LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bee Shoppers - gratis oordopjes? vastzitten aan een jaarabbo
Bee Shoppers - gratis oordopjes? vastzitten aan een jaarabbo
Beste Radar forumleden,
12 februari kwam ik dit bericht tegen op facebook:
Bestel nu onze HD-oordopjes helemaal gratis! Luister uw favoriete muziek met onze HD-oordopjes! Het in-ear-ontwerp sluit uw gehoorgang af, dus u heeft geen last van storende omgevingsgeluiden.
Meld u aan en kies voor het vrijblijvende kennismaak pakket, u krijgt dan de HD oordopjes helemaal gratis thuisbezorgd!
Na het lezen van het bericht klikte ik op de link en schreef mij in. Overal las ik dat het om de gratis oordopjes ging en dacht dus niet dat ik aan een betaald lidmaatschap vast zou komen te zitten.
Ik had mijn naam en adres ingevuld en daarna moest ik mijn e-mail adres bevestigen. Ik drukte op de link in de bevestigingsmail en kwam uit op een pagina met 3 pakketten. Het gratis pakket, het jaar lidmaatschap en het maandelijkse lidmaatschap. Met onder elk pakket stond groot het woord BESTELLEN. Het jaarlidmaatschap was geselecteerd en stond dus vergroot en erg opvallend in een andere kleur in het midden, zodat je er bijna wel op móést drukken. Omdat ik heel de tijd dacht dat het om een gratis proefpakket ging drukte ik zonder het te lezen op bestellen. Waar ik later achter kwam is dat ik het jaar pakket had besteld en elke maand 16,95 zou moeten betalen.
Kunnen bedrijven dit zo maar maken? Heel de registratie doen alsof het over een gratis proefpakket gaat en vervolgens het jaarlidmaatschap aanbieden op een manier dat als je even niet oplet je daarvoor kiest.
Vervolgens kwamen de oortjes binnen, nog niet wetende dat ik vast zat aan een jaarlidmaatschap. Na een aantal weken krijg ik ineens een e-mail over facturen die nog betaald moeten worden, en dat ze al eerdere mails hebben verzonden daarover. Ik had nog geen mail gezien en kwam er achter dat de eerste 2 mails over het factuur in mijn spam beland zijn. Is dat niet raar? Dat de 3de mail dan niet in mijn spam beland. Ik weet niet tot in hoeverre ik dit moet vertrouwen en heb nu dus erg weinig tijd gehad om het uit te zoeken maar heb inmiddels al een aanmaning van 15 euro er bij gekregen omdat ik de facturen niet heb betaald... Mijn rekeningnummer heb ik nooit hoeven geven, ook heb ik geen handtekening gezet voor het lidmaatschap. Kunnen ze dit wel van mij vragen, of kan ik dit nog stopzetten zonder enige kosten te maken?
Ik vraag u graag om advies. Ik weet niet wat ik hiermee aan moet.
Alvast bedankt.
12 februari kwam ik dit bericht tegen op facebook:
Bestel nu onze HD-oordopjes helemaal gratis! Luister uw favoriete muziek met onze HD-oordopjes! Het in-ear-ontwerp sluit uw gehoorgang af, dus u heeft geen last van storende omgevingsgeluiden.
Meld u aan en kies voor het vrijblijvende kennismaak pakket, u krijgt dan de HD oordopjes helemaal gratis thuisbezorgd!
Na het lezen van het bericht klikte ik op de link en schreef mij in. Overal las ik dat het om de gratis oordopjes ging en dacht dus niet dat ik aan een betaald lidmaatschap vast zou komen te zitten.
