LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aspartaam schadelijk?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
plenary
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jul 2009 19:47

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door plenary »

Wanneer je dergelijke verhalen gebruikt om proberen te laten zien dat aspartaam schadelijk is voor de gezondheid werkt dat volgens mij averechts bij een criticus.
Waarom zouden persoonlijke ervaringen minder in waarde zijn dan wetenschappelijk onderzoeken? Wanneer iemand oprecht zijn ervaring verteld en redelijkerwijze kan verklaren dat zijn problemen minder werden /weggingen toen hij/zij stopte met het stofje, is dat voor mij minstens zo overtuigend dan de uitkomsten van een onderzoek. Er zijn immers veel onderzoeken die ook aangeven dat er mogelijk problemen zijn.
-Roepen dat aspartaam slecht is kunnen we allemaal.
-Studies vinden die laten zien dat aspartaam ongezond zou kunnen zijn voor knaagdieren is ook niet zo moeilijk.
-Studies vinden die laten zien dat aspartaam ongezond zou kunnen zijn voor mensen is een ander verhaal.
Precies, maar voordat het middel mag worden toegelaten tot de markt moet bewezen zijn dat het spul geen kwaad kan, tenminste dat dicteert de logica. Dat dat moeilijk is, is een kwestie voor het bedrijf dat het op de markt wil zetten en de voeding en waren authoriteiten moeten garand staan voor onze belangen.

Zal het nu nog even roepen dan: Aspartaam is slecht.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als reactie hierop zou ik graag een reactie van iemand willen citeren, wat hier op ingrijpt. Ik zal dan mijn standpunt rondom aspartaam in een korte samenvatting sommeren.
Een heleboel tekst die het antwoord op mijn vraag compleet ontwijkt !

Zijn net zoveel niet negatieve ervaringen met aspartaam een bewijs dat het onschuldig is ( net zoals negatieve ervaringen als bewijs worden aangevoerd om te beweren dat het schadelijk is ) ?

Je roept veel, maar onderbouwt helemaal niets !

Sterker nog, je roept het tegenovergestelde bij me op..
En dat bij iemand die in principe ook kritisch t.o.v. aspartaam is...
Oftewel, je bereikt het tegenovergestelde !

plenary
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jul 2009 19:47

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door plenary »

Een heleboel tekst die het antwoord op mijn vraag compleet ontwijkt !
Aspartaam is geen voedingsstof die de mens nodig heeft. Dat er mensen zijn die geen negatieve ervaring hebben met het nemen van aspartaam is daarom mijns insziens niet relevant wanneer er kan worden aangetoond dat er mensen zijn die wel problemen ondervinden.
Je roept veel, maar onderbouwt helemaal niets !
Ik heb ervaringen en onderzoeken vermeld in mijn vorige posts. De ondervindingen van deze mensen zijn mijn onderbouwing.
En dat bij iemand die in principe ook kritisch t.o.v. aspartaam is...
Oftewel, je bereikt het tegenovergestelde !
Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw eigen keuzes, ik kom op voor de mensen die onmondig zijn. (Met name dus kinderen) Ik heb alleen de verantwoordelijkheid om op te komen voor het achterhalen van de waarheid.
Waarom sta jij dan kritisch tegenover aspartaam. Uit jouw laatste posts blijkt dat in ieder geval niet.

In mijn optiek dienen voor en nadelen niet tegen elkander te worden weggestreept. Zijn er mensen die problemen ondervinden en zijn er mensen die geen problemen ondervinden, dan moet het spul van de markt worden gehaald. Dacht dat dat wel duidelijk was uit mijn vorige posts...

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Robjee »

Waarom zouden persoonlijke ervaringen minder in waarde zijn dan wetenschappelijk onderzoeken?
Een duidelijk gestructureerde en bijgehouden casusreport zoals in medische vakbladen te vinden zijn kan enige nuttige informatie verschaffen.
Enkel en alleen ervaringen in verhaalvorm op internet missen diverse factoren om geloofwaardig te worden geacht.
Of ze wel of geen gelijk hebben doet hier nog niet eens zoveel ter sprake. Het probleem is dat iedereen dergelijke verhalen kan schrijven en verzinnen.
Publieke ervaringen kunnen inderdaad een graadmeter zijn waarna onderzoek wenselijk is. Volgens mij zijn de publieke ervaringen met aspartaam daar ook voor gebruikt gezien het talrijke onderzoek dat naar aspartaam is gedaan en wordt gedaan.
Wanneer dat verdere onderzoek, met een hogere bewijslast, de vele klachten herhaaldelijk niet bevestigd dient men zich af te vragen of de causaliteit en betrouwbaarheid van dergelijke publieke ervaringen juist is.
Bovendien is voedingswetenschap geen wiskunde. Zelfs voor wetenschappers is het moeilijk om een causale relatie van voeding te achterhalen. Hier zijn speciale onderzoeksopzetten voor nodig.
Zelfs observationeel onderzoek toont nog geen causaliteit aan.

Om de bovenstaande redenen neem ik de persoonlijke ervaringen die op internet te lezen zijn over aspartaam niet zo serieus.

