LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vitamine c

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
toni
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 nov 2003 14:06

vitamine c

Ongelezen bericht door toni »

Kan vitamine c (2000 mg per dag) schadelijk zijn voor je nieren op de lange termijn? Ik neem zelf ongeveer 1000 mg en voel me er prima bij. Mijn vriendin neemt het dubbele hiervan.

momo
Berichten: 133
Lid geworden op: 25 okt 2003 14:49

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door momo »

1000 mg moet je alleen nemen als je het echt nodig hebt, of als je een blaasontsteking dreigt te krijgen, kun je je overdoseren met 1500 mg per dag .
teveel vit C is inderdaad slecht , en niet alleen voor je nieren!
men zegt vaak ,teveel vit C plas je vanzelf uit, maar 2000 mg per dag redt je echt niet hoor, jouw vriendin kan daar beter mee stoppen en in plaats van 2000 mg vit C per dag kan ze beter een goed voedingssuplement nemen met wat extra vit C bijv. supradyn , dan krijgt ze van alles genoeg binnen, en wordt het teveel aan vit C nemen ook gelijk opgelost. sterkte!

toni
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 nov 2003 14:06

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door toni »

Hallo Momo,

Als er een blaasontsteking dreigt bij mijn vriendin dan neemt ze tot 3 gram per dag aan vitamine c EN veel cranberry capsules> hiermee voorkomen we dan een (zoveelste) antibioticum kuur! Dat lijkt me toch wel een betere oplossing.
Mijn vraag is eigenlijk: waarom zou vitamine c op lange termijn slecht voor je nieren kunnen zijn? Er zijn veel mensen die jarenlang zelfs tot 10 g p.d. vit c nemen zonder problemen.
Groet,
Tino

momo
Berichten: 133
Lid geworden op: 25 okt 2003 14:49

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door momo »

toni, ik ben het met je eens, maar 3 gram is echt overdreven, 1500 mg is meer dan genoeg om een blaasontsteking te kunnen voorkomen, en die mensen die jarenlang 10 gram per nemen, ja, waarom 10 gram? neem dan een uitgebreid voedingssuplement, daar hebben die mensen meer baat bij denk ik.
tenminste , dat heb ik zo geleerd op mijn opleiding tot drogiste, maar ja als die mensen zich daar goed bij voelen, moeten ze dat zeker blijven doen natuurlijk, maar of dat op de lange termijn goed voor je is, ik vraag t me af.
een goede manier om je nieren goed schoon te houden als je al een blaasontsteking hebt, is het bijv. goed om alcoholvrij bier te drinken.spoelt t lekker door.
groetjes

MC Mano

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door MC Mano »

Hey momo,

Waar haal jij die "wijsheid" vandaan? Welke bronnen?

Nobelprijswinnaar Linus Pauling zecht namelijk heel wat anders!

1000 mg vitamine C is hoog gedoseerd
De reeds genoemde tweevoudig Nobelprijswinnaar Linus Pauling beveelt aan om per dag minstens 3000 mg vitamine C te nemen. Zijn argument is dat de mens zelf geen vitamine C kan aanmaken in het lichaam, terwijl vrijwel alle planten en dieren dit wel kunnen. Als we op basis van lichaamsgewicht de hoeveelheid vitamine C zouden omrekenen die bijvoorbeeld een geit, een hond of een olifant in hun lichaam aanmaken, dan zou de mens zo ongeveer 3000 mg (3 gram) vitamine C nodig hebben. Wanneer er stress in het spel is, maakt een dier nog eens extra vitamine C aan. Ofwel, wij hebben in geval van stress nog eens extra vitamine C nodig, bijvoorbeeld 4 tot 10 gram.

Bronnen: http://www.plantina.nl en http://www.pilliewillie.nl

Kartel

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Kartel »

Hoi Mano

Herken ik hier ''Waarom dieren geen hartinfarct krijgen en mensen wel " van Dr Rath ?

