LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 3 weken na bestelling incasso

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Yayo

3 weken na bestelling incasso

Ongelezen bericht door Yayo »

Goedemorgen,
Ik heb bij Tramontana een t-shirt besteld op 29 maart. Bestelling ontvangen op 5 april. Shirt was €10,00 goedkoper dan in de winkel daarom bij hun besteld. Zichttermijn is 2 weken dus lijkt mij dat de betalingsverplichting vanaf dan geld. Dat is dus 19 april. Er zat een factuur bij het shirt maar zonder verdere gegevens wat betreft bankrekeningnummer. Dus het even afgewacht of er wat zou komen via de post of eventueel mail. Ondertussen een week verder en ik ga op de site van Tramontana kijken maar ook daar niks te vinden dus ik stuur een bericht naar de klantenservice met verzoek om het rekeningnummer zodat ik het shirt kan betalen. Geen reactie totdat ik, tot mijn grote schrik maar ook overdonderd door deze handeling, een sms kreeg met de mededeling dat incassotraject?? werd gestart. Na 3 weken incasso zonder enige gehoor van hun kant. Geen brief, geen mail of telefoontje....uiterst ongehoord maar ook zeer cru om een sms te sturen naar een nieuwe klant. Het is toch normaal als je niet betaald om eerst een herinnering te sturen en betaald men nog niet een aanmaning en dan volgt toch pas de incasso dacht ik zo. Gisteren betaald omdat ik zaterdag een brief van MultiFactor( het incassobureau die Tramontana hier op gezet heeft) waar ik eindelijk een bankrekeningnummer zag staan. Bellen heb ik niet gedaan omdat een gesprek op kon lopen tot €10,- (??). Is Tramontana zo bang dat klanten niet betalen dat er gelijk grof geschut en extra geld gehaald moet worden. Uiterst onbeschoft.

mh73

Re: 3 weken na bestelling incasso

Ongelezen bericht door mh73 »

Eeeeh, Multifactor is het bedrijf dat voor hun de afhandeling van het achteraf betalen verzorgt. Het staat gewoon op hun website onder het kopje 'betalen'. Je zou een digitale factuur moeten krijgen. Is die niet toevallig in de spambox verdwenen? En de herinnering misschien ook?

Hoe het bij deze webshop zit weet ik niet, maar in het algemeen is het een misvatting dat je pas ná het verlopen van de zichttermijn hoeft te betalen. Tijdens de zichttermijn kun je beslissen of je het product houdt, of wilt ruilen. Je kunt de koop dan eventueel ontbinden, waarna je je geld terug krijgt.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

MichielFRL schreef:Aanvulling op mh73
Achteraf betalen: we kunnen ons natuurlijk voorstellen dat je eerst graag de artikelen wilt bekijken voor je betaald. Je kunt daarom ook voor de optie Betaal na Ontvangst kiezen. Hiervoor kan je bestelling echter niet lager dan € 15,- zijn en niet hoger dan € 300,-. Je ontvangt dan na levering via de email een digitale acceptgiro van Multifactor. Deze partij zal voor Tramontana de verdere afhandeling van de betaling verzorgen. Op deze betalingen zijn de algemene voorwaarden van MultiFactor van toepassing.
Eerst lezen voordat je (TS) op knopjes drukt.
welke knopjes? !!!!!!!!!!

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Bijvoorbeeld de "bestel nu" knop of de 'koop nu' knop.

Yayo

Goedenavond,
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb inderdaad betalen na ontvangst gedaan. Ik heb de regels niet gelezen maar moest dus direct betalen. Misvatting van mij dus. Dus betaald. Echter dat geld kwam terug onder het mom ...betalingskenmerk klopt niet. Die klopte wel dus ik heb het weer naar hun terug gestort en daarna niets meer gehoord. Is nu goed dacht ik maar nee op 23 mei komt er een brief van CIB (centraal invorderings bureau) met €40,- extra kosten voor het niet betalen terwijl dat al gebeurd was. Ik heb ze opgebeld en gezegd dat het betaald was. E-mail naar CIB gestuurd met betalingsbewijs en zij zouden zorgen dat het in orde kwam. Krijg ik tot mijn verbazing vanmorgen weer een brief van CIB met mededeling dat Multifactor mij diverse malen gesommeerd zou hebben om te betalen maar het enige wat ik heb is een brief van 3 mei. Naar Tramontana en Multifactor heb ik 2x een mail gestuurd maar van beide partijen geen gehoor. Nu moet ik €84,13 per direct betalen (dus het t-shirt kost mij nu dus €128,03 ) anders komt de deurwaarder en word ik geregistreerd als negatief (totaal nieuw voor mij want ik betaal altijd netjes) zodat ik in de toekomst uitgesloten wordt voor aankopen, leningen en/of hypotheken. Hoe ver gaat dit voor een t-shirt die ik een week te laat betaald heb. In ongewenste e-mails komt weinig dus kans dat ik het over het hoofd zie is klein maar kan uiteraard gebeuren maar meerdere keren lijkt me sterk.Ik ga nu die €84,13 betalen en maandag meteen weer bellen (dat gaat flink geld kosten met mob) want waarom heeft Multifactor niet nog een brief gestuurd of mij gebeld maar direct CIB er op gezet terwijl daar gezegd werd dat ze het uitzoeken en oplossen nadat ik mijn verhaal verteld had. Ergens is er iets heel erg mis gegaan maar wat? Dit is gewoon een drama en geen lol meer aan om het t-shirt te dragen want ik dacht €10,- goedkoper uit te zijn maar ondertussen dus €84,13 duurder.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als je gewoon betaald hebt , lijkt het me onzin om nog een keer deze 83 euro extra te over te maken. Ik zou wel mijn bankafschriften goed doornemen, om te zien of het bedrag niet nog een tweede keer is teruggestort. Is dat niet het geval , dan zou ik ze per e-mail nog een keer het betalingsbewijs opsturen en verzoeken om hun administratie op orde te brengen. Tevens aangeven dat je niet meer op hun incasso's gaat reageren.