Er worden beschrijvingen gedaan van 90 klachten die gerelateerd zouden zijn aan aspartaam, doch in onderzoek en casusreporten heb ik hier geen bevestiging in kunnen vinden.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Aspartaam is geen voedingsstof die de mens nodig heeft. Dat er mensen zijn die geen negatieve ervaring hebben met het nemen van aspartaam is daarom mijns insziens niet relevant wanneer er kan worden aangetoond dat er mensen zijn die wel problemen ondervinden.
In mijn ogen is beiden niet relevant.
Het wordt pas interessant op moment dat je kan aantonen dat de klachten ook daadwerkelijk aan het gebruik van aspartaam kunnen worden toegeschreven. Daarnaast zul je moeten aantonen dat de getuigenissen authentiek zijn.. Iedereen kan namelijk een verhaaltje verzinnen ( het internet staat er vol mee ).
De ondervindingen van deze mensen zijn mijn onderbouwing.
Nou ja, dan klopt mijn conclusie dat je veel roept, maar niets onderbouwt.. Ik ben op zoek naar onomstotelijk bewijs.
Ik heb alleen de verantwoordelijkheid om op te komen voor het achterhalen van de waarheid
En die verantwoordelijkheid is je gegeven door wie ?
Daarnaast doe je wat betreft het achterhalen van de waarheid helaas een slechte poging daar je niets bewijst.. Waarheid kan alleen waarheid worden als je dit ook daadwerkelijk met feiten kan onderbouwen...
Waarom sta jij dan kritisch tegenover aspartaam. Uit jouw laatste posts blijkt dat in ieder geval niet.
Ik sta sowieso kritisch t.o.v. suikervervangers.. Ik zie daar het nut niet van in en zie het meer als een commercieel produkt bedacht om aan de behoefte van mensen te voldoen aan produkten die mensen denken nodig te hebben om af te vallen.. De illusie dat als je maar genoeg 'normale' produkten vervangt door light-produkten en dat je dan minder last hebt van overgewicht is wat mij betreft de groots mogelijke onzin.

Daarnaast hoor ik al jaren over de vermeend slechte eigenschappen van aspartaam en denk / hoop elke keer opnieuw als weer iemand heel hard roept dat het zo slecht is, dat dit onderbouwt gaat worden met echte feiten en bewijzen.. Elke keer opnieuw volg ik 't in de hoop dat dat bewijs nu eindelijk eens boven tafel komt..
Elke keer opnieuw valt dit vies tegen en blijft het bij heel hard roepen.
Zijn er mensen die problemen ondervinden en zijn er mensen die geen problemen ondervinden, dan moet het spul van de markt worden gehaald. Dacht dat dat wel duidelijk was uit mijn vorige posts...
Dat zou dan kunnen gelden voor bijna alle produkten die we momenteel gebruiken.. Bij elk produkt zijn er namelijk negatieve ervaringen te vinden... Als we dat allemaal van de markt gaan halen, houden we wel een heel karige maaltijd over.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door ron1 »

Die laatste zin is essentieel, het KARIGE, moeten we niet juist terug naar wat meer ""basis"", er is overconsumptie op dit moment....die kredietcrisis is helemaal niet vreemd, we moeten een stapje terug met eten en drinken.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Robjee »

Die laatste zin is essentieel, het KARIGE, moeten we niet juist terug naar wat meer ""basis"", er is overconsumptie op dit moment....die kredietcrisis is helemaal niet vreemd, we moeten een stapje terug met eten en drinken.
Mijjn voorkeur gaat in eerste instantie ook uit naar zoveel mogelijk basisproducten en het beperken van geraffineerde producten.
Maar daarmee is nog niet gezegd dat aspartaam schadelijk is voor de gezondheid. Wanneer men dat beweert zal dat onderbouwd moeten worden.
Vegetariers streven ernaar om geen vlees te eten. Wanneer de voeding goed wordt samengesteld kan dit een gezond voedingspatroon zijn. Dat wil echter niet zeggen dat het eten van vlees ongezond is.

Yvonne Lemmers
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2009 11:39

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Yvonne Lemmers »

Ga eens op onderzoek uit bij een drukke supermarkt.
En kijk vooral bij dikke mensen in de kar. De kans is groot dat er heel veel producten in liggen die LIGHT (aspartaam) en/of VETARM (=koolhydraatrijk) zijn.

Van aspartaam krijg je o.a. honger!
Het wordt tijd voor Stevia!

Yvonne Lemmers, diëtiste
met GRIP OP KOOLHYDRATEN

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Robjee »

Van aspartaam krijg je o.a. honger!
Light-producten zijn zeker niet altijd de oplossing. Vaak worden ze op een verkeerde manier ingezet waardoor er in totaal meer calorieën gegeten worden.
Wanneer iemand bijvoorbeeld meer gaat eten omdat zijn yoghurt toch light is heeft dat meer te maken met het gedrag en kennis van die persoon, dan met de zoetstof aspartaam.

Het is echter niet bewezen dat aspartaam de eetlust vergroot, zorgt voor een hogere energie-inname of de BMI laat stijgen.
Hoewel er nog onduidelijkheden zijn lijkt het mij niet verantwoord om op basis van de beschikbare literatuur te concluderen dat aspartaam de eetlust vergroot.