Groeten

MC Mano

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door MC Mano »

Hoi Mano

Herken ik hier ''Waarom dieren geen hartinfarct krijgen en mensen wel " van Dr Rath ?

Groeten
Sorry maar ik ken geen Dr. Rath.
Heb je een URL van hem :?:
Alvast bedankt.

GreetZ: MC Mano[/quote]

Kartel

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Kartel »

Hoi Mano,

Kijk bijv eens bij www.dr.rath.com
www.stopping-cancer-naturally.org
www.rath.nl

Het is de moeite waard hiervan kennis te nemen

Groeten Kartel

Imken
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jan 2004 19:59

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Imken »

Een overdosis vitamine C is wel deglijk schadelijk voor je nieren op de lange termijn.

Wanneer je veel vitamine C inneemt en je plast daar weer 3/4 van uit, is het toch ook zonde van je geld. Dan had je aan 1-4 ook wel genoeg gehad.

Doordat je nieren dus steeds de overtollige vitamine C uit je bloed moeten filteren, moeten ze xtra hard werken. Dit KAN uiteindelijk tot nierinsufficiëntie (nierfalen) leiden. Te veel (het woord zegt het al) is niet goed.

Als je iets wilt innemen, is 60 mg de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid). Dit is voldoende om je lichaam in goede conditie te houden.

Meer is niet nodig en heeft geen zin. Tenzij je inderdaad een blaasontsteking voelt aankomen. In dat geval wil je namelijk dat je urine aanzuurt (vitamine C is een zuur). Aangezuurde urine, daar groeien bacterien niet goed in. In dat geval kun je, tijdelijk, 1000 mg per dag innemen. Hierdoor zal er 940 mg vitamine C in je urine komen, wat ruim voldoende is om je urine goed aan te zuren. Cranberrysap (veenbessensap) doet hetzelfde als vitamine C. Je kunt dit erbij drinken of in plaats van.

Mensen en cavia's zijn de enige zoogdieren die geen vitamine C kunnen aanmaken en het dus via voeding moeten binnenkrijgen.
Alle andere zoogdieren maken het wel zelf aan. Ieder zoogdier functioneert op een andere manier. Dus een mens met een olifant, paard of konijn vergelijken, is hetzelfde als appels en peren vergelijken.
Berekenen hoeveel vitamine C een olifant per kilo nodig heeft en dan vertalen naar de mens en zeggen dat die dus 3 gram per dag nodig heeft is een fabeltje.
Conclusie: langdurig te veel vitamine C is schadelijk voor je nieren.

Gast

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Gast »

zei ik toch, maar ja je word hier toch niet gelooft!

Gast

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Gast »

En wat als je nou rookt? ik heb wel eens begrepen dat rokers meer vitamine C nodig hebben dan niet rokers?
Heb je dan bij 1000 ook al een overdosis?

groetjes Natasja

Imken
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jan 2004 19:59

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Imken »

In plaats van 60 mg heb je als roker hooguit dan 100 mg nodig, omdat rokers inderdaad slechter vitamine C opnemen.
Maar iedere dag 1000 mg is ook voor hen erg overdreven en belastend voor de nieren.

toni
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 nov 2003 14:06

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door toni »

Dag Imken,

Ik heb eens verder gelezen (prof.dr. Defares) en geinformeerd maar over nierfalen kom je eigenlijk niets tegen. Dwz je moet gewoon normale nieren hebben en dan is er ook op lange termijn niets negatiefs te verwachten. Alleen mensen met een ijzerstapelingsziekte moeten oppassen, omdat vit c de ijzeropname vergroot.
Eigenlijk alleen maar positieve dingen: hoe meer vitamine c in je bloed, hoe groter de kans om oud te worden. Ook zou uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijken dat je minder kans op hart en vaatziekten hebt. Kijk eens op :idea:
www.lef.org

Groet,
Toni

Imken
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jan 2004 19:59

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Imken »

En van Herballife krijg je ook een superfiguur, zomaar...

