LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bezorgers webwinkels in het nauw

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
verzendingen

Bezorgers webwinkels in het nauw

Ongelezen bericht door verzendingen »

Heeft u hier ook mee te maken? Vervalste handtekeningen? Of pakketjes die in de kliko worden gedaan of u ontvangst uw pakket helemaal niet? Of dat het pakketjes bij uw "buren" is afgeleverd? En uw buren zijn 20 huizen verderop in dezelfde straat? Of dat u een te hard rijdende koeriersdienst voorbij ziet komen? PostNL klantenservice geeft aan: Natuurlijk moeten ze snel hun pakketjes afleveren maar ondanks dat dient de chauffeur wel aan de verkeersregels te houden!

Vandaag in de Volkskrant:
Online winkelen floreert, maar de koeriers voelen zich uitgeknepen door PostNL

Bezorgers webwinkel in het bouw

Amsterdam- Het online winkelen floreert als nooit tevoren, maar veel pakketbezorgers voelen zich juist het slachtoffer van deze hausse. De tarieven blijven maar dalen, waardoor steeds meer zelfstandigen ten onder gaan.

PostNL maakt misbruik van zijn machtspositie door de koeriers uit de knijpen, zeggen negetien ondernemers in gesprekken met de Volkskrant. Marktleider PostNL dat bezorging van de jaarlijke 100 miljoen pakjes goeddeels uitbesteed, zegt mede afhankelijk te zijn van eisen van opdrachtgevers als Bol.com en andere grote webwinkels. Maar het ontkent categorisch zelfstandigen slecht te behandelen. 'PostNL wilde alleen met Oost-Europeanen aan de slag, die willen wel onder de 1 euro rijden', kreeg de eigenaar van een Leids koeriersbedrijf met vijftien man personeel te horen, vlak voor hij dit jaar failliet ging. 'Maar wel eerst zeggen: je moet nieuwe auto's kopen. Ik heb voor anderhalve ton aan bussen gekoch.' PostNL zegt dat de tarieven omlaag kunnen doordat adressen steeds dichter bij elkaar liggen en koeriers dus sneller en meer pakketten kunnen bezorgen. Zelfstandigen noemen dit een fabeltje. 'Ons personeel moet 20 tot 25 adressen per uur rijden, terwijl het vasete personeel van PostNl niet verder komt dan 13 tot 14. Volgens de CAO kunnen ze hun eigen personeel niet dwingen zo snel te gaan dan wij', zegt een koerier uit Flevoland. 'Wij krijgen alle moeilijke pakketten: 50 procent van de mensen is niet thuis', zegt een zelfstandige uit de regio Rijnmond. Als bewoners tot twee keer niet thuis zijn, moeten koerers het pakje naar het postkantoor brengen en krijgen ze geen geld. Doordat steeds meer Nederlanders online winkelen, stijgt het aantal zelfstandige koeriersbedrijven en pakketdiensten: van 5.687 in 2008 naar meer dan 6.800 nu. Maar tegenover elke drie starters staan twee bedrijven die ter ziele gingen. 'Het verloop van zelfstandigen kost ons ook geld, dus dat is helemaal niet in ons belang. Je moet weer iemand opleiden en je hebt kwaliteitsverlies', zegt Laurens Tuinhout, bij PostNL verantwoordelijk voor het aantrekken van zelfstandigen.

Keerzijde van de webwinkel

Pakjesbezorgers hebben twee minuten per adres, anders verdieenn ze te weinig om rond te komen. De klant mag koning zijn, de koerier is dat niet

De huurlingen van de interneteconomie

Ze dragen de oranje-blauwe jasjes van het bedrijf, maar de koeriers die onze internetaankopen aan de deur komen afleveren zijn niet in dienst van PostNL. Het grote postbedrijf houdt hen liever op afstand. Zo blijven de risico's voor de kleine onderaannemers.

