LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Andere prijs na bestellen en aanpassen van verzending

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Marv46

Andere prijs na bestellen en aanpassen van verzending

Ongelezen bericht door Marv46 »

Hallo,

N.a.v. het volgende heb ik dit topic opgestart:

24 Juli 2012 heb ik bij Toms.nl een bestelling geplaatst. Deze bestelling was boven de € 100,-, o.a. omdat ik dan geen verzendkosten hoefde te betalen. Deze bestelling heb ik zorgvuldig uitgezocht, gezien ik als student prijsbewust met mijn hobby (modelbouw) bezig wil zijn. Na enkele maanden af en toe op hun website naar het besteloverzicht te hebben gekeken bleken enkele producten nog niet eens bij hun leveranciers besteld te zijn. Ook op dit moment is zelfs één van de negen producten nog steeds gemarkeerd als "Nog te bestellen", waarbij ook één van de producten uit de bestelling verwijderd is omdat deze niet meer leverbaar bleek te zijn. Omdat ik geen haast had met de bestelling, maakt het mij niet uit als het een maandje later komt. Zodoende heb ik ook nog geen actie ondernomen betreffende de bestelling.

Vervolgens heb ik eind december nog een bestelling geplaatst, die qua waarde weer boven de € 100,- uit kwam en dus ook voor gratis verzendkosten uit kwam. Bij deze tweede bestelling heb ik meer gelet op de beschikbaarheid van producten en dus ook producten besteld die zij op voorraad hadden. Erg vlot kreeg ik een mail waarin stond dat drie producten van de tweede bestelling direct op voorraad waren, met het verzoek om het bedrag van deze producten inclusief 6,- euro verzendkosten over te maken. Voor de 6,- euro verzendkosten doe ik ook niet moeilijk, dus ik heb dat bedrag overgemaakt en de drie producten netjes en vlot binnengekregen.

Nu kreeg ik vanochtend een mail dat er twee producten (uit beide bestellingen één) binnen zijn, met wederom het verzoek om de prijs van deze twee producten te betalen inclusief 6,- euro verzendkosten. Daarnaast bleek de prijs van één van de producten gewijzigd te zijn (van € 8,99 naar € 10,99).

Vervolgens heb ik een e-mail gestuurd, waarin ik duidelijk vermeldde dat ik liever langer op de bestelling wacht als er dan meer in een keer verzend kon worden (dit zou immers de tweede maal zijn dat ik verzendkosten zou moeten betalen, terwijl de oorspronkelijke twee bestellingen gratis verzonden zouden worden). Daarnaast heb ik aangegeven dat ik het product waarvan de prijs was gewijzigd alleen voor de oorspronkelijke prijs wil kopen (ik kan dat product immers inclusief verzendkosten goedkoper dan € 10,99 van andere webwinkels bestellen).

In hun reactie geven ze aan dat de prijswijziging gedaan is omdat de fabrikant de prijs duurder zou hebben gemaakt en dat zij hier niets aan kunnen doen. Dit lijkt mij sterk, omdat andere webwinkels het product nog voor de oorspronkelijke prijs verkopen. Daarnaast is naar mijn weten een prijswijziging na bestelling alleen toegestaan als de oorspronkelijke prijs een fout zou zijn geweest, hier is dus geen sprake van.

Daarnaast geven ze aan dat ze bestellingen niet kunnen vasthouden, omdat het nog wel maanden kan duren voordat de overige producten in de bestelling ontvangen van de leverancier.

---------------------------------------------------------

Dit is een onderdeel van hun voorwaarden, waar duidelijk instaat dat het opdelen van verzendingen gebeurt in overleg met de klant:
Mocht u een artikel in uw bestelling hebben die een langere levertijd heeft (b.v. een pre-order) dan houden wij ons het recht voor om gereserveerde artikelen alvast te versturen in overleg.
Standaard houden wij gereserveerde artikelen ongeveer een maand vast.
Het (de) artikel(en) die verlaat zijn sturen wij dan later af (eventueel met uw volgende bestelling).

LET OP: U heeft dan 2x verzendkosten.

Bij zendingen boven 100,= Euro berekenen we geen verzendkosten binnen Nederland bij een franco bestelling.
---------------------------------------------------------

Nu heb ik over bovenstaande enkele vragen:

1. Mag een webwinkel de prijs van een product zomaar veranderen nadat het product is besteld, met als reden dat de leverancier de prijs verhoogt?

