LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Filet American

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
margaatje
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2005 23:38

Filet American

Ongelezen bericht door margaatje »

Hallo allemaal,

Ik hoorde laatst toch een raar verhaal van iemand die in de vleesverwerkingsindustrie werkt. Dat ging over wat hij nooit meer zal eten nu hij weet hoe het verwerkt wordt. Nou dat was dus Filet American. Reden: het vlees wordt vermalen en daarna eerst een aantal weken diep ingevroren omdat ze anders de bacterien en vooral de lintworm (!) niet dood kregen. Sindsdien eet ik het dus ook niet meer maar ik vind dat op zich wel jammer want het is wel lekker. Ik weet dat er in frikadellen ook niet het fijnste vlees zit maar dat wordt tenminste nog gefrituurd op hoge temperatuur en is niet rauw. Zou er nog ergens wel goede filet american verkregen kunnen worden? Ik bedoel, hoe weet je zeker of het echt gemaakt is van biefstuk? Dat is volgens mij sowieso niet het geval met de filet die je in de supermarkt koopt.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Filet American

Ongelezen bericht door vladja »

Gewoon zelf maken van tartaar met kruiden etc. Iets grover van structuur dan die doorgedraaide filet.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Filet American

Ongelezen bericht door NAK »

Nooit van gehoord dat rauw vlees schadelijk kan zijn? :shock:

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Filet American

Ongelezen bericht door vladja »

Rauw varkensvlees kan schadelijk zijn.

Als je alles laat wat schadelijk kan zijn, dan heb je ook geen leven meer.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Filet American

Ongelezen bericht door NAK »

Dat geldt niet alleen voor varkensvlees, maar voor alle soorten vlees.
Als je alles laat wat schadelijk kan zijn, dan heb je ook geen leven meer.
Zit er bij jou dan in alle schadelijke produkten vlees of vleesprodukten verwerkt???????

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Filet American

Ongelezen bericht door eeliane »

Van rauw vlees kan je inderdaad een lint worm oplopen. Weet iedereen al jaren en filet american is daar een lekker voorbeeld van, gatver, zou dat dus nooit eten!

Angelic
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 aug 2005 08:10

Re: Filet American

Ongelezen bericht door Angelic »

Ik eet het al jaren en vind het nog steeds lekker.
Met mijn bijna 30 jaar, nog nooit last van wormen gehad (afkloppen)

margaatje
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2005 23:38

Re: Filet American

Ongelezen bericht door margaatje »

Ho ho, dit is niet wat ik bedoelde. ik bedoelde dat veel varkens en koeien lintwormen hebben en dat die dus vermalen worden in de filet american. Om die beesten dood te krijgen vriezen ze het goed in. In het kort komt het er op neer dat je dus in veel gevallen ook vermalen lintworm eet van de koe (of het varken). Want ik geloof niet dat al die filet american in de schappen puur rundvlees is maar dat er ook wel varkensvlees in zit. Ik heb het zelf ook jaren gegeten en nooit ergens last van gehad maar toen ik dit verhaal hoorde dacht ik toch van, jekkie. Dat ga ik dus niet meer eten want bij elke hap zal ik denken dat ik misschien wel een stuk lintworm eet, weliswaar in vermalen vorm maar toch. Als ik iets vies vind om te zien dan is het wel een lintworm. Heb die van onze katten wel eens gezien, nou daar word je niet vrolijk van als die op straat liggen, brrr.

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Filet American

Ongelezen bericht door DL3B »

Margaatje, wordt het niet eens tijd dat jij je katten dan eens regelmatig een wormenpilletje gaat geven?
Om even bij het onderwerp te blijven. ik eet al jaren filet americain, snoep wel eens wat weg als er gehaktballen klaargemaakt worden (wel altijd rundergehakt, eet nooit geen varkens) en altijd biefstuk rosé, lamsvlees e.d. en ik heb er nog nooit last mee gehad. Misschien dat ik er een beetje aan gewend ben? uiteraard moet je dat soort zaken niet rauw eten als je niet helemaal gezond bent, kinderen en ouderen enzo ook niet. maar met de huidige misschien soms wel overmatige controles etc. die voedingsprodukten ondergaan wordt je van dat stukje rauwe vlees heus niet zo maar ziek (je wilt niet weten wat een slachthuis aan regeltjes,wetten, keuringen etcetc heeft om een rund te slachten en dan nog eens dat verdere traject voor het bij jou uiteindelijk eens op je bord ligt) Dat je het geen lekkere gedachten vind dat die lintworm nog ergens huist kan ik nog wel weer inkomen, maar dat hoeft niks aan de smaak af te doen. trouwens zelfgemaakte filet americain is stukken lekkerder, want daar zit niet zoveel zooi aan kleurstoffen, smaakversterkers e.d. in.