Ik had mijn naam en adres ingevuld en daarna moest ik mijn e-mail adres bevestigen. Ik drukte op de link in de bevestigingsmail en kwam uit op een pagina met 3 pakketten. Het gratis pakket, het jaar lidmaatschap en het maandelijkse lidmaatschap. Met onder elk pakket stond groot het woord BESTELLEN. Het jaarlidmaatschap was geselecteerd en stond dus vergroot en erg opvallend in een andere kleur in het midden, zodat je er bijna wel op móést drukken. Omdat ik heel de tijd dacht dat het om een gratis proefpakket ging drukte ik zonder het te lezen op bestellen. Waar ik later achter kwam is dat ik het jaar pakket had besteld en elke maand 16,95 zou moeten betalen.
Kunnen bedrijven dit zo maar maken? Heel de registratie doen alsof het over een gratis proefpakket gaat en vervolgens het jaarlidmaatschap aanbieden op een manier dat als je even niet oplet je daarvoor kiest.
Vervolgens kwamen de oortjes binnen, nog niet wetende dat ik vast zat aan een jaarlidmaatschap. Na een aantal weken krijg ik ineens een e-mail over facturen die nog betaald moeten worden, en dat ze al eerdere mails hebben verzonden daarover. Ik had nog geen mail gezien en kwam er achter dat de eerste 2 mails over het factuur in mijn spam beland zijn. Is dat niet raar? Dat de 3de mail dan niet in mijn spam beland. Ik weet niet tot in hoeverre ik dit moet vertrouwen en heb nu dus erg weinig tijd gehad om het uit te zoeken maar heb inmiddels al een aanmaning van 15 euro er bij gekregen omdat ik de facturen niet heb betaald... Mijn rekeningnummer heb ik nooit hoeven geven, ook heb ik geen handtekening gezet voor het lidmaatschap. Kunnen ze dit wel van mij vragen, of kan ik dit nog stopzetten zonder enige kosten te maken?
Ik vraag u graag om advies. Ik weet niet wat ik hiermee aan moet.
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mar 2016 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd
Reden: Link verwijderd
Re: Bee Shoppers - gratis oordopjes? vastzitten aan een jaarabbo
Nee je zit nergens aan vast. Er werd een aanbod gedaan voor gratis oordopjes en niet voor een jaar lidmaatschap. Ook is het lidmaatschap niet bevestigd en heb je niet de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen gehad.
Maar waarom klikt u dan op Jaarlidmaatschap?
Gooi dat Facebook aan de kant, dan wordt die flauwekul u bespaard.
Gooi dat Facebook aan de kant, dan wordt die flauwekul u bespaard.
Waarom gaat u zonder begeleiding van volwassenen die wèl kunnen lezen het internet op?appeltje4 schreef:Het jaarlidmaatschap was geselecteerd en stond dus vergroot en erg opvallend in een andere kleur in het midden, zodat je er bijna wel op móést drukken. Omdat ik heel de tijd dacht dat het om een gratis proefpakket ging drukte ik zonder het te lezen op bestellen.
De landpagina
http://www.beeshoppers.nl/product_page.php?id=3071
Met daarop:
"De HD-oordopjes worden geleverd in zwart of wit.
Niet-ledenprijs: €12.95"
Lijkt mij duidelijk: gratis voor leden en €12.95 voor niet leden.
Met daarop:
Als je via het facebookbericht naar de site gaat zie je niks van het lidmaatschap
Op facebook geven ze aan de oortjes helemaal gratis weg te geven via het kennismaak pakket (dus het uitproberen van het lidmaatschap lijkt mij). Ik nam aan dat het daar over ging.alfatrion schreef:De landpagina
Met daarop:
Ik kan heus wel lezen.. Had gewoon in de hele registratie niks gezien van een lidmaatschap van 16 euro per maand dus ik verwachte dat ook niet. Ik klikte gewoon zonder er bij na te denken iets te snel op het grote woord Bestellen en zat toen ineens vast aan een jaarlidmaatschapnewmikey schreef:Waarom gaat u zonder begeleiding van volwassenen die wèl kunnen lezen het internet op?appeltje4 schreef:Het jaarlidmaatschap was geselecteerd en stond dus vergroot en erg opvallend in een andere kleur in het midden, zodat je er bijna wel op móést drukken. Omdat ik heel de tijd dacht dat het om een gratis proefpakket ging drukte ik zonder het te lezen op bestellen.