Toen de Almeerse pakket bezorger Erol Fincan maandagavond thuiskwam, trof hij een e-mail van PostNL in zijn postvak: per 24 oktober pakt PostNL ook zijn derde en laatste bezorgroute af, luidde de boodschap. De andere twee routes was hij al kwijtgeraakt toen hij protesteerde tegen de plannen van PostNl om andermaal zijn tarieven te verlagen: van de 1,39 euro waarmee hij begonnen was nu maar 1,10 euro per adres. Twee werknemers heeft Fincan al met een ontslagvergoeding van elk vijfdeuzend euro de laan moeten uitsturen, de derde volgt op 24 oktober. “Ik heb vier bussen gekocht en 80 duiend euro geïnvesteerd! Wat moet ik er nu mee? Als ik ze al weet te verkopen, zijn ze nog niet eens 40 duizend euro waard'. Fincan is geen uitzondering: een inmiddels failliete zelfstandige uit Amsterdam kampt dankzij PostNL met een schuld van 55 duizend euro, een stadgenooot met 'enkele tonnen' schuld zegt op de drempel van een bankroet te staan. 'Voor mij zit het erop, ik kan geen kant meer op door PostNL. Ze maken gezinnen kapot, ze maken bedrijven kapot. Ik kan zo vijf collega's aanwijzen die dezelfde problemen hebben'. Spijkerbroeken, fotocamera's, of de nieuwe roman van Zadie Smith: in het internettijdperk is bestellen doodeenvoudig. Jaarlijks winkelt de Nederlander voor 9 miljard euro online. Alleen PostNL- de grootste speler op de pakketmarkt – bezorgt dagelijks 400 duizend pakjes in Nederland. De klant is koning, en een zo snel en goedkoop mogelijke dienstverlening staat voorop. Deze enorme groei van de pakjesbezorging schept extra werk. Duizenden kunnen als koerier met een bus en een rijbewijs hun geld verdienen. Maar zoals wel vaker aan de onderkant van de arbeidsmarkt- waar de opleidingseisen gering zijn en de toestroom juist hoog- ontstaat er kritiek over arbeidsomstandigheden. PostNL heeft het grootste deel van de pakketbezorging uitbesteed aan tussen de 1.100 en 1.200 zelfstandige koeriersbedrijven. In witte bestelbussen met PostNL-logo's doorkruisen ze het land, gekleed in oranje-blauwe PostNL-jasjes, maar ze zijn niet in dienst van PostNL. Het vroegere staatsbedrijf heeft zo voor zichzelf de ideale situatie gecreëerd: het heeft de lusten, maar niet de lasten van het wergeverschap. De risico's van de meer dan 1.100 zelfstandigen. Zij zijn eenpitters (oftewel zzp'ers), maar veelal ook zmp'ers, zelfstandige met personeel. Deze laatste categorie heeft een eigen bedrijf, met pakketbezorgers in loondienst. De zelfstandigen- ook wel onderaannemers genoemd- voelen zich de verliezers in een productieketen met verder alleen maar winnaars: de consument, winkels als Bol.com of H&M, en de postbedrijven. Voor PostNL zijn de pakketten inmiddels de succesvolste tak: terwijl de bedrijfswinst op briefpost het tweede kwartaal van 2012 de helft kelderde naar 19 miljoen euro, gingen de pakjes met 67 procent omhoog naar 35 miljoen euro. De zelfstandigen hebben ruwweg drie grieven tegen PostNL; ze voelen zich uitgeknepen, met almaar dalende tarieven en stijgende werkdruk als resultaat. Ze zijn in naam zelfstandig, maar in werkelijkheid volledig afhankelijk van PostNL, een situatie waarvan het postbedrijf genadeloos gebruikmaakt. En op klachten reageert PostNL alleen met dovemansoren of dreigementen.

