LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bol.com: boek bestel, boek betaald, veel gedoe, weinig boek.

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
maartjes86

bol.com: boek bestel, boek betaald, veel gedoe, weinig boek.

Ongelezen bericht door maartjes86 »

Na een lange email-wisseling waar niet veel uit voort komt, probeer ik het nu maar via deze weg.
Ik heb deze mail naar bol.com gestuurd.. het blijft vervolgens angstvallig stil.. Wat zou ik hier aan kunnen doen.

En het gaat 'maar' om een bedrag van €40,- maar toch.. Het kan toch niet zo zijn dat een bedrijf hier zo makkelijk mee weg komt..? Wat zouden jullie mij adviseren??

Beste bol.com
Door een fout in jullie bestelsysteem, heb ik betaald voor een artikel wat door jullie niet meer geleverd kon worden. Toen ik hierover contact opnam met de klantenservice gaf uw collega de volgende reden voor dit probleem aan: “Het aanbod op de website wordt niet snel genoeg bijgewerkt waardoor het voorkomt dat een artikel al verkocht is op het moment dat u het in het winkelwagentje legt en wilt afrekenen.” Dit was bij mij dus het geval, (het tweedehands artikel dat ik wilde bestellen was al verkocht). Vervolgens schrijft uw collega: “U ontvangt dan de melding dat het artikel niet meer leverbaar is, of het artikel verdwijnt alsnog uit uw winkelwagentje.” Dit was niet het geval. Ik heb het desbetreffende artikel nota bene betaald met cadeaubonnen en via iDeal! Waarna ik er zelf achter moest komen dat het artikel niet in mijn bestel overzicht stond dat ik via de mail ontving…
Ik gaf vervolgens in een mail (onder vermelding van het bestelnummer) aan dat ik mijn bestelling -o.a. betaald met waardebonnen- graag aan had willen passen op het beschikbare aanbod, maar dat mij hier tijdens het bestellen én betalen niet op gewezen is. Toen ik vroeg hoe ik het desbetreffende boek alsnog kon ontvangen gaf de collega die hierop reageerde het volgende aan: “Als u het artikel alsnog wilt ontvangen kunt u een nieuwe bestelling plaatsten op de website van bol.com.” Verder vermeldde hij: “Het door u betaalde bedrag staat binnen 5 werkdagen op uw rekening.” Ik heb daarop de bestelling opnieuw geplaatst. Het boek werd op dit moment niet meer voor de eerdere prijs aangeboden, ik nam dit voor lief, en bestelde het bij een andere tweedehands-verkoper voor een hogere prijs.
Omdat ik een deel van mijn bestelling met cadeaubonnen had betaald vroeg ik toch nog even na hoe het zat met het terugstorten van het bedrag. Deze collega meldde toen dat: “Het bedrag dat u in cadeaubonnen betaald heeft wordt niet in geld teruggestort. De cadeaubonnen worden weder opgewaardeerd en opnieuw toegevoegd aan uw account voor hergebruik.” Inmiddels had ik echter, naar aanleiding van de vorige mail, al een nieuwe