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Klikken zonder na te denkenappeltje4 schreef:Ik kan heus wel lezen.. Had gewoon in de hele registratie niks gezien van een lidmaatschap van 16 euro per maand dus ik verwachte dat ook niet. Ik klikte gewoon zonder er bij na te denken iets te snel op het grote woord Bestellen en zat toen ineens vast aan een jaarlidmaatschapnewmikey schreef:Waarom gaat u zonder begeleiding van volwassenen die wèl kunnen lezen het internet op?appeltje4 schreef:Het jaarlidmaatschap was geselecteerd en stond dus vergroot en erg opvallend in een andere kleur in het midden, zodat je er bijna wel op móést drukken. Omdat ik heel de tijd dacht dat het om een gratis proefpakket ging drukte ik zonder het te lezen op bestellen.
Of het nou een kwestie van niet lezen, niet kijken of niet nadenken is... je hebt toch zélf op de knop gedrukt. Je wéét dat, als iets gratis is, je altijd alert moet zijn voor addertjes onder het gras. En zéker als een knop "BESTELLEN" heet, moet je extra alert zijn.appeltje4 schreef:Ik kan heus wel lezen.. Had gewoon in de hele registratie niks gezien van een lidmaatschap van 16 euro per maand dus ik verwachte dat ook niet. Ik klikte gewoon zonder er bij na te denken iets te snel op het grote woord Bestellen en zat toen ineens vast aan een jaarlidmaatschapnewmikey schreef:Waarom gaat u zonder begeleiding van volwassenen die wèl kunnen lezen het internet op?appeltje4 schreef:Het jaarlidmaatschap was geselecteerd en stond dus vergroot en erg opvallend in een andere kleur in het midden, zodat je er bijna wel op móést drukken. Omdat ik heel de tijd dacht dat het om een gratis proefpakket ging drukte ik zonder het te lezen op bestellen.
Maar goed... waarom heb je niet gewoon gebruik gemaakt van de veertien dagen bedenktijd ?
Na die 14 dagen kreeg ik pas een factuur en kwam ik er pas achter dat ik aan een jaarlidmaatschap vast zat. Ze hadden al eerder een factuur gestuurd alleen die kwam in mijn spammail wat dus nooit iemand ziet.Moneyman schreef: Of het nou een kwestie van niet lezen, niet kijken of niet nadenken is... je hebt toch zélf op de knop gedrukt. Je wéét dat, als iets gratis is, je altijd alert moet zijn voor addertjes onder het gras. En zéker als een knop "BESTELLEN" heet, moet je extra alert zijn.
Maar goed... waarom heb je niet gewoon gebruik gemaakt van de veertien dagen bedenktijd ?
Ik weet dat het dom is. Ben er ingetrapt. Nooit eerder zoiets gedaan. Grote fout en van fouten kan je leren. Mijn vraag is alleen of dit lidmaatschap wel geldig is. Heb niks kunnen bevestigen. En ze hebben niet eens mijn rekeningnummer
Je kreeg dus wel een factuur, maar je had blijkbaar je spammap niet gecheckt. Juist als je net op een knop "BESTELLEN" hebt gedrukt, weet je dat je een email moet ontvangen, en dat je, als je die niet ziet, in je spammap moet kijken. Hoe dan ook is dat jouw verantwoordelijkheid, niet die van de verzender.appeltje4 schreef:Na die 14 dagen kreeg ik pas een factuur en kwam ik er pas achter dat ik aan een jaarlidmaatschap vast zat. Ze hadden al eerder een factuur gestuurd alleen die kwam in mijn spammail wat dus nooit iemand ziet.