Kalme dag

Kazim is na een mislukte schoolloopbaan bijna een jaar als koerier in dienst bij Fred, een zelfstandige met met personeel die al vijf jaar pakketten voor het bedrijf bezorgt. Kazims dag begint om tien uur op het depot van PostNL, waar hij alle pakketten scant en inlaadt. In het gunstige geval kost dit karwei hem een uur, maar door controles of vertraging kan hij soms ook pas veel later zijn omvangrijke bezorgroute beginnen. Op zijn handscanner wijst Kazim naar de vracht van die dag: '201 pakketten voor 169 adressen: nog een kalme dag voor mij. 'Vanwege het laden en lossen houdt hij voor de bezorging van die pakketjes ongeveer zesenhalf uur over. Wil hij om zes uur klaar zijn, dan moet hij elk uur 26 adressen afwerken, omgerekend minder dan tweeënhalve minuut per adres. Kazim kan zich dan ook geen moment tijdverlies veroorloven: vriendelijk glimlachend levert hij de pakketjes af en springt vervolgens snel weer in zijn bestelbus. Na amper vijftig meter rijden beent hij naar de volgende voordeur, waarna de werkzaamheden zich op bijna machinale wijze herhalen. Langer dan een minuut zit Kazim vrijwel nooit achter het stuur; een veiligheidsgordel draagt hij niet, ongeacht de rijsnelheid. 'Want ik ga natuurlijk niet 160 keer mijn gordel af en omdoen', redeneert hij. Ook de lunch slaat Kazim geregeld over, hoewel hij dit keer een klein stukje koek mee heeft. Maar voor iemand die ramadam gewend is, stelt een werkdag vasten maar weinig voor, grapt hij. Flats zijn een grote ergernis voor Kazim: ze kosten zo veel tijd, legt hij uit terwijl hij aanbelt bij een portiek. 'Leg je mijn pakje in de lift?', klinkt het door de intercom. Kazim gehoorzaamt en stuurt de lift naar de juiste verdieping. 'Of dit mag, weet ik niet', bekent hij, 'maar ik heb het met die meneer afgesproken. Dan hoef ik niet helemaal naar boven te gaan en die hele gang door te lopen'. Als een bewoner tot twee keer toe niet thuis is om een pakket in ontvangst te nemen, moet de bezorger het afleveren het postkantoor. In dat geval betaalt PostNL gen cent, ondanks de gemaakte werktijd. Daarom rijdt Kazim, wanneer hij veel pakketten overhoudt, na zes uur soms nog een tweede ronde. Maar om niet te veel overuren te maken, zoeken bezorgers vaak ook naar creatieve oplossingen. Ze vervalsen handtekening bij een aantetekend pakket, leggen pakjes onder het afdak of vragen de sleutel van de schuur. Het mag niet van PostNL, maar anders verdienen de zelfstandige helemaal niets. Riskant is het wel, want PostNL is streng. Vliegende brigades voeren onaangekondigd controles uit, om te zien of pakketbezorgers hun bus afsluiten tijdens het bezorgen, of alle pakjes zijn ingescand. Bij drie klachten in zes maanden vliegen bezorgers eruit. Het gelag is voor de zmp'er niet voor PostNL. De eersten hebben de bzorgers immers in loondienst, maar kunnen ze niet meer inzetten omdat PostNL vaak hun enige opdrachtgever is. Ontslaan kan ook niet: daarvoor is de ontslaggrond van PostNLmeestal te mager. Dus moeten zelfstandigen hun werknemers vaak nog maanden doorbetalen terwijl ze thuis duimen zitten te draaien.