Dat het op deze pagina niet staat, wil niet zeggen dat het niet zo is. Pagina's als degene waar u naar linkt, zijn er om te verkopen.
Dat er geen nierfalen optreed, dat hoeft u niet te zeggen tegen degene die er last van hebben door langdurig gebruik.
Maar als u er van overtuigd bent, dat u op deze manier heel gezond, heel oud wordt, waarom dan uw vraag in deze topic?

Ik vertel alleen wat ik uit medische boeken heb gehaald. Wat ik tijdens mijn opleiding heb geleerd. Wat ervaringen zijn van artsen die mensen met nierfalen hebben behandeld.

Ik heb het ook wel over zeer langdurig gebruik in te hoge dosering. Een gebruik van verscheidene jaren.

U staat vrij in gebruik van vitamine C in de dosering die u wilt.
U stelde een vraag, ik gaf antwoord, that's all.
U hoeft absoluut mijn advies niet op te volgen, maar oud worden door nierbeschadiging op de lange termijn? Ik geloof er niet in.

Ik ken ook geen verkoper die zal zeggen dat zijn product niet goed is. Dus of u antwoord vindt op verkooppagina's? Ik betwijfel het.
Ik wens u wel een lang en gezond leven toe, met uw partner.

Gast

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Gast »

de ADH van 60 mg C is voldoende om geen gebreksverschijnselen zoals vroeger 'scheurbuik' te krijgen. Vit. C is echter ook een heel belangrijke antioxidant en daarvoor is een veel grotere hoeveelheid nodig of moet je er voor zorgen dat de C in je lichaam a.h.w. gerecycled wordt. (Althans volgens microbiologische inzichten) Dat kun je bereiken door OPC(een stofje dat te vinden is in oa schillen van blauwe druiven) in combinatie met minder vit. C te gebruiken. Wil je de nadelen van mineralenverlies wat ook door hoge hoeveelheden vit. C optreedt, voorkomen dan bestaan er met mineralen gebufferde vit.C supplementen.

(Imke denkt vanuit haar zogenaamd superieure functie wel alles te weten over gezondheid maar heeft echt niet alles op dit terrein gelezen. Bovendien ben je als niet academicus echt niet in staat literatuur en onderzoek op waarde te schatten en moet je je tot de algemeen aanvaarde norm beperken. Een wat bescheidener opstelling zou Imke passen.)

Lorna

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Lorna »

Imken, laat die gasten van hierboven maar praten. Ik heb zo,n idee dat die ook alleen maar hier hun voedingssuplementen zitten te promoten!

Als men iedere dag gewoon gezond eet, heeft men al die middelen heel niet nodig.
:roll: Lorna

Gast

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Gast »

Het begon allemaal met een vrij open discussie tot Imken met haar adviezen vanuit de traditioneel medische wereld kwam. Natuurlijk weten we echt nog niet wat de optimale dosis vitamine C is die we nodig hebben en wat dit voor mogelijk schadelijke neveneffecten heeft, maar ook welke grote gezondheidsvoordelen vrij hoge doseringen kunnen hebben. Waarom kunnen Imken en haar aanhangers niet gewoon reageren op door andere forumdeelnemers aangeraden literatuur en aangedragen ervaringen en kennis. De reactie van Lorna is niet meer dan stemmingmakerij. En van verdachtmakerij als zouden bepaalde forumdeelnemers alleen maar hun voedingssupplementen proberen te verkopen ben ik volstrekt niet gediend. Jammer maar met dergelijke reacties heeft dit forum voor mij afgedaan.

Lorna.

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Lorna. »

Nou, dat is dan jammer dan.
Over stemmingdmakerij? Dat was echt niet mijn bedoeling, maar denk, wat jij er van denkt. Ik ga hier ook niet verder op in!
Lorna.