Thus, short-term trials of NNS consumption provide mixed evidence for reduced energy intake, while longer-term trials consistently indicate their use results in incomplete compensation and slightly lower energy intake. The latter studies are arguably the more nutritionally relevant. These conclusions are consistent with those of prior reviewers

Thus, intervention trials consistently fail to document that NNS promote weight gain and observational studies provide only equivocal evidence that they may. Reflecting these findings, conclusions from prior reviews are ambivalent about a contribution of NNS to weight gain.

There is no clear evidence that NNS augments appetite by activating cephalic phase responses, altering osmotic balance, or enhancing food palatability. Indeed, there is emerging evidence that selected NNS may stimulate the release of satiety hormones, though the link between these hormones and energy intake in free-living individuals is also open to debate.

With respect to energy intake, there is no substantive evidence that inherent liking for sweetness or NNS activation of reward systems is problematic. NNS use may result in greater proportional energy contributions from fat, but work on this issue also indicates total energy intake is moderated by NNS and the latter is the dominant factor with respect to body weight.

Taken together, the evidence summarized by us and others suggests that if NNS are used as substitutes for higher energy yielding sweeteners, they have the potential to aid in weight management, but whether they will be used in this way is uncertain. This will require additional information about NNS use patterns, clarification of remaining potential counter-productive mechanisms, and long-term randomized, controlled trials in free-living populations.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/picren ... obtype=pdf

Although several investigators have reported increases in ratings of hunger associated with aspartame consumption, most have found that aspartame is associated with decreased or unchanged ratings of hunger. Even if aspartame increases ratings of hunger in somesituations, there is no evidence that it has any impact on the controls of food intake and body weight. Aspartame has not been found to increase food intake; indeed, several studies showed that consumption of aspartame-sweetened foods or drinks is associated with either no change or a reduction in food intake. http://www.ajcn.org/cgi/reprint/53/4/872

These data suggest that participation in a multidisciplinary weight-control program that includes aspartame may facilitate the long-term maintenance of reduced body weight.
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/65/2/409

Yvonne Lemmers
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2009 11:39

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Yvonne Lemmers »

@Robjee

Gebruik jij zelf lightproducten?
Wellicht staat het wel ergens maar ik kan nergens zien wie of wat je bent?
Wat is je achtergrond? Ik zie je zoveel op deze site en dan vooral anti-anti-aspartaam?

Ik heb zelf een diëtistenpraktijk OPGEWICHT en ben anti-aspartaam!

Op mijn weblog http://www.opgewicht.net begin ik er telkens weer over en mijn klanten heb ik inmiddels wel zo overtuigd dat ze geen aspartaam meer gebruiken. Jammer toch van al die Sonja Bakker klanten die aan de aspartaam van Optimel begonnen zijn. Maar dat helpt goed om op gewicht te blijven... denkt men... maar ze krijgen alleen nog maar meer zin in tussendoortjes.

Een aantal verhalen uit de praktijk:
Man: overklaarbaar moe.
Vrouw "zwangerschapsbuikje"

Een echtpaar van in de 30 (geen kinderen): Man op hoog nivo gevolleybald. Sinds een aantal jaren zijn ze aan het lijnen (vetarm, koolhydraatrijk en zo LIGHT mogelijk). De man drinkt veel cola light en beiden gebruiken overal zoetjes in en de bus met kunst-suiker staat op de aanrecht voor de "magere toetjes" etc. Het lijnen houden ze telkens ongeveer een week vol en dan vergaan ze van de honger. Ze gebruiken "verantwoorde magere tussendoortjes" zoals eierkoeken, snack-a-Jacks etc.
Man loopt voor onderzoek naar zijn "onverklaarbare moeheid" in het ziekenhuis en aan zijn vrouw wordt gevraagd of ze zwanger is... de laatste tijd komt het vet voornamelijk op de buik te zitten.
In het consult-uur dat ze bij me waren heeft ze minimaal 50 keer het woord HONGER laten vallen. Honger is allesoverheersend en dat komt mede door de "dipjes" die ontstaan nadat de verhoogde insulineafgifte (door de zoete smaak van aspartaam... het lichaam laat zich niet foppen... aspartaam lijkt op suiker... lichaam gaat extra insuline aanmaken en hierdoor zakt de bloedsuikerspiegel met als gevolg.... HONGER... die gestild MOET worden.

Daar hoef je geen dure onderzoeken voor te doen, dan kun je eenvoudig zelf aan je eigen lijf ondervinden. Gewoon stoppen met LIGHT (en koolhydraatbeperkt eten) en je zult zien hoe je opknapt. En na een koolhydraatarme cracker met roomboter, gerookte zalm en een eitje heb je uren GEEN HONGER...

Weer af kunnen vallen na stoppen met cola light!
Laatst kwam ik een oude klant tegen die destijds goed afgevallen was. Wat bleek, ze had weer een buikje en ik zag tegelijkertijd dat ze aan de bar van onze tennisclub een cola Light voor zichzelf bestelde. Ze zei dat ze langzaam weer aankwam en dat ze zich toch aan mijn dieet hield. Nadat ik haar op de cola light geattendeerd had en zei dat als je cola light drink dat je dan juist aankomt was ze verbaasd. Ze is direct gestopt en aan het water gegaan en weken later was het buikje weer verdwenen. M.a.w. aspartaam veroorzaakt juist aankomen in gewicht!!!!


