Wat is de prijs van koffie
Het kan zo simpel zijn.
Bonen branden, in een zakje doen. Dat zou de goedkoopste koffie moeten zijn (per kilo gerekend).
Malen, fijn of grof, vacuümverpakking, dat is iets meer werk, dus iets duurder dan een pak bonen.
Verder verpakken in de kleine senseo-pads is nog iets bewerkelijker, dus zo'n pak pads moet meer kosten dan een pak snelfiltermaling.
Daarna komen we aan de oploskoffies, aparte smaken (vanille?). Weer duurder dan de koffiepèèèds.
Tot zover wat je zou mogen verwachten.
Als u weer boodschappen doet, kijk dan eens in het koffieschap bij uw supermarkt. De laatste tijd gezien dat de snelfiltermaling goedkoop is, verpakte gebrande bonen het duurste zijn.
Ja, zo kan ik ook geld verdienen
Mij valt dit op, want Senseo-prut verdraag ik slecht, we hebben thuis naast de oude, vertrouwde filterkoffie nu een goede kofiemachine waar je alleen bonen ingooit. Kost een paar euro, maar dan heb je ook wat.
Maar goed, welke prijzen komt u tegen in de winkel
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Koffieprijzen
Re: Koffieprijzen
Misschien dat ik iets kan toelichten.
Waarom is bonenkoffie duurder dan snelfilter gemalen koffie.
Snelfiltermaling is zg. `brick`verpakking. Singleply verpakking als een baksteen vacuum gezogen. De verpakkingsfolie is relatief goedkoop, en je kunt de dozen in het magazijn meer dan 4m hoog stapelen. Dus: goedkope verpakking, veel pakjes in magazijn en vrachtauto betekent lagere logistieke kosten.
Bonen gaan in een softpack met beschermgas of ventiel pak. Deze verpakkingen zijn echt veel en veel duurder dan brick-verpakking. Nog mooier is hardpack (blik) met beschermgas, maar dit zie je alleen met exclusieve bonen als Illy. Softpacks/ventielpakken moeten in extra sterke dozen verpakt worden en je krijgt er minder in een vrachtewagen. Dus: dure verpakking en hogere logistieke kosten.
U dacht toch hopelijk niet dat u betaalde voor de de koffie? In een pakje supermarktkoffie zit maximaal voor 25-30 ct koffie.
Waarom is bonenkoffie duurder dan snelfilter gemalen koffie.
Snelfiltermaling is zg. `brick`verpakking. Singleply verpakking als een baksteen vacuum gezogen. De verpakkingsfolie is relatief goedkoop, en je kunt de dozen in het magazijn meer dan 4m hoog stapelen. Dus: goedkope verpakking, veel pakjes in magazijn en vrachtauto betekent lagere logistieke kosten.
Bonen gaan in een softpack met beschermgas of ventiel pak. Deze verpakkingen zijn echt veel en veel duurder dan brick-verpakking. Nog mooier is hardpack (blik) met beschermgas, maar dit zie je alleen met exclusieve bonen als Illy. Softpacks/ventielpakken moeten in extra sterke dozen verpakt worden en je krijgt er minder in een vrachtewagen. Dus: dure verpakking en hogere logistieke kosten.
U dacht toch hopelijk niet dat u betaalde voor de de koffie? In een pakje supermarktkoffie zit maximaal voor 25-30 ct koffie.