LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dell verzaakt zwaar

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Amsterdammor

Dell verzaakt zwaar

Ongelezen bericht door Amsterdammor »

Beste forumgenoten,

Op 29 november 2012 heb ik een laptop bij Dell besteld. Deze laptop kostte bijna €900,-. Op de website stond toendertijd dat levertijd binnen 2 dagen zou zijn, na 5 dagen was die nog steeds niet opgestuurd en heb ik besloten om een Lenovo laptop te kopen (waar ik heel erg blij mee ben!) Omdat ik net salaris had gehad, dacht ik wel dat het een goed idee zou zijn om de Lenovo te kopen, ondanks dat ik het geld van Dell nog niet terughad. Dit bleek achteraf toch niet zo’n goed idee te zijn.

Dell had mij namelijk gevraagd om in een mail mijn rekeningnummer op te sturen, alsmede een screenshot van mijn rekening, waar ook het nummer in stond, wat ik natuurlijk gelijk gedaan heb. Helaas heb ik een tikfout in de mail gemaakt, waardoor er een cijfer mistte in de mail, in de screenshot stond wel het goede rekeningnummer en was ook duidelijk zichtbaar. Toen ik netjes door Dell werd gecontacteerd of het geld er al op stond, bleek dit niet zo te zijn en werd ik verzekerd dat het zo snel mogelijk opgelost zou worden. Op dit moment zijn we bijna 2 maanden verder en heb ik nog geen cent gezien van Dell!! Ook al hebben ze de verplichting om het geld binnen een maand terug over te maken. Ik heb ze tot deze vrijdag de tijd gegeven om het geld terug over te maken, coulant als ik ben, maar nu is mijn geduld toch echt op.

Ik vind echt dat een bedrijf moet zien waar het geld vandaan komt en dat ze niet om een foutgevoelige mail moeten vragen om mijn rekening te geven! Toen ik de klantenservice ook belde was er ook een zeer ongeïnteresseerde vrouw aan de lijn die mij en doodleuk vertelde dat het wel 6 maanden kon duren EN dat ik niet haar leidinggevende mocht spreken omdat het niet belangrijk genoeg zou zijn.
Ondertussen gijzelen ze al 2 maanden mijn geld en ik heb wel een rechtsbijstandverzekering, maar daar zit een eigen risico aan vast die ik liever niet hieraan opmaak!

Hopelijk kunnen jullie mij tips geven wat ik moet doen en of ik wel in mijn recht sta, ik heb immers een tikfout gemaakt.

Alvast bedankt.

ArneLH
Contacteer:

Re: Dell verzaakt zwaar

Ongelezen bericht door ArneLH »

Amsterdammor schreef:Hopelijk kunnen jullie mij tips geven wat ik moet doen en of ik wel in mijn recht sta, ik heb immers een tikfout gemaakt.
Het opgegeven nummer dat 1 cijfer mist is geen geldig rekeningnummer meer lijkt mij, het geld zal dus in ieder geval niet bij een andere terecht zijn gekomen. Dat betekent dus gewoon verzuim na 30 dagen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb je een girorekening of een banknummer? Bij gironummers komt het geld bij een tikfout op een verkeerde rekening. Bij banknummers niet (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef)

Amsterdammor

Dankjullie wel voor jullie snelle reactie, ik heb een girorekening.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Weet niet of het een Postbankrekeningnummer of een gewone bankrekening is. Een Postbank nummer kan namelijk met 1 cijfer tot gevolg hebben dat het geld bij iemand anders komt. Bij een regulier bankrekeningnummer is het met 1 cijfer waar dan ook verschil nooit een geldig rekeningnummer.

Of bent u juist gebeld omdat ze het geld niet hebben kunnen overmaken omdat het geen geldig rekeningnummer is?

U staat in ieder geval in uw recht ok dit geld zondermeer terug te vorderen. Stelt u ze schriftelijk in gebreke, geef ze 1 laatste termijn om het geld over te maken, in gebreke zijn ze in principe al, u bent ook gerechtigd om de wettelijke rente te rekenen vanaf 30 dagen na het telefoongesprek, aangezien ze eerder niet op de hoogte waren van uw rekeningnummer.

Bob Schurkjens

Dan heb je kans dat iemand anders het geld heeft ontvangen. Je kan dit controleren door in ING internetbankieren het verkeerde gironummer in te vullen en alle stappen te doorlopen tot aan het invullen van de tan code. Bij naam vul je een paar letters in.

Bijvoorbeeld gironummer 1 is 's Rijks Schatkist.

Maar het kan ook zo zijn dat het verkeerde nummer helemaal niet bestaat.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij gironummers komt het geld bij een tikfout op een verkeerde rekening.
Ware het niet dat ING/Postbank (nog) een rekening-naam match doet, komen die niet overeen dan wordt het geld teruggestort, is me vorige week nog overkomen, geld overgemaakt naar een verkeerd rekening nummer (7 ipv 9 op het eind) , binnen 24 uur teruggestort met de melding dat naam en rekeningnummer niet overeenkomen.

Amsterdammor

Bob Schurkjens, ik wil je graag heel erg bedanken voor je suggestie!!!!

Ik heb haar rekeningnummer ingetoetst en haar naam in google en daar stond haar adres en telefoonnummer! Gelijk gebeld en ze gaf gelijk toe dat ze het geld ontvangen heeft. Ze kan alleen volgens haar het geld niet gelijk terugbetalen. Ze wil in 5 termijnen terugbetalen, wat ik eigenlijk echt teveel vind. Ik ga morgen Dell bellen dat ik het geld getraceerd heb en dat ik het geld in 5 werkdagen op mijn rekening wil hebben. Gelijk even een brief erachteraan en dan hopen dat ze betalen. Of ik schakel zelf een incassobureau in.