2. Mag een webwinkel bestellingen aanpassen (bestellingen samenvoegen en/of opdelen) zonder overeenstemming van de klant, waarbij de verzendkosten anders worden?

ArneLH
Contacteer:

Re: Andere prijs na bestellen en aanpassen van verzending

Ongelezen bericht door ArneLH »

Marv46 schreef:1. Mag een webwinkel de prijs van een product zomaar veranderen nadat het product is besteld, met als reden dat de leverancier de prijs verhoogt?
Nee, in beginsel geldt koop=koop. Dit is slechts anders als de prijs in het aanbod duidelijk onjuist was (€100 voor een nieuwe auto).
Marv46 schreef:2. Mag een webwinkel bestellingen aanpassen (bestellingen samenvoegen en/of opdelen) zonder overeenstemming van de klant, waarbij de verzendkosten anders worden?
Ook bij deze vraag: in beginsel geldt koop=koop. Anders kom je al snel bij handelspraktijken van de zwarte lijst:
art. 6:193g BW schreef:De volgende handelspraktijken zijn onder alle omstandigheden misleidend: (...)
e. producten tegen een genoemde prijs te koop aanbieden zonder dat de handelaar aangeeft dat er een gegrond vermoeden bestaat dat hij deze producten of gelijkwaardige producten niet tegen die prijs kan leveren of door een andere handelaar kan doen leveren gedurende een periode en in hoeveelheden die, rekening houdend met het product, de omvang van de voor het product gevoerde reclame en de aangeboden prijs, redelijk zijn;
f. producten tegen een genoemde prijs te koop aanbieden en vervolgens:
(...)
2°. weigeren een bestelling op te nemen of het product binnen een redelijke termijn te leveren, of

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Een webwinkel mag wel bestellingen samenvoegen en/of opdelen, het kan natuurlijk gebeuren dat iets niet op voorraad is. De rest van de bestelling kan dan gewoon verstuurd worden, eventueel samen met een andere bestelling. Dat de bestelling in meerdere zendingen verstuurd moet worden is wel het risico van de webwinkel, want bij de verkoop is overeengekomen dat verzenden gratis is.
En daar kunnen ze dan wel een leuke bepaling over hebben staan in de voorwaarden, maar volgens mij mag dit niet. Een webwinkel is verplicht voor de koop duidelijkheid te geven over de bijkomende kosten. En op deze manier doen ze dat niet, want ze kunnen elk artikel wel apart op gaan sturen en dan betaal je toch wel heel veel meer aan verzendkosten.

Die prijsverhoging is natuurlijk kolder. Begrijp ik nou goed dat je elke levering afzonderlijk moet betalen? Het is meestal zo dat je bij aankoop betaald, met iDeal of overschrijving, of achteraf betaald, na ontvangst van de goederen. Ook een heel vreemde manier van doen.

Wat ik wel heel vreemd vind is dat er blijkbaar heel veel artikelen niet op voorraad zijn en ook zelfs maanden later nog niet verstuurd zijn naar de klant. Het grappige is dat ZIJ de artikelen maar een maand lang voor je willen reserveren, maar dat JIJ ondertussen al 6 maanden op artikelen uit de eerste bestelling zit te wachten.
Niet klantgericht, vreemde voorwaarden, extra bijkomende kosten en zeer lang wachten op de gekochte artikelen. Niet echt een aanrader lijkt me.

rem4rk4ble

Ongelezen bericht door rem4rk4ble »

Het hier voornoemde is juist. koop = koop en daar heeft de verkoper zich aan te houden.
Wat betreft de verzendingen in deelzending: je betaald in principe voor de kosten die er zijn om de producten naar jou te versturen. Als de verkoper dit in 100x wilt doen moet hij dat zelf weten maar je betaald maar 1 malig verzendkosten. in jouw geval is dit een " korting" en hoef je die niet te betalen. Blijft het hierbovenstaande nog steeds van kracht ;)

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Die prijsverhoging kan echt niet. wat al gezegt word. keep = koop.
En je bestelt iets voor 10 euro,- print de bon uit. dus voor die prijs is het bestelt.
Kan je het niet maken dat ze de prijs verhogen tussentijds.

Twijfel ik wel even over de btw als die veranderd.