Fons(ca. 30 jaar): verslaafd aan cola light en krijgt steeds slechtere ogen
Fons blijkt 2 flessen (dus 3 liter) Cola Light op een dag te drinken. Hij ontbijt er zelfs mee verklaarde zijn teamgenootje Lizet. Hij is er dus echt aan verslaafd en hij geeft eerlijk toe: Geen Cola LIght meer drinken, dat kan ik niet!!! Vraag ik hem of hij klachten heeft? Nee zegt hij, hij is niet dik, geen hoofdpijn, geen migraine. Vraag ik hem naar zijn ogen: blijkt dat zijn ogen het laatste jaar heel erg achteruit gegaan zijn (Fons draagt een
keurige bril).

Zenuwtrekken in gezicht verdwijnen na stoppen met LIGHT.
Aangezien ik zelf (Yvonne Lemmers) veel Light produkten en zoetjes en aspartaampoeder (over de aardbeien) gebruikt heb en langzamerhand steeds zieker werd (raar in mijn hoofd en zenuwtrekken in mijn gezicht) ben ik jaren geleden zelf tot de conclusie gekomen dat het misschien wel aan al die nepsuiker kon liggen. Ik ben er mee gestopt en mijn klachten gingen over. Vanaf die tijd ben ik natuurlijk alert geworden voor alles wat met aspartaam te maken had.

Onverklaarbare zenuwtrekken
Een klant van me vertelde dat ze in haar benen altijd hele rare zenuwtrekken had. Ze was helemaal doorgelicht en in het ziekenhuis hebben ze niets kunnen vinden. Ze is gestopt met haar dagelijkse dosis van 1 1/2 liter cola light en al haar klachten verdwenen. (Laatst kon ze weer niet van de cola light afblijven (je raakt er namelijk aan verslaafd) en al haar klachten kwamen weer terug)

Geen hoofdpijn meer na stoppen met kauwgom
Ook iemand die gestopt was met kauwgom en die ineens een vrij hoofd kreeg.

Laatst nog een vrouw van 67 die altijd kauwgom in de mond had en ook heel veel hoofdpijn had. Ze is nu 4 maanden bij mij aan het lijnen (haar taille is al met 15 cm geslonken) en dus 4 maanden kauwgomvrij. En inderdaad ze heeft gaan hoofdpijn meer! Ze voelt zich nu kiplekker!

Geen migraine meer!
Een andere klant die nu 1 jaar bij me komt heeft vanaf het moment dat ze bij me kwam geen migraine meer gehad, terwijl ze er voorheen toch zeer regelmatig door gekweld werd en een aantal dagen niet kon werken.

In mijn dieetpraktijk attendeer ik iedereen op Aspartaam. Ze mogen het niet gebruiken van mij. De eerste weken moeten ze echt afkicken, vooral diegenen die veel (cola) light gebruikten, maar ze knappen allemaal op. Ze gaan bij mij over op een ander eetpatroon (koolhydraatbeperkt), geen lightprodukten, ze leren de zoete smaak af, veel water drinken, liefst dagelijks bewegen (een aantal begint met hardlopen en de meesten gaan weer intensiever naar de sportschool en een aantal gaat gewoon dagelijks een blokje om). Ze krijgen energie voor tien!

Ik adviseer eigenlijk om iedereen zelf zijn lichaam aan te laten geven wat er verandert als ze geen aspartaam meer gebruiken.

Geen onverklaarbare klachten meer na uitbannen van aspartaam en smaakversterker.
Mijn nichtje (26 jaar) is allergisch voor aspartaam, smaakversterker MSG.
Ze had heel veel klachten, ze dachten aan epilepsie, hersenaandoening. Ze kreeg diverse medicijnen.
Nu ze op haar voeding let en geen geen aspartaam meer gebruikt en van kant-en-klaar naar versbereide maaltijden is gegaan is er een wereld voor haar open gegaan. Geen “aanvallen” meer en ze is er nog slanker van geworden ook. Eet ze per ongeluk toch iets met smaakversterker of aspartaam dan merkt ze dat gelijk. Voor haar is de veilig toegestane ADH dus zeker niet van toepassing. De 2 stoffen gedragen zich bij haar dus duidelijk als gif!!!

Al die onderzoeken die aantonen dat aspartaam niet slecht is zeggen mij niets. Ik - en met mij inmiddels al velen - merk gewoon wat aspartaam doet met mijn lichaam. Dan is het toch heel simpel om het niet meer te gebruiken. Nou ja, simpel. Het blijft oppassen want het zit inmiddels in zoveel producten verborgen... meestal ook in de gezoete medicijnen!!! Onbegrijpelijk maar waar.

Yvonne Lemmers, diëtiste
met GRIP OP KOOLHYDRATEN

kuklos
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Yvonne, Robjee is arts of in elk geval een medisch wetenschappelijk opgeleid persoon. Zijn posts wekken een stuk meer vertrouwen dan de zoveelste persoon die middels "testimonials" komt uitleggen hoe schadelijk iets wel niet is, maar zelf de kennis of opleiding ontbeert om een gedegen oordeel te geven

Yvonne Lemmers
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2009 11:39

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Yvonne Lemmers »

@kuklos,

Laat ik die nu wel hebben...

