LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Veel Nederlanders laten gezonde voeding staan
-
Veel Nederlanders laten gezonde voeding staan
Gevonden op: http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Algemeen ... ding_staan
Publicatiedatum:
05-10-2011
Wijzigingsdatum:
24-11-2011
Auteur:
Harald Wychgel
Veel Nederlanders eten nog steeds te weinig fruit, groente, vis en vezel en voldoen daardoor niet aan de richtlijnen goede voeding. Wel is het type vet in de voeding verbeterd, doordat vooral de hoeveelheid transvetzuren in voedingsmiddelen is afgenomen. Het aandeel verzadigde vetzuren in de voeding is echter nog ongunstig en overgewicht komt frequent voor. Dit blijkt uit recente voedselconsumptiegegevens van het RIVM in opdracht van het ministerie van VWS. Hiervoor is tussen 2007 en 2010 in kaart gebracht wat kinderen en volwassenen consumeren.
Een gezond voedingspatroon is van belang om overgewicht en chronische ziekten tegen te gaan. Veel voorkomende aan voeding gerelateerde ziekten zijn hart- en vaatziekten, verschillende vormen van kanker, overgewicht en ouderdomsdiabetes. Met de verkregen kennis van het huidige consumptiepatroon kan een gezondere voeding worden gestimuleerd. Dit kan via veranderingen in het voedselaanbod en het voedingsgedrag.
Uit het onderzoek dat 5 oktober aan VWS is aangeboden blijkt bijvoorbeeld dat van de kinderen (vanaf 7 jaar) slechts 1 tot 2 procent voldoende groente eet; bij volwassen is dat maximaal 14 procent. Ook de fruitconsumptie ligt ver onder de aanbevolen hoeveelheid: afhankelijk van de leeftijdsgroep 3 tot 26 procent. De aanbeveling om twee keer per week vis te eten wordt ook door verreweg de meeste Nederlanders niet gehaald. Verder voldoet 95 tot 99% van de bevolking (afhankelijk van leeftijdsgroep) aan de aanbeveling voor transvetzuren. Voor verzadigde vetzuren is dit slechts 8 tot 14%. Het onderzoek laat ook zien dat volwassenen meer dan kinderen/jongeren groenten, fruit en vis consumeren. Jongeren kiezen vaker voor melkprodukten, suiker, snoep, koek en gebak dan volwassenen.
Uit de peiling onder ruim 3.800 mensen blijkt ook dat een deel van de bevolking minder vitamine A, B1, C en E, magnesium, kalium en zink binnen krijgt dan wordt aanbevolen. Onderzoek is nodig naar de effecten hiervan op de gezondheid. Verder wordt het advies aan specifieke leeftijdsgroepen voor hogere innames van foliumzuur (voor vrouwen die zwanger willen worden), vitamine D (voor senioren), ijzer (voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd) en calcium (voor adolescenten) lang niet altijd opgevolgd. Dit onderschrijft de adviezen van de Gezondheidsraad aan genoemde groepen om foliumzuur- en vitamine D-supplementen te slikken. Voor de lage inname van ijzer en calcium zijn de gezondheidsconsequenties onduidelijk. Hiernaar is meer onderzoek nodig.
Deze voedselconsumptiepeiling bevat meer gedetailleerde gegevens dan de vorige bevolkingsbrede peiling in 1997/1998. Doordat destijds een andere methodiek werd gebruikt dan bij de voedselconsumptiepeiling 2007-2010 is het niet goed mogelijk beide studies met elkaar te vergelijken. De actuele gegevens kunnen worden gebruikt als ondersteuning van beleid op het gebied van gezonde voeding en veilig voedsel, om het voedingsmiddelenaanbod te verbeteren, bij voedingsvoorlichting en binnen het voedingsonderzoek.
Publicatiedatum:
05-10-2011
Wijzigingsdatum:
24-11-2011
Auteur:
Harald Wychgel
Veel Nederlanders eten nog steeds te weinig fruit, groente, vis en vezel en voldoen daardoor niet aan de richtlijnen goede voeding. Wel is het type vet in de voeding verbeterd, doordat vooral de hoeveelheid transvetzuren in voedingsmiddelen is afgenomen. Het aandeel verzadigde vetzuren in de voeding is echter nog ongunstig en overgewicht komt frequent voor. Dit blijkt uit recente voedselconsumptiegegevens van het RIVM in opdracht van het ministerie van VWS. Hiervoor is tussen 2007 en 2010 in kaart gebracht wat kinderen en volwassenen consumeren.