Logisch, dit bedrijf staat bekend om zijn spam. Dus dat je filter die blokkeert kan ik begrijpen...appeltje4 schreef:Na die 14 dagen kreeg ik pas een factuur en kwam ik er pas achter dat ik aan een jaarlidmaatschap vast zat. Ze hadden al eerder een factuur gestuurd alleen die kwam in mijn spammail wat dus nooit iemand ziet.
Tsja je bent niet de eerste en niet de laatste die erin trapt. Daarom zijn er ook wetten om consumenten hier tegen te beschermen.Ik weet dat het dom is. Ben er ingetrapt. Nooit eerder zoiets gedaan. Grote fout en van fouten kan je leren. Mijn vraag is alleen of dit lidmaatschap wel geldig is. Heb niks kunnen bevestigen. En ze hebben niet eens mijn rekeningnummer
Je zit nergens aan vast. Je bent gelokt met een lokkertje om een gratis product te ontvangen en nu zit je aan een jaarcontract vast. Dit is misleiding en dus is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk. Je mag de oordopjes trouwens houden.
Als je iets gratis verwacht te krijgen, verwacht je geen factuur. Lijkt me niet zo vreemd dat je dan niet in de spambox kijkt.Moneyman schreef:Je kreeg dus wel een factuur, maar je had blijkbaar je spammap niet gecheckt. Juist als je net op een knop "BESTELLEN" hebt gedrukt, weet je dat je een email moet ontvangen, en dat je, als je die niet ziet, in je spammap moet kijken. Hoe dan ook is dat jouw verantwoordelijkheid, niet die van de verzender.appeltje4 schreef:Na die 14 dagen kreeg ik pas een factuur en kwam ik er pas achter dat ik aan een jaarlidmaatschap vast zat. Ze hadden al eerder een factuur gestuurd alleen die kwam in mijn spammail wat dus nooit iemand ziet.
Artikel van de ACM (Authoriteit Consument en Markt) hieronder misschien interessent:
Ik wijs dan vooral op het stukje tekst:ACM oneerlijke handelspraktijken schreef:https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consu ... nformatie/
ACM schreef: Ten aanzien van prijzen en beschikbaarheid:
Een product als ‘gratis’, ‘voor niets’ of ‘kosteloos’ aanprijzen, terwijl er toch kosten aan zijn verbonden
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Het probleem is alleen dat je het product wel degelijk gratis kon krijgen - als je op de juiste knop had gedrukt. En dat heeft TS niet gedaan omdat ze niet goed gekeken/ nagedacht heeft.olaf79 schreef:Artikel van de ACM (Authoriteit Consument en Markt) hieronder misschien interessent:Ik wijs dan vooral op het stukje tekst:ACM oneerlijke handelspraktijken schreef:https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consu ... nformatie/ACM schreef: Ten aanzien van prijzen en beschikbaarheid:
Een product als ‘gratis’, ‘voor niets’ of ‘kosteloos’ aanprijzen, terwijl er toch kosten aan zijn verbonden
Voorzover ik van de website begrijp kun je alleen gratis die oordoppen krijgen als je wel lid wordt. Maar dan nog:Moneyman schreef:Het probleem is alleen dat je het product wel degelijk gratis kon krijgen - als je op de juiste knop had gedrukt. En dat heeft TS niet gedaan omdat ze niet goed gekeken/ nagedacht heeft.
- Die knop voor een jaarabbonnement hoort daar überhaupt niet te staan. Daarmee wordt de bezoeker misleid op de verkeerde knop te drukken.
- De verkoper heeft duidelijk het oogmerk gehad iemand te verleiden tot een aankoop dmv een reclame met een gratis product. Dit is in alle opzichten een misleidende en dus oneerlijke handelspraktijk
Er is hier ontegenzeggelijk sprake van een oneerlijke handelspraktijk waartegen de wet de consument zeer sterk beschermd. Juist om dit soort praktijken te voorkomen.