margaatje
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2005 23:38

Re: Filet American

Ongelezen bericht door margaatje »

Ja zeker krijgen mijn katten wel wormenpasta hoor. Elke 2 maanden zelfs. Maarja, dat wil niet zeggen dat je nooit een lintworm zult zien liggen op straat. Kan trouwens ook van een andere kat geweest zijn maar dat even terzijde.
Ik ben zelf ook nog nooit ziek geweest van filet american, het ging me meer om het idee. Je hebt gelijk wat betreft alle regeltjes die er zijn. Maar toch denk ik dat ik het niet meer ga eten, gewoon vanwege het idee.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Filet American

Ongelezen bericht door eeliane »

Probleem is dat niet alle bacterien en wormen(eitjes )doodgaan in de diepvries. Ook de salmonella bacterie bijvoorbeeld in kip gaat NIET dood in de vriezer. Dat is dus een fabeltje dat bacterien etc dood zouden gaan in de vriezer, beter niet meer eten die rauwe zooi!

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Filet American

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Maarja, dat wil niet zeggen dat je nooit een lintworm zult zien liggen op straat.
Ben je niet in de war met een regenworm :?:

richarddd
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2005 21:35

Re: Filet American

Ongelezen bericht door richarddd »

filet american verkleurd binnen 24 uur.
vraag bij de slager naar gemalen biefstuk en een bakje filet american saus(bestaat hoofdzakelijk uit mayonaise met een beetje peper) meng dit vlak voor gebruik , altijd goed. probeer maar en ipv biefstuk kun je ook ander mager vlees nemen. oja 1/3 saus 2/3 vlees

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Filet American

Ongelezen bericht door eeliane »

Gemalen rauwe biefstuk maakt dat wat uit dan???????

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Filet American

Ongelezen bericht door Shareena »

Gemalen rauwe biefstuk maakt dat wat uit dan???????
Denk dat hij het eerder bedoeld van : dan weet je wat erin zit?!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Filet American

Ongelezen bericht door eeliane »

Is dat serieus bedoelt van dat verse vlees??
Rauw vlees is nooit goed voor ons, er zitten wormen en parasieten in waar ons gestel niets mee kan. DVieren kunnen wel rauw vlees eten wij niet.

Gasssst

Re: Filet American

Ongelezen bericht door Gasssst »

DVieren kunnen wel rauw vlees eten wij niet.
Wat een geluk dat we dan toch de evolutie hebben overleefd.

Verder lees ik mayonaise in filet american???
Darmparasieten in spiervlees???
Me dunkt dat er met de receptuur van jullie slager iets mis is...

Rene69
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2005 16:20

Re: Filet American

Ongelezen bericht door Rene69 »

Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar ikzelf heb bij een slagerij gewerkt en dat is nu iets meer dan 15 jaar terug, bij deze slager (van de Berg uit Wezep) maakte ik vaak de Filet American en dat was inderdaad mooi rundvlees, (biefstuk) wat werd gedraaid door de gehaktmolen, en hierna moest ik het kruiden met een kant en klare saus van Verstegen, en lekker dat deze filet was.... dus ik denk als je het zekere voor het onzekere wilt nemen dat je naar een ambachtelijke slagerij moet gaan en vragen als ze het zelf maken, en niet iets bij de AH ofzo uit he vitrine moet pakken, dit doe ik overigens wel hoor en ben er nog nooit ziek van geworden ;)

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Filet American

Ongelezen bericht door Shareena »

Ik ken ook de Filet met mayonaise en die ik veeeeel lekkerder dan die kant en klare prut van de supermarkten!

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Filet American

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Ik heb het vlees het liefst puur :wink:

Heerlijk zo'n broodje tartaar met zout en peper.
Voor mij zonder uien want dat verpest de smaak.
Het water loopt me in de mond als ik er aan denk :lol:

groeten

Gesloten