LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BVA-Auctions misleiding

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Aakje

BVA-Auctions misleiding

Ongelezen bericht door Aakje »

Ik wilde toch even wat kwijt over dit bedrijf.

Als je er iets koopt moet je goed opletten dat je niet teveel betaalt.
De truc zit 'm in het kunstmatig ophogen van de 'nieuwwaarde'

Voorbeeldje: Apple iPhone SE 16GB Gold Winkelverkoopprijs per stuk euro 490
Bij nader onderzoek blijkt dat ze dik 150 euro !!!! boven de actuele winkel verkoopprijs zitten!

Dit is in mijn ogen een vorm van misleiding zo niet oplichting. Ik heb hierover
meerdere malen gebeld maar ze doen niets fout in hun ogen.

Een tip voor iedereen die er een slag wil slaan bij BVA, zoek eerst op internet
naar de actuele prijzen alvorens te bieden. De bijkomende kosten maken dat
een product dik boven de actuele marktwaarde verkocht worden
Eerst Veilingkosten à 17% en daarna nog eens de 21% btw. Bij bedragen boven de
€200 euro tikt dat aardig aan.

Een gewaarschuwd mens...

Nijogeth

Re: BVA-Auctions misleiding

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nieuwwaarde en actuele verkoopprijs zijn 2 verschillende dingen. De nieuwwaarde zal wel gebaseerd zijn op het moment dat deze telefoons net in de winkel lagen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Aakje schreef:Ik wilde toch even wat kwijt over dit bedrijf.

Als je er iets koopt moet je goed opletten dat je niet teveel betaalt.
De truc zit 'm in het kunstmatig ophogen van de 'nieuwwaarde'

Voorbeeldje: Apple iPhone SE 16GB Gold Winkelverkoopprijs per stuk euro 490
Bij nader onderzoek blijkt dat ze dik 150 euro !!!! boven de actuele winkel verkoopprijs zitten!

Een tip voor iedereen die er een slag wil slaan bij BVA, zoek eerst op internet
naar de actuele prijzen alvorens te bieden. De bijkomende kosten maken dat
een product dik boven de actuele marktwaarde verkocht worden
Eerst Veilingkosten à 17% en daarna nog eens de 21% btw. Bij bedragen boven de
€200 euro tikt dat aardig aan.

Een gewaarschuwd mens...

Sla een willekeurige aanbiedingsfolder folder en u ziet een 'elders' prijs, een 'van' prijs of een 'advies' prijs. Natuurlijk moet u zelf altijd kijken wat iets op andere plekken kost. Dat heeft niets met oplichting of misleiding te maken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

In het verleden heb ik ook wel eens via BVA geboden. Het gekke is dat voor het bieden direct zichtbaar is wat de bijkomende kosten zijn zodat je precies weet wat je betaalt. Daar kun je dus niet de mist mee ingaan.

rvjapio

Ongelezen bericht door rvjapio »

Wat een ontdekking...je oriënteren voordat je iets koopt.
Bedankt.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Aakje schreef: Voorbeeldje: Apple iPhone SE 16GB Gold Winkelverkoopprijs per stuk euro 490

Als je wat beter onderzoek had gedaan kun je zien dat de prijs van dit toestel erg wisselt waar je hem koopt.

https://tweakers.net/pricewatch/499687/ ... SS1OVqoFAA

Apple zegt zelf op hun site het bedrag van € 489,00

https://www.apple.com/nl/shop/buy-iphone/iphone-se

Dus niets oplichting en/of misleiding, ze houden vermoedelijk de prijs van Apple zelf aan.

Aakje

sylvesterb schreef:
Aakje schreef: Voorbeeldje: Apple iPhone SE 16GB Gold Winkelverkoopprijs per stuk euro 490

Als je wat beter onderzoek had gedaan kun je zien dat de prijs van dit toestel erg wisselt waar je hem koopt.

Dus niets oplichting en/of misleiding, ze houden vermoedelijk de prijs van Apple zelf aan.

Gemakshalve houden ze ALTIJD de hoogste prijs aan om het product hoog in te kunnen zetten.
Als je mijn post goed gelezen had dan had je kunnen concluderen dat ik best wel weet dat er een groot verschil zit tussen aanbieders.
Het grootste verschil zit m bij Apple zelf. Coolblue, Mediamarkt, Bol, etc. liggen allemaal DIK onder die prijs. Dus ja...

Aakje

witte angora schreef:In het verleden heb ik ook wel eens via BVA geboden. Het gekke is dat voor het bieden direct zichtbaar is wat de bijkomende kosten zijn zodat je precies weet wat je betaalt. Daar kun je dus niet de mist mee ingaan.
Nee maar dat is ook niet het punt waar t om gaat. Het product wordt mijns inziens te hoog ingezet in de markt waardoor je zou denken een slag te slaan.
De kosten zijn verder duidelijk en je staat nooit voor een verrassing bij het afrekenen. Die komt wel als je online een week later je toestel 150 euro goedkoper ziet liggen.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Aakje schreef:
sylvesterb schreef:

Gemakshalve houden ze ALTIJD de hoogste prijs aan om het product hoog in te kunnen zetten.
Als je mijn post goed gelezen had dan had je kunnen concluderen dat ik best wel weet dat er een groot verschil zit tussen aanbieders.
Het grootste verschil zit m bij Apple zelf. Coolblue, Mediamarkt, Bol, etc. liggen allemaal DIK onder die prijs. Dus ja...
Er zit een groot prijs verschil in maar jij spreekt over misleiding zo niet oplichting. Wat ze doen is dat ze de adviesprijs van Apple overnemen, daar is niets misleidend aan en het is zeker geen oplichting. Het zou je prijzen om je verhaal aan te passen en mensen enkel te wijzen dat BVA de advies prijs van de leverancier vermeldt en niet de prijs laagste prijs.

witte angora

BVA heeft ook geen laagste prijs garantie. Dat kan ook helemaal niet omdat het nu eenmaal een veiling is. Bij een veiling wordt de uiteindelijke prijs bepaald door degene die er het meeste voor over heeft. Zo simpel is het.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Romeinen waarschuwden al:

Caveat emptor!