En de verzenfkosten. gekke werk, als hun pakjes tussendor willen versturen.
dan moet het ook op kosten avn hun. je betaalt toch al in het begin verzendkosten.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Prijsverhoging mag wel in de volgende gevallen:
-wijzigingen belasting mogen direct doorberekend worden . bijv BTW
-Indien product al lang in bestelling staat , minimaal 3 maanden.

Marv46

Ongelezen bericht door Marv46 »

Bedankt voor de reacties allemaal, na wat contact via de e-mail heb ik het in ieder geval voor elkaar gekregen dat ze de producten die klaar waren om te verzenden nu voor ongeveer een maand vasthouden (dat is wat zij ook in hun voorwaarden hebben staan).

Daarnaast geven ze aan dat ze nog geen informatie hebben over de verzending van enkele producten uit beide bestellingen door hun leverancier, zodoende staat er in het besteloverzicht dat deze nog niet besteld zijn.
16again schreef:Prijsverhoging mag wel in de volgende gevallen:
-wijzigingen belasting mogen direct doorberekend worden . bijv BTW
-Indien product al lang in bestelling staat , minimaal 3 maanden.
Een prijsverhoging als gevolg van een belastingaanpassing lijkt mij logisch, maar dat is in dit geval niet aan de orde. Immers was er één enkel product dat een hogere prijs had gekregen. Als ik vragen mag: waar komen die "minimale 3 maanden" vandaan? Ik neem aan dat daar nog enkele voorwaarden aan zijn gebonden? Anders zou namelijk iedere verkoper drie maanden kunnen wachten met leveren en dan een flinke prijsverhoging kunnen toepassen.
sadfly schreef:Die prijsverhoging kan echt niet. wat al gezegt word. keep = koop.
En je bestelt iets voor 10 euro,- print de bon uit. dus voor die prijs is het bestelt.
Kan je het niet maken dat ze de prijs verhogen tussentijds.
Het probleem met de bon is dat je bij dit bedrijf via e-mail een bevestiging van je bestelling krijgt, echter staan hier de producten/prijzen niet in. Die staan namelijk op de website in een besteloverzicht, maar die kunnen zij dus op ieder moment aanpassen.
mh73 schreef:Die prijsverhoging is natuurlijk kolder. Begrijp ik nou goed dat je elke levering afzonderlijk moet betalen? Het is meestal zo dat je bij aankoop betaald, met iDeal of overschrijving, of achteraf betaald, na ontvangst van de goederen. Ook een heel vreemde manier van doen.
Je wordt bij dit bedrijf pas geacht te betalen als zij een bestelling op voorraad hebben en deze willen versturen, op moment van bestellen is er dus nog geen sprake van betalen. Ik denk dat zij dit doen omdat ze misschien wel vaker producten hebben die dan door de fabrikant/leverancier niet leverbaar zijn.
mh73 schreef:Wat ik wel heel vreemd vind is dat er blijkbaar heel veel artikelen niet op voorraad zijn en ook zelfs maanden later nog niet verstuurd zijn naar de klant. Het grappige is dat ZIJ de artikelen maar een maand lang voor je willen reserveren, maar dat JIJ ondertussen al 6 maanden op artikelen uit de eerste bestelling zit te wachten.
Niet klantgericht, vreemde voorwaarden, extra bijkomende kosten en zeer lang wachten op de gekochte artikelen. Niet echt een aanrader lijkt me.
Ik dacht toen ik van de website hoorde: een mooi en veelzijdig aanbod (zeker voor een Nederlands bedrijf), dus dat is het proberen wel waard. Maar blijkbaar hebben ze producten in de lijst staan die al een tijdje niet meer leverbaar zijn. De (Japanse) website Hobby Link Japan bijvoorbeeld heeft ook veel van de producten op hun website staan, maar zij hebben aangegeven of het product "op voorraad" is, "niet op voorraad en nog te bestellen" of "niet op voorraad en uit productie". Zodoende weet je bij de bestelling al of zij alles op voorraad hebben, of dat je de aangegeven tijd moet wachten op de producten (de producten die daar "niet op voorraad en uit productie" aangegeven zijn kun je ook niet bestellen). Ik ga in ieder geval de volgende keer maar bij een bedrijf als Hobby Link Japan bestellen, die staan internationaal in de modelbouwwereld hoog aangeschreven.

Gesloten