Ik laat het hier trouwens bij. Ik laat me niet verleiden tot oeverloze discussies. Zonde van de tijd.

groet,
Yvonne

kuklos
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Yvonne, dus eerst kom je hier posten en stemming maken, maar zodra je erop wordt aangesproken ben je weg want "je hebt geen zin in oeverloze discussies". Waar denk je anders dat dit forum voor bedoeld is?
Tenslotte raad ik je aan niet standaard te roepen dat je wel het bewijs hebt, maar er vervolgens niets mee te doen.

Je diskwalificeert je nu tot een zelfde soort persoon als die man van de biostabil indertijd.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Robjee »

Gebruik jij zelf lightproducten?
Ja, in beperkte mate.
Wat is je achtergrond?
Net zoals jij ben ik dietist met speciale interesse in de wetenschappelijke achtergronden. Af en toe schrijf ik artikelen over voeding en gezondheid in magazines en vakbladen.
Ik zie je zoveel op deze site en dan vooral anti-anti-aspartaam?
Door het gebruik van anti-aspartaam en anti-anti-aspartaam worden mensen in een hokje geplaatst. Zelf wil ik mezelf omschrijven als iemand die probeert om objectief tegen aspartaam aan te kijken.
Daarvoor gebruik ik de medische literatuur waarbij ik diverse criteria in acht neem.
Wanneer uitspraken dan niet in lijn liggen met die van mensen die tegen aspartaam zijn wordt het al snel als anti-anti-aspartaam betiteld.
Jammer toch van al die Sonja Bakker klanten die aan de aspartaam van Optimel begonnen zijn. Maar dat helpt goed om op gewicht te blijven... denkt men... maar ze krijgen alleen nog maar meer zin in tussendoortjes.
Die mening kun je hebben en er zijn theorieën hoe dat dan zou werken.
Het probleem hierbij is dat je refereert naar praktijkarvaringen. Ikzelf en ook andere dietisten hebben deze ervaring niet.
Om nu iets te kunnen zeggen over de toename van de eetlust door aspartaam is geblindeerd wetenschappelijk onderzoek met een placebogroep ideaal.
Dit onderzoek is herhaaldelijk gedaan waaruit niet blijkt dat aspartaam de eetlust verhoogd.
Er zijn meerdere mogelijke verklaringen voor dat je de conclusie trekt dat aspartaam de eetlust verhoogd.
- Je bent duidelijk anti-aspartaam wat mogelijk ten koste gaat van objectiviteit waardoor je sneller negatieve aspecten aan aspartaam verbindt.
- Jouw andere voedingsadviezen zijn koolhydraatbeperking en eiwitrijk die zijn nut wel herhaaldelijk hebben bewezen. Ook door het toepassen van deze voedingsadviezen kan de eetlust verminderen (naast andere adviezen die je naar ik aanneem geeft).
- Clienten zien jou als deskundige op het gebied van voeding. Wanneer je in jouw voorlichting duidelijk hamert op de negatieve effecten van aspartaam, zijn mensen snel geneigd om dat te geloven. Mensen schrijven daardoor een negatief effect eerder toe aan aspartaam.
- Door jouw voorlichting over aspartaam zijn jouw clienten eerder geneigd om negatieve aspecten te zien. Wanneer je zegt dat aspartaam onder andere de eetlust verhoogt, gaan mensen mogelijk eerder toegeven dat ze wellast hebben van eetlust.

Door de bovengenoemde punten en het gebrek aan wetenschappelijk bewijs lijkt mij dat praktijkvoorbeelden leuk zijn, maar niet kan dienen als bewijs dat aspartaam de eetlust verhoogd.
Hiermee wil ik de praktijkervaringen van mensen zeker niet terzijde schuiven, maar er kan niet altijd uitgehaald worden wat je eruit zou willen halen.
Een aantal verhalen uit de praktijk:
Het beschrijven van casussen wordt al veel gedaan op internet.
Daar kan ik ook wel aan beginnen, maar dat heeft weinig meerwaarde vind ik. Op die manier blijft het een wellus-nietus spelletje.
Daar hoef je geen dure onderzoeken voor te doen, dan kun je eenvoudig zelf aan je eigen lijf ondervinden.
Een dietist wordt steeds meer geacht evidence-based te werken. Dit staat bekend als evidence-based-dietetiek.

- Een groot voordeel van evidence-based werken is dat kritisch naar het eigen handelen gekeken wordt.
- Evidence is onderbouwing waarbij wetenschappelijke literatuur genoemd wordt en waarvan de juistheid en actualiteit te achter-halen is.

