Bij ons in de buurt gebruiken ze het FISH systeem vaker.dat heet FIFO First In First Out.. dat doet elke normale winkel en horeca onderneming..
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!
-
Re: Voorkom voedselverspilling: laat houdbaarheidsdatum weg!
-
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, thuis ook. Toch?Remster schreef:Dat is een volkomen logisch systeem dat fifo (first in first out) genoemd wordt en overal wordt toegepast.denk overigens dat de meeste supermarkten dat doen
-
ik ookseconds-out schreef:o ja? Het is inderdaad wel handig..manondoris schreef:wat ik ook goed vind is dat de meeste winkels nu een 35% korting sticker plakken op spullen tegen de datum aan ! alleen mag het van mij wel 50% worden. ik zelf neem geregeld wel iets mee met zon sticker .
Als ik zo n afprijssticker op de haring ziet zitten, loop ik er met een grote boog omheen..
bij haring loop ik hoe dan ook om.. koop mn vis zo vers mogelijk om daarna in de oven te bakken (rauwe vis bleeeh)
als ik voor avond eten vlees nodig heb wil ik best wel zo'n 35% pakketje meenemen niks mis mee (en ik heb hele gevoelige darmen wat dat betreft) nooit ziek van geworden.
overigens wat je ook vaak ziet is bij producten die tegen de datum aanzitten dat die aan de voedselbank gegeven wordt dus helemaal vernietigd wordt het niet..
als ik voor avond eten vlees nodig heb wil ik best wel zo'n 35% pakketje meenemen niks mis mee (en ik heb hele gevoelige darmen wat dat betreft) nooit ziek van geworden.
overigens wat je ook vaak ziet is bij producten die tegen de datum aanzitten dat die aan de voedselbank gegeven wordt dus helemaal vernietigd wordt het niet..
Ik heb laatst n moot zalm gekocht met 35% erop,was toch écht niks mis mee hoor
In het Verenigd Koninkrijk staat er vaak ook niet op "tenminste houdbaar tot", maar "Best before".
Dat is dus geen houdbaarheidsdatum, maar een datum wanneer het het lekkerst is.
Dat is dus geen houdbaarheidsdatum, maar een datum wanneer het het lekkerst is.
Dat is het dan dus precies: niet bedorven, maar wel minder lekker.Maggi heb ik wel eens per ongeluk 3 jaar ! over de datum gebruikt Het enige afwijkende was dat ik er meer in moest gooien dan van de nieuwe fles.
Eet maar eens macaroni een dag, een week of een maand over de datum, krijg je echt geen voedselvergiftiging van.Dan zijn er mensen die zeggen ja dat kun je nog best eten/drinken als
het een paar dagen over de datum is, als dat zo zou zijn dan zou
er wel een andere datum op staan.
Geen behoefte aan voedselvergiftiging
heb zelfs in mn studententijd macaroni op waar de datum al over een jaar was.. was nog een dichte zak was droog gebleven niks aan de hand..SJZ schreef:Eet maar eens macaroni een dag, een week of een maand over de datum, krijg je echt geen voedselvergiftiging van.
leef nog en ik ben er 1 met een gevoelige darmstelsel... nergens last van gehad..
daarom zei ik eerder al.. dat je gewoon per geval moet kijken droge pasta is lang houdbaar..
Inmiddels denkt zelfs het Voedingscentrum hier anders oversephora30 schreef:Het gaat niet alleen om de veiligheid van een product, ook de smaak/structuur kan na verloop van tijd veranderen (lees minder lekker worden). Ik vind die houdbaarheidsdatum prima, lekker erop laten
zie: http://www.telegraaf.nl/overgeld/consum ... ig___.html
Ik hou me wel aan de houdbaarheidsdatum en wat andere doen
moeten ze zelf weten, ik hou niet van voedselvergiftiging.
Chocomelk schreef:Ik hou me wel aan de houdbaarheidsdatum en wat andere doen
Dat loop je niet zo gauw op hoor
Als het nog goed is , dan eet ik het gewoon.
Belangrijk in deze discussie is om een duidelijk verschil te maken tussen de TGT-datum en de THT-datum. Nu lijkt het alsof deze door sommige hetzelfde geïnterpreteerd worden. De TGT (te gebruiken tot) is van toepassing op bederfelijke producten. Na deze datum kunnen producten bederven (groei van bacteriën en/of schimmels) waar mensen ziek van kunnen worden. Na deze datum is in het algemeen het advies dan ook om het product niet meer te eten.
De THT-datum staat op langer houdbare producten en geeft niet de datum aan waarna de producten bederven, maar waarna mogelijk de kwaliteit achteruit is gegaan. Het argument om na de THT-datum producten weg te gooien omdat je anders ziek van zou kunnen worden is niet juist. Door het soort voedingsmiddel, sterrilisatie, onttrekken van vocht en andere conserveringsmethode is er niet snel sprake van bederf.
