Speedy123 schreef: ↑22 feb 2025 16:47
Het gaat om de handhaving. Blue Band weet heel goed dat termen als roomboter, boter, room, melk beschermt zijn binnen de EU en niet gebruik mogen worden als er geen room of melk in het product zit.
Dus zoekt Blue Band continue nieuwe grenzen, er staat roomb
eter, dat is iets heel anders dan roomboter zeggen ze dan.
Of er staat in op de verpakking Finesse en dan in hele kleine lettertjes 'te gebruiken als' gevolgd door vetgedrukt 'KOKSROOM' in hele grote letters.
Blue Band wacht gewoon op de rechtszaken, die ze ook altijd verliezen maar tegen minimale kosten voeren en zo lang mogelijk rekken. Daarna passen ze de verpakking een beetje aan en begint het spel opnieuw. Nieuw: Roamboter. Of nieuw Koksroam! En dan begint het hele spel weer opnieuw.
Allemaal gericht op de extra omzet. Want roomboter en room klinken luxe, het zit in de duurdere luxe producten. In goedkope producten zit margarine of een andere vetsoort. En de supermarkt werkt er graag aan mee, zet hun producten in ruil voor de extra marge express naast de gewone roomboter of koksroom.
Het gaat om de prijs van de ingrediënten en wat de consument van een ingrediënt mag verwachten. Onverzadigd vet is stukken gezonder dan verzadigd vet. Ik eet graag zalm en avocado op aanraden van mijn huisarts. Goed voor mijn gezondheid zegt die. Dus als ik bewust een product met veel avocado erin koop, dan verwacht ik dat dat er ook inzit en niet vervangen is door een chemische verzadigde vetzuur met wat groene kleurstof en chemische smaakstoffen die juist slecht voor me is.
Er is zoveel aandacht gegeven aan verzadigd vet, de meeste mensen willen het niet meer eten. Maar het is echt heel veel goedkoper dan onverzadigde vetzuren. Dus stoppen fabrikanten het stiekem in de producten en laten ze de koper denken dat er gezonder vet inzit.
Dat is waar het om gaat, eerlijke etiketten zodat de consument erop kan vertrouwen dat hij krijgt wat hij denkt te kopen zonder zich door allemaal termen op het etiket te moeten wurmen die alleen maar trachten te verhullen wat er nu daadwerkelijk in het product zit.