Een gezond voedingspatroon is van belang om overgewicht en chronische ziekten tegen te gaan. Veel voorkomende aan voeding gerelateerde ziekten zijn hart- en vaatziekten, verschillende vormen van kanker, overgewicht en ouderdomsdiabetes. Met de verkregen kennis van het huidige consumptiepatroon kan een gezondere voeding worden gestimuleerd. Dit kan via veranderingen in het voedselaanbod en het voedingsgedrag.
Uit het onderzoek dat 5 oktober aan VWS is aangeboden blijkt bijvoorbeeld dat van de kinderen (vanaf 7 jaar) slechts 1 tot 2 procent voldoende groente eet; bij volwassen is dat maximaal 14 procent. Ook de fruitconsumptie ligt ver onder de aanbevolen hoeveelheid: afhankelijk van de leeftijdsgroep 3 tot 26 procent. De aanbeveling om twee keer per week vis te eten wordt ook door verreweg de meeste Nederlanders niet gehaald. Verder voldoet 95 tot 99% van de bevolking (afhankelijk van leeftijdsgroep) aan de aanbeveling voor transvetzuren. Voor verzadigde vetzuren is dit slechts 8 tot 14%. Het onderzoek laat ook zien dat volwassenen meer dan kinderen/jongeren groenten, fruit en vis consumeren. Jongeren kiezen vaker voor melkprodukten, suiker, snoep, koek en gebak dan volwassenen.
Uit de peiling onder ruim 3.800 mensen blijkt ook dat een deel van de bevolking minder vitamine A, B1, C en E, magnesium, kalium en zink binnen krijgt dan wordt aanbevolen. Onderzoek is nodig naar de effecten hiervan op de gezondheid. Verder wordt het advies aan specifieke leeftijdsgroepen voor hogere innames van foliumzuur (voor vrouwen die zwanger willen worden), vitamine D (voor senioren), ijzer (voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd) en calcium (voor adolescenten) lang niet altijd opgevolgd. Dit onderschrijft de adviezen van de Gezondheidsraad aan genoemde groepen om foliumzuur- en vitamine D-supplementen te slikken. Voor de lage inname van ijzer en calcium zijn de gezondheidsconsequenties onduidelijk. Hiernaar is meer onderzoek nodig.
Deze voedselconsumptiepeiling bevat meer gedetailleerde gegevens dan de vorige bevolkingsbrede peiling in 1997/1998. Doordat destijds een andere methodiek werd gebruikt dan bij de voedselconsumptiepeiling 2007-2010 is het niet goed mogelijk beide studies met elkaar te vergelijken. De actuele gegevens kunnen worden gebruikt als ondersteuning van beleid op het gebied van gezonde voeding en veilig voedsel, om het voedingsmiddelenaanbod te verbeteren, bij voedingsvoorlichting en binnen het voedingsonderzoek.
Re: Veel Nederlanders laten gezonde voeding staan
Als ik zie wat je zou moeten eten volgens de richtlijnen dan zou ik niet weten waar ik het moet laten. 200 gram groenten vind ik best wel veel. Zoveel krijg ik geeneens op.
En ook de fruitrichtlijn: 2 stuks fruit per persoon per dag. Voor een gemiddeld gezin is dat een krat appels per week.
En ook de fruitrichtlijn: 2 stuks fruit per persoon per dag. Voor een gemiddeld gezin is dat een krat appels per week.
Gezond eten is duur, dus niet voor iedereen te betalen
Appels kosten dan ook echt de hoofdprijs.GJvdZ schreef:En ook de fruitrichtlijn: 2 stuks fruit per persoon per dag. Voor een gemiddeld gezin is dat een krat appels per week.
Goedkoop zijn ze niet.
Bij de warme maaltijd is vaak de verhouding tussen aardappelen/pasta/rijst, vlees en groente uit verhouding. Groente zouden de meeste plaats moeten nemen. Neem je minder aardappelen/pasta/rijst, dan kun je logischerwijs meer groente opscheppen. Voordeel voor mensen die te zwaar zijn is dat de energiedichtheid van de maaltijd afneemt en de verzadiging toeneemt.200 gram groenten vind ik best wel veel. Zoveel krijg ik geeneens op.
