LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Andere geadresseerd op eigen adres
Andere geadresseerd op eigen adres
Vorige week ontvingen wij post gericht aan ons adres maar met een andere naam (steeds dezelde naam). Er kwam een envelop van het NTI, een folder van de ECI en de inmiddels welbekende (ongevraagde) onderbroek van Tono Classics.
Bij de ECI en het NTI dachten we er niet over na en gooiden het meteen bij het oud papier onder het mom van, het zal wel een fout adres zijn. Nu viel het ons wel op dat we al eerder (reclame)post hadden ontvangen met diezelfde naam erop. Toen dachten we er ook niet bij na, gooiden het weg en weten ook niet meer wat toen de verzenders waren. Wel vreemd natuurlijk, dat verschillende bedrijven dezelfde verzendfout maken.
Totdat we het pakketje van Tono ontvingen met de onderbroek. In de brief staat vermeld dat wij zelf de onderbroek hebben besteld (????) en dat in de folder informatie staat over de volgende zending (????). Op de achterkant van de (slecht samengestelde/gekopieerde) brief staan " voordelen als klant bij Tono". Het vreemde hieraan is dat er informatie staat over het bijvoorbeeld retourneren van het pakket maar dat na 1 zin de alinea ophoudt (je ziet dat met kopieren de tekst is afgedekt) en je dus niet weet hoe je het kan retourneren. Dit zelfde geldt voor het kopje waarin staat uitgelegd hoe je kunt aangeven geen zendingen meer te willen ontvangen: "Mocht u geen nieuwe zendingen van Tono Classics..... " en dan houdt de alinea op. Aangezien wij niets besteld hebben noch nergens klant van willen zijn/worden willen we hiervan af.
Op het forum hebben we inmiddels gezien hoe we van Tono af moet komen (pakje retourneren naar een antwoordnummer in Mijdrecht met daarbij een brief dat ik dit niet meer wens te onvangen).
Maar heeft iemand ook ervaring met deze " ongewenste post" cq "spookgeadresseerde" en hoe kunnen we hiervan af komen?
Bij de ECI en het NTI dachten we er niet over na en gooiden het meteen bij het oud papier onder het mom van, het zal wel een fout adres zijn. Nu viel het ons wel op dat we al eerder (reclame)post hadden ontvangen met diezelfde naam erop. Toen dachten we er ook niet bij na, gooiden het weg en weten ook niet meer wat toen de verzenders waren. Wel vreemd natuurlijk, dat verschillende bedrijven dezelfde verzendfout maken.
Totdat we het pakketje van Tono ontvingen met de onderbroek. In de brief staat vermeld dat wij zelf de onderbroek hebben besteld (????) en dat in de folder informatie staat over de volgende zending (????). Op de achterkant van de (slecht samengestelde/gekopieerde) brief staan " voordelen als klant bij Tono". Het vreemde hieraan is dat er informatie staat over het bijvoorbeeld retourneren van het pakket maar dat na 1 zin de alinea ophoudt (je ziet dat met kopieren de tekst is afgedekt) en je dus niet weet hoe je het kan retourneren. Dit zelfde geldt voor het kopje waarin staat uitgelegd hoe je kunt aangeven geen zendingen meer te willen ontvangen: "Mocht u geen nieuwe zendingen van Tono Classics..... " en dan houdt de alinea op. Aangezien wij niets besteld hebben noch nergens klant van willen zijn/worden willen we hiervan af.
Op het forum hebben we inmiddels gezien hoe we van Tono af moet komen (pakje retourneren naar een antwoordnummer in Mijdrecht met daarbij een brief dat ik dit niet meer wens te onvangen).
Maar heeft iemand ook ervaring met deze " ongewenste post" cq "spookgeadresseerde" en hoe kunnen we hiervan af komen?
Re: Andere geadresseerd op eigen adres
Ik zou wel aangeven dat je niets hebt besteld.Alfa36 schreef:Op het forum hebben we inmiddels gezien hoe we van Tono af moet komen (pakje retourneren naar een antwoordnummer in Mijdrecht met daarbij een brief dat ik dit niet meer wens te onvangen).
Als de post duidelijk niet voor u bestemd is kun je twee dingen doen:
Alles negeren en weggooien of retoursturen met de melding : bewoner onbekend.
Blijven ze volharden dan stuur je ze nog één briefje met de melding dat ongevraagde zendingen niet meer worden teruggestuurd, deze zijn nl. gratis en mag je behouden.
Voorwaarde is dan wel dat u kunt aantonen niets besteld te hebben.
Alles negeren en weggooien of retoursturen met de melding : bewoner onbekend.
Blijven ze volharden dan stuur je ze nog één briefje met de melding dat ongevraagde zendingen niet meer worden teruggestuurd, deze zijn nl. gratis en mag je behouden.
Voorwaarde is dan wel dat u kunt aantonen niets besteld te hebben.