Een ander punt is dat de THT-datum "natte vinger" is en veel te krap is. Het is een garantie waarbinnen de fabrikant garandeert dat het product een goede kwaliteit heeft. Na deze datum trekt de fabrikant zijn handen van deze verantwoordelijkheid af. Een gevolg is dat winkeliers dit voorbeeld volgen en producten op (en vaker voor) de THT-datum uit de winkel halen. Ze willen die verantwoordelijk namelijk niet van producenten overnemen.
Zoals eerder is genoemd dient de THT-datum ook om de verkoop te bevorderen. En het helpt, gezien het aantal mensen dat producten na de THT-datum direct weggooit. Alsof een product na één jaar of meer binnen één dag van "veilig" naar "onveilig" verandert.
Uit de uitzending van Zembla blijkt ook dat winkelaars aan de producent vragen om de THT-datum te vervroegen om het product een "verse" uitstraling te geven en in de koeling te kunnen plaatsen. Daar is de consument niet bij gebaat.
Mensen vertrouwen steeds meer en vaker op hapklare informatie waardoor ze zelf niet meer na hoeven te denken. Denk aan gezondheidsclaims en voedingslogo's en ook nu de THT-data. Er is geen enkel bewijs dat de meeste producten na de THT-datum enig gevaar vormen voor de gezondheid.
Toch is er ook nog een andere kant. Waarom zou een producent niet zelf een THT-datum mogen bepalen? Op auto's en televisies bepaalt de producent ook zelf de garantietermijn. Dat wil niet zeggen dat na deze periode de producten niet meer bruikbaar zouden zijn.
De THT-datum staat op langer houdbare producten en geeft niet de datum aan waarna de producten bederven, maar waarna mogelijk de kwaliteit achteruit is gegaan. Het argument om na de THT-datum producten weg te gooien omdat je anders ziek van zou kunnen worden is niet juist. Door het soort voedingsmiddel, sterrilisatie, onttrekken van vocht en andere conserveringsmethode is er niet snel sprake van bederf.
Een ander punt is dat de THT-datum "natte vinger" is en veel te krap is. Het is een garantie waarbinnen de fabrikant garandeert dat het product een goede kwaliteit heeft. Na deze datum trekt de fabrikant zijn handen van deze verantwoordelijkheid af. Een gevolg is dat winkeliers dit voorbeeld volgen en producten op (en vaker voor) de THT-datum uit de winkel halen. Ze willen die verantwoordelijk namelijk niet van producenten overnemen.
Zoals eerder is genoemd dient de THT-datum ook om de verkoop te bevorderen. En het helpt, gezien het aantal mensen dat producten na de THT-datum direct weggooit. Alsof een product na één jaar of meer binnen één dag van "veilig" naar "onveilig" verandert.
Uit de uitzending van Zembla blijkt ook dat winkelaars aan de producent vragen om de THT-datum te vervroegen om het product een "verse" uitstraling te geven en in de koeling te kunnen plaatsen. Daar is de consument niet bij gebaat.
Mensen vertrouwen steeds meer en vaker op hapklare informatie waardoor ze zelf niet meer na hoeven te denken. Denk aan gezondheidsclaims en voedingslogo's en ook nu de THT-data. Er is geen enkel bewijs dat de meeste producten na de THT-datum enig gevaar vormen voor de gezondheid.
Toch is er ook nog een andere kant. Waarom zou een producent niet zelf een THT-datum mogen bepalen? Op auto's en televisies bepaalt de producent ook zelf de garantietermijn. Dat wil niet zeggen dat na deze periode de producten niet meer bruikbaar zouden zijn.
- - Eén oplossing is dat mensen de THT-datum hetzelfde interpreteren als een garantietermijn en daarna hun zintuigen gebruiken.
- - Een andere oplossing is om de THT-datum minder vrijblijvend te maken en dat deze onderbouwd moet kunnen worden. Gevolg hiervan zal zijn dat de THT-datum veel ruimer zal zijn.
- - En natuurlijk zou je de THT-datum helemaal weg kunnen laten. Maar of dat nu zo verstandig is betwijfel ik. Een THT-datum heeft namelijk wel een functie, hoewel deze twee op dit moment niet met elkaar overeenkomen.
Een slecht idee, bij droge kruidenierswaren staan de nieuwe verpakkingen altijd vooraan. Fifo vullen is veel te duur dus die datum is alleen maar handig.
Goed om te weten dat dit idee uit Engeland komt, daar nemen ze het meestal niet zo nauw met dit soort dingen denk aan BSE en hun slappe chocolade.
Goed om te weten dat dit idee uit Engeland komt, daar nemen ze het meestal niet zo nauw met dit soort dingen denk aan BSE en hun slappe chocolade.