Iedereen bedankt voor hun hulp en meer suggesties zijn altijd welkom!

ArneLH
Contacteer:

Amsterdammor schreef:Ik heb haar rekeningnummer ingetoetst en haar naam in google en daar stond haar adres en telefoonnummer! Gelijk gebeld en ze gaf gelijk toe dat ze het geld ontvangen heeft.
Dit maakt het natuurlijk wel een andere situatie: jij hebt een rekening aangewezen voor de betaling en dus heeft Dell bevrijdend betaald. Dat het niet de juiste rekening was is Dell niet aan te rekenen. De persoon waar je bij moeten zijn is dus de daadwerkelijke ontvanger.

bprosman

Ik heb haar rekeningnummer ingetoetst en haar naam in google en daar stond haar adres en telefoonnummer! Gelijk gebeld en ze gaf gelijk toe dat ze het geld ontvangen heeft
Geloof er geen bal van, zoals ik al schreef bij ING moet rekening 3 EN naam matchen anders wordt er niets overgemaakt.
Lijkt me sterk dat je behalve "haar rekeningnummer" ook haar naam per ongeluk aan Dell doorgegeven hebt.

Amsterdammor

bprosman, beetje vreemde aanvallende reactie, het maakt mij niet zoveel uit of je het gelooft of niet. Als je van ING naar ING schrijft moet het inderdaad matchen, komt het van een bankrekening, dan wordt het gewoon doorgezet. Als je een rekeningnummer intikt bij ING dan staat er: "Bedoelde u misschien?"

bprosman

komt het van een bankrekening, dan wordt het gewoon doorgezet
Nee, ook van een bankrekening moet het matchen, kan je een screenshot sturen van vorige week om te laten zien dat van bank -> postbank ook de naam - rekeningnummer match moet kloppen.
Anders komt het de volgende dag gewoon terug.
Bel morgen ING die zullen je het zelfde vertellen.

http://webwereld.nl/analyse/110853/ing- ... trole.html

Bob Schurkjens

@Amsterdammor: graag gedaan. Het betreft hier een "onverschuldigde betaling". Helaas wel door een derde partij (Dell), waardoor het voor jou lastiger zou kunnen zijn om het geld terug te krijgen.

De belofte dat het geld in 5 termijnen terugkomt doet het ergste vrezen: geld dat niet van jou is uitgeven duidt op "het ene gat vullen met het andere" en een lage moraal. In elk geval veel sterkte en ik hoop dat je het toch snel weer terug hebt.

http://da.nny.nl/200711/onverschuldigde-betaling.php

ArneLH
Contacteer:

Er is geen sprake van onverschuldigde betaling, zoals ik aangaf heeft Dell immers bevrijdend betaald door een overschrijving naar een door ts aangewezen rekening. Daarentegen heeft de ts mogelijkerwijs een vordering uit ongerechtvaardigde verrijking op de ontvanger.

Bob Schurkjens

Goed dat je dat even corrigeert; weer wat geleerd. Best ingewikkelde materie. En bizar dat het gironummersysteem zonder elfproef maar blijft bestaan.

bprosman

En bizar dat het gironummersysteem zonder elfproef maar blijft bestaan.
Binnenkort voorbij met de introductie van IBAN, zie mijn link. Maar ik vraag me nog steeds af hoe Dell over kan maken naar een niet matchend rekeningnummer.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Inderdaad vreemd, bij ING zou dat niet moeten kunnen.

Het valt me wel op hoe makkelijk er een pittige titel geplaatst wordt : Dell verzaakt zwaar, als de fout in feite ligt bij de koper zelf, die een verkeerd rekeningnummer doorgeeft. Het is natuurlijk altijd makkelijk om een ander de schuld te geven.

Amsterdammor

Het gaat meer om de communicatie. Als je na twee maanden nog steeds zegt: "We zijn nog steeds bezig het geld te traceren" en "we hebben het geëscaleerd naar de betreffende afdeling" dan verzaak je zwaar je informatieplicht. Door de goede tip die ik hier kreeg heb ik in 2 minuten de persoon gevonden waar het geld heen is, waar Dell er 2 maanden over heeft gedaan. Dat noem ik nogmaals, zwaar verzaken.

Daarnaast heb ik het goede rekeningnummer in de screenshot doorgegeven, alsmede mijn betaling. Dat er in tekst een tikfout wordt gemaakt is overmacht. Immers, niemand kan zeggen dat die ooit een tikfout heeft gemaakt.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Een tikfout is geen overmacht maar een fout. Zeker zoiets als een rekeningnummer controleer je nog even na het typen lijkt me. Kost je een paar seconden, en je hebt een hoop problemen minder. Waarom zou Dell trouwens met het screenshot moeten controleren of jij je rekeningnummer goed hebt doorgegeven? Ze mogen er toch van uitgaan dat het nummer in de tekst klopt, want het is tenslotte jouw rekeningnummer.

Ze hebben het bedrag terugbetaald naar het rekeningnummer dat jij hebt doorgegeven. Daarmee heeft Dell gedaan wat het moest doen. Die periode van 30 dagen komt daarmee te vervallen, want er is betaald binnen 30 dagen. Ik denk dat Dell in principe geen verplichtingen meer heeft, dus als zij proberen het geld terug te krijgen is dat alleen maar service.

Gesloten