Ongevraagde zendingen zijn niet gratis. Als de verkoper het product wilt dan moet u het op hun kosten kunnen terugzenden. U heeft een retentierecht en mag dus wachten totdat u de verzendkosten heeft ontvangen.
Sinds wanneer? Volgens mij is het nog steeds WET die bepaalt dat ik ongevraagde, onbestelde leveringen mag houden.
Als dit zo in de wet zou staan dan had je een punt, maar het staat niet zo in de wet dus heb je geen punt.
toon aan! kennelijk heb je een linkje?
Ik zou het zeker niet terugsturen, maar een mail sturen (als dat kan) of een briefje maar verder helemaal niks doen.
Willen de de onderbroeken terug dan komen ze ze maar lekker ophalen.
Willen de de onderbroeken terug dan komen ze ze maar lekker ophalen.
Een link naar een bepaling die niet bestaat?dhc schreef:toon aan! kennelijk heb je een linkje?
In principe mag je ongevraagde post, in dit geval de Tono onderbroek, gewoon houden. Er lijkt me toch een probleempje en dat is dat het wel uw adres is maar met verkeerde naam. Die uitzondering heb ik niet kunnen vinden. Voor zover ik weet is de wet niet veranderd op ongevraagd toegestuurde artikelen.
Dus, als u moeite zou willen doen, schrijf ze een brief en vraag hen u uit hun adressenbestand te halen daar u nooit zaken met ze gedaan hebt en ook niet van plan dit te gaan doen. Of u de onderbroek of wel of niet houd is aan u. Wettelijk mag het.
Dus, als u moeite zou willen doen, schrijf ze een brief en vraag hen u uit hun adressenbestand te halen daar u nooit zaken met ze gedaan hebt en ook niet van plan dit te gaan doen. Of u de onderbroek of wel of niet houd is aan u. Wettelijk mag het.
Ja hoor: http://www.wetten.nldhc schreef:toon aan! kennelijk heb je een linkje?
Hier staat het niet tussen.
dhc schreef:Blijven ze volharden dan stuur je ze nog één briefje met de melding dat ongevraagde zendingen niet meer worden teruggestuurd, deze zijn nl. gratis en mag je behouden.
dhc schreef:Volgens mij is het nog steeds WET die bepaalt dat ik ongevraagde, onbestelde leveringen mag houden.
Nu jij!dhc schreef:toon aan! kennelijk heb je een linkje?
BW. Artikel 7:7
1. Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied.
2. De toezending aan een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze bestelde zaak met het verzoek tot betaling van een prijs, terugzending of bewaring, is niet toegestaan. Wordt desalniettemin een zaak toegezonden als bedoeld in de eerste volzin, dan is het in lid 1 bepaalde omtrent de bevoegdheid, de zaak om niet te behouden, van overeenkomstige toepassing.
3. Indien de ontvanger in de gevallen, bedoeld in de leden 1–2, de zaak terugzendt, komen de kosten hiervan voor rekening van de verzender.
4. Lid 2 is van overeenkomstige toepassing op het verrichten ten behoeve van een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze opgedragen dienst.
Als je moeite hebt met het begrijpen van dit wetsartikel dan wil ik je nog wel even helpen, je valt als zelfbenoeme quasi-deskundige behoorlijk door de mand....
1. Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied.
2. De toezending aan een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze bestelde zaak met het verzoek tot betaling van een prijs, terugzending of bewaring, is niet toegestaan. Wordt desalniettemin een zaak toegezonden als bedoeld in de eerste volzin, dan is het in lid 1 bepaalde omtrent de bevoegdheid, de zaak om niet te behouden, van overeenkomstige toepassing.
3. Indien de ontvanger in de gevallen, bedoeld in de leden 1–2, de zaak terugzendt, komen de kosten hiervan voor rekening van de verzender.
4. Lid 2 is van overeenkomstige toepassing op het verrichten ten behoeve van een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze opgedragen dienst.
Als je moeite hebt met het begrijpen van dit wetsartikel dan wil ik je nog wel even helpen, je valt als zelfbenoeme quasi-deskundige behoorlijk door de mand....
Deze uitleg ook maar even:
Van de site van consuwijzer.nl
Hebt u ongevraagd producten ontvangen?
Soms stuurt een bedrijf u ongevraagd een product, waarvoor u moet betalen. Volgens de wet is dat verboden.
Hebt u niet om het product gevraagd? Of hebt u geen toestemming gegeven aan het bedrijf om het product op te sturen? Bijvoorbeeld via de telefoon of door een bon op te sturen? Dan bent u niet verplicht om voor het product te betalen. Als het bedrijf wil dat u betaalt, dan moet het bedrijf bewijzen dat u toestemming hebt gegeven.
U mag het product houden, als u dat wilt. Wilt u het toch terugsturen, dan moet het bedrijf de kosten hiervoor betalen.
