LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ontbijten
Re: ontbijten
Wat ik miste in de uitzending is het nut van (essentiele) vetzuren (waaronder omega 3) voor de hersenen. Deze bestaan voor 60% uit vetten en hebben deze vetten nodig. Door de vetarme maaltijden en moderne productiemethodes zijn deze uit de voeding verdwenen en komen we ze dus te kort aangezien het lichaam ze niet zelf kan maken. Dyslectie, ADHD kinderen, allergieen e.d. zijn het gevolg.
Tevens kunnen de eskimo's als voorbeeld gegeven worden. Deze eten voornamelijk vette vis, krijgen hierdoor voldoende essentiele vetzuren binnen en hier bestaat het begrip hart en vaatziekten niet.
En wat betreft de lange termijn, gezien de ontwikkeling van de mensheid over een periode van ruim 2 miljoen jaar, zie je dat we slechts de laatste 10.000 jaar koolhydraten eten. Hiervoor bestond onze maaltijd uit vlees, vis, bladgroente, noten en fruit. Met deze voeding hebben we ons dus aardig ontwikkeld zou ik zo zeggen.
Laatste vraag naar de programma makers:
hbben zij wel eens onderzocht hoe een instantie als het voedingscentrum aan hun middelen komen?
Deze worden gefinancierd door de grote levensmiddelenfabricanten en hebben er dus alle belang bij naar hun pijpen te dansen en de houdbare (light, vetarme) producten te blijven promoten.
Tevens kunnen de eskimo's als voorbeeld gegeven worden. Deze eten voornamelijk vette vis, krijgen hierdoor voldoende essentiele vetzuren binnen en hier bestaat het begrip hart en vaatziekten niet.
En wat betreft de lange termijn, gezien de ontwikkeling van de mensheid over een periode van ruim 2 miljoen jaar, zie je dat we slechts de laatste 10.000 jaar koolhydraten eten. Hiervoor bestond onze maaltijd uit vlees, vis, bladgroente, noten en fruit. Met deze voeding hebben we ons dus aardig ontwikkeld zou ik zo zeggen.
Laatste vraag naar de programma makers:
hbben zij wel eens onderzocht hoe een instantie als het voedingscentrum aan hun middelen komen?
Deze worden gefinancierd door de grote levensmiddelenfabricanten en hebben er dus alle belang bij naar hun pijpen te dansen en de houdbare (light, vetarme) producten te blijven promoten.
Er zijn wel alternatieve broodrecepten beschikbaar. Uiteraard zonder meel... Ook flensjes bv. zijn goed te maken. Verder is gebakken eieren met spek natuurlijk een prima ontbijt, of als je dat te zwaar vindt gekookte eieren. Of roomkaas met wat zoetstof erdoor. Recepten genoeg!
Je kunt natuurlijk ook gewoon pap (creusli, meusli, brinta, griesmeel,etc), crackers met beleg, drinkontbijt, een plak ontbijtkoek of iets soortgelijks eten?
Nynke wat ik mij afvraag: Hoe wil jij brinta, griesmeel, cruesli etc eten zonder MELK dit mag je namelijk volgens Atkins niet gebruiken. Crackers (witmeel) ook niet en Ontbijtkoek (suiker) ook niet. Conclusie jouw tips zijn niet bepaald Atkins minded.
Nynke, het spijt me maar álles wat je noemt is bij atkins verboden. Het zit allemaal vol met zetmeel en suiker, koolhydraten dus.
Gelukkig zijn er heerlijke alternatieven.
Gelukkig zijn er heerlijke alternatieven.
Geen brood, geen aardappels, geen crackers, geen melk, dus ook geen brinta of iets dergelijks, maar wat mag je dan WEL? Wat kan je dan als b.v. ontbijt eten? En je warme maaltijd zonder aardappels, rijst of pasta? Wat dan wel?
Ontbijt: zie bericht hierboven
Voor de warme maaltijd zijn eindeloos veel recepten. Maar gewoon met de pot mee kan ook, gewoon groente en vlees of vis. Aardappels kun je best missen.
Voor de warme maaltijd zijn eindeloos veel recepten. Maar gewoon met de pot mee kan ook, gewoon groente en vlees of vis. Aardappels kun je best missen.
Ik eet zelf 's ochtends zo'n 250 gram magere kwark (= halve bak). Je zou er een eiwit supplement bij kunnen doen in de vorm van weipoeder met vanillesmaak. Dat poeder wordt veel gebruikt door krachtsporters. Het levert veel eiwitten en betrekkelijk weinig calorieen. 1 maatschep (28 gram) levert 115 calorieen en 22 gram (!) eiwitten en bevat nauwelijks koolhydraten of vet. Je vind het in sportzaken (bijv. Perry sport), maar is wel prijzig. Het klinkt eng zo'n supplement, maar het is gewoon zuiver weipoeder dat wel in meer voeding wordt verwerkt. Volgens mij is het gewoon een soort slimfast en smaakt prima.
Je kwark krijgt bovendien een zachte vanillesmaak. In kwark zelf zit al 7 to 10 gram eiwit per 100 gram (afhankelijk van het merk), ik vind zelf de magere kwark van Aldi erg goed (> 10 gram eiwit per 100 gr. en amper vet).
De andere helft van de bak kwark neem ik mee naar mijn werk als alternatief voor de snack tussendoor.
Je zou ook kaas en eieren kunnen eten of ander broodbeleg zonder brood(!) zoals gebraden plakjes kip-/kaloenfilet, gekookte ham etc. Eieren en kaas bevatten wel iets meer vet naar verhouding, maar omdat je geen koolhydraten eet, zal je lichaam daar zijn energie uit halen. Eet vooral veel bij het ontbijt (niet overeten natuurlijk).
Als je meer tips wilt dan kun je altijd contact met me opnemen. Ben zelf al een tijdje bezig en 17 kilo afgevallen en ik voel me prima!
Je kwark krijgt bovendien een zachte vanillesmaak. In kwark zelf zit al 7 to 10 gram eiwit per 100 gram (afhankelijk van het merk), ik vind zelf de magere kwark van Aldi erg goed (> 10 gram eiwit per 100 gr. en amper vet).
De andere helft van de bak kwark neem ik mee naar mijn werk als alternatief voor de snack tussendoor.
Je zou ook kaas en eieren kunnen eten of ander broodbeleg zonder brood(!) zoals gebraden plakjes kip-/kaloenfilet, gekookte ham etc. Eieren en kaas bevatten wel iets meer vet naar verhouding, maar omdat je geen koolhydraten eet, zal je lichaam daar zijn energie uit halen. Eet vooral veel bij het ontbijt (niet overeten natuurlijk).
Als je meer tips wilt dan kun je altijd contact met me opnemen. Ben zelf al een tijdje bezig en 17 kilo afgevallen en ik voel me prima!