Laatst gewijzigd door berend12 op 11 mar 2012 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dat klopt wel , maar het is in de meeste winkels niet toegestaan om een blik, fles of pak te openen en je zintuigen te gebruiken om te testen of het product nog goed is.Eén oplossing is dat mensen de THT-datum hetzelfde interpreteren als een garantietermijn en daarna hun zintuigen gebruiken.
Je zal toch eerst het artikel moeten kopen en pas thuis bemerken dat het niet meer houdbaar is. En dan is het wel weer een hoop gedoe om naar de winkel terug te gaan en te reclameren.
Pak daarom zelf altijd het product met de hoogste THT datum.
Ik ook. Als ik me goed herinner was het idd jaren geleden ook 50%, in ieder geval meer dan de 35% van nu.manondoris schreef:wat ik ook goed vind is dat de meeste winkels nu een 35% korting sticker plakken op spullen tegen de datum aan ! alleen mag het van mij wel 50% worden. ik zelf neem geregeld wel iets mee met zon sticker .
Nu we het toch over AH hebben, het valt me wel op dat hun vers producten vaak minder lang bewaard kunnen worden dan andere winkelketens. Ik tref zelden een pak melk aan bijvoorbeeld wat langer dan een week bewaard kan worden. Ook voor vlees, vis of yoghert gaat dit op. Dat is geen toeval maar bijna altijd, tenminste wel in mijn vaste winkel. Terwijl dezelfde melk bij de Aldi vaak 14 dagen bewaard kan worden.
De ene winkel heeft het drukker dan de andere winkel grun.
Zelfs bij een drukke winkel is wel eens iets flink over de datum. Laat staan bij een winkel die het niet zo druk heeft. Dan zijn het meestal artikelen die niet zo hard lopen omdat ze te duur zijn. Als je veel soorten toetjes verkoopt zoals AH dan zijn er altijd wel 2 of 3 die ze niet goed verkopen. Aldi heeft een veel kleiner assortiment.
Zo is er bij ons een nieuwe supermarkt gekomen die niet zo goed loopt, dan moet je wel eens op de datum letten anders koop je iets dat meer dan een jaar in de winkel gelegen heeft.
Zelfs bij een drukke winkel is wel eens iets flink over de datum. Laat staan bij een winkel die het niet zo druk heeft. Dan zijn het meestal artikelen die niet zo hard lopen omdat ze te duur zijn. Als je veel soorten toetjes verkoopt zoals AH dan zijn er altijd wel 2 of 3 die ze niet goed verkopen. Aldi heeft een veel kleiner assortiment.
Zo is er bij ons een nieuwe supermarkt gekomen die niet zo goed loopt, dan moet je wel eens op de datum letten anders koop je iets dat meer dan een jaar in de winkel gelegen heeft.
Als ik een product koop is het meestal niet de bedoeling dat het jaren in de kast staat. Ik zoek dan ook niet naar de hoogste THT datum.
Producten met een TGT datum (bijv. diverse zuivelproducten) worden ook enkele dagen na die datum, hier nog geconsumeerd.
(aangebroken pak karnmelk of i.d.) Als zoiets niet meer goed is, zie en ruik je dat vrij snel.
Producten met een TGT datum (bijv. diverse zuivelproducten) worden ook enkele dagen na die datum, hier nog geconsumeerd.
(aangebroken pak karnmelk of i.d.) Als zoiets niet meer goed is, zie en ruik je dat vrij snel.
Zelfs producten met een Tgt datum kunnen voor de datum allang bedorven zijn.
Ik kocht eens een haring en die was volgens de verpakking nog 2 dagen houdbaar. Echter ik opende de verpakking en t stonk echt zo erg.
Heb deze terug gebracht en mn geld terug gekregen, de kassiere wou niet eens ff ruiken.
Sommige producten kun je echter wel nog gebruiken na de THT denk aan macaroni of ander droge deegwaren.
Maar met verse producten ben ik heel voorzichtig mn neus is een goede begeleider.
Ik kocht eens een haring en die was volgens de verpakking nog 2 dagen houdbaar. Echter ik opende de verpakking en t stonk echt zo erg.
Heb deze terug gebracht en mn geld terug gekregen, de kassiere wou niet eens ff ruiken.
Sommige producten kun je echter wel nog gebruiken na de THT denk aan macaroni of ander droge deegwaren.
Maar met verse producten ben ik heel voorzichtig mn neus is een goede begeleider.
-
@Mousy
Dat zal dan vooral van toepassing zijn op stukjes kaasMaar met verse producten ben ik heel voorzichtig mn neus is een goede begeleider.
Trouwens nog iets over kaas met schimmel, de meeste mensen snijden de schimmel weg en eten het vervolgesn vrolijk verder op.
Ik wil geen kaas waar schimmel op heeft gezeten ik heb microbiologie gedaan vroeger op school en de schimmeldraden (soort wortels) van de schimmel die op de korst zit, zitten door de hele kaas heen. Eet smakelijk.
(en nee heb t niet over schimmelkaasje zoals brie)