LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] houdbaarheidsdatum.
houdbaarheidsdatum.
Houdbaarheidsdatum betekent volgens mij de uiterste datum waarop een product moet zijn geconsumeerd.Daar dachten ze bij een Edahfiliaal in 's-Hertogenbosch heel anders over.Het volle pond van Gouda's Glorie was (al een tijdje) in de aanbieding,voor 59 cent per kuipje.Interessant ,maar na de datum bekeken te hebben,heb ik er toch maar van af gezien.Dit was op 16 september en op de 17e was de datum voorbij,na even verder zoeken vond ik zelfs nog verpakkingen met de datum 23-7-2004.Reactie van het personeel: Ach mevrouw,maakt niks uit hoor,het wordt alleen een beetje donkergeel,kun je er zo afschrapen.Deden we vroeger toch ook met de kaas thuis als die beschimmeld was.Ik heb een ander merk gekocht en de zaterdag daarna,de 18e,waren alle oude verpakkingen uit de winkel !! Hier schijnen ze dus echt te denken dat klanten het niet belangrijk vinden om goede producten te kopen!!!
Re: houdbaarheidsdatum.
nou echte hollanders nemen het zo mee , als het de halve prijs is.
bv vlees wordt de laatste dag altijd gehalveerd in prijs, daarna vliegt het vlees weg. raar he
bv vlees wordt de laatste dag altijd gehalveerd in prijs, daarna vliegt het vlees weg. raar he
Er zal waarschijnlijk THT 17-9-2004 op hebben gestaan: "tenminste houdbaar tot", anders mogen ze het volgens mij niet eens meer verkopen.
Maar ik zou het ook niet kopen.
Maar ik zou het ook niet kopen.
Nou ik wel hoor. maakt toch niets uit dat het net over datum is? Je gaat er niet dood aan hoor! En het smaakt hetzelfde.
Die datum staat er soms ook maar op omdat het nu eenmaal verplicht is.
Met groente etc is het wat anders, maar met boter??
Die datum staat er soms ook maar op omdat het nu eenmaal verplicht is.
Met groente etc is het wat anders, maar met boter??
Nog ff een reactie op de reacties.Pas nadat ik geklaagd had over die margarine ,die al een hele tijd in de aanbieding was,is alles met de verkeerde datum uit de winkel gehaald!! En dus niet verkocht.Ik heb er wel problemen mee als het personeel je zulke domme antwoorden geeft,afscheept dus eigenlijk.Ik ben ook een echte Nederlander die op aanbiedingen let,maar als een supermarkt een partij opkoopt of zoiets,waar ze vanaf moeten ga ik toch liever niet met ouwe troep naar huis.
Ik heb het met de Konmar meegemaakt.
Verkochten ze bloedworst wat al 2 dagen over tijd was.
Ik zeg het en ze zeggen ook het maakt niet uit.
Bel de Keuringsdienst van Waren en hun zeggen dat het niet uitmaakt als je er maar niet ziek van wordt.
Verkochten ze bloedworst wat al 2 dagen over tijd was.
Ik zeg het en ze zeggen ook het maakt niet uit.
Bel de Keuringsdienst van Waren en hun zeggen dat het niet uitmaakt als je er maar niet ziek van wordt.
De Edah staat er bekend om dat er vaak dingen in het schap staan die net op de datum of over de datum zijn. Ik wilde een keer minibeschuitjes kopen (bestemd voor paasontbijt op school voor mijn zoontje) en ze waren al twee weken over de datum. Ik heb er toen iemand van het personeel bijgehaald en gevraagd of ik beschuitjes kon krijgen die niet over de datum waren. Weet je wat ik voor antwoord kreeg? De beschuitjes uit het schap moesten eerst op vóórdat er nieuwe werden aangevuld! Van de zotte toch!
Ik ben toen maar naar een andere winkel gegaan en daar al mijn boodschappen gehaald. De Edah is mij als klant kwijt!
Ik ben toen maar naar een andere winkel gegaan en daar al mijn boodschappen gehaald. De Edah is mij als klant kwijt!
Wij halen ook ons vlees met 35% korting bij de AH. Meestal is de houdbaarheidsdatum op die dag verstreken. Als je het vlees direct invriest zet je het proces stil en kun je het later gerust opeten. Varkensvlees dien je wel binnen 3 maanden te consumeren als het ingevroren is geweest. Rundvlees is ongeveer 6 maanden goed in de vriezer.
bij A-H is de datum die er op staat de laatste verkoopdag dus niets aan de hand en als ze het niet afprijzen wat niet hoeft dan betaal je het gewone bedrag , daarmee is gezegt dat je dus geluk hebt wat betreft de prijs en is er niets over datum. Gerrie
Er zouden meer artikel gegeten moeten worden die bijna over de datum\of over de datum zijn.
het is natuurlijk niet de bedoeling dat je schimmel en zure melk gaat eten/drinken.
Ik heb vroeger veel van deze artikelen gegeten en et nu nog wel dingen die over de datum zijn, als het niet smaakt gaat het weg maar als het wel smaakt eet ik het gewoon op.
het voordeel is dat je beter tegen eten uit bv andere landen en culturen kunt.
ook in financieel slechte tijden kun je dingen eten die je anders tot overgeven zouden drijven
het is natuurlijk niet de bedoeling dat je schimmel en zure melk gaat eten/drinken.
