LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] cocosolie

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
marchan

cocosolie

Ongelezen bericht door marchan »

Wie kan mij iets meer vertellen over cocsolie.Heb laatst een folder bij een natuurwinkel gekregen. Heb betreft een folder van aman prana. Gezonde friet. Als je ze frituurt in cocosolie. Wij hebben dat gedaan smaakt wel goed. Maar wat rond gevraagd in mijn omgeving zijn ze niet positief over cocosolie.Alles wat ik op internet kan vinden zijn ze wel heel positief. Is er ooit onderzoek gedaan naar cocosolie. Is het nu wel of niet gezond! en waarom is het nu zo duur?

NAK

Re: cocosolie

Ongelezen bericht door NAK »

Kijk eens op onderstaande site, misschien dat je daar iets vindt.
http://www.vegashopping.nl/winkel/zoeken.php?zoek=aman

solleila

Ongelezen bericht door solleila »

Kokosolie is duur omdat er behoorlijk veel werk aan is.
Zeker als je die uit de reformwinkel koopt Het is heel gezond.
In kokos zit laurinezuur,laurinezuur is iets wat bacterieën en virussen kan doden. Kokosolie is een verzadigd vet wat erg gezond is. Verder is kokosolie stabiel. Wat wil zeggen dat het niet oxideert. Ga je frituren in zonnebloemolie of soyaolie of extra vierge olijfolie dan is dat kwetsbaar als de temperatuur hoger is dan 120 graden. Het gaan oxideren.

Als ik frituur dan doe ik dat in palmolie,dat is ook heel goed. Ook dat is niet goedkoop,maar ik frituur gelukkig heel weinig. 1 a 2x per jaar.
Een van de meest tragische aspecten van de cholesterol-campagne is dat het veroorzaakt heeft dat Amerikanen en Europeanen de vetten uit het dieet weg te laten die voorzien in bescherming tegen infecties. Dierlijke vetten bevatten niet alleen vitamine A, ze bevatten ook palmitoleic-zuur, een 16-koolstof enkelvoudig verzadigd vetzuur wat een sterk anti-microbiële werking heeft. Botervet en kokosolie bevatten vetzuren die dezelfde eigenschappen hebben. Deze beschermen tegen virussen en pathogene bacteria en versterken het immuunsysteem. Gebieden over de hele wereld waar de kokosnoot gegeten wordt hebben lage percentages hartziekte.
http://www.fonteine.com/laurinezuur.html

Hier is ook wat te lezen

Ajay

Ongelezen bericht door Ajay »

Kokosolie is erg gezond en als beste geschikt om te frituren, bakken, braden en smeren.
Als je het regelmatig filtert, kun je het wel tot 2 jaar in de frituurpan gebruiken.

Ik heb er zelf ervaring mee, net als mijn vrienden, het is echt zo. Het is wel zo dat niet iedereen van de kokoslucht houdt die je natuurlijk ruikt als je frituurt. Bij de kokosolie van Amanprana valt dat best mee, ik vergelijk het maar met de 'gewone' frituurlucht bij bijvoorbeeld zonnebloemolie. Dan ruik ik liever lekkere frisse kokos!
Verder gebruiken wij het op brood en in de koekenpan. Heerlijk!

Ik las dat je ook in (rode) palmolie kunt frituren, doe dit liever niet, ivm dezelfde verslechtering als bij de andere oliën.

Op de website van Amanprana kun je heel veel informatie vinden, maar ook onderzoeken die alle beweringen bevestigen: [commerciële link verwijderd]

Ik koop het altijd voordelig (door meerdere verpakkingen in te kopen) bij [commerciële link verwijderd]

Groet! Anthony
Laatst gewijzigd door Radar op 02 jul 2012 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

en om deze tip te geven,maak je speciaal een account?
met een link naar een site,reklame????

