LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
R. Kok
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2019 22:08

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door R. Kok »

Lowieze schreef:
07 apr 2019 17:06
R. Kok schreef:
07 apr 2019 16:29
@BL2 mijn zoon is 15 en heeft voor dit cadeau gespaard/gewerkt. Mijn teleurstelling zit in het feit dat oplichting via Bol.com zo wel heel erg gemakkelijk is. Deze zaak kent alleen maar verliezers: Vinnievibes is geconfronteerd met identiteitsfraude en de negatieve gevolgen hiervan, Bol.com loopt reputatieschade op en zal aardig wat geld kwijt zijn met de afwikkeling van deze oplichtingszaak en klanten van Bol. com hebben geen producten geleverd gekregen die ze hadden besteld. Dit had niet gehoeven als Bol.com haar zaken op orde heeft.
Op de site van de Consumentenbond las ik dat het bestand van de externe verkoper misbruikt is en dat de echte eigenaar van dit adres er niets mee te maken had.
Kan gebeuren natuurlijk, zonder dat Bol dit wist. Zij hebben wel direct maatregelen genomen en op internet gezet dat zij geen zaken meer doen met deze verkoper.
@Lowieze: waar heb je deze informatie gelezen? want ik vind hierover niets op internet terug.
De informatie die ik (van bol.com) heb, is dat één oplichter onder meerdere bedrijfsnamen (externe verkopers) op het platform van bol.com actief was. Het gaat hierbij om een omvangrijke oplichtingszaak. Er zijn klanten geweest die op de mail van de oplichter hebben gereageerd en rechtstreeks geld aan de oplichter hebben overgemaakt. Hoogstwaarschijnlijk zal bol.com deze klanten schadeloos stellen, maar ik had van bol.com verwacht dat zij haar bedrijfsvoering beter op orde zou hebben. Als bol.com externe verkopers/ondernemers niet correct identificeert en niet aan de hand van het KVK-nummer controleert met wie ze in zee gaat (=> wat zijn de primaire bedrijfsactiviteiten, welke handelswaar wordt er aangeboden?), dan maak je het oplichters wel heel erg makkelijk om klanten via bol.com op te lichten.

Bij de eerste klantsignalen over malafide verkooppraktijken heeft bol.com niet direct ingegrepen, waardoor deze oplichter nog enige tijd via het platform van bol.com kon opereren. Persoonlijk vind ik dit een slechte zaak en zou het bol.com sieren als zij verantwoordelijkheid neemt door het boetekleed aan te trekken. Ik zag bol.com als een betrouwbaar verkoopkanaal, maar ik ben nu een illusie armer. Doordat bol.com - ondanks toezeggingen van medewerkers van de klantenservice - mij op geen enkele manier tegemoet kwam (=> korting of het leveren van een alternatief) en uit haarzelf géén verontschuldigingen voor het ongemak/voorval aanbood, besloot ik om mijn klantaccount op te zeggen. Pas een dag later werd ik door bol.com gebeld, waarbij alsnog de excuses werden aangeboden en ik met een cadeaubon van€20,00 werd overgehaald om klant te blijven.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Ik vind het netjes hoe Bol.com het heeft opgelost, u heeft uw geld terug. Dat een externe aanbieder een actie heeft, wil niet zeggen dat Bol.com garant moet staan voor deze acties. Ja, Bol.com faciliteert een platform waarbij externe verkopers hun producten ook kunnen aanbieden. Deze externe verkopers krijgen regels van Bol.com waar zij zich aan moeten houden. Deze verkoper heeft dat niet gedaan en Bol.com heeft dat netjes opgelost.

Wat verwacht u wanneer Bol.com garant gaat staan voor alle aanbiedingen van externe verkopers? Dan krijg je pas te maken met fraude, waardoor Bol.com het gehele platform moet intrekken. Dan kun je je namelijk aanmelden als externe verkoper, voor een mooie S10 á 500 euro, vervolgens laten bestellen (zelf, familie, vrienden etc.), dan uiteraard niet leveren, en dan maar wachten tot Bol.com het exemplaar levert voor 500 euro, want het is tenslotte een platform van Bol.com!).

-
Netjes opgelost door Bol.com, vervelend dat het u is overkomen, maar wees serieus tevreden dat u überhaupt het geld nog terug heeft ontvangen. Anders voortaan rechtstreeks bij Bol.com bestellen (verkoper dus bol.com), ja dit is duurder, maar wel een hoge mate van leverzekerheid.
Laatst gewijzigd door Mark1992 op 09 apr 2019 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En zelfs vaak niet eens duurder.

Gesloten