LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overgevoeligheid (intolerantie) voor olijfolie

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
nognix
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2006 21:23

overgevoeligheid (intolerantie) voor olijfolie

Ongelezen bericht door nognix »

Hallo.
In veel producten wordt olijfolie gebruikt, of de vetten die in producten zitten worden vervangen door vetten verkregen uit olijven (olijfolie).
Dit alles omdat olijfolie gezonder is.
Ik ben er helemaal voor dat producten gezonder worden gemaakt, maar ik loop steeds vaker tegen een vervelend probleem op.
Ik kan namelijk heel erg slecht tegen olijfolie!
Het veroorzaakt bij mij ernstige krampen en vreselijke pijn, die soms uren kunnen aanhouden.

Ik doe dan ook mijn uiterste best om olijfolie te vermijden.
Mijn probleem is dat op veel producten wel staat aangegeven dat het plantaardige olien bevat, maar niet welke olien (zonnebloem-, pinda-, olijfolie).
Dit kan soms tot vervelende gevolgen leiden.
Is er misschien een site waarop staat aangegeven welke producten olijfolie bevatten?

supernov
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jan 2005 20:05

Re: overgevoeligheid (intolerantie) voor olijfolie

Ongelezen bericht door supernov »

Heb je dit weleens laten onderzoeken? Wellicht dat er nog iets anders bij komt kijken.

Een website kan ik helaas niet zo snel vinden, maar ik vraag mij wel af of er standaard olijf-olie gebruikt wordt wanneer dit niet vermeldt staat. Ik verwacht het eigenlijk niet, aangezien deze olie duurder is dan andere vormen. En de industrie gaat voor het goedkoopste van het goedkoopste. Olijfolie heeft bovendien dat "gezonde" stempel, dus ik neem aan dat men er dan met grote letters op zet dat het met olijfolie bereidt is.

nognix
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2006 21:23

Re: overgevoeligheid (intolerantie) voor olijfolie

Ongelezen bericht door nognix »

hoi supernov.
Ik heb dit inderdaad laten onderzoeken, nadat ik een aantal keren in het ziekenhuis ben opgenomen, met verschijnselen die leken op een blinde darm ontsteking.

Omdat de noemer plantaardige oliën alle soorten olie kan/mag bevatten weet je nooit welke oliën er in het product zitten.
Het gaat meestal om een mengsel van verschillende soorten olie en soms zit daar ook olijfolie tussen.
Dit is dan in een hele kleine hoeveelheid, waardoor het niet op de verpakking staat.
Vandaar mijn vraag.

supernov
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jan 2005 20:05

Re: overgevoeligheid (intolerantie) voor olijfolie

Ongelezen bericht door supernov »

Ah, dat zou inderdaad ook nog kunnen. Wanneer het dan niet op de verpakking staat, zal het ook wel niet wettelijk verplicht zijn en dan wordt het een lastige zaak. Dan moet iemand dus een lijst hebben met specifieke ingredient-informatie...iets wat de fabrikant vast niet snel weggeeft. Ik heb ook voor je gezocht, maar niet gevonden, misschien kan je een vraag neerleggen bij de voedingsmiddelen-sector of iets als de consumenten-bond ofzo..

Elisabeth39
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 nov 2006 13:56

Re: overgevoeligheid (intolerantie) voor olijfolie

Ongelezen bericht door Elisabeth39 »


nognix
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2006 21:23

Re: overgevoeligheid (intolerantie) voor olijfolie

Ongelezen bericht door nognix »

Ik krijg gelukkig geen anafylaxie van olijfolie,
maar heel erg bedankt voor de tips.

nini
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2007 19:46

Re: overgevoeligheid (intolerantie) voor olijfolie

Ongelezen bericht door nini »

hallo nognix,

Ik zit met precies hetzelfde probleem. Ik ben namelijk ook overgevoelig voor olijf(olie). Bij mij uit het zich alleen op een andere manier dan bij jou.
Ook ik ben al een tijd op zoek naar een lijst met producten waar precies op vermeld staat waar olijfolie in gebruikt wordt. Ik heb dit ook aan mijn huisarts gevraagd maar die had niet zo'n lijst omdat het te weinig voorkomt. Om toch aan zo'n lijst te komen zei de dokter dat ik eventueel naar een dietiste kan gaan en dat die het dan uit gaat zoeken. Omdat het bij mij tot nu toe nog niet zo ernstig heb ik dat nog niet gedaan, maar misschien is het een tip voor jou. Succes

Gesloten