Relatie

De samenwerking met PostNL begint voor de meeste zelfstandigen veelbelovend: PostNL houdt starters een mooie toekomst voor met 'veel vrijheid' een 'prettige, zelfstandige en afwisselende werkomgeving' en een 'beloning op maat'. Een eigen bestelbus is niet eens nodig: onderaannemers kunnen via PostNL gemakkelijk en goedkoop een leasecontract afsluiten of tot duizend euro lenen voor de aanschaf van een eigen bus. PostNL streeft immers 'naar een meerjarige, professionele relatie' met de koeriers. Maar als een onderaannemer eenmaal binnen is bij PostNL, blijkt de situatie minder rooskleurig. 'Na enkele maanden schroeven ze de tarieven per bezorging naar beneden, waardoor je dus meer moet gaan bezorgen' zegt Fred. “Je hebt dan ervaring en kunt daarom sneller pakketten bezorgen, zeggen ze dan'. Toen Fred in 2007 begon, verdiende hij naar eigen zeggen nog redelijk: ongeveer 1,40 euro per bezorgd pakket. Dat veranderde toen PostNL besloot hem niet meer 1,40 euro per bezorgd pakket, maar per bezorg adres te betalen, plus een toeslag van 16 cent per afgeleverd pakket. Voor één adres waar hij twintig pakketten aflevert kreeg hij eerst 28 euro, en nu nog maar 4,60 euro. Andere zelfstandigen zagen het tarief in drie jaar tijd dalen van 1,80 euro naar 1,10 euro per adres of van een kleine twee euro per pakket naar ongeveer anderhalve euro per adres. Onderhandelen is onmogelijk. 'Minimaal eens per jaar komen ze met een contract en zeggen ze: tekenen of stikken. Dat is gemakkelijk gezegd tegen iemand met een eigen bedrijf en personeel', zegt Fred. De trucs waarvan PostNL zich tijdens tariefgesprek ken bediend, zou je eerder verwachten van rechercheurs bij verdachtenverhoren, zegt Amsterdamse zelfstandige: eerst praat de ene onderhandelaar op je in, daarna lost de volgende hem af en begint het verhaal opnieuw, legt hij uit. 'De eerste keer zei ik nog: als het echt zo slecht gaat met PostNL, wil ik best mijn steentje bijdragen. Ik dacht: misschien moet ik 3 of 4 cent inleveren. Maar dan komen ze met 11 cent!' De rechtvaardiging van PostNL voor tariefsverlagingen is simpel: als een wijk steeds meer afleveradressen krijgt, kan een koerier in dezelfde tijd meer bezorgen en zo, ondanks een lager tarief hetzelfde blijven omzetten. Fred: 'Als je door een groter volume iet meer gaat verdienen en wat lucht krijgt, trekt PostNL de strop harder aan en verlagen ze de tarieven.' Knijprondes', noemen de zelfstandigen dat. Zij zeggen van PostNL nooit meer te mogen omzetten dan een wekelijkse 850 tot 1.000 euro per route. Dat een koerier de extra adressen binnen de normale werktijd zou kunnen afwerken, is volgens zmp'ers een fabeltje. 'Natuurlijk kun je een aantal pakjes meer afleveren omdat adressen in verhouding dichterbij elkaar komen te liggen' zegt Fred. 'Maar er is een limiet: PostNL verhoogt de hoeveelheid pakketten zo sterk dat mijn jongens wel overuren móéten maken'. Zo zeggen sommige zelfstandigen dertig adressen per uur te moeten doen. Door sterke onderhandelingspositie van PostNL vragen veel zelfstandigen zich af of ze wel echt zelfstandigen zijn. Om hun naam waar te maken moeten zzp'rs of zmp'ers meerdere opdrachtgevers hebben, maar velen werken uitsluitend voor PostNL, doordat ze geen tijd overhouden voor andere klanten. 'Je moet gewoon zes dagen in de week voor PostNL in touw zijn', verklaart een zmp'er. Bovendien mogen zelfstandigen officieel geen 'gezagsrelatie' de opdrachtgever kan ze dus niet verplichten aanwijzigen en opdrachten uit te voeren. Maar als PostNL besluit dat alle bezorgers een nieuwe werktenue moeten dragen, of per 1 december nieuwe bussen nodig hebben, hebben de zelfstandigen geen andere keus. Dat het bedrijf hiermee wegkomt, wijten ze aan een convenant dat PostNL met de Belastingdienst heeft. Door deze overeenkomst, waarover het tv-programma Zembla begint dit jaar berichtte, zou PostNL zelfstandige ondernemers kunnen behandelen als werknemers, zonder te hoeven betalen voor pensioenopbouw, overuren en vakantiedagen. 'Ze maken misbruik van het zzp-systeem', vindt Fred. Maar van klachten over de onrechtvaardigheid van de situatie trekt PostNL zich niets aan. 'Dan stop je er toch mee, zeggen ze dan. Je moet gewoon je mond houden', zegt een zmper met acht werknemers. 'Als ze zo doorgaan zijn wee inderdaad gauw failliet. 'PostNL doet aan intimidatie, zeggen de zelfstandigen. Erol Fincan zegt meermaals bedreigd te zijn om af te zien van juridische stappen tegen PostNL, iets wat het bedrijf zelf ontkent. Tot voor kort was PostNL's repliek op klachten: voor jou tien anderen. Maar inmiddels komt het bedrijf mede door de slechte arbeidsomstandigheden- steeds moeilijker aan nieuwe krachten, merken zelfstandigen. PostNL looft 250 euro bonus uit aan onderaannemers die een nieuwe zelfstandige aandragen. 'Langzamerhand kunnen ze geen mensen meer krijgen. Ik hoef maar te piepen of ze geven me een route', zegt een brabantse pakketbezorger. Maar ook voor dat probleem heeft PostNL al een oplossing, vreest een Amsterdamse zelfstandige. 'Tegen mij zeiden ze: als we geen mensen meer kunen vinden, nemen we gewoon Polen aan'