Dat hoeft niet wanneer je verstandige keuzes maakt en weet waar je op kunt letten. Bovendien neem je dan fruit in plaats van iets anders. Repen, koeken, snoep, chips, cake etc zijn ook niet voor niets. Volgens de consumptiepeiling is de inname daarvan hoger dan die van fruit, noten en olijven bij elkaar.Gezond eten is duur, dus niet voor iedereen te betalen
Een gezonde voeding hoeft niet meer te kosten
- Ga terug naar de basis. Bereide producten en kant-en-klare maaltijden zijn doorgaans duurder dan de basisvoedingsmiddelen. Zelf aardappelen schillen en bereiden is goedkoper dan bijvoorbeeld pureepoeders. Wanneer je met basisproducten aan de slag gaat, bepaal je bovendien zelf welke kruiden je gebruikt, of je er al dan niet een weinig zout aan toevoegt, welke en hoeveel vetstoffen je aanwendt enz. Wie minder uitgeeft aan kant-en-klaarmaaltijden en allerhande hapklare snacks kan meer uitgeven aan verse producten zoals groenten en fruit.
- Een gezonde voeding vraagt geen bijzondere culinaire vaardigheden. Er zijn tal van eenvoudige recepten die snel klaar, lekker en goedkoop zijn (2).
- Water is de beste drank. Het kost weinig in vergelijking met allerhande softdrinks en alcoholbevattende dranken.
- Kies groenten en fruit waarvan de aanvoer groot is (seizoensproducten). Dan is de prijs het laagst. Dit zorgt ook automatisch voor variatie. Diepvriesgroenten en groenten in blik passen eveneens in het kader van een goede voeding. Zodra ze door de fabrikant verder zijn toebereid (bv. met roomsaus, op grootmoeders wijze), worden ze echter minder interessant dan de verse soorten omdat er dan meestal vet en extra zout aan is toegevoegd. Dit vertaalt zich meestal ook in een hogere prijs.
- Neem 100 g vlees of vis per dag. Meer is niet nodig. Varieer ook met magere vleessoorten die zeker in kleine porties voor iedereen betaalbaar zijn.
- Merkproducten zijn doorgaans duurder en niet altijd beter van kwaliteit dan de goedkopere producten.
- Producten in speciale vormen en met extra toevoegingen zijn doorgaans duurder terwijl dergelijke extra’s niet altijd meer voedingsstoffen aanbrengen.
- Een evenwichtig samengestelde en gevarieerde voeding levert alle noodzakelijke voedingsstoffen. Verrijkte producten kunnen nuttig zijn voor bepaalde doelgroepen (bv. bejaarden, personen die van een ziekte herstellen) maar zijn niet essentieel voor een goede voeding. Wanneer er vitaminen, mineralen of andere voedingsstoffen aan een voedingsmiddel zijn toegevoegd, moet dit op het etiket zijn aangegeven.
- Maak een weekmenu op. Zo hoef je minder naar de winkel en kom je minder in de verleiding om meer te kopen dan je van plan was. Een goede planning laat ook toe beter te variëren en duurdere menu’s af te wisselen met goedkopere.
- Doe geen boodschappen met een lege maag. De verleiding om zaken te kopen die je niet nodig hebt, is dan groter.
- Maak een boodschappenlijstje waarop je ook de benodigde hoeveelheden noteert en houd je eraan.
- Voorverpakte producten zijn vaak duurder dan wanneer je ze in bulk koopt. Vergelijk altijd de prijs per kilogram of per liter.
- Ga niet in op aanbiedingen alleen omdat ze goedkoper zijn. Wanneer de producten in de aanbieding passen in je weekmenu, zijn ze wel een goed idee.
- Haal niet meer in huis dan nodig is en je kan stockeren in je koelkast. Zo vermijd je dat je vervallen producten moet weggooien.
