LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Handelingen gewichtconsulent

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Jamilla

Handelingen gewichtconsulent

Ongelezen bericht door Jamilla »

Hallo,

Even een vraag, aangezien ik er op internet niet uit kan komen.
Ik heb mijn diploma doktersassistent en binnenkort ook geregistreerd gewichtconsulent.

Graag wil ik mijn eigen praktijk realiseren. Mijn vraag is echter; Mag ik in mijn eigen praktijk:
- Bloeddruk meten
- Glucose prikken
- Cholesterol meten

Deze handelingen zijn voor mij bekend, en deze apparaten kun je in principe zelf ook kopen en dus zelf thuis ook deze waardes controleren.
Wanneer het nodigs is, bijv. bij te hoog glucose gehalte, kan ik mensen doorsturen naar de huisarts, of dietiste voor een optimale begeleiding.

Misschien er hier iemand een antwoord op heeft.
Alvast bedankt.

Robjee
Contacteer:

Re: Handelingen gewichtconsulent

Ongelezen bericht door Robjee »

Er zijn een aantal medische handelingen die alleen door bepaalde beroepsgroepen mogen worden uitgevoerd. Dit zijn de "Voorbehouden Handelingen" die in de wet BIG beschreven staan.
Het meten van de bloeddruk en het aanprikken van de vinger voor het meten van de bloedsuiker en het cholesterol vallen daar bij mijn weten niet onder.

De vraag is of dit verstandig is. "Goedkopere" apparatuur (vergeleken laboratoria) gaat ten koste van de betrouwbaarheid en validiteit van de uitslag. Ook is er kennis nodig om de resultaten op een juiste wijze te interpreteren.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006251/g ... oofdstukIV

Gesloten