LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Strenger optreden tegen misbruik HCG voor afslanken

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Robjee
Contacteer:

Strenger optreden tegen misbruik HCG voor afslanken

Ongelezen bericht door Robjee »

Strenger optreden tegen misbruik zwangerschapshormoon voor afslanken
Nieuwsbericht | 06-01-2011

De Inspectie voor de Gezondheidszorg gaat strenger optreden tegen het aanbieden, toepassen of aanprijzen van het zwangerschapshormoon HCG als afslankmiddel door klinieken, artsen, apothekers en via websites.

HCG (Humane Choriongonadotropine) is een hormoon dat tijdens de zwangerschap door de placenta wordt geproduceerd. Het hormoon wordt ook gebruikt voor de productie van een geneesmiddel om de vruchtbaarheid van vrouwen te bevorderen. In de praktijk blijkt echter dat dit geneesmiddel (onder de naam Pregnyl of andere namen) ook in schoonheidsklinieken en op internet wordt aangeboden om af te slanken.

Het geneesmiddel is echter niet geregistreerd voor het gebruik als afslankmiddel. Bovendien is er geen wetenschappelijk bewijs dat HCG effectief is in de behandeling van overgewicht. Ook in de bijsluiter van Pregnyl staat uitdrukkelijk vermeld dat het niet bedoeld is als afslankmiddel.

Overtreding Geneesmiddelenwet
Het voorschrijven van een geneesmiddel buiten de geregistreerde indicatie is verboden volgens de Geneesmiddelenwet en alleen toegestaan als daarvoor binnen de beroepsgroep protocollen en standaarden zijn ontwikkeld. Een dergelijk protocol ontbreekt voor het voorschrijven van geneesmiddelen op basis van HCG als afslankmiddel. Een arts die HCG voorschrijft of toedient als afslankmiddel voldoet niet aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg. Ook afslankklinieken of anderen die handelen in geneesmiddelen op basis van HCG als afslankmiddel, overtreden de Geneesmiddelenwet.

Maatregelen
Wanneer de inspectie bij haar toezicht op klinieken, artsen, apothekers en websites overtredingen op de Geneesmiddelenwet constateert, kan zij zonder verdere waarschuwing bestuurlijke boetes opleggen van maximaal €150.000 per eerste overtreding. Ook kan de inspectie een tuchtklacht indienen tegen

http://www.igz.nl/actueel/nieuws/streng ... anken.aspx

rozemarijntje

Re: Strenger optreden tegen misbruik HCG voor afslanken

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou dit is dus iets waar ik me dus al jaren aan erger...
ik kan het helemaal mis hebben?weet het niet....
maar lijkt me dat ze het hcg hormoon uit de urine halen van de eerste 3 mnd?
want dat doet moeders voor moeders toch ook?
zo was het vroeger toch ook bedoeld om mensen die geen kinderen konden krijgen ,daarnaar onderzoek te doen of met behulp van het hcg hormoon...
en een paar jaar geleden hoor ik ineens die caroline tensen zeggen...ja met het hcg hormoon.gewoon injecties....
worden de as moeders nu in de maling genomen,?je denkt dat je jebest doet om andere te helpen,maar ondertussen wordt het lekker doorverkocht?

ik erger er me groen en geel aan.....ik wilwel eens weten hoe dat nou zit?

Robjee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Robjee »

Het hormoon HCG zorgt ervoor dat een eicel voldoende rijpen waardoor de eisprong kan plaatsvinden. Dit is nodig om bevruchting plaats te laten vinden.
Het hormoon is de eerste vier maanden rijkelijk terug te vinden in de urine van zwangere vrouwen en wordt gebruikt bij vrouwen die minder vruchtbaar zijn.

Er zijn inderdaad vrouwen die hun urine verzamelen waar dit hormoon uitgegaald kan worden. De reden dat deze vrouwen dat doen is om andere vrouwen te helpen met het krijgen van een baby.
Het is daardoor begrijpelijk dat mensen zich druk maken wanneer het gebruikt voor het bestrijden van overgewicht. Dat is namelijk bewezen niet effectief en niet toegestaan. Medicijnen mogen alleen gebruikt worden voor de indicatie waarvoor ze zijn goedgekeurd.

Er wordt gezegd dat er een tekort is aan HCG, wat het misbruik nog ernstiger maakt. Maar dat lijkt tegenwoordig niet meer zo te zijn.

Inmiddels bestaat er wel een synthetische variant (rHCG). De prijs hiervan ligt echter aanmerkelijk hoger en wordt maar ten dele vergoed door de zorgverzekeing.

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

ik heb ook vorig jaar meegedaan met moeders voor moeders ze vertelde toen ook over deze misbruik en dat moeders voor moeders probeerde de misbruik te stoppen, maar ja wat uit t buiteland gehaald wordt enz.. kunnen ze niet veel tegen doen.

ik hoop alleen dat mijn urine voor een moeilijk zwanger wordende vrouw is gebruikt.

rozemarijntje

@biana82

goed dat je dat hebt gedaan voor vrouwen!
het is toch wel een gedoe,heb zelf geen kinderen maar vriendinnen van toen ze zwanger waren deden het ook en toen die ook dit hoorde was het van.oh lekker dan....
ik hoop dat moeders van moeders eerlijk is....
laten we er vanuit gaan van wel......

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik vind dit ook storend, mijn zus heeft dat bij alle drie haar zwangerschappen gedaan (moeders voor moeders) en zij was toen in de veronderstelling dat ze vrouwen hielp die graag zwanger wilden worden maar het niet lukte (ofwel via onderzoek ofwel direct)

Dat je dan gewoon mee doet aan een ordinaire afslank pil, dat hadden we dus niet bedacht.

Trudy

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

tja ik denk niet dat moeders voor moeders deze problemen aankaart bij iemand die meewilt doen.. dus ik hoop dat mijn vertrouwen niet geschaad is.

het is inderdaad een gedoe weken lang in een pot plassen en dat weer in een andere pot gooien en elke keer als die pot opengaat wordt je misselijk (de eerste 3 maanden ben je vaak snel misselijk) niet eens vanwege de urine lucht maar ook van het goedje wat in de potten zit om het houdbaar te maken..

maar ik zou het zo weer doen.

rozemarijntje

ja ik ken die potten flinke dingen ...en ik kan me voorstellen dat het een heel gedoe is...kan je nagaan ik heb er niet eens aan meegedaan,omdat ik geen kids heb en krijg..en ik werd al boos...
ik hoop dat moeders voor moeders echt te vertrouwen is...maar goed jullie hebben het voor een goed doel gedaan en hou dat in je achterhoofd,hopelijjk is het daar ook voor gedaan en ik vind het alleen maar goed!!!

hcg gebruikers zouden beter moeten weten...maar meestal zijn dat mensen met geld want ik geloof niet dat het zo goedkoop is

Gesloten