@Lowieze: waar heb je deze informatie gelezen? want ik vind hierover niets op internet terug.Lowieze schreef: ↑07 apr 2019 17:06Op de site van de Consumentenbond las ik dat het bestand van de externe verkoper misbruikt is en dat de echte eigenaar van dit adres er niets mee te maken had.R. Kok schreef: ↑07 apr 2019 16:29@BL2 mijn zoon is 15 en heeft voor dit cadeau gespaard/gewerkt. Mijn teleurstelling zit in het feit dat oplichting via Bol.com zo wel heel erg gemakkelijk is. Deze zaak kent alleen maar verliezers: Vinnievibes is geconfronteerd met identiteitsfraude en de negatieve gevolgen hiervan, Bol.com loopt reputatieschade op en zal aardig wat geld kwijt zijn met de afwikkeling van deze oplichtingszaak en klanten van Bol. com hebben geen producten geleverd gekregen die ze hadden besteld. Dit had niet gehoeven als Bol.com haar zaken op orde heeft.
Kan gebeuren natuurlijk, zonder dat Bol dit wist. Zij hebben wel direct maatregelen genomen en op internet gezet dat zij geen zaken meer doen met deze verkoper.
De informatie die ik (van bol.com) heb, is dat één oplichter onder meerdere bedrijfsnamen (externe verkopers) op het platform van bol.com actief was. Het gaat hierbij om een omvangrijke oplichtingszaak. Er zijn klanten geweest die op de mail van de oplichter hebben gereageerd en rechtstreeks geld aan de oplichter hebben overgemaakt. Hoogstwaarschijnlijk zal bol.com deze klanten schadeloos stellen, maar ik had van bol.com verwacht dat zij haar bedrijfsvoering beter op orde zou hebben. Als bol.com externe verkopers/ondernemers niet correct identificeert en niet aan de hand van het KVK-nummer controleert met wie ze in zee gaat (=> wat zijn de primaire bedrijfsactiviteiten, welke handelswaar wordt er aangeboden?), dan maak je het oplichters wel heel erg makkelijk om klanten via bol.com op te lichten.
Bij de eerste klantsignalen over malafide verkooppraktijken heeft bol.com niet direct ingegrepen, waardoor deze oplichter nog enige tijd via het platform van bol.com kon opereren. Persoonlijk vind ik dit een slechte zaak en zou het bol.com sieren als zij verantwoordelijkheid neemt door het boetekleed aan te trekken. Ik zag bol.com als een betrouwbaar verkoopkanaal, maar ik ben nu een illusie armer. Doordat bol.com - ondanks toezeggingen van medewerkers van de klantenservice - mij op geen enkele manier tegemoet kwam (=> korting of het leveren van een alternatief) en uit haarzelf géén verontschuldigingen voor het ongemak/voorval aanbood, besloot ik om mijn klantaccount op te zeggen. Pas een dag later werd ik door bol.com gebeld, waarbij alsnog de excuses werden aangeboden en ik met een cadeaubon van€20,00 werd overgehaald om klant te blijven.