De namen Fred en Kazim zijn gefingeerd op verzoek van de geïnterviewden.

Bol.com doet tegenover ons precies hetzelfde

Interview met laurens Tuinhoudt

Verantwoordelijk voor het aantrekken van onderaannemers bij PostNL Pakketten is Laurens Tuinhout. Het beeld dat pakjes bezorgers schetsen 'herkent hij niet'.

'Uitbuiting', machtsmisbruik eerste klas', het laagste van het laagste'; het zijn slechts enkele van kwalificaties aan het adres van PostNL. Laurens Tuinhout, die over het aantrekken van onderaannemers gaat: 'Als ik kijk naar onze onderzoeken, krijg ik een heel ander beeld van de tevredenheid van zelfstandigen die voor ons werken.' Toch spreken veel koeriers over intimidatie. 'Intimidatie is onacceptabel als mijn inkopers dat zouden doen, dus als ik daar iets over hoor, dan wordt onmiddellijk ingegrepen. Er is bij het bepalen van de tarieven natuurlijk altijd een mate van onderhandelingsspel, maar als daarbij sprake is van intimidatie, dan hoor ik dat graag'. En de tariefdalingen? 'Bij het bepalen van de tarieven kijken we naar reële kosten van de bezorger. Dat zetten we uit tegen het gebied waarin hij rijdt en hoeveel adressen hij daar redelijkerwijs kan aandoen. Als in dat gebied de volumes stijgen, dan verlagen we de oprijs per bezorgadres. Want in de tijd dat je eerst tien pakjes deed, doe je nu twintig pakjes.' 'Vergis je niet: onze klanten zoals Bol.com, doen precies hetzelfde. Als die meer pakjes via ons gaan versturen, verwachten ze dat onze prijs naar beneden gaat. Wat we wegpakken bij de onderaannemers geven we terug aan de klanten.' 'Veel koeriers kijken naar het tarief per adres, maar dat vind ik niet zo interessant. Belangrijker is welke omzet een ondernemer behaalt en of hij het daarvoor kan doen. Als die te veel stijgt of daalt, weten wij dat er ergens problemen zijn'.