http://home.bsl.nl/dsc?c=getobject&s=ob ... astype=PDF

Natuurlijk speelt eigen ervaring van de dietist en client een rol bij evidence-based handelen, maar niet de enige.
Er zijn meerdere factoren die meegenomen dienen te worden om tot een evidence-based advies te komen (zie fig 1.2).
In het geval van aspartaam lijkt het externe advies genegeerd te worden en door gebrek aan objectiviteit de ervaringen verkeerd geinterpreteerd te worden.
Laatst kwam ik een oude klant tegen die destijds goed afgevallen was. Wat bleek, ze had weer een buikje en ik zag tegelijkertijd dat ze aan de bar van onze tennisclub een cola Light voor zichzelf bestelde. Ze zei dat ze langzaam weer aankwam en dat ze zich toch aan mijn dieet hield. Nadat ik haar op de cola light geattendeerd had en zei dat als je cola light drink dat je dan juist aankomt was ze verbaasd. Ze is direct gestopt en aan het water gegaan en weken later was het buikje weer verdwenen. M.a.w. aspartaam veroorzaakt juist aankomen in gewicht!!!!
Zonder afbreuk te doen aan clienten weet je net zo goed als ik dat mensen snel geneigd zijn te zeggen dat ze zich aan het dieet houden. Zeker in die informele setting. De praktijk en onderzoek leert ons dat dit vaak niet altijd zo is. Dit kan bewust, maar ook onbewust gebeuren.
De gevolgtrekking die je aan het einde maakt heeft naar mijn idee weinig met professioneel dietistisch handelen te maken.
Fons blijkt 2 flessen (dus 3 liter) Cola Light op een dag te drinken. Hij ontbijt er zelfs mee verklaarde zijn teamgenootje Lizet. Hij is er dus echt aan verslaafd en hij geeft eerlijk toe: Geen Cola LIght meer drinken, dat kan ik niet!!! Vraag ik hem of hij klachten heeft? Nee zegt hij, hij is niet dik, geen hoofdpijn, geen migraine. Vraag ik hem naar zijn ogen: blijkt dat zijn ogen het laatste jaar heel erg achteruit gegaan zijn.
Dat drie liter cola light drinken gezond is zul je mij niet horen zeggen.
Wat de casus vertelt over de causae rol van aspartaam en het zicht is mij onduidelijk.
De vorige casus bracht je aan om aan te tonen dat aspartaam zorgt voor gewichtstoename. Met deze casus weerleg je dat weer.
Met dezelfde (beperkte) bewijslast kan ik met deze casus laten zien dat je van aspartaam niet aankomt.
In mijn dieetpraktijk attendeer ik iedereen op Aspartaam. Ze mogen het niet gebruiken van mij.
Dat zou niet mijn werkwijze zijn.
Een dietist is er om te diagnosticeren, adviseren, informeren, demonstreren, begeleiden en evalueren.
Het blijft ieders eigen verantwoordelijkheid wat hij/zij met die 'hulpmiddelen' doet. Een dietist is in mijn ogen geen politieagent.
Bovendien verhoogt het mogelijk disinhibitory gedrag en de kans dat clienten niet meer helemaal de waarheid vertellen.
Mijn nichtje (26 jaar) is allergisch voor aspartaam.
Een voedselallergie is bijna altijd IgE gemedieerd en daardoor aantoonbaar. Enig bewijs dat op aspartaam een allergische reactie kan veroorzaken ontbreekt bij mij.
http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi67.htm
Maar mocht het inderdaad een allergie zijn dan spreekt het voor zich dat aspartaam ontweken moet worden. Zo zijn er ook mensen allergisch voor noten, granen, vis, groente, fruit, ei, melk etc.
Met dit argument (de allergische reactie) zeg je ook dat noten, vis etc. gif zijn.

Persoonlijk vind ik dat je als dietist je adviezen beter dient te onderbouwen dan enkel verhalen uit de praktijk, waarbij je de wetenschappelijke literatuur negeert.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door jor »



Geplaatst op 21 Aug 2009 11:49 door Yvonne Lemmers
@kuklos,

Laat ik die nu wel hebben...

Ik laat het hier trouwens bij. Ik laat me niet verleiden tot oeverloze discussies. Zonde van de tijd.
Waarom plaats je die niet dan?

Yvonne Lemmers laat het hierbij, grappig he. Bij het eerste beetje ( zeer gedegen tegenstand ) van Robjee krijgen we de beroemde , ik laat het hierbij ,
te lezen. Een hoop geschreeuw en zeer weinig wol.
De stukjes van Robjee zijn heel echt goed en altijd onderbouwd, een aanwinst voor dit forum, mag ook wel eens gezegd worden. :wink:

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door jor »

Om nog maar te zwijgen over de sluikreclame die zij hier maakt, maar ja, forumregels zijn aan haar kennelijk niet besteed.
Op mijn weblog www.opgewicht.niet... begin ik er telkens weer over en mijn klanten heb ik inmiddels wel zo overtuigd dat ze geen aspartaam meer gebruiken.

Tante Pollewop
Berichten: 187
Lid geworden op: 23 apr 2009 17:18

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Tante Pollewop »

De stukjes van Robjee zijn heel echt goed en altijd onderbouwd, een aanwinst voor dit forum, mag ook wel eens gezegd worden.
Dat is al vaker gezegd.
Regelmatig herhalen is nooit weg.
Robjee is en blijft een kanjer.
Kan die Lemmers heel wat van leren.
Maar of ze dat ook doet?

Yvonne Lemmers
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2009 11:39

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Yvonne Lemmers »

@Robjee en alle andere onbekenden...

Juist omdat ik onder mijn eigen naam reageer is het voor mij moeilijk om altijd maar op te moeten boksen tegen mijn "anonieme tegenstanders". Het is makkelijker anoniem te reageren dan in deze googletijd met je eigen identiteit te kijk te staan. Wie weet zit er wel een commercieel medewerker uit de zoetstoffenindustrie achter GAST of PLOPPERDEPLOP of ANNABEL of ...

Maar omdat ik in mijn praktijk ervaar hoe mensen opknappen door koolhydraatbeperking (let op niet koolhydraatarm) en geen zoetstoffen reageer ik weleens op een onderwerp. Ik ben zogezegd een gedreven, maar ook uiterst gevoelig persoon.

