N.a.v. het volgende heb ik dit topic opgestart:
24 Juli 2012 heb ik bij Toms.nl een bestelling geplaatst. Deze bestelling was boven de € 100,-, o.a. omdat ik dan geen verzendkosten hoefde te betalen. Deze bestelling heb ik zorgvuldig uitgezocht, gezien ik als student prijsbewust met mijn hobby (modelbouw) bezig wil zijn. Na enkele maanden af en toe op hun website naar het besteloverzicht te hebben gekeken bleken enkele producten nog niet eens bij hun leveranciers besteld te zijn. Ook op dit moment is zelfs één van de negen producten nog steeds gemarkeerd als "Nog te bestellen", waarbij ook één van de producten uit de bestelling verwijderd is omdat deze niet meer leverbaar bleek te zijn. Omdat ik geen haast had met de bestelling, maakt het mij niet uit als het een maandje later komt. Zodoende heb ik ook nog geen actie ondernomen betreffende de bestelling.
Vervolgens heb ik eind december nog een bestelling geplaatst, die qua waarde weer boven de € 100,- uit kwam en dus ook voor gratis verzendkosten uit kwam. Bij deze tweede bestelling heb ik meer gelet op de beschikbaarheid van producten en dus ook producten besteld die zij op voorraad hadden. Erg vlot kreeg ik een mail waarin stond dat drie producten van de tweede bestelling direct op voorraad waren, met het verzoek om het bedrag van deze producten inclusief 6,- euro verzendkosten over te maken. Voor de 6,- euro verzendkosten doe ik ook niet moeilijk, dus ik heb dat bedrag overgemaakt en de drie producten netjes en vlot binnengekregen.
Nu kreeg ik vanochtend een mail dat er twee producten (uit beide bestellingen één) binnen zijn, met wederom het verzoek om de prijs van deze twee producten te betalen inclusief 6,- euro verzendkosten. Daarnaast bleek de prijs van één van de producten gewijzigd te zijn (van € 8,99 naar € 10,99).
Vervolgens heb ik een e-mail gestuurd, waarin ik duidelijk vermeldde dat ik liever langer op de bestelling wacht als er dan meer in een keer verzend kon worden (dit zou immers de tweede maal zijn dat ik verzendkosten zou moeten betalen, terwijl de oorspronkelijke twee bestellingen gratis verzonden zouden worden). Daarnaast heb ik aangegeven dat ik het product waarvan de prijs was gewijzigd alleen voor de oorspronkelijke prijs wil kopen (ik kan dat product immers inclusief verzendkosten goedkoper dan € 10,99 van andere webwinkels bestellen).
In hun reactie geven ze aan dat de prijswijziging gedaan is omdat de fabrikant de prijs duurder zou hebben gemaakt en dat zij hier niets aan kunnen doen. Dit lijkt mij sterk, omdat andere webwinkels het product nog voor de oorspronkelijke prijs verkopen. Daarnaast is naar mijn weten een prijswijziging na bestelling alleen toegestaan als de oorspronkelijke prijs een fout zou zijn geweest, hier is dus geen sprake van.
Daarnaast geven ze aan dat ze bestellingen niet kunnen vasthouden, omdat het nog wel maanden kan duren voordat de overige producten in de bestelling ontvangen van de leverancier.
---------------------------------------------------------
Dit is een onderdeel van hun voorwaarden, waar duidelijk instaat dat het opdelen van verzendingen gebeurt in overleg met de klant:
---------------------------------------------------------Mocht u een artikel in uw bestelling hebben die een langere levertijd heeft (b.v. een pre-order) dan houden wij ons het recht voor om gereserveerde artikelen alvast te versturen in overleg.
Standaard houden wij gereserveerde artikelen ongeveer een maand vast.
Het (de) artikel(en) die verlaat zijn sturen wij dan later af (eventueel met uw volgende bestelling).
LET OP: U heeft dan 2x verzendkosten.
Bij zendingen boven 100,= Euro berekenen we geen verzendkosten binnen Nederland bij een franco bestelling.
Nu heb ik over bovenstaande enkele vragen:
1. Mag een webwinkel de prijs van een product zomaar veranderen nadat het product is besteld, met als reden dat de leverancier de prijs verhoogt?
2. Mag een webwinkel bestellingen aanpassen (bestellingen samenvoegen en/of opdelen) zonder overeenstemming van de klant, waarbij de verzendkosten anders worden?