Koeriers klagen dat ze al die extra pakjes nooit kunnen wegwerken.

'Als het gebied te groot wordt en iemand daardoor meer uren maakt dan wij verantwoord vinden, dan passen we het tarief óók aan. We hebben er niets aan als mensen zich kapot werken. Bovendien willen de klanten niet dat iemand om tien uur 's avonds nog met een pakket aanbelt.
Artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Tec ... stNL.dhtml

tenormin

Re: Bezorgers webwinkels in het nauw

Ongelezen bericht door tenormin »

En u denkt dat, een pagina uit de krant te kopieëren, zo antwoord te krijgen, of was het een mededeling? Want over de bezorging zijn al heel wat klachten, er zijn wel meer mensen die een krant lezen.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Wat is nu je punt ?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

PostNL zijn slavendrijvers. Ze spelen klanten en werknemers tegen elkaar uit. Zie de Zembla uitzending over o.a. PostNL pakketbezorgers:

"Voor jou 10 anderen"

https://www.google.com/search?q=zembla+ ... 80&bih=880

sjoegel

Ja zo werkt het. Wanneer je je niet kunt onderscheiden in het produkt van je aanbied (transport) dan krijg je last van concurrentie. Iedereen met een bus kan pakjes rondbrengen.

Boeren hebben het ook met de supermarkten. Zoek ander werk.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Geen last van, en wij kopen toch meer via internet dan in de stenen winkels.

Bob Schurkjens

Iedereen met een bus kan pakjes rondbrengen.
De praktijk wijst anders uit.

sjoegel

ja klopt, maar daar heeft de post maling aan.

Bob Schurkjens

Het is niet voor niets dat PostNL webcare gestopt is om op dit forum te reageren. Ze zijn hier even aanwezig geweest, maar durven het kennelijk niet meer aan.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Bob Schurkjens schreef:Het is niet voor niets dat PostNL webcare gestopt is om op dit forum te reageren. Ze zijn hier even aanwezig geweest, maar durven het kennelijk niet meer aan.
Ze reageren (nog) wel op Facebook.

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Wij hebben hier jaren lang een zeer aardige man gehad die de pakketten bezorgde. Helaas is hij nu weg gegaan. We hebben nu een bezorger waar absoluut geen band/klik mee is. Hij is inderdaad snel snel weg. Je krijgt niet de tijd om de trap naar beneden te nemen, want dan staat hij alweer bij de buren te bellen.

In deze buurt kende iedereen die vriendelijke pakket bezorger die we voorheen altijd hadden. Deze hele buurt kent ook elkaar. Maar uitgerekend mijn zwaarste pakket ooit werd 20 huizen verder op bezorgd.. Dat vond ik wel vervelend, maar verder is altijd alles hier afgeleverd. Deze vriendelijke man kwam zelfs 2x op een dag bij je langs wanneer je de eerste keer niet thuis was. Hij gaf het dus liever niet af aan de buren. Hij was echt heel erg klant gericht!! Zo jammer dat hij er nu niet meer is..

Met GLS wordt ALTIJD alles kapot geleverd. Ik heb nog nooit een onbeschadigd pakket via hun gekregen. ALS we al via hun laten bezorgen, hebben we altijd een andere bezorger.

verzendingen

Ongelezen bericht door verzendingen »

En wat is jullie ervaring met de klantenservice van PostNL? Meestal durven ze de zin die ze moeten vertellen niet aan te geven: Op de door u gegeven feedback ontvangt u géén TERUGKOPPELING. Wanneer je even doorvraagt blijkt dat wanneer je binnen week niets hoort je pakket definitief kwijt is. In track en trace staat dat bijvoorbeeld pakket wel is afgeleverd maar ik heb hem niet ontvangen. Leuk is dat. Ik vind dat ze beter kunnen zeggen aan de klanten "service" u hoort NOOIT weer wat van ons, wens ik u nog een prettige dag meneer.

Gesloten