Rob, hoe zou jij het vinden als je een bericht toegestuurd krijgt zoals hieronder van J. (jaja weer een testimonial...)?
-------------------------
Na een paar jaar een te hoog cholesterol gehalte te hebben gehad is het nu, na 7 weken kh beperkt, met roomboter op peil. Al tijden at ik vetarm, daar was het wel wat van gezakt, maar nu dus goed! Eindelijk kan ik die ontsierende cholesterolplekjes onder m'n ogen weg laten halen! De huisarts.ondersteuner keek er wel van op toen ik vertelde hoe ik eet tegenwoordig. Ze gaat op de site kijken!
Ik ondervind alleen maar voordelen van deze manier van eten.

1 19 pond afgevallen
2 geen last meer van maagzuur
3 geen last meer van winderigheid
4 geen middagslaapje meer nodig
5 geen rammelende maag meer midden in de nacht (dus geen ontbijtkoek meer eten 's nachts om een uur of 3
6 heerlijk rustig slapen
7 meer energie als ik in jaren heb gehad
8 Geen trek tussen de maaltijd
9 eindelijk een goed cholesterol gehalte
10 het gaat goed met mijn darmziekte
11 mijn bloeddruk is in geen jaren zo goed geweest!

Groet van J.
-----------------------------
En Rob, weleens van de Zweedse arts Annika Dahlqvist gehoord en wat zij teweeg gebracht heeft in Zweden?

Ik citeer Melchior Meijer:
In januari 2008 gebeurde er iets dat op termijn ook in Nederland flinke gevolgen zal hebben voor de officiële voedingsrichtlijnen, met name die voor diabeten. Na twee jaar onderzoek gaf een commissie van de Zweedse Gezondheidsraad Annika Dahlqvist gelijk. ‘Haar koolhydraatbeperkte model is in overeenstemming met zowel de wetenschappelijke inzichten als de klinische praktijk,’ luidde de uitspraak. Met andere woorden, niet Annika Dahlqvist, maar de diëtisten die Annika haar artsenbevoegdheid hoopten te ontnemen, geven achterhaalde, onverantwoorde voedingsadviezen.'
---------------------------
De Zweedse arts Annika Dahlqvist adviseert een voeding met ca. 20% koolhydraten. Ze laat mensen ontbijten met wat roomboter op een plakje kaas...
Koolhydraatbeperkt dus en niet bang voor vet en eerlijke producten!

-----------------------------
Wie kan trouwens wat voordelen opnoemen van een voeding met de kenmerken mager, koolhydraatrijk en LIGHT/aspartaam wat hij/zij aan den lijve ondervonden heeft? Honger? Energie? Winderigheid? Cholesterol? Gewicht op de lange termijn?

En inderdaad mijn nichtje is niet allergisch maar reageert met vervelende lichamelijke klachten als ze aspartaam en/of smaakversterkers gebruikt. Gevoelig is wellicht een betere benaming.

Ik wil alles zo veel mogelijk met voorbeelden belichten om de mensen bewust te maken dat er een ommekeer moet komen van minimaal 50% koolhydraten naar max. 20% koolhydraten en dat zoetstoffen echt niet helpen om je "gezond slanker" te maken. De theorie erachter is voor velen niet te volgen. Want Robjee denk niet dat iedereen die uiterst uitvoerige tekst van je leest. Desalniettemin komt het vanzelfsprekend als zeer doordacht over om vooral niet in "Jip en Janneke taal" een onderwerp uit te leggen.
Ik leg het de mensen het liefst alles zo helder mogelijk uit en daar zijn voorbeelden uit de praktijk heel handig voor.

Robjee, je komt elke keer met heel veel info waardoor je bij iedereen als een soort alleswetende goeroe op het voedingsgebied overkomt.
Je zegt dat je diëtist bent. In dienst van? Aangesloten bij?
De meeste diëtisten spreken elkaar allemaal na en zijn over het algemeen nog steeds van mening dat aspartaam geen kwaad kan en dat we mager dienen te eten (en dus koolhydraatrijk) om af te vallen. Ik begrijp dat je me wel gelijk geeft in het feit dat koolhydraatbeperking en eiwitrijk eten goede resultaten geeft qua gewichtscontrole. Pas jij dat ook toe in je praktijk? Heb je "levende" klanten? Of alleen maar op onderzoeksgebied bezig? Volg je de richtlijnen van het voedingscentrum?
Daar ben ik heel benieuwd naar.
En kun je me ook wat voorbeelden geven van succesverhalen? Afvallers die zich geweldig voelen, voldoende energie hebben, geen middagdutjes meer nodig hebben en waar de bloedwaardes ook met sprongen vooruit ging. En diabeten die binnen enkele dagen "normale" bloedsuikerwaardes hebben?

Ik heb er nog wel een aantal in mijn dossiers...
(bij een eventuele volgende reactie zal ik je nog een sprekend voorbeeld geven.)

-------------------------------------
Ik heb het boek gelezen van Gary Taubes "Good Calories, bad calories" met meer dan 500 pagina's tot stand gekomen na het doorspitten van 150 jaar voedingsgeschiedenis en het interviewen van ongeveer 600 deskundigen.