- Een gezond menu op tafel zetten, betekent niet dat je elke avond opnieuw van nul moet beginnen. Je kan van een bepaald gerecht (bv. een spaghettisaus met veel groenten) meer maken en per portie invriezen. Dit komt van pas wanneer je minder tijd hebt. Correct bewaarde restjes kunnen de volgende dag opnieuw op verschillende manieren worden gecombineerd. Bijvoorbeeld koude aardappelen in een salade met blokjes kaas of ham. Maak soep met een overschot aan verschillende groenten. Maak van vers fruit dat overrijp is een fruitsla of een fruitmoes alvorens de vruchten slecht worden en moeten worden weggegooid.
Bron: http://www.nice-info.be/benl/assets_db/ ... _misIN.pdf
Wat een mooi overzicht van Robjee. Nu eet ik al jaren niks meer dat uit een pakje of zakje komt, ik maak alles zelf, en moet inderdaad helaas concluderen dat dat duurder is. Maar ja, ik ben er qua gezondheid wel heel veel op vooruit gegaan.
En als je toch een verslaving hebt voor zoet? Voorzichtig minderen helpt. Na verloop van tijd taal je er niet meer naar. 'Geen tijd' om te koken is niet nodig; een gezonde maaltijd kan je in 30 minuten op tafel hebben. Websites zat met snelle recepten.
En als je toch een verslaving hebt voor zoet? Voorzichtig minderen helpt. Na verloop van tijd taal je er niet meer naar. 'Geen tijd' om te koken is niet nodig; een gezonde maaltijd kan je in 30 minuten op tafel hebben. Websites zat met snelle recepten.
Dan vind ik het toch raar dat er mensen zijn in mijn omgeving die geen geld hebben voor een gezonde maaltijd maar wel met het gezin naar de mcdrek gaan. Dat is toch zeker ook niet bepaald goedkoop en voor dat geld kunnen heel veel aardappelen, groente en vlees gekocht worden.sephora30 schreef:Gezond eten is duur, dus niet voor iedereen te betalen
Daar heb je gelijk in maar er zijn genoeg gezinnen die niet naar de Mc kunnen gaan maar ook niet dagelijks gezond kunnen eten omdat het gewoon te duur is.Emmy75 schreef:Dan vind ik het toch raar dat er mensen zijn in mijn omgeving die geen geld hebben voor een gezonde maaltijd maar wel met het gezin naar de mcdrek gaan. Dat is toch zeker ook niet bepaald goedkoop en voor dat geld kunnen heel veel aardappelen, groente en vlees gekocht worden.sephora30 schreef:Gezond eten is duur, dus niet voor iedereen te betalen
Voorbeeld:
Een gezin met 2 kinderen kan voor 2 euro op 1 dag eten, kg frites halen die je thuis bakt, doosje frikandellen en men heeft gegeten.
Voor 2 euro kan men geen verse groenten, vlees halen, aardappelen.
Gezond eten moet veel goedkoper worden en ongezond eten duurder.
Zelf eet ik vrij gezond MAAR kom ook niet aan de 'regel' die daar voor
staat, eet geen 200 gr. groenten en eet vaak ook geen 2 stuks fruit per dag.
En wat is nog gezond eigelijk ?
Alles is bespoten, vlees zit vol hormonen en andere rommel.......
staat, eet geen 200 gr. groenten en eet vaak ook geen 2 stuks fruit per dag.
En wat is nog gezond eigelijk ?
Alles is bespoten, vlees zit vol hormonen en andere rommel.......
Dat is niet helemaal een eerlijk rekenvoorbeeld. Om die frites te kunnen bakken moet er wel fritesvet of olie zijn. Bovendien is het uiteindelijk duurkoop omdat een zak van 1kg frites omgerekend veel duurder is dan een zak aardappelen. Aardappelen en groenten kunnen soms ook goedkoop bij de boer aangeschaft worden.Chocomelk schreef:Voorbeeld:
Een gezin met 2 kinderen kan voor 2 euro op 1 dag eten, kg frites halen die je thuis bakt, doosje frikandellen en men heeft gegeten.
Voor 2 euro kan men geen verse groenten, vlees halen, aardappelen.
Gezond eten moet veel goedkoper worden en ongezond eten duurder.
Dat laatste zal er alleen toe leiden dat er een vettaks op de ongezonde producten komt en deze duurder worden. Groenten en vlees zullen in het kader van duurzaam niet goedkoper worden.