Imken
Berichten: 151
Lid geworden op: 19 jan 2004 19:59

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Imken »

Imke denkt vanuit haar zogenaamd superieure functie wel alles te weten over gezondheid maar heeft echt niet alles op dit terrein gelezen. Bovendien ben je als niet academicus echt niet in staat literatuur en onderzoek op waarde te schatten en moet je je tot de algemeen aanvaarde norm beperken. Een wat bescheidener opstelling zou Imke passen.
Omdat ik jou mening niet deel zou ik mij superieur voelen?
Waar staat mijn qoute dat ik alles weet?
Heb jij echt ALLES gelezen op dit gebied?
Is het ECHT zo dat een niet-academicus literatuur en onderzoek niet op waarde kan schatten? Wat is jouw titel?

Jij stelt een vraag. Ik geef antwoord. Het is niet het antwoord dat jij wilt horen. Dan had je de vraag niet moeten stellen.
Ik dacht dat je werkelijk geïntresseerd was in wat anderen hiervan vonden. Schijnbaar niet. Als het niet jouw mening betreft, is het verkeerd, niet onderzocht.
Jij linkt naar een pagina. Dan verwacht ik hier een wetenschappelijk stuk wat aantoont dat het WEL goed is om zoveel vitamine's te slikken.
Ik kom alleen terecht op een verkooppagina.
Hier wat linken waar jij misschien wat aan hebt. En geloof mij, ik link niet naar een verkooppagina.

http://www.euronet.nl/~ssf/nwsbr10.html#vitamine
http://www.parool.nl/redactie/dossiers/ ... 80601.html
http://www.degrotegriepmeting.nl/public ... article=82

Ook een nog een stukje tekst uit een tijdschrift:
Voorzichtig en giftigheid.
Vitamine C kan nierstenen en jicht veroorzaken.
Bij hoge doses hebben sommige mensen last van diaree en maagkrampen, hoewel dit vitamine zelfs bij zeer hoge doses niet schadelijk wordt geacht.
Zeer grote doses vitaminen C doet het cholesterol gehalte in het bloed stijgen, waardoor de kans op het ontstaan van hartziekten groter wordt.

De maximale 'veilige' dosis wordt op dit moment gesteld op 1000 mg per dag. Bij hogere dosering vergiftig je je lichaam.
Vitaminen heb je nodig om gezond te blijven. Bij te hoge dosering kan een vitamine echter een vergif worden.

Ik pleit er niet voor dat niemand meer voedingssupplementen nodig heeft. Ik gebruik zelf ook wel eens multi-vitamine-preparaten. Bijvoorbeeld als ik ziek ben en daardoor minder of slechter eet. Dan kunnen ze hartstikke prettig zijn om toch alles binnen te krijgen.

Het enige wat ik wil zeggen is, dat je op moet passen met enorme doseringen. Ze zijn niet per defenitie goed voor je en kunnen schade aan je lichaam veroorzaken.

Gast

Re: vitamine c

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn reactie was geen vraag maar slechts wat info uit gesprekken met een biochemicus (Dr. A. Vogelaar) die hier longitudinaal onderzoek naar heeft verricht.
Naar websites zal ik nooit verwijzen dus die is niet van mij.
En tenslotte mijn titel is drs.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het laatste woord over voedingssupplemen nog lang niet is gezegd. We weten nog maar net hoe het lichaam op microbiologisch niveau werkt. De vrije radicalen theorie is nog maar net enigszins geaccepteerd. Maar omtrent aard, dosis en evenwicht in de combinatie van vitaminen, mineralen, eiwitten en aminozuren laat staan de verschillen in individuele behoefte spreken de verschillende onderzoeken elkaar nogal eens tegen. Ook worden er voortdurend nieuwe 'ontdekkingen gedaan'. Ook ik weet het dus niet maar ik ben wel in staat onderzoek enigszins op waarde te schatten. En de voordelen van grotere doses vit. C van de hand wuiven omdat waarschijnlijk de literatuur, waarover ik ook niet beschik maar die ik wel bij bovengenoemde biochemicus heb ingezien, van de hand wuiven door te wijzen op nierproblemen en je dan maar aan de adh van 60 die kwam uit de tijd dat we nog niets van vije radicalen wisten, is ook niet wetenschappelijk onderbouwd.

Gesloten