Lees maar eens deze foodlog: http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/o ... _afvallen/
En vergeet niet de laatste regels te lezen.

Gary Taubes:
Ik sprak voor mijn boek ondermeer met cholesterolspecialist Ronald Krauss van de Berkeley Universiteit. Die zei: ‘Pasta, rijst, koek, brood, gebak, suiker, dát zijn de items die voor een gevaarlijk cholesterolprofiel zorgen. En die zeer waarschijnlijk overgewicht, diabetes en hartziekten veroorzaken. Dat is zo klaar als een klontje. Ik mag dat gerust constateren in wetenschappelijke artikelen die niemand leest, maar ik moet het niet in mijn hoofd halen om het in het openbaar te zeggen.’ Wetenschappers kunnen niet openlijk zeggen waar het op staat. Namelijk dat mensen minder geraffineerde koolhydraten en vooral minder suiker moeten eten om hun risico op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten te verkleinen. Als ze dat doen, liggen ze er uit.’’
Good calories, bad calories is mijn bijbel.

-------------------------------
De Nederlandse vereniging van diëtisten heeft de volgende sponsors op de site staan http://www.nvdietist.nl/navigatie/frame ... d=10303718 Nutricia,Alpro Soja, Yakult, Nestlé, van der Meulen de meesterbakkers, campina instituut, NZO, Becel, Knorr, voorlichtingsbureau voor margarine en vetten en oliën, Abbot Nutrition.

Kom dan maar eens aan met het verhaal dat je beter roomboter kunt eten dan een dieetmargarine...
-------------------------------
En wat ik bedoel met oeverloze discussie... lees dan de hele discussie over aspartaam bij een ander onderwerp in dit radar-forum.
Zolang je niet aan den lijve het verschil "geproefd" hebt is het heel moeilijk om over te stappen van geloof...
Tot elkaar komen lukt toch niet op een forum.

De beschouwende lerende lezer zal er wellicht iets van "opsteken"...


Yvonne Lemmers,
diëtiste met GRIP OP KOOLHYDRATEN

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Robjee »

Bedankt voor de complimenten jor en Tante Pollewop!
Juist omdat ik onder mijn eigen naam reageer is het voor mij moeilijk om altijd maar op te moeten boksen tegen mijn "anonieme tegenstanders".
Is het niet belangrijker welke argumenten aangedragen worden in plaats van de persoon die deze argumenten gebruikt? De argumenten voor of tegen aspartaam veranderen niet wanneer een anoniem persoon deze gebruikt.
Want Robjee denk niet dat iedereen die uiterst uitvoerige tekst van je leest.
Die keuze mag iedereen zelf maken. Ze hebben in ieder geval de mogelijkheid om te kijken waar ik mijn uitspraken op baseer en mij daarop aan te spreken.
Voor mij heeft een dergelijke manier van onderbouwen een hogere bewijslast en een grotere transparantie dan het beschrijven van praktijkervaringen.
Het beschrijven van praktijkervaringen zal ik hier om die reden dan ook zelden doen.
Ik leg het de mensen het liefst alles zo helder mogelijk uit en daar zijn voorbeelden uit de praktijk heel handig voor.
Wanneer voorbeelden goed onderbouwd zijn, zijn ze zeker bruikbaar en aan te bevelen in de praktijk. Maar jij gebruikt dergelijke praktijkervaringen àls onderbouwing en dat is gevaarlijk. In mijn vorige post heb ik aangegeven dat daar wat knelpunten inzitten.
Clienten benader ik overigens ook op een andere manier dan de reacties en informatie die ik hier geef.

Over goede vetten in de voeding en cholesterolwaarden in het bloed heb ik een andere mening dan het voedingscentrum. Daarover heb ik ook contact gehad met onder andere Uffe Ravnskov die herhaaldelijk zeer interessante en onderbouwde artikelen publiceert. Redelijk recent zelfs een artikel samen met Annika Dahlqvist.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... d=18397522
Maar, men moet er wel open voor staan en objectief naar de literatuur kunnen kijken.
Ook Loren Cordain draagt interessante informatie aan over het paleo-dieet.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/2/341
Je zegt dat je diëtist bent.
Momenteel ben ik niet praktiserend dietist.

Het onderwerp is aspartaam. Ik reageerde op jouw uitspraak dat je van aspartaam honger zou krijgen en overgewicht. Met de argumenten die ik gebruikte probeerde ik dat te weerleggen en te nuanceren.
Nu verander je van onderwerp en lijk je een koolhydraatbeperkte voeding in zijn geheel te verdedigen, die echter niet aangevallen is.
De citaten en praktijkvoorbeelden die je aanhaalde gaan over koolhydraatbeperking.
In ieder geval kan ik uit je post niet opmaken dat aspartaam de eetlust stimuleert en zorgt voor gewichtstoename hetgeen jij hebt geschreven.

kuklos
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Yvonne, helaas opnieuw een enorm zwaktebod in je laatste post. Je valt niet de argumenten aan maar de mensen. En daarmee geef je aan zelf geen argumenten te hebben, althans geen inhoudelijke argumenten.
Jammer, want een tegengeluid is goed om te voorkomen dat mensen zich blindstaren op de huidige kennis. Maar dan moet dit tegengeluid wel een gedegen basis hebben. En jij hebt niets meer dan testimonials en spelen op de persoon.

Gesloten