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Ajay schreef:Kokosolie is erg gezond en als beste geschikt om te frituren, bakken, braden en smeren.
Als je het regelmatig filtert, kun je het wel tot 2 jaar in de frituurpan gebruiken.
Het topic is 6 jaar oud, dus jouw reclameolie is al bedorven. :lol:

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

:lol: :lol: nou ja misschien smeert het beter op brood nu :lol: :lol:

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

lol smeren (lichaam of boterham) braden frituren.. ja het is handig voor veel :)

maar inderdaad wel duur.. wel zonde

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het mag een oud topic zijn, het is en blijft actueel. Vooral omdat allerlei fabrikanten ons de laatste jaren eng gemanipuleerd vet aan proberen te smeren (no pun intended) die beter voor ons zouden zijn.
Als je alleen gebruik maakt van roomboter, olijfolie of kokosolie (en er is kokosolie die niet naar kokos smaakt) is dat beter voor je.
Nou ja, ik zweer er in elk geval bij. Voordeel is dat je van deze producten ook minder nodig hebt. En je hoeft niet al die kleine lettertjes op het etiket te lezen :wink: .

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Het mag een oud topic zijn, het is en blijft actueel.
Vooral als dan door een zekere Ajay reclame gemaakt wordt, dan blijft het zeker actueel. :wink:

p.w.harinck

Ongelezen bericht door p.w.harinck »

Kokosvet bevat ca. 90% verzadigde vetzuren.
Verzadigde vetzuren worden door de meeste voedingsdeskundigen als minder gezond beschouwd. (Gezonder dan andere vetten is kokosolie in ieder geval niet.)
Als je er af en toe eens in frituurt, geen probleem.

Het gezondste vet is olijfolie. (75% enkelvoudig onverzadigd), maar niet iedereen vindt dat lekker.
Het waarschijnlijk goedkoopste (en gezonde) alternatief is slaolie (sojaolie). Maar pas op: Olie uit plastic flessen bevat weekmakers (die makkelijk in vet oplossen,) die niet gezond zijn.

Kies een olie in een glazen fles.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

solleila schreef:Kokosolie is duur omdat er behoorlijk veel werk aan is.

Zeker als je die uit de reformwinkel koopt Het is heel gezond.
In kokos zit laurinezuur,laurinezuur is iets wat bacterieën en virussen kan doden.
dat doet bleekwater ook, maar dat is daarom ook niet per definitie gezond

Kokosolie is een verzadigd vet wat erg gezond is. Verder is kokosolie stabiel. Wat wil zeggen dat het niet oxideert. Ga je frituren in zonnebloemolie of soyaolie of extra vierge olijfolie dan is dat kwetsbaar als de temperatuur hoger is dan 120 graden. Het gaan oxideren.

Als ik frituur dan doe ik dat in palmolie,dat is ook heel goed. Ook dat is niet goedkoop,maar ik frituur gelukkig heel weinig. 1 a 2x per jaar.
Een van de meest tragische aspecten van de cholesterol-campagne is dat het veroorzaakt heeft dat Amerikanen en Europeanen de vetten uit het dieet weg te laten die voorzien in bescherming tegen infecties. Dierlijke vetten bevatten niet alleen vitamine A, ze bevatten ook palmitoleic-zuur, een 16-koolstof enkelvoudig verzadigd vetzuur wat een sterk anti-microbiële werking heeft. Botervet en kokosolie bevatten vetzuren die dezelfde eigenschappen hebben. Deze beschermen tegen virussen en pathogene bacteria en versterken het immuunsysteem. Gebieden over de hele wereld waar de kokosnoot gegeten wordt hebben lage percentages hartziekte.
http://www.fonteine.com/laurinezuur.html

Hier is ook wat te lezen

p.w.harinck

Beste Ruud_a,

Wat wil je zeggen? Ik zie alleen citaten (quotes).

p.w.harinck

Nou ja, Ruud ligt te slapen. Bleekwater is niet gezond (om te consumeren), maar dat zegt weer niets over kokosolie. Solleila heeft haar mening, net als Ruud, niet met argumenten onderbouwd.