Een negatieve registratie voor de dit bedrijf zou kunnen ( ik neem toch aan dat je hier niks meer wilt kopen), maar een BKR-registratie en bezoek van de deurwaarder is pure bangmakerij.

Nederland is nog altijd een rechtsstaat en een deurwaarder kan niks zonder een gerechtelijk vonnis. Een rechter zal je niet veroordelen als je kunt laten zien dat je gewoon betaald hebt.

BKR registratie is voor leningen en niet voor een losse rekening waarover een dispuut loopt, en ook hier zullen ze bot vangen .

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Yayo schreef:Ik heb de regels niet gelezen maar moest dus direct betalen. Misvatting van mij dus.
Hier ging het dus al fout. Kan het zijn dat je meer dingen niet gelezen hebt? De eerste herinnering bijvoorbeeld? Tegenwoordig gaat dat zo ontzettend rap: de betalingstermijn is nog geen 5 minuten verstreken of de herinnering zit al in de mailbox.

Heb je wel je eigen (correcte) mailadres opgegeven tijdens de bestelling, of een ander?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Alleen in de FAQ staat dat de algemene voorwaarden van MultiFactor van toepassing zijn. Hoewel deze voorwaarden niet op de juiste manier van toepassing zijn verklaart, zijn deze (op dit punt) gunstiger dan de wet. De wet gaat er namelijk vanuit dat partijen gelijk moeten over steken: u moet betalen op het moment dat u de goeden in ontvangst krijg.
art. 7 lid 1 AV MultiFactor schreef:Het voor uw aankopen verschuldigde bedrag dient binnen een termijn van 14 dagen na factuurdatum geheel, zonder enige aftrek of verrekening door MultiFactor B.V. ontvangen te zijn, tenzij schriftelijk een andere termijn met u is overeengekomen.
U heeft dus 14 om te betalen. Ik zie daar niets mis mee.
art. 7 lid 2 AV MultiFactor schreef:Als u het verschuldigde bedrag niet binnen de in lid 1 genoemde termijn betaalt, is het verschuldigde bedrag direct opeisbaar en bent u zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. MultiFactor B.V. stuurt u een e-mailbericht om u te wijzen op overschrijding van de betalingstermijn en verzoekt u het verschuldigde bedrag aan MultiFactor te voldoen.
art. 7 lid 3 AV MultiFactor schreef:Indien u aan deze herinnering geen gehoor geeft, zal u een derde herinnering van MultiFactor B.V. per e-mail ontvangen. Het verschuldigde bedrag zal opgehoogd worden met € 7.50 administratiekosten. Wanneer u ook aan deze herinnering geen gehoor geeft, zal MultiFactor B.V. u een sommatie sturen. De administratiekosten worden nogmaals worden verhoogd met €12.50, in totaal bedraagt dit €20,-.
U heeft dus 14 dagen de tijd. Daarna krijg u nog een herinnering . De betalingstermijn voor deze herinnering moet 14 dagen zijn en in gaan vanaf de dag na ontvangst. Hoewel het mogelijk is dat MultiFactor dit fout doet, heeft u zo bijna een maand om tot betaling over te gaan.

witte angora

Yayo schreef:Bestelling ontvangen op 5 april.
Het is nu 5 juni, dus we zijn twee maanden verder na het ontvangen van de bestelling. Dus ik vermoed dat er dus inderdaad wel meer actie is ondernomen van de kant van de incasseerder. En het zou me niks verbazen als hier niet het hele verhaal wordt verteld. Maar dat laatste is een aanname natuurlijk.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Yayo schreef:Ik heb inderdaad betalen na ontvangst gedaan. Ik heb de regels niet gelezen maar moest dus direct betalen. Misvatting van mij dus. Dus betaald. Echter dat geld kwam terug onder het mom ...betalingskenmerk klopt niet. Die klopte wel dus ik heb het weer naar hun terug gestort en daarna niets meer gehoord.
Voor de laatste 2 posters. Lezen jullie de berichten wel? TS heeft immers allang betaald

witte angora

Jawel, ik lees, en ik lees ook dat er volgens dat bedrijf niet betaald is.