Aakje

Er zit een groot prijs verschil in maar jij spreekt over misleiding zo niet oplichting. Wat ze doen is dat ze de adviesprijs van Apple overnemen, daar is niets misleidend aan en het is zeker geen oplichting. Het zou je prijzen om je verhaal aan te passen en mensen enkel te wijzen dat BVA de advies prijs van de leverancier vermeldt en niet de prijs laagste prijs.
Ik pas mijn verhaal niet aan. Als je doelbewust ( en dat is aan te nemen aangezien het een terugkerend patroon is ) de hoogste adviesprijs aanhoudt ( die niet echt actueel te noemen is ) dan mag je spreken over misleiding. We leven in het hier en nu, niet in een tijd van twee jaar geleden. Producten die inmiddels van de markt zijn, waar een opvolger van gekomen is. Om dan nog steeds de prijs aan te houden waarmee het product destijds in de markt is gezet, riekt naar mijn mening naar misleiding. En voor wat betreft de officiële Apple store, die doen sowieso niet aan marktwerking, als je daar iets koopt ben je nog stommer dan een rund.

Waar je wel een punt hebt is dat het geen daadwerkelijke oplichting is. Maar ook dat is persoonlijk. Ik zou me behoorlijk geflest voelen als ik het zelfde product een week later 1/4 goedkoper zou vinden, bij meerder aanbieders. Gelukkig is het me nog niet gebeurd en zal me ook niet gebeuren. Het ging mij erom dat ik dit kwijt wilde omdat het me irriteerde.

Mijn strekking van het verhaal was dan ook mede, dat je je moet oriënteren op de huidige markt alvorens een topprijs te betalen voor een product welk vaak niet eens meer in de markt zit bij de reguliere winkels.

witte angora

Aakje schreef:Mijn strekking van het verhaal was dan ook mede, dat je je moet oriënteren op de huidige markt alvorens een topprijs te betalen voor een product welk vaak niet eens meer in de markt zit bij de reguliere winkels.
Duidelijk. Maar dat roepen de vaste forumbewoners hier al jarenlang tegen al degenen die zich 'opgelicht', 'misleid', 'bedrogen', 'benadeeld' enzovoorts voelen. Helaas is het altijd mosterd na de maaltijd. Omdat mensen er éérst intrappen, en dan pas gaan nadenken, om vervolgens te gaan zoeken, en dan uiteindelijk hier terecht komen. In plaats van andersom.

Overigens hanteren fabrikanten doorgaans één adviesprijs voor hun producten. En doorgaans blijft die bij mijn weten gelden tot het product niet meer leverbaar is. Of tot de inflatie buitenproportioneel is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt, WA. De fout ligt niet zozeer bij bva -die doen gewoon wat je van ze mag verwachten-, maar bij de klant -die niet doet wat je mag verwachten-.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is niet aan BVA om dagelijks de prijzen van de te verkopen artikelen bij te houden en deze bij de veiling te noemen. Het is wel handig om een indicatie van de waarde van een product te hebben. Daarom zetten ze (en bijna alle andere winkels...) bij zo'n vergelijking standaard de adviesprijs.

Dat heeft verder niets te maken met misleiding. Het zou pas misleiding zijn als ze bijvoorbeeld een eigen merk product vergelijken met een merkproduct. Bijvoorbeeld bij een eigen merk adapter vergelijken met de prijs van de originele Apple adapter. Maar van zulke misleiding is hier volgens mij geen sprake.

bateb

Ongelezen bericht door bateb »

Wat mij opvalt in deze discussie is dat men in alles zelfstandig handelt om bij , in dit geval, BVA te bieden en te kopen. En vervolgens achteraf dan van mening is dat er van alles mis is met hun werkwijze.

Volgens mij is het heel simpel. als ik iets zie wat ik graag wil kopen en ik wil dat het volledig nieuw is en garantie heeft. ga ik naar een winkel.
Wil ik een mogelijk koopje en bieden op een veiling, dan weet ik dat ik koop wat ik op het plaatje zie en dat er allemaal risico's aan zitten. De keuze voor dit risico neem je dan zelf. BVA neemt in en verkoopt. Zij doen niets met de werking, of status van het product. Dat men , vaak uit uit emotie, veel te vel bied is al jaren duidelijk. Ook dat doet de bieder zelf. Dat veel producten in de winkel goedkoper zijn komt toch echt omdat alle bieders er dan dik overheen gaan.

Zelf heb ik ook een aantal producten gekocht via BVA en met wisselend succes. 1 ding hou ik mij aan. Ik bied nooit meer dan ik van te voren van plan ben te betalen. en calculeer in dat ik mogelijk minder krijg dan ik zie. Zo heb ik een Mercedes uit 1992 voor 1100 euro gekocht die achteraf werkelijk klokgaaf bleek te zijn en die een waarde bleek te hebben van 3000 of meer. er daar rij ik al 3 jaar in! Dat was geluk. Maar ik heb ook een instrument gekocht die achteraf waardeloos bleek te zijn. Wil je het spel niet spelen, dan moet je er niet aan beginnen en voordat je bied moet je de regels en voorwaarden lezen die bij Veilingen horen!!!

Gesloten