Let op
Als u het product houdt en hiervoor ook betaalt, dan sluit u een overeenkomst met dat bedrijf. U kunt dan niet meer zomaar van het product af.
Wat moet u doen als u een product ongevraagd toegestuurd krijgt?
Eigenlijk hoeft u niets te doen, als u een product ongevraagd toegestuurd krijgt.
Wilt u toch wat doen? Neem dan contact op met het bedrijf en probeer samen tot een oplossing te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u het bedrijf een brief schrijven.
Wat zet u in uw brief?
Dat u geen overeenkomst hebt met het bedrijf
Dat het ook de reden is waarom u de rekening niet betaalt
Dat het bedrijf moet bewijzen dat u wel een overeenkomst hebt gesloten
En dat u een reactie op uw brief wilt voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u het bedrijf geeft moet redelijk zijn.
Van de site van consuwijzer.nl
Hebt u ongevraagd producten ontvangen?
Soms stuurt een bedrijf u ongevraagd een product, waarvoor u moet betalen. Volgens de wet is dat verboden.
Hebt u niet om het product gevraagd? Of hebt u geen toestemming gegeven aan het bedrijf om het product op te sturen? Bijvoorbeeld via de telefoon of door een bon op te sturen? Dan bent u niet verplicht om voor het product te betalen. Als het bedrijf wil dat u betaalt, dan moet het bedrijf bewijzen dat u toestemming hebt gegeven.
U mag het product houden, als u dat wilt. Wilt u het toch terugsturen, dan moet het bedrijf de kosten hiervoor betalen.
Let op
Als u het product houdt en hiervoor ook betaalt, dan sluit u een overeenkomst met dat bedrijf. U kunt dan niet meer zomaar van het product af.
Wat moet u doen als u een product ongevraagd toegestuurd krijgt?
Eigenlijk hoeft u niets te doen, als u een product ongevraagd toegestuurd krijgt.
Wilt u toch wat doen? Neem dan contact op met het bedrijf en probeer samen tot een oplossing te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u het bedrijf een brief schrijven.
Wat zet u in uw brief?
Dat u geen overeenkomst hebt met het bedrijf
Dat het ook de reden is waarom u de rekening niet betaalt
Dat het bedrijf moet bewijzen dat u wel een overeenkomst hebt gesloten
En dat u een reactie op uw brief wilt voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u het bedrijf geeft moet redelijk zijn.
@dhc: goh inderdaad, ik zat helemaal op de verkeerde plek te kijken (art. 6:193i onder f BW).
No problem.Netjes dat je even reageert itt die prutser die halsstarrig blijft volhouden dat alleen hij gelijk heeft....
Op dezelfde manier ben ik in het bezit gekomen van een uitstekend broodmes. Ongevraagd lag ie in de bus en ongevraagd ben ik dat blijven gebruiken. Leuk, iets gratis krijgen.alfatrion schreef:Als dit zo in de wet zou staan dan had je een punt, maar het staat niet zo in de wet dus heb je geen punt.
Het is wel oppassen daarmee: je moet wel redelijkerwijs kunnen hebben gedacht dat de verkoper jouw iets probeerde aan te smeren, als er een factuur in de doos een factuur op een heel andere naam zit of het is geen duidelijke commerciele zending, dan heb je al snel te maken met onverschuldigde betaling ex art. 6:203 lid 1 BW.
Je schreef eerst ongevraagde zendingen mag je houden, want deze zijn gratis. Echter, in de wet staat dat je ongevraagde, onbestelde leveringen alleen mag houden als je "redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop". Volgens mij zit daar toch een belangrijk verschil tussen wat er in de wet staat en wat jij beweerd.dhc schreef:Als je moeite hebt met het begrijpen van dit wetsartikel dan wil ik je nog wel even helpen, je valt als zelfbenoeme quasi-deskundige behoorlijk door de mand....
Hier is een pakket gestuurd naar iemand die niet woont op het adres van TS. Jij geeft aan dat TS dit pakket mag beschouwen als gratis, maar ik zie met de beste wil van wereld niet in waarom TS zou redelijkerwijze mogen aannemen dat het pakket bedoelt is om hem tot een koop te bewegen, terwijl dat helemaal niet voor hem bestemd is.
Zouden we het schelden achterwege kunnen laten?
Dat is ook het geval als je een ongevraagd en onbesteld pakketje waarbij gedacht moet worden dat het gestuurd wordt ter uitvoering van een overeenkomst omdat er geen factuur bij zit.ArneLH schreef:Het is wel oppassen daarmee: je moet wel redelijkerwijs kunnen hebben gedacht dat de verkoper jouw iets probeerde aan te smeren, als er een factuur in de doos een factuur op een heel andere naam zit of het is geen duidelijke commerciele zending, dan heb je al snel te maken met onverschuldigde betaling ex art. 6:203 lid 1 BW.