Niet gek als het geld de eerste keer teruggestort wordt omdat het betalingskenmerk niet klopt, en het geld met hetzelfde betalingskenmerk nóg een keer naar dat bedrijf wordt gestuurd. Dan klopt dat betalingskenmerk nog steeds niet.

Ik heb nog steeds het vermoeden dat de topicstarter een verkeerd mailadres heeft ingevoerd of op een andere manier verkeerde informatie heeft gegeven. Maar ik heb ook het idee dat hier niet alle informatie gegeven wordt. Nu moet de topicstarter 84,13 betalen, maar het totale bedrag is 128,03. Rara?

Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen zijn dat hij een aanmaning heeft gehad voor shirt plus administratiekosten, en bij zichzelf dacht: 'laat ik maar even snel dat shirt betalen, dan hoef ik die administratiekosten niet te dokken' Dan is het T-shirt inderdaad betaald, maar staat er nog steeds een vordering open, namelijk de administratiekosten.

Daarom schreef ik al eerder dat het me niet zou verbazen als niet het hele verhaal wordt verteld.

Yayo

Gm, het betalingskenmerk klopte wel maar ze hebben het 3de week van mei weer op mijn rekening gestort wat vanmorgen door CIB werd verteld. Beide partijen had ik een e-mail gestuurd zonder reactie dus maar ik zag op de factuur van 5 april dat mijn e-mail niet klopt waar de mevrouw van Multifactor op wees. Afijn lekker stom van mijzelf maar omdat ze het wist hadden ze mij er op kunnen wijzen want de (nooit verkregen)correspondentie liep gelijktijdig. Btw waarom zou ik het hele verhaal niet vertellen. 9 mei heb ik betaald door op de site van Tramontana het bankreknr op te zoeken want ik hoorde maar niks De e-mail klopte niet dus daar ligt de fout. Bij mijzelf dus maar dat ze 28 april dus een e-mail gestuurd hebben, die ik logischerwijs nooit gekregen heb, waar dus al aanmaningskosten op gezet waren (20,-) vind ik ook nogal erg snel na een bestelling. 30 april had ik een e-mail naar Tramontana gestuurd over de gang van zaken. Daarmee kregen ze dus mijn correcte e-mailadres. Multifactor en Tramontana hadden dus beide vanaf dat moment het correcte adres dus blijft het nog opmerkelijk dat ik nooit reacties heb ontvangen.Want ik snap wel dat er na een herinnering en nog eens en dan een aanmaning zoiets als dit uit voortvloeit. Heb het bedrag betaald maar het voelt wel wrang omdat het mijn eigen fout is geweest en dit voor het eerst in mijn leven meemaak dat je een brief krijgt met dreigingen over beslag leggen e.d. En dat voor een t-shirt. Goeie les.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Yayo schreef:dit voor het eerst in mijn leven meemaak dat je een brief krijgt met dreigingen over beslag leggen e.d. En dat voor een t-shirt. Goeie les.
Lijkt me eerder een partij blufpoker van een incassocowboy - want ze zullen echt niet zomaar beslag mogen leggen.
Als u deze correspondentie nog heeft, kunt u natuurlijk altijd een klacht indienen bij het NVI (als ze daar aangesloten zijn dan) - of als je het heel zwart wit zou willen doen, aangifte van bedreiging (ze dreigen met dingen die ze niet kunnen/mogen om betaling af te dwingen). Al zal het laatste zinloos zijn, want daar zal niets mee gebeuren.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:
Yayo schreef:Ik heb de regels niet gelezen maar moest dus direct betalen. Misvatting van mij dus.
Hier ging het dus al fout. Kan het zijn dat je meer dingen niet gelezen hebt? De eerste herinnering bijvoorbeeld? Tegenwoordig gaat dat zo ontzettend rap: de betalingstermijn is nog geen 5 minuten verstreken of de herinnering zit al in de mailbox.
Dat is geen betalingsherinnering in de "ouderwetse" zin van het woord (die gestuurd wordt als je te laat betaalt) maar gewoon een manier om duidelijk te maken dat er een rekening klaar staat.

Gesloten