bestelling geplaatst en het bedrag betaald via iDeal. Toen ik bovenstaande uitlegde aan opnieuw een andere collega, en vroeg of er misschien een ander mogelijkheid was, gaf deze te kennen: “Het is helaas niet mogelijk om een coupon of cadeaubon achteraf te verrekenen met een geplaatste bestelling. De korting wordt alleen verrekend als u de code invoert bij het kiezen van de betaalmethode in het bestelproces.” En voegde hieraan toe: “De enige optie is om de bestelling […] retour te sturen naar de verkoper. U kunt daarna een nieuwe bestelling plaatsen om op die manier de cadeaubon toch voor dit artikel te gebruiken.”
Nu begrijp ik dat de ontstane situatie in een groot bedrijf als bol.com niet de hoogste prioriteit heeft. Ik verwacht echter wel dat, wanneer er door bol.com een fout wordt gemaakt, met enige flexibiliteit wordt meegedacht aan een oplossing. Doordat het gebruikte systeem voor het bestellen van tweedehands boeken niet up-to-date genoeg is, heb ik betaald voor een product wat niet geleverd kan worden. Wanneer ik vervolgens doe wat mij geadviseerd wordt, en het artikel opnieuw bestel blijkt daarna dat ik het geld niet teruggestort krijg, maar dit in een tegoed ontvang.
Als advies krijg ik het bestelde product bij ontvangst te retourneren aan de tweedehands-verkoper, om daarna de bestelling opnieuw te doen. Echter, het bestelde is boek voor deze prijs alleen bij deze verkoper beschikbaar. Omdat ik best wil meewerken aan deze omslachtige oplossing vroeg ik of er dan gegarandeerd kon worden dat ik desbetreffende boek opnieuw kon bestellen. Hierover gaf al weer een andere collega aan dat “Een artikel dat retour wordt gestuurd aan een externe verkoper, wordt weer automatisch op onze website geplaatst. ” Ook verzocht zij mij “..vriendelijk om af te wachten tot uw cadeaubonnen weer opgewaardeerd zijn en vervolgens het artikel te retourneren en opnieuw te bestellen.” Het beste advies bewaarde zij tot het einde: “U kunt ook ervoor kiezen om uw cadeaubonnen te gebruiken voor een andere bestelling.” Dit is zoals u wellicht begrijpt niet wat ik beoogde toen ik de cadeaubonnen indiende.
Concluderend geeft bol.com dus aan dat ik het bestelde boek eerst thuis zal ontvangen. Dan moet ik het terug sturen naar de verkoper. Vervolgens moet ik, op precies het juiste moment, wanneer het boek door bol.com automatisch weer online wordt aangeboden, het boek weer bestellen zodat daarna de verkoper het boek weer opnieuw naar mij kan verzenden…?!
Dit lijkt mij niet in lijn met alle tv-commercials waarin wordt gesuggereerd hoe makkelijk het is om bij bol.com te bestellen (“Ook daarom koop je bij bol.com”).. Eerder een goed voorbeeld van de in de commercials getoonde scenario’s waarom je niet bij bol.com zou moeten bestellen..
Vriendelijke groet, Marije

