
Hypoglykemie wordt soms ook gezien bij gebruik van bepaalde (genees)middelen, zoals:
salicylaten, zoals aspirine
haloperidol
kinine
alcohol
Pasgeborenen kunnen een hypoglykemie ontwikkelen indien de moeder diabetes had tijdens de zwangerschap. Als zij na de geboorte geen grote glucosehoeveelheid van hun moeder krijgen, is hun insulinespiegel te hoog.
Ook na lang vasten, zoals bij anorexia nervosa kan een hypoglykemie optreden. Een van de meest voorkomende oorzaken van hypoglykemie bij niet-diabeten is echter het door de patiënt zelf heimelijk toedienen van insuline, hypoglycaemia factitia genaamd. Dit is een vorm van het Münchhausensyndroom

Gesloten