Citaat:
Solleila: Een van de meest tragische aspecten van de cholesterol-campagne is dat het veroorzaakt heeft dat Amerikanen en Europeanen de vetten uit het dieet weg te laten die voorzien in bescherming tegen infecties. (onderbouwing?)
Solleila: Als ik frituur dan doe ik dat in palmolie,dat is ook heel goed. Ook dat is niet goedkoop,maar ik frituur gelukkig heel weinig. 1 a 2x per jaar.

--> 1 a 2x per jaar infecties bestrijden???

Wanneer gaan we hier nu eens met (onderbouwde) argumenten met elkaar in discussie?

ruud_a

p.w.harinck schreef:Beste Ruud_a,

ik gebruik het blauwe regeltje binnen de quotes om te reageren op de stelling dat iets gezond is omdat het bacterien en virussen doodt
ik stel daarbij dat bleekwater ook bacterien doodt, maar daardoor nog niet gezond is
die conclusie trek ik uit het feit dat op de fles staat dat je het niet op moet drinken

ruud_a

ruud_a schreef:
p.w.harinck schreef:Beste Ruud_a,

ik gebruik het blauwe regeltje binnen de quotes om te reageren op de stelling dat iets gezond is omdat het bacterien en virussen doodt
ik stel daarbij dat bleekwater ook bacterien doodt, maar daardoor nog niet gezond is
die conclusie trek ik uit het feit dat op de fles staat dat je het niet op moet drinken
en nee ik slaap nog niet
ik ben een nachtbraker met een hekel aan zonsopgangen
dat betekent wel dat ik tijdens de zomermaanden bijtijds moet gaan slapen
sorry het is een rommeltje geworden
ik wilde mijn tekst aanpassen maar heb op quote gedrukt

p.w.harinck

Dat snap ik allemaal wel. (Ben zelf ook een nachtmens.)
Maar bleekwater heeft nix met vet te maken.

Dat laurinezuur bacteriën kan doden, is interessant, maar geen doorslaggevend argument om kokosolie te gebruiken. Zeker niet als je dat maar 1 of 2 keer per jaar doet!

Ik wil argumenten zien.
Peter

ruud_a

p.w.harinck schreef:Dat snap ik allemaal wel. (Ben zelf ook een nachtmens.)
Maar bleekwater heeft nix met vet te maken.

dat klopt, maar het doodt wel bacterien en virussen, net als dat laurinezuur
en zou volgens de redenering dat laurinezuur gezond is omdat het bacterien doodt dus ook gezond moeten zijn

Dat laurinezuur bacteriën kan doden, is interessant, maar geen doorslaggevend argument om kokosolie te gebruiken. Zeker niet als je dat maar 1 of 2 keer per jaar doet!

en zeker niet als je het als frituurvet gebruikt
dat frituren overleven die bacterien toch al niet

Ik wil argumenten zien.
Peter

grun

Ongelezen bericht door grun »

p.w.harinck schreef:Dat laurinezuur bacteriën kan doden, is interessant, maar geen doorslaggevend argument om kokosolie te gebruiken. Zeker niet als je dat maar 1 of 2 keer per jaar doet! Ik wil argumenten zien.
Dat kan, google maar even op kokosolie, dan krijg je massa's links. Zelf ga ik de vele voordelen hier niet staan te verdedigen want ik ben geen voedingsdeskundige.

Het is in ieder geval te simpel om te roepen dat kokosolie een verzadigd vet is en dus per definitie slecht. Ja, het is inderdaad een verzadigd vet maar wel eentje die een middellange keten structuur heeft en dat is nu juist wat het uniek en een uitzondering op de algemene regel maakt.

Zelf gebruik ik al jaren kokosolie als vervanger van margarine op brood en om mee te bakken.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

En ik gebruik kokosolie omdat ik geen enge smeersels uit een bakje wil gebruiken. Bovendien heb je maar weinig nodig. En het past prima bij mijn manier van eten (koolhydraatbeperkt).

Gesloten