Barman

Re: bol.com: boek bestel, boek betaald, veel gedoe, weinig boek.

Ongelezen bericht door Barman »

Ik heb nog geen enkele commercial gezien waar het ging om tweedehands artikelen en betalen met cadeaubonnen.

Ik vind dat Bol.com hier gewoon correct handelt.

ZZR600

Ongelezen bericht door ZZR600 »

Dat heb je inderdaad al snel als bedrijven (te) groot groeien, dan verdwijnt de flexibiliteit. En omdat computersystemen niet gemaakt zijn om uitzonderingen te verwerken en callcenters hier geen opdracht voor krijgen, zitten ze muurvast in hun mogelijkheden. Met een enigszins aangetast imago tot gevolg.

Dit is inderdaad niet netjes opgelost van BOL.

zusjej21

Ongelezen bericht door zusjej21 »

Bol is toch alleen een zgn. tussenpersoon tussen 2e handsverkoper en koper?
En ik weet het niet helemaal zeker, maar in geval van een 2e hands verkoper/koper kan je toch niet betalen met een waardebon o.i.d.? (maar daar kan ik naast zitten hoor).

hanswiel

Ongelezen bericht door hanswiel »

Hoi,

Ook ik heb heb dergelijke ervaring.
Ik leg het uit.

Ik heb op verzoek van Bol.com een enquette ingevuld en ontving daarvoor een beloning van EUR 2,50.
Die beloning werd gegeven in de vorm van een korting op een aankoop die ik dan voor 1-1-2013 moest doen. Heb ik gedaan. Ik kocht een Ebook van EUR 1,95. Gedurende de gehele aankoopprocedure staan er geen beperkingen vermeld dat de korting b.v niet zou gelden voor een Ebook. Ik reken af en verwacht dus een rekening te moeten betalen van EUR 0,00.
Dat had ik maar gedacht, ik moest EUR 1,95 betalen. In het kader van ""wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd"" mail ik dus naar Bol.com dat ze de korting niet verrekend hebben. Zeggen ze daar dat in de voorwaarden staat dat de korting niet geldt voor een (E)boek. Jaja, u leest het goed, je moet dus eerst de voorwaarden lezen voordat je bij die lui wat koopt. BELACHELIJK. En dat, terwijl in de totale aankoopprocedure op geen enkele manier melding wordt gemaakt van een of ander voorbehoud.

Bol.com. ga in een hoekje staan en schaam je.
Ik ga hier niet vertellen dat ik nooit meer iets meer koop bij Bol, maar niet eerder dan dat ik de korting van EUR 1,95 ontvangen heb.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Ik neem aan dat je ook een bestellingsbevestiging hebt gekregen en een overzichtschermpje aan het einde van de bestelprocedure (voordat de bestelling voltooid is)? Stond daar €0?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Jaja, u leest het goed, je moet dus eerst de voorwaarden lezen voordat je bij die lui wat koopt.
Waarom denk je dat die voorwaarden er zijn ? Iemand gaf eerder deze week op dit forum een voorbeeld van dat dat bij de notaris nu juist de reden is dat alles eerst voorgelezen wordt voor je je handtekening zet, dan mensen later niet kunnen terugkomen met "Ich habe es nicht gewusst".

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

zusjej21 schreef:Bol is toch alleen een zgn. tussenpersoon tussen 2e handsverkoper en koper?
En ik weet het niet helemaal zeker, maar in geval van een 2e hands verkoper/koper kan je toch niet betalen met een waardebon o.i.d.? (maar daar kan ik naast zitten hoor).
Technisch gezien zou het wel moeten kunnen. Bol.com is niet alleen de tussenpersoon maar ook de partij die de betalingen tussen koper en verkoper regelt.

Stampster

Ongelezen bericht door Stampster »

GJvdZ schreef:
zusjej21 schreef:Bol is toch alleen een zgn. tussenpersoon tussen 2e handsverkoper en koper?
Technisch gezien zou het wel moeten kunnen. Bol.com is niet alleen de tussenpersoon maar ook de partij die de betalingen tussen koper en verkoper regelt.
Alle (normale) bol.com cadeaubonnen en -kaarten kan je gebruiken voor *alle* artikelen uit hun assortiment, zowel van externe aanbieders als van bol.com zelf. Enige uitsluiting hiervan is de fotoservice.

Daarnaast zijn sommige cadeaubonnen niet geldig op Nederlandstalige boeken of babyartikelen (wettelijk bepaald ivm wet op vaste boekenprijs en levensmiddelen in geval van babyvoeding). Als dit op je bon van toepassing is staat dat trouwens wel in de specifieke voorwaarden genoemd.

rem4rk4ble

Ongelezen bericht door rem4rk4ble »

Stampster schreef:
GJvdZ schreef:
Alle (normale) bol.com cadeaubonnen en -kaarten kan je gebruiken voor *alle* artikelen uit hun assortiment, zowel van externe aanbieders als van bol.com zelf. Enige uitsluiting hiervan is de fotoservice.

Daarnaast zijn sommige cadeaubonnen niet geldig op Nederlandstalige boeken of babyartikelen (wettelijk bepaald ivm wet op vaste boekenprijs en levensmiddelen in geval van babyvoeding). Als dit op je bon van toepassing is staat dat trouwens wel in de specifieke voorwaarden genoemd.
Ik wist de regel niet meer maar die van de vaste boekenprijs is dus correct. Daarom kan er geen extra korting meer worden verrekend. Daar kan Bol.com verder niets aan doen.

Gesloten