Klopt wat je schrijft Emmy maar ik ken werkelijk mensen die op die manier de laatste week van de maand moeten doorkomen.
Een zak aardappelen is ook niet meer goedkoop plus daar moet nog groenten/vlees bij.
Hier in de omgeving kun je nog eieren kopen bij een eierboer maar verders niets meer, geen aardappelen, geen groente.
Een km of 10 verderop wel maar ga daar maar heen op je fietsje, die mensen hebben meestal ook geen auto.
Een zak aardappelen is ook niet meer goedkoop plus daar moet nog groenten/vlees bij.
Hier in de omgeving kun je nog eieren kopen bij een eierboer maar verders niets meer, geen aardappelen, geen groente.
Een km of 10 verderop wel maar ga daar maar heen op je fietsje, die mensen hebben meestal ook geen auto.
Oh dat geloof ik best, maarja deze mensen zouden misschien ook kunnen voorzorgen voor dat laatste weekje van de maand. Zoals in het stukje van robjee te lezen is. Koop in de eerste weken dan net een grotere hoeveelheid van iets en vries de rest in voor een 2de maaltijd. Daardoor is het vaak ook goedkoper in aanschaf. Maak een groentesoep met restjes groente en doe er een plak brood bij of handje rijst in en je hebt een goed gevulde en vullende soep enz. Mogelijkheden genoeg maar vergt wel wat nadenken.Chocomelk schreef:Klopt wat je schrijft Emmy maar ik ken werkelijk mensen die op die manier de laatste week van de maand moeten doorkomen.
Uiteindelijk over het hele jaar genomen blijft het duurder om dan een maar een zak frites te kopen. Een zak aardappelen is per saldo goedkoper en daarvan kan men ook frites snijden.
2 stuks fruit probeer ik wel te halen.
Voor de rest eet ik denk ik 2/3 aardappel, een stuk vlees en naar schatting 6 eetlepels groente. Geen flauw idee of dat 200 gram is.
Wij eten thuis ( 2 volwassenen, 2 kinderen ) denk ik per dag zo'n 4/5 euro per dag als ik een ruwe schatting maak. Ongeveer een euro ( of heel iets meer ) per persoon. Over het algemeen valt dat nog wel mee.
Vaak eten wij verse groenten en mochten we toch groenten uit pot eten, dan is het altijd HAK. Gewoon omdat die lekkerder zijn.
Vermoedelijk kom wij aardig in de buurt van de regel of doen we het in elk geval redelijk gezond allemaal.
Voor de rest eet ik denk ik 2/3 aardappel, een stuk vlees en naar schatting 6 eetlepels groente. Geen flauw idee of dat 200 gram is.
Wij eten thuis ( 2 volwassenen, 2 kinderen ) denk ik per dag zo'n 4/5 euro per dag als ik een ruwe schatting maak. Ongeveer een euro ( of heel iets meer ) per persoon. Over het algemeen valt dat nog wel mee.
Vaak eten wij verse groenten en mochten we toch groenten uit pot eten, dan is het altijd HAK. Gewoon omdat die lekkerder zijn.
Vermoedelijk kom wij aardig in de buurt van de regel of doen we het in elk geval redelijk gezond allemaal.
goeiegrutten je zit wel over de 200 gram heennaar schatting 6 eetlepels groente
hoe krijg je zoveel naar binnen?
Door je mondciske schreef:
hoe krijg je zoveel naar binnen?
Ik heb niet over de kosten maar over de gigantische hoeveelheid die je iedere week in huis moet halen om aan die richtlijn te voldoen.Daan_1978 schreef:Appels kosten dan ook echt de hoofdprijs.GJvdZ schreef:En ook de fruitrichtlijn: 2 stuks fruit per persoon per dag. Voor een gemiddeld gezin is dat een krat appels per week.
appels kosten helemaal niet zo veel, groeten is ook te doen , ook voor mensen met een laag inkomen zo duur is dat niet.
Wat eet je dan voor een vlees ?Daan_1978 schreef:2 stuks fruit probeer ik wel te halen.
Van Felix nog wel, zijn wel goedkopere merken hoor.Bakvis Arie schreef:Ik vermoed kattenvoer dat eten wij 2 keer per week van Felix anders is het niet te betalen.
Eet smakelijk.