Ik heb vroeger veel van deze artikelen gegeten en et nu nog wel dingen die over de datum zijn, als het niet smaakt gaat het weg maar als het wel smaakt eet ik het gewoon op.
het voordeel is dat je beter tegen eten uit bv andere landen en culturen kunt.
ook in financieel slechte tijden kun je dingen eten die je anders tot overgeven zouden drijven
Beetje overdreven reactie hierboven... Ik eet niks wat boven de houdbaarheidsdatum is! Hij staat er niet voor niks?!
dus vandaaag niets aan de hand, morgen bedorven wordt wakker,er zitten allijd consumenten dagen op ,wat denk je van blik groenten met een datum in 2007 of 2008 denk je nu heus dat je de volgende week er dan dood aan gaat ,nogmaals wordt wakker.
p.s. op het vlees van A-H zit altijd een consumten dag, zoals gezegd vandaag niets aan de had,dus de volgede dag ook niet ,denk je dat de slager het weg gooit ,die gaat nog wel 3 dagen door of doet het in iets anders ,ik heb jaren bij een slager gewerkt ,in alleen op verpakte produckten is de datum verplicht, niet wat misschien al lang in de toonbank ligt. Toos
p.s. op het vlees van A-H zit altijd een consumten dag, zoals gezegd vandaag niets aan de had,dus de volgede dag ook niet ,denk je dat de slager het weg gooit ,die gaat nog wel 3 dagen door of doet het in iets anders ,ik heb jaren bij een slager gewerkt ,in alleen op verpakte produckten is de datum verplicht, niet wat misschien al lang in de toonbank ligt. Toos
Wat dacht je bij de Hema Lisse trekken ze om zes uur
de etiketten van de vleeswaren en plakken er s'morgens
weer nieuwe op met de nieuwe datum.
Zo is het altijd vers.
de etiketten van de vleeswaren en plakken er s'morgens
weer nieuwe op met de nieuwe datum.
Zo is het altijd vers.
Een houdbaarheidsdatum op etenswaar is verplicht. Dat wil niet zeggen dat precies op die datum het product bedorven is. Dit gaat natuurlijk niet op voor verse produkten, zoals melk en vlees.
Van een boer heb ik laatst gehoord, dat je yoghurt nog twee weken ná houdbaarheidsdatum kunt eten, mits het pak nog niet geopend is geweest.
Op vakantie zijn we bij een mosterdmuseum geweest en daar was een man die nog op de ouderwetse manier mosterd maakte. Hij zei dat je mosterd wel jaren kan bewaren, maar van de Keuringsdienst Van Waren moest hij een einddatum op de potjes zetten. Zout en andere kruiden kun je ook veel langer bewaren dan op de verpakking staat.
Toch hou ik me ook wel aan de datum, ik eet niets wat over de datum is.
Van een boer heb ik laatst gehoord, dat je yoghurt nog twee weken ná houdbaarheidsdatum kunt eten, mits het pak nog niet geopend is geweest.
Op vakantie zijn we bij een mosterdmuseum geweest en daar was een man die nog op de ouderwetse manier mosterd maakte. Hij zei dat je mosterd wel jaren kan bewaren, maar van de Keuringsdienst Van Waren moest hij een einddatum op de potjes zetten. Zout en andere kruiden kun je ook veel langer bewaren dan op de verpakking staat.
Toch hou ik me ook wel aan de datum, ik eet niets wat over de datum is.
Ik heb wekelijks ruzie met mijn kruidenier (Super de Boer) over produkten waarvan de houdbaarheidsdatum (soms wéken) verlopen is. Helaas is dit de enige supermarkt in de buurt en ben ik dus wel verplicht om daar de dagelijkse boodschappen te doen. Ik kijk nu uiteraard eerst of de datum nog wel goed is, en meld het gewoon als ik weer iets tegenkom met een verlopen houdbaarheidsdatum. Maar ik ben er intussen wel achter dat het gewoon zijn beleid is om alles gewoon te laten liggen, ook als de houdbaarheidsdatum al is verstreken.
Een houdbaarheidsdatum heeft grotendeels een commercieel doel.
Zoals al vermeld is iets wat goed is volgens houdbaarheidsdatum 14.10.2004 niet opeens om 0.01 uur 15.10.2004 slecht, niet meer te eten of bedorven.
De winkel wil natuurlijk ook zeker zijn dat jij je goederen weer gaat kopen. De klant is nl. "getraind" om te letten op de houdbaarheidsdatum, klant gooit zijn gekochte op of rond deze datum weg en koopt een nieuwe. Zo is de winkelier verzekerd van herhalingsaankopen door zijn klanten.
Osiris
Zoals al vermeld is iets wat goed is volgens houdbaarheidsdatum 14.10.2004 niet opeens om 0.01 uur 15.10.2004 slecht, niet meer te eten of bedorven.
De winkel wil natuurlijk ook zeker zijn dat jij je goederen weer gaat kopen. De klant is nl. "getraind" om te letten op de houdbaarheidsdatum, klant gooit zijn gekochte op of rond deze datum weg en koopt een nieuwe. Zo is de winkelier verzekerd van herhalingsaankopen door zijn klanten.
Osiris