Hallo
Ongeveer twee weken geleden heb ik een nieuwe monitor gekocht, maar helaas functioneert deze niet 100% dus moet ik de monitor terugsturen. De winkel waar ik de monitor gekocht heb gaf aan in een email dat ik de monitor terug kon sturen naar de winkel zelf of ik kon gebruik maken van de fabrieksgarantie en de monitor rechtstreeks naar asus sturen. Omdat rechtstreeks misschien iets vlugger was koos ik voor hiervoor. Dus ik een RMA aanvraag gedaan bij asus. Na een week kreeg ik een email waarin stond dat mijn monitor in duitsland was ingekocht en dat ik hiermee geen fabrieksgarantie heb binnen de benelux.
Ik heb gelijk contact opgenomen via de mail met de webwinkel en ik kreeg als antwoord dat ze het heel spijtig vonden dat asus niet enige inzet wil tonen naar de eindgebruiker. Ik moest de monitor maar zo vlug mogelijk retour naar de winkel zenden. En dan konden zij het defect van de monitor oplossen. Mijn vraag werd een beetje ontlopen had ik het gevoel dus nogmaals een email gestuurd met de vraag waarom ik bij deze monitor geen 3 jaar fabrieksgarantie binnen de benelux krijg. Nu kreeg ik als antwoord "In principe kan uw garantie direct via ons verlopen, het zou voor u dus niet uitmaken waar de monitor is ingekocht".
Ik heb voor deze monitor €560 euro betaald dus verwacht ik er netjes fabrieksgarantie bij. Ik neem aan dat de winkel maar een jaar garantie op het artikel geeft en dat ik daarna terug moet vallen op de fabrieksgarantie. Dus dan heb ik in plaats van 3 jaar garantie 1 jaar. Moet ik dit accepteren of heb ik als consument gewoon recht op de volledige fabrieksgarantie? En hadden zij dit moeten vermelden dat het om een grijs geimporteerde product gaat? Er staat niets op de site vermeld en de webwinkel stond goed aangeschreven bij tweaker.net dus ik dacht dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Bedankt voor het lezen!
Tommy
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Asus probleem met fabrieksgarantie
Re: Asus probleem met fabrieksgarantie
In beginsel heb je met de fabrikant niets te maken als je daar niet zelf bij koopt, je hebt immers een overeenkomst met de verkoper. 'Fabrieksgarantie' is dus een gunst van de fabrikant en geen recht. Helaas geef je nergens aan bij welke winkel je de monitor hebt gekocht. Als de verkoper bij aankoop heeft aangegeven dat je wél over 3 jaar fabrieksgarantie beschikt, terwijl dit niet zo is, dan is er sprake van onrechtmatig handelen op grond van art. 6:193c lid 1 jo. 193b BW.
Re: Asus probleem met fabrieksgarantie
Er staat nergens op de webwinkel aangegeven over die 3 jaar fabrieksgarantie maar wel op de officiele asus site. Als u zegt dat ik er geen recht op heb dan zal ik het hier maar bij laten dan. Ik vind het wel een kromme bedoeling. De volgende keer ga ik hier zeker rekening mee houden als ik iets ga kopen. Bedankt voor het antwoord.