LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houdbaarheidsdatum van levensmiddelen

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Gezondheid!!!!!

Houdbaarheidsdatum van levensmiddelen

Ongelezen bericht door Gezondheid!!!!! »

Vanmorgen hoorde ik op de radio, dat supermarkten binnenkort hun spullen, waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken, gewoon mogen blijven verkopen. Sterker nog, zij krijgen zelfs het recht, om de THT-datum met een sticker te verlengen.

Dit vind ik onaanvaardbaar. Bij welke produkten zou dit wel gelden, bij welke produkten niet? Het wordt zo echt een janboel.

In principe gaat het om produkten zoals koekjes, en spullen die niet als ''dagvers'' aan de man gebracht worden.

Ik heb het vermoeden dat dit gedaan wordt om de klant het recht te ontnemen te klagen, wanneer die iets in zijn winkelmandje aantreft, waarvan de uiterste verkoopdatum is verstreken.

Nu weet ik wel dat er verschillende richtlijnen gelden: THT is iets anders dan Uiterste verkoopdatum, maar op deze manier kan een winkelier die datum dus onbeperkt verlengen? Een heel erg slechte zaak.

Gast

Re: Houdbaarheidsdatum van levensmiddelen

Ongelezen bericht door Gast »

Blijkbaar heeft u het niet goed begrepen. Leest u dit artikel eens GOED.

Supermarkt mag verlopen producten verkopen9/B]

Uitgegeven: 22 januari 2005 12:09
Laatst gewijzigd: 22 januari 2005 14:13
AMSTERDAM - Producten die de houdbaarheidsdatum gepasseerd zijn mogen gerust nog in de supermarkt verkocht worden, meldt het Algemeen Dagblad zaterdag. Het gaat onder meer om koekjes, chips, bier, frisdrank, blikfruit en chocolade. Winkeliers mogen de termijn ook verlengen door er een sticker overheen te plakken.

De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) wordt volgens de krant regelmatig gebeld door verontwaardigde consumenten. "In de Warenwet staat nergens dat je die producten niet mag verkopen", aldus een woordvoerder van VWA. "Sommige mensen vinden dat raar, maar verkoop is toegestaan zolang de producten hun normale eigenschappen bezitten en er geen gevaar is voor de gezondheid." Alleen zuivelproducten en eieren mogen niet na de datum verkocht worden.

Producten die de houdbaarheidsdatum zijn gepasseerd kunnen van winkeliers een sticker krijgen die de datum verlengt. "Als een winkelier die datum verandert, neemt hij wél de verantwoording voor het product van de fabrikant over", zegt de woordvoerder.

Gast

Re: Houdbaarheidsdatum van levensmiddelen

Ongelezen bericht door Gast »

Waarom heb ik het dan niet goed begrepen?

Het is mijn persoonlijke mening die ik hier weergeef, en ik ga af op wat ze letterlijk vanmorgen op de radio zeiden. De verslaggever gaf exact datgene weer wat ik hierboven heb geschreven.

b.olsen

Re: Houdbaarheidsdatum van levensmiddelen

Ongelezen bericht door b.olsen »

ook heel leuk, moet je bij super de boer wel verse pasta kopen , dan weet je zeker dat er groene schimmel aan de onderkant zit (de houdbaarheidsdatum was nog goed) of koop iets van vis ,als je het pakje dan openmaakt en je zus vraagt of je amoniac gebruikt weet je zeker,dat je in het ziekenhuis belandt als je dat opeet . want alle vis en schelpdieren inclusief gekookte kreeft ruiken naar amoniac als ze niet goed meer zijn . gefeliciteerd super de boer u heeft de eerste prijs gewonnen voor duur en bedorven eten. :x :x

Gesloten