LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Trosloop vs Koolhydraatbeperkt-loop (Empirisch onderzoekje)

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
RodolfoBoxo

Trosloop vs Koolhydraatbeperkt-loop (Empirisch onderzoekje)

Ongelezen bericht door RodolfoBoxo »

Tja, een maand geleden begonnen met het drastsich beperken van koolhydraten. (Dieetverhouding 1 Eiwit (per kg lichaamsgewicht) 3 Vet en 0.8 Koolhydraten -1:3:0.8--)
'k Ben 4 kilo afgevallen (183 cm woog toen 82 kilo) Streefgewicht 75 kilo. Vet moet van buik en 'love handles' , weet u wel dat vet op de heupen. Als het ff kan een 'six-pack' of wasbord. Nou dat gaat aardig lukken.
Reden is dat ik nogal blijf hangen in mijn sportprestaties. Kan ook de leeftijd zijn. :?
Bovendien heb ik het gevoel dat ik het laatste halfjaar meer koolhydraten gebruik dan verbruik.

Maar wat nu! Ik ben sportief. Loop elke dag 8 km. Ik begin direkt 's morgensvroeg uit bed met hardlopen. Goed m'n metabolisme is traag en mijn koolhydraatvooraad is laag. U voelt het al. Wanneer ik begin met hardlopen lijkt het alsof ik de eerste honderd meter een halve marathon achter de rug heb gehad. :oops: Ik mis de koolhydraten natuurlijk.

Oke, een week geleden heb ik meegedaan met de Pierloop in IJmuiden. Dat is 15 km. Het viel me eigenlijk reuze mee.
Wat heb ik gedaan! Enkele dagen voor de Pierloop heb ik mijn koolhydraten opgevoerd tot om en nabij de 150 gram. Let wel enkelvoudige koolhydraten. Dus ik heb het over appels, sinaasappels, tutti-frutti, etc. Dus geen pasta of iets dergelijks. Waarom enkelvoudige koolhydraten? Het voorkomt opboeren, gasontwikkeling, opgeblazen gevoel en vooral maagzuur!
Het vetgebruik verlaagt naar 2 (Dus Eiwit 1, Vet 2 en Kh 1.5) Ik was 3 minuten trager dan vorig jaar. Ik had toch het gevoel dat ik veel meer kon geven en sneller kon lopen.
Naarmate de loop vorderde ging het steeds beter. Kennelijk geraakte mijn lichaam steeds meer in de ban van het door het dieet getrainde vetverbrandingsfase

Wel, ik probeer aanstaande zondag (26 september de halve marathon) met de Trosloop het maximale eruit te halen en kijk of het dieet haar vruchten zal afwerpen. De snelst tijd die ik tot nu toe heb gelopen is 1 uur 34 minuten. Dus ik probeer eronder te gaan zitten. :twisted:

Uitslag volgt! 8)

Ik ben benieuwd of er meer sporters zijn in dit forum die toevallig ook met een soortgelijk dieet bezig zijn (geweest)

Gast

Re: Trosloop vs Koolhydraatbeperkt-loop (Empirisch onderzoekje)

Ongelezen bericht door Gast »

Tja, 3 minuten trager. Ik kon op den duur niet meer versnellen. Kostte me veel energie. Wat wel positief was is dat het bij een tragere looppas moeiteloos ging. Dat heb ik niet eerder zo ervaren. Concluderend zou je kunnen zeggen dat je meer voordelen kan behalen bij hele marathons dan bij halve marathons

De vetverbranding is afhankelijk van het vetaanbod en wanneer de vetzuurspiegels in het bloed verhoogd kunnen worden door vet te eten vóór de inspanning zou dit de vetverbranding kunnen stimuleren en de glycogeenvoorraden kunnen sparen.
Een ontbijt met spek, worst, volle melk en room 3 tot 5 uur voor de wedstrijd zou dit kunnen bewerkstelligen. Er kleven echter nogal wat nadelen aan deze theorie. Ten eerste moet een dergelijk ontbijt verteerd worden. De vetzuren bereiken pas na 3 tot 4 uur de bloedbaan als chylomicronen (zie hierboven). Chylomicronen vormen echter zoals gezegd waarschijnlijk géén belangrijke energiebron voor de spieren. Een vetrijk ontbijt geeft dus niet of nauwelijks een stijging van de (vrije) vetzuurconcentratie in het bloed.
Een tweede tegenargument is het feit dat bij een dergelijk ontbijt altijd wel een kleine hoeveelheid koolhydraten wordt gegeten. Deze koolhydraten zorgen voor uitscheiding van het hormoon insuline. Zelfs kleine hoeveelheden koolhydraten kunnen een dergelijk effect bewerkstelligen. Wanneer insulinespiegels verhoogd zijn, wordt de lipolyse in vetweefsel geremd en daardoor worden er minder vetten uit vetweefsel vrijgemaakt. Het ontbijt heeft dan het tegenovergestelde effect als het effect wat men voor ogen had.
Er is geen voordeel ten opzichte van een normaal (koolhydraatrijk) ontbijt. Tot slot kan een vetrijk ontbijt voor maag-darm problemen zorgen tijdens het sporten wanneer men niet gewend is aan vetrijk voedsel.
Concluderend kunnen we daarom stellen dat de methode van een vetrijk onbijt vóór de wedstrijd ten einde vetzuurspiegels te verhogen en vetverbranding te stimuleren niet het beoogde effect heeft. Omdat met een dergelijk ontbijt het risico op gastro-intestinale problemen verhoogt is het zelfs af te raden. Een koolhydraatrijk ontbijt is wel aan te raden omdat dit zorgt voor een optimale glycogeenvoorraad in de lever vóór de start van de wedstrijd.
(bron: http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... anding.htm)

Kennelijk bij halve marathons toch meer koolhydraten tot je nemen voor een wedstrijd en het vetdieet laten voor wat het is!

Rodolfo

Re: Trosloop vs Koolhydraatbeperkt-loop (Empirisch onderzoekje)

Ongelezen bericht door Rodolfo »

Tja, al drie maanden koolhydraatarm. (verhouding eiwit 1, vet 3 en koolhydraat 0.5) Resultaat een supervetverbranding tot op heden.

We gaan het straks uitproberen op de Marathon van Amsterdam om 11.00 uur. :D

Gesloten