LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vitamines en mineralen

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Vitamientje

Vitamines en mineralen

Ongelezen bericht door Vitamientje »

Ik hoorde vanmorgen op de radio een interview met iemand van het Voedingscentrum die vertelde dat er in ons huidige voedsel voldoende vitamines en mineralen zitten. Volgens haar is het niet nodig om aanvullende voeding in de vorm van vitamines en mineralen te slikken.

En toch zijn er uitslagen van onderzoeken bekend waarin staat dat ons huidige voedsel onvoldoende bouwstoffen bevat. Bovendien staan de schappen in de winkels vol met voedingssuppletie.

Wie brengt helderheid in deze? :?:

Imken

Re: Vitamines en mineralen

Ongelezen bericht door Imken »

Zie discussie vitamine C

Mensje

Ongelezen bericht door Mensje »

Helaas kunnen er niet meer genoeg vitaminen meer in onze 'natuurlijke' voeding zitten wanneer je echt goed nadenkt. Wij hebben onze aarde te veel verpest. Alles moet bijna worden bespoten tegenwoordig. Als niet dan rijden wij er wel met onze auto's langs en worden onze groentes 'bespoten' met uitlaatgassen. We hebben het allemaal aan ons zelf te danken. We kunnen het niet meer terugdraaien. Het enige wat we kunnen doen is nog wat proberen te halen uit potjes aan vitamines. Ik neem dagelijks maar een soort levertraan. Natuurlijke vitamines. Er zullen heus wel weer mensen zijn die daar weer wat op hebben te zeggen, maar je moet een keus maken. Ik neem dagelijks Masa Squalene. Het is een leverolie met natuurlijke vitamines. Ik neem ook iedere dag groente en fruit. Ik was deze goed, maar ik ben bang dat je deze producten niet meer goed schoon kan krijgen. Ik gebruik natuurlijk geen zeep om ze te wassen. Heeft iemand misschien een idee hoe je de groente en het fruit goed schoon krijgt? Heel graag.

kasperhettinga

Ongelezen bericht door kasperhettinga »

Een korte reactie op mensje:
-groente/fruit bevat nog voldoede vitaminen&mineralen. hierop zijn wel twee maren van toepassing:
*veel mensen eten niet voldoende groente en fruit (meer) en krijgen daardoor (te) weinig vitamines&mineralen binnen.
*het verhaal van de uitlaatgassen: dit is inderdaad chemische verontreiniging van je groente/fruit, die niks te maken heeft met voedingswaarde, en waar weinig tegen te doen is in de westerse wereld. Daarnaast wordt natuurlijk veel gif gebruikt bij groente/fruit kweek. De inname hiervan is te voorkomen door biologische groenten/fruit te gebruiken (zie ook mijn laatste punt).
-natuurlijke vitamines en chemisch gemaakte vitamines zijn volstrekt identiek. Mogelijk is wel de 'vulstof' (levertraan) van invloed op de mate van opnamen, maar zover ik weet is dat bij levertraan niet het geval.
-het wassen van groente en fruit doe je enkel om zand of andere materialen te verwijderen. Het is een veel gemaakte denkfout dat je de pesticiden 'er wel even afspoelt'. De pesticiden blijven op het groente/fruit zitten, hoe goed je het ook wast.

Met vriendelijke groet,
Kasper Hettinga

MC Mano

Ongelezen bericht door MC Mano »

Beste Kasper,

Vitamines/Mineralen kan je niet chemisch of natuurlijk noemen!
Jij bedoeld organisch en anorganisch.

Voorbeeld van anorganisch is een ijzeren munt, als je die inslikt poep je hem gewoon weer uit. Dit is dus slecht opneembaar. (en niet chemisch)

Een goed voorbeeld van organisch is Spinazi, deze bevat ook ijzer en wordt wel goed opgenomen.

Organische vitamines/mineralen zijn dus beter opneembaar dan Anorganische vitamines/mineralen.

Hoe kan je zien of jouw vitamines/mineralen Organisch of Anorganisch zijn?
Kijk op het potje en kijk bij de ingrediënten of het volgende er tussen staat.

Anorganische vitamines/mineralen bevatten vaak de volgende stoffen:
oxide
chlooride
sulfaat

Organische vitamines/mineralen bevatten vaak de volgende stoffen:
lactaat
citraat
fumaraat

In de regel geld, staan de ingrediënten niet op het potje en zijn ze niet duur dan heb je bijna zeker Anorganische produkten!

Gesloten